Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: bert.covens op dinsdag 31 mei 2011 - 19:41:00

Titel: Leert ze het nooit?
Bericht door: bert.covens op dinsdag 31 mei 2011 - 19:41:00
Whoops, foutje.

'k Had hier een posting geplaatst, maar bij nader inzien dateerde het krantenartikel reeds van 2009.  Is daardoor niet meer relevant.  Waarvoor sorry.

Titel: Re: Leert ze het nooit?
Bericht door: Inazuma op dinsdag 31 mei 2011 - 20:08:22
Maar heeft ze het geleerd intussen, dat is de vraag  ;)
Titel: Re: Leert ze het nooit?
Bericht door: jo op woensdag 01 juni 2011 - 08:38:46
Volgens mij kan dat niet anders zijn dan http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=UR2ANQOT  ;D
Titel: Re: Leert ze het nooit?
Bericht door: jozef op woensdag 01 juni 2011 - 11:25:06
Volgens mij kan dat niet anders zijn dan http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=UR2ANQOT  ;D

Je zou moeten gaan geloven dat dat wijf het ene verkeersongeval na het andere veroorzaakt om voor publiciteit te zorgen.
Titel: Re: Leert ze het nooit?
Bericht door: jo op woensdag 01 juni 2011 - 11:26:51
Volgens mij kan dat niet anders zijn dan http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=UR2ANQOT  ;D

Je zou moeten gaan geloven dat dat wijf het ene verkeersongeval na het andere veroorzaakt om voor publiciteit te zorgen.
Van het zingen en de Looks alleen zal ze er niet komen.
Titel: Re: Leert ze het nooit?
Bericht door: Michel op woensdag 01 juni 2011 - 11:44:08
Dat kan alleen over onvoldoende veiligheidsafstand gaan, wslk een van de grootste fileveroorzakers in Be betreft ongevaloorzaak (ook enkel materiele schade).
Maar ja als ze  (of hij) maar niet sneller als de limiet rijdt hé.  ;D :D

bvb op Nederlandse snelwegen is onvoldoende veilgheidsafstand 37 maal meer voor een letselongeval ´hoofdoorzaak (1e toedracht) geregistreerd, en 11 maal meer bij een dodelijk ongeval, als hoofdoorzaak te hoge snelheid (gemiddeld 10 jr: 2000-2009).
Wat zou dat niet in Be zijn...

Bron: swov.nl/cognos/ongevallen (http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Ongevallen&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde)
selectie door bovenaan horizontaal >> scrollen << :
Citaat
Geregistreerd aantal ongevallen. Bron: IenM en DHD (http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/90_gegevensbronnen/inhoud/verkeersongevallenregistratie.htm)
Citaat
Verkeersongevallen­registratie
Dit is het belangrijkste bestand voor de verkeersveiligheidsanalyses. Aard en omvang van de verkeersveiligheidsproblematiek worden op basis van dit bestand vastgesteld. Het wordt gebruikt voor het opsporen van gevaarlijke situaties, het meten en evalueren van maatregelen, wetenschappelijk onderzoek, enzovoort.

1. >> snelheidslimiet(weg) : 120 kmh >> toedracht 1: te hoge snelheid <<
Aantal ongevallen als Werte
Jaar
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009  gemiddeld v 10 jaar
Dodelijk ongeval
    2      0      1      1      3       0      0      0       1     2       1
Ernstig ongeval
    9      1      6      1      9       2      1      1       2     0
Licht, met gewonden
    7      8     13    17     5       3      4      6       5     5
Ernst Ongeval (of totaal letselongevallen)
   18     9     20    19    17     5      5       7       8     7        11,5
= 1 dodelijk ongeval gemiddeld/jaar door te hoge snelheid op de 120 kmh-snelweg.  
= 11,5 letselongevallen gemiddeld/jaar door te hoge snelheid (120-snelweg), en daar alleen flitsen ze op...

In Nederland worden gemiddeld meer als 3 miljoen voertuigen geflitst op de snelweg (citaat onderaan)
(natuurlijk rijden er dan x meer ook (soms) te snel maar niet gepakt)
In NL verdwijnen de vaste flitsplaatsen langs de snelweg, daardoor wel meer mobiele controle, soms trajectcontrole.

In Be staan ondertussen een 40-tal flitspalen langs de snelwegen; mobiele controles komen daar ook nog bij.

Citaat
2. >> snelheidslimiet(weg) : 120 kmh >> toedracht 1: onvoldoende afstand <<
Aantal ongevallen als Werte
Jaar
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009   gemiddeld 10 j
Dodelijk ongeval
  9      10     10     13    14     16    11    10      9      7      10,9
Ernstig ongeval
  74    66     58      59    77    59    48    63     42     27
Licht, met gewonden
  391 454   395    399   378   399  281   338   319   202
Ernst Ongeval (of totaal letselongevallen)
  474  530  463    471  469    474   340  411   370   236     423,8
 
= 10,9 dodelijke ongevallen per jaar door onvoldoende afstand op de 120 kmh-snelweg
= 423,8 letselongevallen gemiddeld/jaar door onvoldoende afstand op de 120 kmh-snelweg

En het is algemeen geweten, dat vele autobestuurders op hun rem tikken als ze een flitspaal zien, of te laat zien... - zelfs al rijden sommigen niet sneller als de limiet -, dit zal het aantal opst(r)oppingen of kortstondig fileverkeer, zelfs kopstaartbotsingen bij druk verkeer, eerder vermeerderen, met extra file tot gevolg.

Maar aangezien Be niet in staat is een deftig wetsartikel neer te schrijven voor hun wegcode, betreft aan te houden veiligheidsafstanden naargelang snelheid, zal dit een groot EXCUUS zijn voor "de overheid" niet op veiligheidsafstanden te hoeven controleren maar steeds maar op het dogma " te snel " al is het totaal verwaarloosbaar hoofdoorzaak op de snelweg.

Citaat
Verdeling snelheidsboetes naar wegsoort
Jaar   Bebouwde kom  Provinciale wegen  Autosnelwegen
2010    50,8%                22,5%                26,7%
2009    45,6%                21,1%                33,3%
2008    42,0%                20,7%                37,3%
2007    38,3%                17,3%                44,4%

SNELHEID
2010  8.303.605
2009  9.102.868
2008 > 9 miljoen
2007 > 9 miljoen

http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@154884/meer_dan_helft/