Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: sceptisch op zaterdag 18 juni 2011 - 21:44:08
-
Ik heb een alu velg moeten laten vervangen omdat er een barst (1cm op de binnenrand) inzit en de band daardoor steeds langzaam druk verloor. x00€ kosten dank zij de Belgische wegen :(
Wie kent er iemand die dit degelijk kan lassen zodat ik een reservevelg heb ?
-
Wie kent er iemand die dit degelijk kan lassen zodat ik een reservevelg heb ?
http://velgenherstellen.lwe.be/ of andere ?
-
Ik heb een alu velg moeten laten vervangen omdat er een barst (1cm op de binnenrand) inzit en de band daardoor steeds langzaam druk verloor. x00€ kosten dank zij de Belgische wegen :(
Welke auto ?
Toevallig een BMW met grote wielen en run-flats ?
-
Ik heb een alu velg moeten laten vervangen omdat er een barst (1cm op de binnenrand) inzit en de band daardoor steeds langzaam druk verloor. x00€ kosten dank zij de Belgische wegen :(
Welke auto ?
Toevallig een BMW met grote wielen en run-flats ?
Yep. Klassiek probleem, blijkbaar.
-
Yep. Klassiek probleem, blijkbaar.
Yep.
Niet alleen op de Belgische wegen.
Is zelfs al in Watchdog van de BBC geweest.
-
Yep. Klassiek probleem, blijkbaar.
Yep.
Niet alleen op de Belgische wegen.
Is zelfs al in Watchdog van de BBC geweest.
http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/2009/10/bmw_alloy_wheels.html
Bedankt voor de tip. Dit beschrijft het probleem exact. Als ik de velg bekijk is het m.i. een design- en materiaalfout: de gebarsten rand is te dun, en het zou mij niet verwonderen dat het fabricageproces interne restspanningen heeft veroorzaakt. Zeer onduits. >:(
http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/2009/10/cracked_bmw_alloy_wheels_alter.html
Ik had ook al zitten broeden op een alternatief gebruik.
-
Volgens BMW was 'm niet meer rond waarschijnlijk ?
-
Volgens BMW was 'm niet meer rond waarschijnlijk ?
Dat hebben ze niet nagekeken. De velg ligt nu thuis, maar hoe ik een afwijking van minder dan 0.3mm zou moeten meten is mij een compleet raadsel. Mijn schuifpasser is niet groot genoeg :) Ten andere, afwijkingen op de diameter door de barst zelf, braampjes en andere oneffenheden zijn al meer dan dat.
M.i. is de barst niet het gevolg van een eenmalig feit maar wel van stress door piekbelastingen op langere termijn. Ik ben er mij trouwens, niettegenstaande de dikwijls abominabele staat van de wegen, niet bewust van een zware impact, zeker niet in de voorbije maanden. Ik heb namelijk vrij veel ervaring in landen waar het nog veel erger is qua potholes en waar je door een enkel moment van onoplettendheid meteen met een kapotte band zou stranden in een minder, eh, attractieve buurt ;)
Ik blijf erbij, ontwerp- en/of productiefouten door onvoldoende inzicht in RFT laagprofielbanden op alu velgen. Het probleem is waarschijnlijk ondertussen onder controle, maar BMW wil natuurlijk voor zo weinig mogelijk opdraaien, hoewel ze op andere punten soms onverwacht tegemoetkomend zijn.
Anyway, once bitten, twice shy... Men zal met keiharde garanties moeten komen opdraven als ze RFT/LP willen blijven pushen.
-
Hoe vaak rij je tegenwoordig nog plat ?
-
Hoe vaak rij je tegenwoordig nog plat ?
Volgens Duitse statistieken die ik gezien heb: gemiddeld één keer om de 300.000 km.
-
... laagprofielbanden op alu velgen...
Ooit eens anderhalf jaar (+/- 40.000km) mee gereden -------------------------> NOOIT MEER!!!!
Vijf lekke banden, set van 4 nieuwe banden en drie keer moeten laten lassen later had ik er genoeg van. >:(
-
Hoe vaak rij je tegenwoordig nog plat ?
Volgens Duitse statistieken die ik gezien heb: gemiddeld één keer om de 300.000 km.
Op ~50.000 km normaal gebruik op de openbare weg al 2x een nagel in het loopvlak en 1x een scheur in de flank binnenvoor, oorzaak onbekend. 2 plugs, en 2 wat vroeger dan nodig vervangen banden.
-
Op ~50.000 km normaal gebruik op de openbare weg al 2x een nagel in het loopvlak en 1x een scheur in de flank binnenvoor, oorzaak onbekend. 2 plugs, en 2 wat vroeger dan nodig vervangen banden.
