Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jo op woensdag 22 juni 2011 - 06:09:58
-
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
als ze daarbij voor beginnende bestuurders ook nog een snelheidsbeperking opleggen zoals in finland zijn ze goed op weg
zo kunnen ze leren rijden alvorens te leren vliegen
-
de nieuwe regeltjes van Europa beginnen me, hoe goed bedoeld ook, serieus de strot uit te komen.
In 2006 waren er 163000 zelfdodingen in Europa ! Als je bedenkt dat het aantal pogingen 10 tot 15 keer hoger ligt, wat gaan ze dààr dan eens aan doen ipv het aantal verkeersdoden op 0 te willen brengen ? 0 is trouwens een utopie, zolang er verkeer is, zels al is het met paard en kar
Mogen we ook nog van het leven een beetje genieten ? Of mogen we enkel werken tot ons 70ste, meer dan de helft van onze inkomsten afstaan en verder geen voet meer buiten de lijntjes, die steeds dichter bij elkaar staan, zetten ?
Een andere regel die ze willen invoeren is 30/u in alle woongebieden, gaat heel Vlaanderen dan 30/u worden ?
Let op, op zich ben ik niet tegen deze regel omdat ze hem nog genuanceerd laten in die zin dat 0-tolerantie zou gelden voor beginnende chauffeurs en professionele rijders. Ik ben alleen bang dat veel landen weer strenger zullen willen zijn dan wat Eu dicteert. Zeker als je reacties leest als "beter 0-tolerantie voor iedereen"
Dit zou willen zeggen dat je na bvb een wandeling op een hete zomerdag niet op een terrasje ergens een pintje kan gaan drinken of je moet eerst nóg eens een uur gaan wandelen eer je mag naar huis rijden
Bij een alcoholslot heb ik trouwens ook bedenkingen over de praktische uitvoering, meer bepaald om de "die-hards" tegen te houden:
camioneurs kunnen bvb drinken nadat ze de motor gestart hebben, niet ? En dat laten ze de motor gewoon draaien overal waar ze moeten stoppen totdat ze aan hun rustpauze toe zijn. Of ze nemen balonnetjes mee met adem in van vóór het nuttigen van drank
Als ik zie wat hier soms op onze parkings ligt denk ik trouwens dat er nogal wat drankmisbruikers rondrijden met vrachtwagens. Dus in die zin is de regel wél op zijn plaats, maaar ...
-
Zo makkelijk omzeil je dat slot niet vrees ik.
-
Zo makkelijk omzeil je dat slot niet vrees ik.
Dat van die ballons is mss vergezocht (alhoewel, je moest eens weten wat voor truken er uitgehaald worden om allerlei zaken te omzeilen), maar blazen en nadien beginnen drinken, wat gaat dat slot daaraan doen ? Tenzij je om de X tijd opnieuw moet blazen ?
-
-
als ze daarbij voor beginnende bestuurders ook nog een snelheidsbeperking opleggen zoals in finland zijn ze goed op weg
zo kunnen ze leren rijden alvorens te leren vliegen
Euhm, Finland en "snelheidshandhaving"... daar had ik nog een "Europees" statistiekste van.
In Finland zijn ze al bijna even zot van flitspalen als in België (zie flitspalen per miljoen inwoners) , en "toevallig" hebben beide landen de slechtste verkeersdodenevolutie na 13 jaar flitspalenevolutie...
(vanaf ´96 begonnen de meeste Eu-landen met flitspalen te flitsen, de ene wat wilder als de andere. :D )
Finland (- 33,7 %) zelfs iets slechter als België.
