Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: mazda op maandag 25 april 2011 - 21:27:14
-
In een straat met éénrichtingsverkeer loopt links een fietspad/voetpad aangegeven met een D10.
In de veboden richting van diezelfde straat aangegeven met een C1 zonder onderbord uitgezonderd fietsers loopt dit fietspad/voetpad rechts.
Het bord C1 staat aan de rechterkant op de rand van de rijbaan, en daarnaast loopt dat pad aangegeven met een D10.
Deze D10 staat niet gericht naar bestuurders die de straat inrijden zoals de C1 maar is evenwijdig geplaatst met de rand van de openbare weg zodat bestuurders die uit de T komen er recht op kijken.
De bedoeling is blijkbaar wel dat fietsers zowel als voetgangers dit pad in beide richtingen gebruiken.
-
Het bord C1 staat aan de rechterkant op de rand van de rijbaan, en daarnaast loopt dat pad aangegeven met een D10.
Verbodsborden worden rechts geplaatst ...
Geldt dus niet op het deel van de weg aangegeven met de D10.
-
Hoe rechts moet dat bord dan staan?
Stel dat fietsers buiten de bebouwde kom een trottoir zouden volgen en tussen het bord C1 (zonder onderbord fietsers toegelaten) waarvan de paal op het trottoir staat en de rand van de weg kunnen doorrijden omdat er nog net plaats genoeg overblijft om zich ertussen te wringen om het bord rechts voorbij te rijden.
Mag deze fietser er dan vanuitgaan dat die C1 verboden richting voor hem niet zou tellen omdat hij de mogelijkheid had om rechts naast het bord te rijden?
Volgens jou zou het feit dat het bord C1 niet rechts staat tov de fietser deze toelaten om zijn weg te vervolgen.
Het bord staat rechts en er is geen onderbord "fietsers toegelaten" voorzien.
Ook staat nergens in de wegcode dat het bord C1 alleen op de rijbaan zou gelden.
En in deze situatie maakt het pad met D10 deel uit van dezelfde openbare weg.
-
Hoe rechts moet dat bord dan staan?
Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.
Stel dat fietsers buiten de bebouwde kom een trottoir zouden volgen en tussen het bord C1 (zonder onderbord fietsers toegelaten) waarvan de paal op het trottoir staat en de rand van de weg kunnen doorrijden omdat er nog net plaats genoeg overblijft om zich ertussen te wringen om het bord rechts voorbij te rijden.
Mag deze fietser er dan vanuitgaan dat die C1 verboden richting voor hem niet zou tellen omdat hij de mogelijkheid had om rechts naast het bord te rijden?
Daar zit je dus met een probleem dat de wegcode niet oplost.
Maar het bord staat niet rechts van de fietser, en in de situatie die je schetst mag die op het trottoir rijden ... die komt dus geen voor hem geldend bord tegen.
Volgens jou zou het feit dat het bord C1 niet rechts staat tov de fietser deze toelaten om zijn weg te vervolgen.
Het bord staat rechts en er is geen onderbord "fietsers toegelaten" voorzien.
Als de wegbeheerder niet wil dat fietser in die richting fietsen, dan flatert hij bij de plaatsing van de C1.
Ook staat nergens in de wegcode dat het bord C1 alleen op de rijbaan zou gelden.
Er staat nergens op welke weggedeelten de verbodsborden allemaal gelden ...
Er staat enkel dat ze rechts moeten staan (of boven de rijstrook / rijbaan, maar dat is hier zonder rechtstreeks belang).
-
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.
-
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.
Dus volgens jou moeten we linksgeplaatste verbodsborden naleven ?
Dat wordt lachen.
-
vb. C1 links geplaatst:
http://wegcode.be/forum/showthread.php/27814-Verkeerd-geplaatst-verkeersbord
-
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.
Dus volgens jou moeten we linksgeplaatste verbodsborden naleven ?
Dat wordt lachen.
Toch wel even vermelden dat in mijn voorbeeld het bord niet links van de weg staat maar rechts.
Ik kan aannemen dat bij éénrichtingsverkeer borden aan de linkerkant hernomen worden.
Ik begrijp ook dat verbodsborden rechts geplaatst moeten worden en dat je verbodsborden die links van de weg staan niet moet naleven.
Kunde schreef :Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden.
Hieruit concludeer jij dat het bord links van de weg zou staan.
Jij schrijft :Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.
Maar waar staat dat?
Worden rechts geplaatst staat er. Rechts van wat?