Waar rijd je meestal op jouw rijstrook ? Welke wegen zoal ?
Zo veel mogelijk centraal of toch relatief dikwijls de rijbaanranden ? :-\
(Idem bij de gebruikte parkeerplaatsen)
-
Op de bijna 23 jaar dat ik rijdt, het minste zo'n 10 000 km/jaar maar geregeldver boven de 50 000 km/jaar heb ik nog maar 3 lekke banden gehad. In de drie gevallen was het een nagel of een schroef die de band ergens had opgepikt. Eenmaal heb ik dat kunnen repareren met een plug.
-
Op ~50.000 km normaal gebruik op de openbare weg al 2x een nagel in het loopvlak en 1x een scheur in de flank binnenvoor, oorzaak onbekend. 2 plugs, en 2 wat vroeger dan nodig vervangen banden.
Waar rijd je meestal op jouw rijstrook ? Welke wegen zoal ?
Zo veel mogelijk centraal of toch relatief dikwijls de rijbaanranden ? :-\
(Idem bij de gebruikte parkeerplaatsen)
Niets buitengewoons; een normale mix. Misschien heeft een aantal bouwwerven en infrastructuurwerken in de buurt hun steentje/nagel bijgedragen.
Ik ben nog behoorlijk oplettend als het om ontwijken van putten en zwerfvuil en het uitkiezen van een zo vlak mogelijk tracé gaat. :-\
-
Ik rij sinds 2003 op laagprofielbanden. Makkelijk 60 tot 80000km per jaar. In die tijd één keer een platte band gehad die ik zelf heb kapot gereden na het niet op tijd oplossen van een lekkende sepap, één stalen latje van 10cm dat mijn runflats doorprikte en een nagel die een gaatje maakte in een band.
-
Niets buitengewoons; een normale mix. Misschien heeft een aantal bouwwerven en infrastructuurwerken in de buurt hun steentje/nagel bijgedragen.
Ik ben nog behoorlijk oplettend als het om ontwijken van putten en zwerfvuil en het uitkiezen van een zo vlak mogelijk tracé gaat. :-\
OK, er is zeker ook (brute) pech mee gemoeid en heeft dan minder met de plaats op de rijbaan te maken. Zeker als je noodgedwongen "infrastructuurwerken" moet passeren...
De Mazda heeft nu ca. 330.000 km op 11 jaar, en heeft eenmaal een plug gekregen (winterband liep maar héél langzaam af, nagel zat mooi vast, tijdens het switchen gemerkt); en eenmaal zat er een stukje metaal (geen nagel) in de rand van een zomerband maar wel te kort en te horizontaal om schade te berokkenen (gewoon verwijderd).
De BMW heeft ca 180.000 km en nog nooit iets gehad.
Ik moet wel toegeven dat we > 70 % van die kilometers in het buitenland (vooral D) gedaan hebben.
Onze beide auto´s liggen dan nog beter als het D-gemiddelde.
"Platgereden" zijn we eigenlijk nooit op die tesamen 510.000 km.
Volgens Duitse statistieken die ik gezien heb: gemiddeld één keer om de 300.000 km.
-
Op ~50.000 km normaal gebruik op de openbare weg al 2x een nagel in het loopvlak
Parkeer je in louche buurten ?
Eventueel in de betere wijken waar wel louche figuren ronddwalen ?
Ik heb in Ukkel meermaals meerdere nagels voor meerdere banden weggehaald, en niet enkel bij mijn eigen auto.
Die worden netjes schuin tegen je band gezet, in beide richtingen.
Altijd prijs, altijd gewonnen.
Als ik in de krapuulsteden kom (alle stedelijke kernen in Wallonië en N-Frankrijk, BXL, A'pen, Gent, Oostende, Mechelen, ...) kijk ik keer op keer na of er me zo weer wat gelapt wordt.
-
Behalve dan met die laagprofielbanden, op 22 jaar met een gemiddelde van ongeveer 25.000km/jaar slechts een stuk of 4 dat ik me herinner.
Telkens was het een schroef/nagel die in de band zat.
Slechts 1 keer onderweg mijn reservewiel nodig gehad. Anders iedere keer nog tot bij de bandenboer geraakt voor dat de band te plat was om nog mee te rijden.
Die ene keer was met die laagprofielbanden en ik was op tijd bij de bandenboer.
Enig probleem was dat het na sluitingstijd was en ik voor de deur mijn reservewiel heb mogen opsteken. ::)
-
Lekke band meest voorkomende pechgeval
.