Ik neem aan dat dan daar de "snelheidshandhaving" even succesloos is als in Be. ;D
Enig idee hoe dat komt, Sniper ? ;)
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2870.msg34147.html#msg34147
Land : flitspalen/milj inw | verkeersdoden/100.000 inw | evolutie 13 jaar flitspalen
| 1996: 2009: |(´97=1e flitspalen Be) |%-evolutie/flitspalen p. milj. inw
Vlaanderen: 199 | 13,3 7,8 | - 41 % | 0,21 %
Wallonie+ Bxl: 128,5 | 13,3 10,1 | - 25 % | 0,19 %
België: 168,1 | 13,3 8,7 | - 34,6 % | 0,21 %
Finland: 166,3 | 7,9 5,2 | - 33,7 % | 0,2 %
Oostenrijk: 122,6 | 12,9 7,6 | - 41 % | 0,33 %
Zweden: 121,5 | 6,1 3,85 | - 37 % | 0,3 %
Luxemburg: 110 | 17,3 9,6 | - 44,5 % | 0,4 %
Zwitserland: 102,9 | 8,7 4,5 | - 48,4 % | 0,47 %
Gr.-Brittanië: 90,8 | 6,5 3,8 | - 41 % | 0,45 %
Nederland: 87,1 | 8,1 4,4 | - 45,6 % | 0,52 %
Duitsland: 42,7 | 10,7 5,1 | - 52,3 % | 1,22 %
Frankrijk: 36,7 | 14,6 6,6 | - 55 % | 1,5 %
Spanje: 27,3 | 14 5,6 | - 60 % | 2,2 %
Tsjechië: 21,1 | 15,3 8,6 | - 43,9 % | 2,1 %
*Portugal: 3,1 | 21,2 6,9 | - 67,5 % | 21,8 % *
*Slovakije: 1,8 | 11,8 7,1 | - 40 % | 22,2 % *
*Denemarken: 1,8 | 9,9 5,5 | - 44,6 % | 24,8 % *
*Denemarken had vóór 2009 zelfs geen flitspalen, Slovakije en Portugal zijn ook relatief zeer laat met flitspalen begonnen.
Deden die 3 landen* dan echt iets verkeerd ?
Zou het aantal flitspalen wel iets te maken hebben met verkeersdoden ?
Oordeel zelf, vooral aan de evolutie...
Dat het gaat met véél minder flitspalen (maar om zo rationeler, 2e tabel) is waar; en evenzo zonder flitspalen gaat ook.
-
Enig idee hoe dat komt, Sniper ? ;)
volgens de lokale finnen komt het ook doordat veel finnen voor langere tijd naar belgië kwamen ivm europa en dus ook de gewoontes van hier overnamen (geen grap)
-
Zo makkelijk omzeil je dat slot niet vrees ik.
Hoe lang denk je dat het duurt voor er blaastoestelletjes in jouw plaats kunnen blazen ?
-
als ze daarbij voor beginnende bestuurders ook nog een snelheidsbeperking opleggen zoals in finland zijn ze goed op weg
zo kunnen ze leren rijden alvorens te leren vliegen
Léér ze misschien eens eerst rijden ....
Neem de Duitse regeling over - met stevige straffen voor wie zonder rijbewijs rijdt.
-
De grootste dronken brokkemakers zijn van middelbare leeftijd, dus laten we jongeren een nultolerantie opleggen? Wat is de boodschap dan? Eens je oud genoeg bent, mag je wel pintelieren en rijden?
Dat van dat alcoholslot in voertuigen bedoeld voor professionele doeleinden... Leuk idee... Iedereen is dus de facto een zatlap? En gaan we dat dan ook gaan zien in brandweerwagens, ambulances en politiewagens? Ook de dienstwagens van de zonechefs? Dienstwagen van de provinciegouverneur? Dienstwagen van politierechters?
-
De grootste dronken brokkemakers zijn van middelbare leeftijd, dus laten we jongeren een nultolerantie opleggen? Wat is de boodschap dan? Eens je oud genoeg bent, mag je wel pintelieren en rijden?
Dat van dat alcoholslot in voertuigen bedoeld voor professionele doeleinden... Leuk idee... Iedereen is dus de facto een zatlap? En gaan we dat dan ook gaan zien in brandweerwagens, ambulances en politiewagens? Ook de dienstwagens van de zonechefs? Dienstwagen van de provinciegouverneur? Dienstwagen van politierechters?
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is
Er had al jaaaaaren veel meer controle moeten zijn op de bestaande wetgeving. De aanpassing van 0,8 promille naar 0,5 was dan zelfs niet nodig geweest.
-
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is.
