Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: bert.covens op dinsdag 07 juni 2011 - 20:54:44
-
Nou breekt m'n klomp toch effe:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1040263
-
De mijne ook: je stapt de stuurcabine van een trein binnen, je zegt dat je leerling-treinbestuurder bent, en dat volstaat voor die treinbestuurder om jou die trein te laten besturen...
-
Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !
Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen. :D
-
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110606_025§ionid=1f2838d4-99ea-49f0-9102-138784c7ea7c
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
Dus eigenlijk zeggen ze hier dat de treinen nooit op tijd gaan komen.
Dan heeft het ook niet veel zin om die gast aan te werven. :-[
-
De mijne ook: je stapt de stuurcabine van een trein binnen, je zegt dat je leerling-treinbestuurder bent, en dat volstaat voor die treinbestuurder om jou die trein te laten besturen...
En je rijdt dan ook nog 's vlotter dan de doorsnee leerling-treinbestuurder, én stipter dan de doorsnee ervaren trein-bestuurder ... :D :D :D
Het was volgens mij dus beslist niet de eerste keer dat hij de binnenkant van zo'n bestuurderspost gezien had.
En dan de uitleg van die vakbondsman: "Hja, er worden op dit ogenblik veel leerlingen opgeleid. Onze vaste machinisten maken 't dagelijks mee dat ze een leerling moeten begeleiden". Ja? So What? Is dat dan een reden om geen documenten na te gaan waarmee de "machinist in spé" zich moet legitimeren of zo? En het is dus niet 1, maar minstens 3x voorgevallen dat die gast met zo'n trein reed. (Bovenop 't aantal keer dat hij de binenkant van zo'n bestuurderspost ongetwijfeld gezien heeft, dus).
Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !
Jawadde. Wanneer gaat het kwartje vallen bij de NMBS? Er scheelt wat aan de opleiding van hun nieuw personeel, aan de veiligheid algemeen, en de controle op het werk van hun eigen mensen.
Want owee toen er een filmpje verscheen op youtube over een trein die vertrok met de deuren nog geopend. Die stoute treinreizigers ,toch. Dat noch de machinist, noch de conducteur iets in de gaten hadden, laat staan adequaat reageerden, daarover werd uiteraard met geen woord gerept.
Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen. :D
Ze hebben helaas een reputatie hoog te houden daar, nl. OV = Onbetrouwbaar Vervoer
-
Vandaag in de gazetten : reed beter dan de doorsnee leerling-conducteur én zijn trein was op tijd !
Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen. :D
Ondanks het feit dat dat niet onmiddellijk iets te maken heeft met treinen die op tijd rijden, toch ;D
-
x
-
Blijkbaar gebeuren zo'n strapatsen in dit landje niet enkel met treinen.
Zelfs deze dokter kan er wat van. Je bent als arts ietwat te ziekjes. Dan stuur je toch wel je vriendin efkes langs je patiënt, zeker? Een vriendin die geen enkele medische opleiding genoot. Toch geen probleem, zeker? Simpelweg naar de longen luisteren, bloeddruk meten, en een eenvoudig spuitje geven. Niks moeilijks aan. Kan zelfs een kind.
Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte. Wordt niet eens rood.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333
Nog nooit gehoord van medisch geheim, meneer doktoor?
(Was wel niet meteen verkeersgerelateerd, maar toch: nepmachinisten, nepdokters,.....)
-
Blijkbaar gebeuren zo'n strapatsen in dit landje niet enkel met treinen.
Zelfs deze dokter kan er wat van. Je bent als arts ietwat te ziekjes. Dan stuur je toch wel je vriendin efkes langs je patiënt, zeker? Een vriendin die geen enkele medische opleiding genoot. Toch geen probleem, zeker? Simpelweg naar de longen luisteren, bloeddruk meten, en een eenvoudig spuitje geven. Niks moeilijks aan. Kan zelfs een kind.
Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte. Wordt niet eens rood.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333
Nog nooit gehoord van medisch geheim, meneer doktoor?
(Was wel niet meteen verkeersgerelateerd, maar toch: nepmachinisten, nepdokters,.....)
Tja, in andere landen worden wel nepmedicijnen (homeopathie) door de staat terugbetaald (in België valt dat onder de aanvullende verzekering).
-
Tip voor de NMBS : klacht laten vallen, en aannemen. :D
Iemand die al, nog vóór hij treinbestuurder is, de reglementen aan zijn laars lapt, een trein laten besturen, lijkt me niet bevorderlijk voor de veiligheid van het treinverkeer.
-
Meneer doktoor durft dan nog op tv komen, zonder door de grond te zinken van schaamte. Wordt niet eens rood.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1041333
Reeds weggegooide injectienaald terug uit de vuilbak gevist om nog eens te gebruiken ... Afrikaanse toestanden !
