Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jo op woensdag 25 mei 2011 - 15:23:32
-
In een eerder nieuwsbericht meldden we al dat de Franse automobilist steeds onvoorzichtiger wordt.
Na de schrikbarende toename van het aantal verkeersdoden in april 2011 (+20% ten opzichte van april 2010) is de Franse commissie van verkeersveiligheid (comité interministériel de la sécurité routière) in spoedzitting bijeengekomen. .
-
Fransen hebben de neiging af te remmen bij snelheidscontroles, zelfs wanneer ze onder de maximum snelheid rijden.
Niet alleen Fransen...
Goed dat ze niet enkel op snelheid gaan controleren maar ook op andere punten!
-
Goed dat ze niet enkel op snelheid gaan controleren maar ook op andere punten!
Hmm, toch overwegend snelheid : meer flitspalen/trajectcontrole, waarschuwingsborden voor flitsers verwijderen, apparaten verbieden die flitslocaties aangeven, snelheidsovertredingen gaan meer punten kosten op het RB ...
Ik vraag me af of vanwaar die stijging van 20%, zouden de fransen plots massaal sneller beginnen rijden zijn ???
-
De politiek heeft zich er waarschijnlijk ook gewenteld in de resultaten van een tijdelijke verlaging.
Als het goed gaat ligt het aan hun gevoerde politiek, als het weer slechter gaat ligt het aan de burgers hé ...
-
Ik rij zeer veel in Frankrijk.
Echte verkeersgevaarlijke gekken zie je overal wel eens.
Maar ik moet vaststellen dat sinds het rijbewijs met punten werd ingevoerd in 1989 het gedrag op de weg opmerkelijk verbeterd is en dat de meeste weggebruikers zich vrij correct aan de regels houden.
Het is in ieder geval zo dat de Fransen hun wegcode nauwgezetter naleven dan wat we hier bij ons te zien krijgen.
Er is ook zeer veel controle op vanalles en nog wat.
Voorrang, snelheid, gordel, gsm, veiligheidsafstand, onaangepaste snelheid....met boetes en aftrek punten.
Geregeld staan de Gendarmes aan kruispunten, rotondes, opritten enz.
Ook gaan fietsers niet vrijuit. Punten kunnen ze wel niet kwijtspelen maar voor niet correct toepassen van de voorrangsregels ( volledig stoppen aan stopbord met voet op de grond, of niet verlenen van vvr), of plaats op de openbare weg, bellen terwijl men rijdt worden al gauw boetes uitgeschreven van 135 euro.
Blijkbaar is dit nog niet voldoende. Of is er toeval mee gemoeid?
In ieder geval, moest men en Belgie alles zo uniform maken als in Frankrijk en dezelfde strenge controles uitvoeren op het gedrag van de weggebruikers dan was bijna iedereen onmiddellijk geparkeerd.
Wij staan jaren achter en er gebeurt niets.
Ginder is men goed bezig, maar blijkbaar willen ze nog een tandje bijsteken.
Let maar op als je naar Frankrijk zou rijden, want met de Vlaamse mentaliteit denk ik niet dat je ver zal rijden als je de Gendarmes tegenkomt.
-
Nog eens opmerken: (vooraleer het weer het "dogma Vmax" wordt ;))
Het ontbreken van een algemene snelheidsmax op snelwegen en andere snelle wegen (D) heeft helemaal geen direct verband met het aantal verkeersdoden in een land. (het eiland Man is ook een onafhankelijke Staat)
Het kan zelfs averechts werken op de algemene verkeersveiligheidevolutie op alle wegen en voor alle vtg-bestuurders die door/in een land rijden. (want niet-inwonende verkeersdoden zijn ook opgenomen in de statistieken)
Duitsland bewijst het sinds euhm... 40-41 jaar (ik neem 1970 toen bijna nergens snelheidsmax waren op snelwegen),
Want volgens mijn laatste berekeningen heeft Duitsland de absoluut grootste gemiddelde daling per jaar sinds ~ 40 jaar (wel na de komma) tot het laatste statistische jaar (2009 of 2010), ondanks de DDR-erfenis die trouwens vol meegerekend is.
stand:
1. Duitsland ~ 4 % heeft Nederland nipt ingehaald de laatste 5 jaar (http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2577.msg29950.html#msg29950)
2. Nederland ~ 3,9 %
3. Zwitserland ~ 3,9 %
4. ...