In sommige streken, zoals waar ik hier woon, zou dat misschien wel nuttig zijn. Want hier hebben de bestuurders bij controle ofwel 0 promille in hun bloed, ofwel meer dan 2 promille. Daartussen ergens ophouden met drinken kennen ze hier niet.
En de vaststelling gebeurt meestal slechts na een ongeval. Want 's middags staan de flikken in de tankstations al te vertellen waar ze 's avonds een alcoholcontrole gaan houden.
-
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is.
In sommige streken, zoals waar ik hier woon, zou dat misschien wel nuttig zijn. Want hier hebben de bestuurders bij controle ofwel 0 promille in hun bloed, ofwel meer dan 2 promille. Daartussen ergens ophouden met drinken kennen ze hier niet.
Zulke karakterloze mensen zullen het wel afleren als ze elke keer tegen de lamp lopen met telkens een boete en rijverbod tot gevolg
Maw : veel meer controle
Ze hebben dan te kiezen: of ze leren op tijd stoppen, of ze beginnen er niet aan
-
Iedereen een rijbewijs Wooter, waarom ook? iedereen een verzekering? eigenlijk alleen de brokkenmakkers hé......
-
Maw : veel meer controle
Dat werkt hier niet. Als we het al niet van de flikken zelf weten waar en wanneer ze een controle gaan doen, stopt de eerste die ze ziet staan aan de eerstvolgende horecazaak en zegt hij het tegen de baas. Die heeft in zijn GSM een lijst van de 18 andere horecazaken in de gemeente, en verstuurt onmiddellijk een SMS naar zijn collega's.
De flikken zelf vragen ook niet liever dan dat ze niemand klissen (als ze snelheidsmetingen doen, gaan ze ergens staan waar je ze al van ver kunt zien). Het is hier immers een Alpendorpje waar iedereen iedereen kent, ook de flikken. Als er iets ernstigs gebeurt (diefstal, inbraak, enz.), dan treden ze wel zeer doeltreffend op.
-
Maw : veel meer controle
De flikken zelf vragen ook niet liever dan dat ze niemand klissen (als ze snelheidsmetingen doen, gaan ze ergens staan waar je ze al van ver kunt zien). Het is hier immers een Alpendorpje waar iedereen iedereen kent, ook de flikken. Als er iets ernstigs gebeurt (diefstal, inbraak, enz.), dan treden ze wel zeer doeltreffend op.
Gebeuren daar dan (veel en/of zware) ongelukken ?
Misschien is er geen behoefte aan strenge regels/controle
-
De grootste dronken brokkemakers zijn van middelbare leeftijd, dus laten we jongeren een nultolerantie opleggen? Wat is de boodschap dan? Eens je oud genoeg bent, mag je wel pintelieren en rijden?
De middengroep is het zwaarst politiek vertegenwoordigt.
Die lanceren dus geen regeltjes tegen zichzelf.
Dat van dat alcoholslot in voertuigen bedoeld voor professionele doeleinden... Leuk idee... Iedereen is dus de facto een zatlap? En gaan we dat dan ook gaan zien in brandweerwagens, ambulances en politiewagens? Ook de dienstwagens van de zonechefs? Dienstwagen van de provinciegouverneur? Dienstwagen van politierechters?
Men maakt regels voor anderen en gegarandeerd uitzonderingen voor zichzelf ...
-
trouwens, op 0-tolerantie ga je ook moeten controleren, anders zijn het ook maar holle woorden
-
trouwens, op 0-tolerantie ga je ook moeten controleren, anders zijn het ook maar holle woorden
En dan is de vraag hoe straf je gaat controleren.
Bij 0 promille en voldoende straffe analyse technieken, is iedereen een zatte verkeerscrimineel ...
-
trouwens, op 0-tolerantie ga je ook moeten controleren, anders zijn het ook maar holle woorden
En dan is de vraag hoe straf je gaat controleren.
Bij 0 promille en voldoende straffe analyse technieken, is iedereen een zatte verkeerscrimineel ...
ja, net zoals je van de ene dag op de andere verandert in een snelheidsduivel zonder dat je sneller rijdt dan voorheen
Misschien ineens ook fruitsap verbieden !