Doe je ogen dicht en het lijkt alsof je drankorgel Daerden hoort ...
-
Iemand die al, nog vóór hij treinbestuurder is, de reglementen aan zijn laars lapt, een trein laten besturen, lijkt me niet bevorderlijk voor de veiligheid van het treinverkeer.
Wat dan gezegd van éénieder die dit in min of meerdere mate mee mogelijk gemaakt heeft?
Het is minstens 3x voorgevallen. Dat hij al kon rijden! Dus, die gast is ongetwijfeld voordien al meermaals in zo'n bestuurderspost geraakt om te observeren hoe je een trein bestuurt. Hoeveel keer is die gast dan, alles bij elkaar opgeteld, tot in de bestuurderspost geraakt?
Op al die keren geen enkele machinist die reageerde, geen enkele conducteur (treinbegeleider) die iets in de gaten had (of gepast reageerde). Er lopen er bij de NMBS dus wel méér dan 1e rond, die hier (mee) schuld aan hebben. En regels aan hun laars gelapt hebben, of blind waren voor 't feit dat anderen dat deden. Het is wellicht niet voor niks dat men dit bij de NMBS liever niet in de media zag verschijnen. Men had 't liever in een doofpotje gestopt.
(Gelukkig) te laat ... Nu moeten ze wel 1 en ander uitzoeken.
-
Reeds weggegooide injectienaald terug uit de vuilbak gevist om nog eens te gebruiken ... Afrikaanse toestanden !
Mijn vrouw is verpleegkundige. Ze trok nogal ogen, toen ik haar het filmpje toonde. Een naald mag hier, éénmaal bvb uit de handen laten glippen en op de grond gevallen, NIET meer gebruikt worden. Zelfs niet als het plastic beschermingsdopje dat over de naald zit, nog volledig intact is. DEFINITIEF in de naaldencontainer ermee, punt uit. (een speciaal opvangbakje, waarin enkel zaken ingeworpen, doch nooit meer uitgehaald kunnen worden, en die nadien door TD opgehaald worden). En hier gaat men dan doodleuk een nota bene reeds gebruikte, nota bene uit de vuilbak vissen om te hergebruiken .... ::). Toch geen probleem?
Hoe druk 't op dienst ook moge zijn, onder geen enkel beding mag een verzorgende een spuit toedienen, bloed trekken, eender welke handeling met baksters/sondes zelfs nog maar aanraken. En een verzorgende is dan iemand die toch al een zekere opleiding genoten heeft.
Het feit dat deze dokter kwiebus dit afwimpelt als was het de normaalste zaak van de wereld, betekent volgens mij maar 1 ding. Het beroep van arts onwaardig. Hopelijk wordt er streng tegen hem opgetreden. Hoewel, ik heb er nog zo m'n twijfels over. Wie gaat hem iets doen? Juist ja: de orde van .... geneesheren.
Doe je ogen dicht en het lijkt alsof je drankorgel Daerden hoort ...
Heb 't eens getest, en ja: heeft er véél van weg.
-
Weerom de aanwezigheid van normvervaging. Over die nepmachinist heb ik hier en daar wat aanvullende info gevonden en het blijkt dat hij sinds zijn 12 jaar regelmatig een kijkje mocht nemen in de stuurpost van zijn dagelijkse pendeltrein Erembodegem Ninove. Hij mocht zelf toetertje trek doen als hij de woning van een familielid voorbij reed. Wie van ons heeft nooit in zijn kindertijd op schoot van bompa diens auto in de garage mogen rijden?
Die man blijkt sinds kindsaf een bijna ziekelijke obsessie voor al wat treinen is te hebben. Hij heeft zich in al die jaren zeer degelijk geïnformeerd. Vandaar dat hij zo overtuigend is overgekomen.
Ik praat dit fait divers niet goed maar moet er toch om glimlachen, want inderdaad zijn trein was steeds op tijd. Ik hoop dat het gerecht hem niet gaat lynchen als men ziet dat handtasdieven die een vrouw op de metrosporen doen belanden wegens plaatsgebrek weer thuis zitten.
-
Wel ik hoop wel dat ze die zwaar straffen, een ander moet daar voor naar het school gaan opleiding volgen.
Wat als ik morgen nu eens ga liegen op mijn CV zou wel eens heel gemakkelijk gaan worden als ze die gast haast vrijspreken.
Tot uw 21-23-25-27 naar het school gaan is dan allemaal niet meer nodig, gewoon een diploma van mijnheer bumba (of een andere uit uw spamvak) voor een paar dollars kopen en je bent vertrokken.