Het bord geldt aldus op alle weggedeelten links gelegen van het bord.
Stel dat een openbare weg vier rijbanen heeft telkens gescheiden door een middenberm.
Op de buitenste rijbanen staat bijvoorbeeld een C5 of een C23 of een C3 met onderbord uitgezonderd fietsers.
Wat zou betekenen dat het verbod eveneens in de middenste rijbanen zou gelden vermits links gelegen tov het bord.
En als mijn voorbeeld niet correct zou zijn en er op elk weggedeelte een bord zou moeten staan dan heb je weer problemen bij C1 borden die uiterst rechts naast het fietspad aan een gevel hangen want dat zou dan weer betekenen dat dit bord alleen geldt voor dat fietspad en niet voor het weggedeelte ernaast, de rijbaan.
-
En als mijn voorbeeld niet correct zou zijn en er op elk weggedeelte een bord zou moeten staan dan heb je weer problemen bij C1 borden die uiterst rechts naast het fietspad aan een gevel hangen want dat zou dan weer betekenen dat dit bord alleen geldt voor dat fietspad en niet voor het weggedeelte ernaast, de rijbaan.
Geenszins.
AR 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
De weggebruikers moeten deze verkeerstekens dus ook naleven als ze niet voldoen aan de in een ander reglement bepaalde plaatsingsvoorwaarden.
En deze verkeerstekens gelden voor alle weggebruikers.
AR 68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Zij mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.
"Rechts" is niet hetzelfde als "uiterst rechts".
-
@Jozef
Ik viseer niemand van het forum, alleen de wegbeheerder.
Mijn vraag is nog altijd : hoe rechts moet het bord staan als rechts volgens jou niet hetzelfde is als uiterst rechts.
Ik vind dat, zelfs als een fietspad rechts naast het bord ligt, zoals in mijn eerste vraag, er voor alle duidelijkheid een onderbord moet geplaatst worden die de uitzondering aangeeft dat dit bord niet geldt voor fietsers.
Ik verwijt de wegbeheerder dat hij de weggebruiker misleidt ipv begeleidt.
Er staan teveel verkeersborden beweert men. Maar op sommige plaatsen kan een verkeersbord wonderen verrichten, zelfs al kan Inazuma of anderen aantonen dat dit wettelijk in orde zou zijn.
-
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
-
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
De vraag is of de omschrijving van het bord F19 het achteruit rijden expliciet verbied :).
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Achteruitrijden verboden? Dus moet je altijd vooruit fileparkeren? En links of rechts afslaan mag ook niet want dat is van richting veranderen, en eenrichtingsverkeer is toch maar één richting? :)
-
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
C1: verboden richting voor iedere bestuurder
C3: verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder.
Voor zover ik kan zien, wordt er voor achteruitrijden geen uitzondering voorzien.
De vraag is of de omschrijving van het bord F19 het achteruit rijden expliciet verbied :).
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Achteruitrijden verboden? Dus moet je altijd vooruit fileparkeren? En links of rechts afslaan mag ook niet want dat is van richting veranderen, en eenrichtingsverkeer is toch maar één richting? :)
Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.
Maar bvb pakweg dertig, veertig meter achteruit te rijden (in een poging de verboden rijrichting te omzeilen), lijkt mij toch iets heel anders te zijn. Is zulke handelswijze volgens jou dan toegelaten?
Dat laatste lijkt mij persoonlijk alvast geenszins de bedoeling te zijn. Volgens mij rij je dan toch nog altijd in de verboden rijrichting, weze het dan achteruitrijdend? Ik vermoed dat de richting waarin gereden wordt, bepalend is.
-
Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.
Maar bvb pakweg dertig, veertig meter achteruit te rijden (in een poging de verboden rijrichting te omzeilen), lijkt mij toch iets heel anders te zijn. Is zulke handelswijze volgens jou dan toegelaten?
Dat laatste lijkt mij persoonlijk alvast geenszins de bedoeling te zijn. Volgens mij rij je dan toch nog altijd in de verboden rijrichting, weze het dan achteruitrijdend? Ik vermoed dat de richting waarin gereden wordt, bepalend is.
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)
-
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)
Mag iemand die wat gemakzuchtig is, dan dertig à veertig meter achteruitrijden om dat éénrichtingsverkeer te omzeilen?
-
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)
Als het antwoord op die vraag "neen" is, wat ga je dan doen als je op zulke weg rijdt, en je komt terecht op een T-vormig kruispunt?
