benzine | 70.46 |
bio-ethanol | 142.91 |
hybride-benzine | 59.95 |
diesel | 62.41 |
bio-diesel (RME) | 100.68 |
aardgas (CNG) | 68.46 |
LPG | 59.11 |
waterstof (BE) | 243.8 |
waterstof (aardgas) | 91.08 |
waterstof (windkracht) | 83.28 |
brandstofcel (BE) | 135.83 |
brandstofcel (aardgas) | 50.74 |
brandstofcel (windkracht) | 46.58 |
elektrisch (BE) | 55.66 |
elektrisch (aardgas) | 42.38 |
elektrisch (windkracht) | 18.04 |
De efficiëntie van voertuigen wordt tot nu toe vooral uitgedrukt in l/100 km, wat een slechte maat is.
De efficiëntie van voertuigen wordt tot nu toe vooral uitgedrukt in l/100 km, wat een slechte maat is.
Akkoord, maar die maat is wel interessant in de zin dat de brandstoffenprijzen in Euro per liter uitgedrukt worden, zodat we eenvoudig de brandstofkosten voor 100 km kunnen berekenen (soms wordt ook de omgekeerde eenheid gebruikt: een auto kan x km rijden met 1 liter brandstof).
De pompen aanpassen om de prijs in kWh uit te drukken is niet zoveel werk. Misschien nog beter om het in MJ te zetten.Dan moet de prijs of hoeveelheid ook aangepast worden aan effectieve samenstelling - en dus de energie-inhoud - van de brandstof, want die varieert.