Spreek ik nog niet over het besef dat die kerel mist van de ernst waar hij mee bezig is, niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.
-
niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.
Ik vrees dat je daar ongelijk in hebt... Vroeger moest je nog aan wieltjes draaien om de remkracht te bepalen, maar doorgaans is het eenvoudiger een trein te bedienen dan een auto.
-
En het besef dat je verantwoordelijk bent voor een paar honderd mensen?
-
En het besef dat je verantwoordelijk bent voor een paar honderd mensen?
Kan je dat trainen door examens?
-
Door opleiding.
-
Gelul.
Een opleiding tot lijnvliegtuigpiloot duurt ook langer dan eentje tot privépiloot, maar dat ligt niet aan het feit dat er 300 passagiers in de Airbus zitten :).
-
Gelul.
Een opleiding tot lijnvliegtuigpiloot duurt ook langer dan eentje tot privépiloot, maar dat ligt niet aan het feit dat er 300 passagiers in de Airbus zitten :).
Dat zal dan wel zijn omdat er meer knopkes in zitten. ;D
-
Dus, die gast is ongetwijfeld voordien al meermaals in zo'n bestuurderspost geraakt om te observeren hoe je een trein bestuurt.
Als je er een goede reden voor hebt (je zegt bijvoorbeeld dat je een reportage wil maken over het besturen van een trein), kun je van de NMBS een toelating krijgen om eens te mogen plaats nemen bij de treinbestuurder.
Maar dat hoeft niet om een trein te leren besturen, hoor Bert.
Stel bijvoorbeeld dat ik een Duitse trein wil kunnen besturen.
Dat kan ik voor 99% leren met de simulator LokSim (http://www.loksim.de/).
Als ik daarna lang genoeg gespaard heb (want het is zeer duur), ga ik bij de Deutsche Bahn eens een uurtje oefenen in een simulator (een echte stuurcabine) die voor de opleiding van treinbestuurders gebruikt wordt.
Ik ben er gerust in dat ik daarna een Duitse trein kan besturen, hoewel ik dan nog lang niet aan alle voorwaarden voldoe om een brevet van treinbestuurder te verwerven.
Het brevet van een treinbestuurder vermeldt de categorieën van treinen die hij mag besturen in functie van zijn opleidingen, en de lijnen waarop hij mag rijden in functie van zijn kennis van de betrokken lijnen. Een treinbestuurder krijgt ook de nodige technische opleiding om kleine defecten zelf te kunnen oplossen.
-
maar doorgaans is het eenvoudiger een trein te bedienen dan een auto.
Dat is maar een gedacht. Het enige dat er gemakkelijker aan is, is dat een trein geen stuurwiel en geen versnellingen heeft.
De reglementen zijn zeer complex. In Duitsland moet elke treinbestuurder zowel de reglementen van het voormalige West-Duitsland als die van het voormalige Oost-Duitsland kennen, want die zijn nog niet eengemaakt. Treinbestuurders die grensoverschrijdend rijden, moeten bovendien de reglementen van het buurland kennen.
Bij een elektrische trein moet de bestuurder op ieder ogenblik de meest aangewezen schakeling en tractie van de motoren instellen.
De omgang met moderne veiligheidssystemen zoals Indusi en PZB vergt heel wat kennis en concentratie. Eén foutje, en de trein maakt onvermijdelijk automatisch een noodstop. Dat kan gekwetsten in de trein tot gevolg hebben, en het verhoor aan hetwelk de treinbestuurder daarna onderworpen wordt, is geen lachertje.
En dan zijn er nog 101 details waarop de treinbestuurder moet letten.
Bijvoorbeeld, bij het opbouwen van druk in de remleiding om de remmen te lossen, duurt het even vooraleer deze drukopbouw het achterste gedeelte van de trein bereikt heeft en ook daar de remmen lossen. Vertrekt hij te snel, dan trekt hij zijn trein gewoon uit elkaar. De treinbestuurder moet hierbij dus rekening houden met de lengte van zijn trein.
Een ICE die tegen 280 km/h rijdt, al naargelang de samenstelling van de trein, het tracé (bergop, plat of bergaf) en de weersomstandigheden, niet te vroeg (tijdsverlies), maar ook niet te laat beginnen af te remmen voor de halte in het volgend station, vergt heel wat meer vaardigheid dan om met een auto tijdig te stoppen op je bestemming. Rijd de trein wat te ver, dan is het een zeer omslachtige procedure om toelating te verkrijgen om een stukje terug achteruit te mogen rijden.
Wordt een snelheidsbeperking gevolgd door een hogere snelheidsbeperking, dan mag de treinbestuurder slechts versnellen van zodra de volledige trein dat bord voorbijgereden is.