-
Als het antwoord op die vraag "neen" is, wat ga je dan doen als je op zulke weg rijdt, en je komt terecht op een T-vormig kruispunt?
Pas na het kruispunt is het geen eenrichtingsweg meer :).
Ik wil maar aangeven dat de wegcode niet altijd alle situaties correct weergeeft. Gaande van begripsoverlapping tussen "richtingsverandering" en "eenrichtingsverkeer", tot het omzeilen van een bord dat de toegang ontzegt door er achterwaarts door te rijden zodat het bord niet rechts van je geplaatst is omdat de wetgever niet heeft bepaald dat je bv bij achterwaarts rijden je rekening moet houden met links geplaatste borden ofzo.
En misschien stelt er zich met het achterwaarts inrijden van een verboden richting geen probleem als het bord rechts in de rijrichting van het voertuig moet geplaatst zijn. En als het voertuig achteruit rijdt, dan staat dat bord nog altijd rechts in de rijrichting.
-
Jij schrijft :Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.
Maar waar staat dat?
Dat volgt rechtstreeks uit de voorwaarde inzake plaatsing : verbodsborden worden rechts geplaatst. (68.1)
Worden rechts geplaatst staat er. Rechts van wat?
Dat is nergens bepaald.
Het valt eigenlijk ook maar moeilijk te bepalen ...
Het bord geldt aldus op alle weggedeelten links gelegen van het bord.
Stel dat een openbare weg vier rijbanen heeft telkens gescheiden door een middenberm.
Ja, dan zit je voor de wegcode met een probleem ...
De verbodsborden op de rechter rijbaan gelden volgens de wegcode net zo goed op de links er van gelegen rijbaan.
Er is immers niets dat stelt dat de geldigheid van een rechtsgeplaatst verbodsbord ophoudt aan een (midden)berm ...
Men past het zo toe bij door een (midden)berm afgescheiden rijbanen, maar het staat dus nergens in de wegcode.
Anderzijds past men dit dan weer niet toe waar de verkeersborden wel rechts van de weg staan, maar er ook nog een berm tussen verkeersbord en rijbaan is ...
-
De weggebruikers moeten deze verkeerstekens dus ook naleven als ze niet voldoen aan de in een ander reglement bepaalde plaatsingsvoorwaarden.
Voor het HvC wel, maar ik wil dat nog wel eens zien overeind blijven voor het Europees Hof.
Weggebruikers zouden dan verkeerstekens moeten naleven waarvan de plaatsing zelf strijdig is met de Belgische wetten en besluiten .
Klink nogal hard als Befehl ist Befehl ...
Maar in dit geval gaat het om een bepaling die in de wegcode zelf staat !
-
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
De C1 staat dan tenminste nog steeds rechts in de rijrichting .
-
Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.
Wie achteruit rijdt na een F19 overtreedt niets.
Er zijn geen bepalingen wat het door de F19 opgelegde "enkelrichtingsverkeer" inhoudt.
Die bestuurder is de C1 / C3 nooit gepasseerd.
-
Die bestuurder is de C1 / C3 nooit gepasseerd.
Hopelijk niet, want dat is verboden.
Maar laten we een ander voorbeeld nemen. Stel dat er aan het begin van de weg langs dewelke jij woont een C43 (maximum toegestane snelheid) geplaatst wordt. Kan jij dan aanvoeren dat je die niet moet naleven omdat je die weg langs die kant nog nooit ingereden bent?
Wat het achteruitrijden betreft in een eenrichtingsstraat langs de kant waar de C1 staat, zie ik geen verbod in de wegcode, mits je daarbij voorrang verleent aan alle andere weggebruikers. AR 12.4. vernoemt achteruitrijden immers expliciet als een maneuver. Ook keren wordt daarin als een maneuver vernoemt. En vermits er om het keren te verbieden een verkeersbord C33 bestaat, mag men ervan uitgaan dat het uitvoeren van een maneuver toegestaan is als het niet verboden is.
Maar stel dat je een eenrichtingsstraat achteruit inrijdt langs de kant waar de F19 staat. Ik denk niet dat je daarna dan vooruit mag rijden onder voorwendsel dat je de C1 aan de andere kant niet gezien hebt.
-
Er zijn geen bepalingen wat het door de F19 opgelegde "enkelrichtingsverkeer" inhoudt.
Die bestuurder is de C1 / C3 nooit gepasseerd.