Een indirecte bron is bvb *Wiki 1970-2005, maar dan met de gecorrigeerde cijfers van Nederland :
(c/p IRTAD neemt de verkeerde cijfers bij NL, bvb 1970 moet 3372 en 2005 moet 817 zijn)
* http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Vergleich_europ.C3.A4ischer_Staaten
* http://fr.wikipedia.org/wiki/Accident_de_la_route_en_Europe#Evolution_du_nombre_de_tu.C3.A9s_entre_1970_et_2005
-
Let maar op als je naar Frankrijk zou rijden, want met de Vlaamse mentaliteit denk ik niet dat je ver zal rijden als je de Gendarmes tegenkomt.
Geen problemen mee, niet dat ik zoo veel in F rijd, maar toch al enkele keren doorkruist en nog nooit ambras gehad
Nu, ik heb dan ook niet de typische Vlaamse mentaliteit, vandaar dat ze me hier dikwijls "nen averechten" noemen, zeker ?
-
vervolg, meer on topic.
Frankrijk had een relatief zeer goed 2010 tov voorgaande jaren, dus het is zeker niet verwonderlijk moest 2011 eens relatief slecht uitvallen. (paniek is voor niets goed)
Variable Country 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994
Road Fatalities Austria 552 633 679 691 730 768 878 931 956 958 976 1 079 963 1 105 1 027 1 210 1 338
Road Fatalities Belgium - - 944 1 071 1 069 1 089 1 163 1 215 1 353 1 486 1 470 1 397 1 500 1 365 1 356 1 449 1 692
Road Fatalities Denmark 265 303 406 406 306 331 369 432 463 431 498 514 499 489 514 582 -
Road Fatalities Finland 270 279 344 380 336 379 375 379 415 433 396 431 400 438 404 441 480
Road Fatalities France 3 994 4 264 4 275 4 620 4 709 5 318 5 594 6 126 7 743 8 254 8 172 8 583 9 020 8 540 8 638 8 992 9 121
Road Fatalities Germany 3 651 4 152 4 477 4 949 5 091 5 361 5 842 6 613 6 842 6 977 7 503 7 772 7 792 8 549 8 758 9 454 9 814
Road Fatalities Greece - 1 453 1 566 1 612 1 657 1 658 1 670 1 605 1 634 1 880 2 037 2 132 2 182 2 105 2 157 2 043 1 909
Road Fatalities Iceland 8 17 12 15 30 19 23 23 29 24 32 21 27 15 10 9 -
Road Fatalities Ireland 212 239 279 338 365 396 374 335 376 411 415 413 458 472 453 437 -
Road Fatalities Italy - 4 237 4 725 5 131 5 669 5 818 5 625 6 065 6 773 6 691 6 649 6 688 6 342 6 226 6 193 6 512 -
Road Fatalities Luxembourg 32 48 34 46 43 47 49 53 62 70 76 58 57 60 71 70 -
Road Fatalities Netherlands - 720 750 791 811 817 881 1 088 1 066 1 083 1 160 1 186 1 149 1 235 1 251 1 334 1 298
Road Fatalities Norway 210 212 255 233 242 224 257 280 310 275 341 304 352 303 255 305 283
Road Fatalities Portugal - 737 776 854 850 1 094 1 131 1 356 1 462 1 453 1 607 1 699 1 865 1 939 2 100 2 085 1 926
Road Fatalities Spain 2 388 2 714 3 100 3 823 4 104 4 442 4 741 5 399 5 347 5 517 5 776 5 738 5 957 5 604 5 483 5 751 5 615
Road Fatalities Sweden 287 358 397 471 445 440 480 529 532 554 591 580 531 541 537 572 589
Road Fatalities Switzerland - 349 357 384 370 409 510 546 513 544 592 583 597 587 616 692 679
Road Fatalities United Kingdom - - 2 538 2 946 3 172 3 201 3 221 3 508 3 431 3 450 3 409 3 423 3 421 3 599 3 598 3 621 -
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
-
De Fransen kijken de laatste 10 jaar teveel naar wat de Belgen uitspoken = catastrofaal voor de verkeersveiligheid.
-
Hmm, toch overwegend snelheid : meer flitspalen/trajectcontrole, waarschuwingsborden voor flitsers verwijderen, apparaten verbieden die flitslocaties aangeven, snelheidsovertredingen gaan meer punten kosten op het RB ...
Tja, maak vooral dat overdreven belangrijk wat gemakkelijk te controleren is, al vallen er maar 1 à 2 % doden per jaar op snel- en autowegen door onaangepaste snelheden (ver) boven de flitslimiet.