Bij een snelheidsbeperking tot bijvoorbeeld 100 km/h, moet de treinbestuurder tegen minstens 99 km/h rijden (om geen tijd te verliezen), doch heeft het zware gevolgen als uit de registratie van de rit blijkt dat hij tegen 101 km/h gereden heeft.
Een treinbestuurder krijgt een premie als hij een vertraging kan verminderen, doch hij mag daarbij uiteraard niet de minste overtreding begaan.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
-
Wel ik hoop wel dat ze die zwaar straffen, een ander moet daar voor naar het school gaan opleiding volgen.
Wat als ik morgen nu eens ga liegen op mijn CV zou wel eens heel gemakkelijk gaan worden als ze die gast haast vrijspreken.
Tot uw 21-23-25-27 naar het school gaan is dan allemaal niet meer nodig, gewoon een diploma van mijnheer bumba (of een andere uit uw spamvak) voor een paar dollars kopen en je bent vertrokken.
Spreek ik nog niet over het besef dat die kerel mist van de ernst waar hij mee bezig is, niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.
Het diploma van mijnheer bumba is dan wel niet Belgisch. Gelukkig is daar ook een oplossing voor. Je kan in Belgie perfect een master-diploma kopen. Je trekt 4 tot 5 jaar elk jaar eens naar een bepaalde professor, stop hem 1500 euro in zijn handen en die geeft je een vervalste examenuitslag, schrijf je in voor het volgende jaar en klaar. Na een 4-tal jaar heb je een volledig Belgisch master diploma. Ik ken zo een tiental mensen die zo hun master diploma hebben gehaald aan een instelling in Bergen.
-
Nog 's ff een oud topic van onder het stof gehaald. Onze spreekwoordelijke vriend doet nu, enkele jaren later, opnieuw van zich spreken. Nu rijdt hij blijkbaar rond in een nep-MUG :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3062311/2017/01/24/Spoorfantast-uit-Aalst-rijdt-nu-rond-met-nep-ambulance-Rood-licht-Dan-zet-hij-sirene-even-aan.dhtml
-
Wanneer gaat die kerel eens met een vliegtuig opstijgen of er met een cruiseschip vandoor gaan?
In het Oostenrijkse Wien is verleden week een kerel er vandoor gegaan met een tram terwijl de bestuurder even naar het toilet was. Twee haltes verder kwam het ritje al tot een einde, omdat de trammaatschappij de stroom afgesloten had. De man bleek een gewezen trambestuurder te zijn, die nog over een sleutel beschikte om met de tram te kunnen wegrijden.
-
Wanneer gaat die kerel eens met een vliegtuig opstijgen of er met een cruiseschip vandoor gaan?
In het Oostenrijkse Wien is verleden week een kerel er vandoor gegaan met een tram terwijl de bestuurder even naar het toilet was. Twee haltes verder kwam het ritje al tot een einde, omdat de trammaatschappij de stroom afgesloten had. De man bleek een gewezen trambestuurder te zijn, die nog over een sleutel beschikte om met de tram te kunnen wegrijden.
Duidelijk ontspoorde types. ::) ::)
-
Ik moet toegeven dat ik in mijn jeugdjaren meer dan eens lust gehad heb om een tram een eindje te besturen. Geen stadstram, daar zijn de flikken te snel bij, maar een tram van de buurtspoorwegen. De bestuurder liet hem aan de eindhalte altijd rijklaar staan terwijl hij een pintje ging drinken in het café. Even verder liep de lijn van die boerentram al op eigen bedding door de velden, daar kon je hem dus gerust achterlaten zonder dat er meteen flikken konden bijkomen. Maar ik heb het uiteindelijk toch maar gelaten.
Wat we wel deden, was achteraan op de boerentram het doek verdraaien dat de bestemming aangaf. Op een dag hadden we het op "Grimbergen" gezet. In Laken kwam een reiziger nog langs achter aangelopen en stapte op de tram in de overtuiging dat hij naar Grimbergen reed. Gevloek natuurlijk tegen de bestuurder toen die rechtsaf draaide waar de tram naar Grimbergen rechtdoor reed. ;D
-
Of >>> dit grapje (https://www.facebook.com/kellyy.mitchell.1/videos/229374360533621/) met een buschauffeur uithalen, kan ook .... ;D
(toegegeven, 't is al ouwe)
-
Of >>> dit grapje (https://www.facebook.com/kellyy.mitchell.1/videos/229374360533621/) met een buschauffeur uithalen, kan ook .... ;D
(toegegeven, 't is al ouwe)
Ik kende het niet, wel een goeie! :D