Dus wacht. Laat ik effe een ander voorbeeld nemen. Ik kom op een T-vormig kruisunt. Daar staat een verkeersbord dat mij verplicht linksaf te slaan.
(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/D/D1E.png)
Rechtsaf mag niet, want dat is een openbare weg gesignaleerd door C1:
(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C1.png).
Ik sla dus linksaf, en kom daarbij de verplichting na, die mij opgelegd wordt door de D1. Vervolgens schakel ik in achteruit, en rij vijftig meter achteruit, naar mijn woning. Ik heb niets verkeerds gedaan, want ik heb de eerder geplaatste C1 dus nooit voorbijgereden? Ik ben dus niet overtreding omdat ik (weze het achteruitrijdend) in de verboden rijrichting rij?
Right? Of heb ik je uitleg ergens verkeerd begrepen?
-
Ik heb niets verkeerds gedaan, want ik heb de eerder geplaatste C1 dus nooit voorbijgereden?
Je bent die C1 wél voorbijgereden, namelijk achteruit (en daardoor stond hij ten opzichte van jouw achterwaartse rijrichting ook nog rechts). :D
-
verbodsborden worden rechts geplaatst. (68.1)
Wel praktisch als je in je argumentatie de rest van de wettekst vergeet: wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Dus als ik dan langs de rechterkant van het bord voldoende plaats heb mag ik het negeren volgens Ina's redenering.
-
Dus als ik dan langs de rechterkant van het bord voldoende plaats heb mag ik het negeren volgens Ina's redenering.
Inderdaad. Daarom dat je op wegen met een afgelegen fietspad vaak ziet dat men identieke borden plaatst naast de weg, en naast het fietspad.
Als je op een weg voor kan sorteren om rechts af te slaan, en het verkeerslicht passeer je rechts, moet je dan ook stoppen bij rood licht of moet je je gewoon aan de B1 houden die er staat? :)
-
Als je op een weg voor kan sorteren om rechts af te slaan, en het verkeerslicht passeer je rechts, moet je dan ook stoppen bij rood licht of moet je je gewoon aan de B1 houden die er staat? :)
want uiteraard :
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Hier stelt men rechts van de rijbaan.
Daarmee stelt men echter niet dat de lichten enkel op de rijbaan gelden.
Als ze ook rechts van een fietspad staan, gelden ze daar net zo goed.
Toch betekent dat wel degelijk dat fietsers vaak op een rechts van het licht gelegen fietspad mogen doorrijden ...
Idem met rechts afslaand verkeer "buiten de verkeerslichten" zoals wooter al aanhaalde.
-
Dit zijn twee citaten van Inazuma met antwoorden die duidelijk weergeven dat de wegbeheerder zomaar wat knoeit zoals het hem best uitkomt.
Dat zijn antwoorden waar ik van hou.
Zolang de wegbeheerder maar wat knoeit zal de weggebruiker hetzelfde doen.
1)Ja, dan zit je voor de wegcode met een probleem ...
De verbodsborden op de rechter rijbaan gelden volgens de wegcode net zo goed op de links er van gelegen rijbaan.
Er is immers niets dat stelt dat de geldigheid van een rechtsgeplaatst verbodsbord ophoudt aan een (midden)berm ...
Men past het zo toe bij door een (midden)berm afgescheiden rijbanen, maar het staat dus nergens in de wegcode.
Anderzijds past men dit dan weer niet toe waar de verkeersborden wel rechts van de weg staan, maar er ook nog een berm tussen verkeersbord en rijbaan is ...
2)61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Hier stelt men rechts van de rijbaan.
Daarmee stelt men echter niet dat de lichten enkel op de rijbaan gelden.
Als ze ook rechts van een fietspad staan, gelden ze daar net zo goed.
Toch betekent dat wel degelijk dat fietsers vaak op een rechts van het licht gelegen fietspad mogen doorrijden ...
-
De verbodsborden op de rechter rijbaan gelden volgens de wegcode net zo goed op de links er van gelegen rijbaan.
Ik denk dat we nu toch wat aan het fantaseren zijn.
Stel dat er op de rijbaan in de ene richting een C43 (snelheidsbeperking staat), maar op de rijbaan in de andere richting niet. Dan kan ik in die andere richting toch geen rekening moeten houden met die C43.
-
Ik denk dat we nu toch wat aan het fantaseren zijn.