Ik vraag me af of vanwaar die stijging van 20%, zouden de fransen plots massaal sneller beginnen rijden zijn ???
De uitleg: http://www.securite-routiere.equipement.gouv.fr/article.php3?id_article=3903 (http://www.securite-routiere.equipement.gouv.fr/article.php3?id_article=3903)
6 mai 2011 - Aggravation de la mortalité routière en avril 2011 (+19,9%) suite à une série d’accidents particulièrement graves et à un relâchement préoccupant des comportements
Malgré une baisse de 2% du nombre des accidents corporels en avril 2011 par rapport à avril 2010, la gravité de nombreux accidents entraîne une forte hausse du nombre de personnes ayant perdu la vie sur les routes, avec 59 personnes tuées de plus qu’en avril 2010 (+19,9%), confirmant malheureusement la tendance à la hausse inquiétante constatée depuis le début de l’année.
Les vacances de printemps ont été endeuillées par un nombre exceptionnellement élevé d’accidents au bilan humain particulièrement lourd : 8 accidents à eux seuls ont causé la mort de 30 personnes, dont l’accident particulièrement tragique survenu le 28 avril sur l’A10 à Marcillac entre un poids lourd et un minibus, au cours duquel 7 personnes ont trouvé la mort.
Les autres indicateurs de l’accidentalité routière en France sont en légère baisse sur le mois dernier : - 0,5% de personnes blessées (7 295 personnes blessées en avril 2011, contre 7 335 en avril 2010), -1,1% de personnes hospitalisées (2 739 contre 2769) et -2% d’accidents corporels en avril 2011 (5 748 contre 5 864).
Avec l’arrivée des beaux jours, marqués traditionnellement par un trafic en augmentation, notamment pour les usagers de deux-roues motorisés, la Sécurité routière appelle chaque usager de la route à la plus grande responsabilité, pour lui-même et pour son entourage, afin de combattre partout et chaque jour ce relâchement inacceptable de certains comportements au volant.
En conséquence, Claude GUEANT, ministre de l’Intérieur, de l’Outre-mer, des Collectivités territoriales et de l’Immigration, a renouvelé des directives fermes aux préfets pour renforcer sans délai la présence visible et dissuasive de la police et de la gendarmerie sur l’ensemble des axes routiers et autoroutiers du territoire national et multiplier les contrôles de vitesse, d’alcoolémie et de stupéfiants. Dès ce week-end, une opération coordonnée entre la police et la gendarmerie sera
organisée dans chaque département, sous l’autorité des préfets.
Au-delà des contrôles effectués par les forces de l’ordre, chaque conducteur doit veiller lui-même au respect des règles du code de la route, qui constitue la première garantie de sa sécurité et de la sécurité des autres usagers de la route.
Dus eerder toeval (zeer zware ongevallen maar minder) want het aantal letselongevallen daalde in april 2011 zelfs 2 % tov apr ´10.
Ook de klassieke reden: uitzonderlijk droge april 2011 als normaal = meer vtgkms, vooral tweewielers; ook meer zwakke weggebruikers ... tov een ´normaal natte´ april ´10)
De cijfers: http://www.securite-routiere.equipement.gouv.fr/IMG/pdf/Barometre_avril_cle2ae599.pdf (http://www.securite-routiere.equipement.gouv.fr/IMG/pdf/Barometre_avril_cle2ae599.pdf)
ook die van het glijdend jaartotaal (onderaan)
Bilan sur 12 mois glissants
Sur les 12 derniers mois, le nombre de personnes tuées est en diminution de 1,2 % par rapport à la même période un an auparavant.
Bilan des 12 mois écoulés Accidents corporels Tués à 30 jours
mai 2010 à avril 2011 mixtes* 67355 4139
mai 2009 à avril 2010 mixtes** 70759 4188
Différence -3404 -49
Evolution -4,8% -1,2%
Onderste tabel en grafiek voor het glijdende jaartotaal t/m april toont niets verontrustend aan.
Een daling van - 4,8 % letselongevallen en van - 1,2 % verkeersdoden ondanks die inbegrepen "tragische" maand april 2011- op zich - .
-
De Fransen weten dus nu al de cijfers van maand tot maand tot en met April dit jaar.
Weten de Belgen nu eigenlijk al het jaartotaal van 2008? ::)
-
2008 wel.
2009 ook.
Daarna zijn er nog enkel politiek gestuurde barometers.