Stel dat er op de rijbaan in de ene richting een C43 (snelheidsbeperking staat), maar op de rijbaan in de andere richting niet. Dan kan ik in die andere richting toch geen rekening moeten houden met die C43.
niks te fantaseren
ik ken een paar plekken hier binnen de 10 km waar je zo'n toestand hebt
de ene kant 50, de andere 90 km/u
-
niks te fantaseren
ik ken een paar plekken hier binnen de 10 km waar je zo'n toestand hebt
de ene kant 50, de andere 90 km/u
Wel, Sniper.
Dan hou je toch uitsluitend rekening met de C43 in jouw rijrichting? Tenzij ik je ergens verkeerd begrijp, zie ik absoluut geen tegenstrijdigheden, doch net een bevestiging van wat Jozef schreef.
Namelijk dat het simpelweg niet kàn dat je in jouw rijrichting ook nog 's rekening zou moeten houden met de C43 voor het verkeer in de andere rijrichting. ;)
-
wat als je beslist terug te keren als je aan de kant van 90 rijd?
mag je dan 90 blijven rijden, je bent immers geen C43 tegengekomen met 50 km/u
-
wat als je beslist terug te keren als je aan de kant van 90 rijd?
mag je dan 90 blijven rijden, je bent immers geen C43 tegengekomen met 50 km/u
Een verkeersteken is bindend van zodra aan de volgende drie voorwaarden voldaan is;
AR 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Er staat niet bij dat je een verkeersteken ook moet tegengekomen zijn opdat het bindend zou zijn.
-
Ah, maar als ik 's avonds aankom is het hier bebouwde kom, en als ik 's morgens wegrij rij ik weg uit een schoolzone 30... :)
-
Ah, maar als ik 's avonds aankom is het hier bebouwde kom, en als ik 's morgens wegrij rij ik weg uit een schoolzone 30... :)
Je hebt 't hier dus over signalisatie met veranderlijke informatie? (Dus de fameuze "lichtbakken zone 30")?
Dat klopt dus met wat Jozef schreef:
Een verkeersteken is bindend van zodra aan de volgende drie voorwaarden voldaan is;
AR 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Er staat niet bij dat je een verkeersteken ook moet tegengekomen zijn opdat het bindend zou zijn.
Wanneer iemand dus 's morgens tegen 50 km/u geflitst wordt, kan hij dus niet aanvoeren dat die zone 30 voor hem niet zou gelden omdat het signaleringsbord mbt die zone 30 niet opgelicht was toen hij de dag voordien thuiskwam.
-
Ik weet niet wanneer die zone 30 aanspringt. Ik weet ook niet wanneer die uitgaat. Ik weet enkel dat ik in de bebouwde kom ben, en dat er kans is dat er een zonebeperking van 30 km/u van kracht is, maar ik heb nooit het bord met de zonebeperking gepasseerd.
Ik kan ook niet zien eens ik op de rijbaan ben of de zonebeperking actief is, want ik heb enkel zicht op de achterkant van het elektronische bord :).
Artikel 5 zegt dat de borden enkel geldig zijn als ze overeenkomstig de voorschriften zijn aangebracht. Ik heb ze nooit langs links gepasseerd, dus zijn ze voor mij niet volgens de voorschriften van dit reglement aangebracht :).
-
Ik weet niet wanneer die zone 30 aanspringt. Ik weet ook niet wanneer die uitgaat. Ik weet enkel dat ik in de bebouwde kom ben, en dat er kans is dat er een zonebeperking van 30 km/u van kracht is, maar ik heb nooit het bord met de zonebeperking gepasseerd.
Ik kan ook niet zien eens ik op de rijbaan ben of de zonebeperking actief is, want ik heb enkel zicht op de achterkant van het elektronische bord :).
Artikel 5 zegt dat de borden enkel geldig zijn als ze overeenkomstig de voorschriften zijn aangebracht. Ik heb ze nooit langs links gepasseerd, dus zijn ze voor mij niet volgens de voorschriften van dit reglement aangebracht :).
Veel geluk met die argumentatie als je in die omstandigheden tegen 50 km/u geflitst wordt .... :-\
-
Ben ik het bord gepasseerd of niet?
Aangezien er niet op de borden staat tussen welke uren de zonebeperking van kracht is, kan ik ook niet putten uit mijn herinneringen.
Daarom ook dat men in het buitenland dus wél gebruik maakt van onderborden met uurnotatie voor die dingen. Kost ook eens een stuk minder.
-
Maar als je in een straat een u-turn maakt en aan de andere zijde gaat parkeren ben je toch geacht de parkeerregeling van die kant te volgen.
Denk dat het met zone ook zo is.