-
Tegelijk moet men vaststellen dat 1 van de meest veilige landen in de EU, nog steeds 0.8 promille toe staat.
En ze staan daar niet echt allemaal bekend als sobere lieden ...
-
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleID=G7E3BR5LC&_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb
-
met bijna 4 promille durven rondrijden, die zou ik dan wel als crimineel durven bestempelen
-
Gebeuren daar dan (veel en/of zware) ongelukken ?
Helaas wel. In Bayern is het Berchtesgadener Land één van de regio's waar de meeste ongevallen gebeuren.
Voornaamste oorzaken:
- overdreven snelheid.
- voorrangsnegatie.
- alcohol.
- de mentaliteit: "Het leven in de bergen is nu eenmaal gevaarlijker. Als we een ongeval hebben, dan hebben we pech gehad, 't is dat het zo moest zijn." Ze staan er niet bij stil dat een ongeval hun niet zomaar overkomt, doch dikwijls had kunnen vermeden worden.
-
Gebeuren daar dan (veel en/of zware) ongelukken ?
Helaas wel. In Bayern is het Berchtesgadener Land één van de regio's waar de meeste ongevallen gebeuren.
Voornaamste oorzaken:
- overdreven snelheid.
- voorrangsnegatie.
- alcohol.
- de mentaliteit: "Het leven in de bergen is nu eenmaal gevaarlijker. Als we een ongeval hebben, dan hebben we pech gehad, 't is dat het zo moest zijn." Ze staan er niet bij stil dat een ongeval hun niet zomaar overkomt, doch dikwijls had kunnen vermeden worden.
Misschien moeten de flikken dan toch maar eens hun verantwoordelijkheid nemen en hun werk scheiden van de privésfeer
It's part of the job ...
-
Misschien moeten de flikken dan toch maar eens hun verantwoordelijkheid nemen en hun werk scheiden van de privésfeer
It's part of the job ...
Tja...
Onlangs hebben ze het ervoor over gehad om maar liefst 234 km achter een dader van een kleine winkeldiefstal aan te rijden tot ze hem eindelijk kunnen inrekenen hebben (die rit heeft veel meer gekost dan het gestolene waard was), want zoiets is voor hen volstrekt onaanvaardbaar, ze hebben er alles voor over om daar paal en perk aan te stellen.
Maar anderzijds: op 1 mei is er hier een tiener van een meiboom gevallen. En wie zat er gehurkt naast zijn kleine broertje om dat manneke te troosten en uit te leggen dat het allemaal wel goed zou komen met zijn broer? Juist: een Polizist. Dat doen ze liever dan controles.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Misschien moeten de flikken dan toch maar eens hun verantwoordelijkheid nemen en hun werk scheiden van de privésfeer
It's part of the job ...
Tja...
Onlangs hebben ze het ervoor over gehad om maar liefst 234 km achter een dader van een kleine winkeldiefstal aan te rijden tot ze hem eindelijk kunnen inrekenen hebben (die rit heeft veel meer gekost dan het gestolene waard was), want zoiets is voor hen volstrekt onaanvaardbaar, ze hebben er alles voor over om daar paal en perk aan te stellen.
Maar anderzijds: op 1 mei is er hier een tiener van een meiboom gevallen. En wie zat er gehurkt naast zijn kleine broertje om dat manneke te troosten en uit te leggen dat het allemaal wel goed zou komen met zijn broer? Juist: een Polizist. Dat doen ze liever dan controles.
tja
't is allemaal niet zwart-wit hé
als dat daar de mentaliteit is, en ze vinden het daar zo goed, wie zijn wij (of Europa) dan om zich daarmee te moeien ?
-
... en een alcoholslot in alle vrachtwagens, bussen en bestelwagens. De maatregelen die Europa vandaag uitvaardigt in zijn tienjarenplan zijn spijkerhard...
Wat nog allemaal?
Europa? Ligt dat ergens op Mars misschien of zo?
Iedere goedmenende professionele bestuurder nog maar eens bestraffen voor die paar onnozelaars, met hun verstand verstopt in de nagel van hun kleine teen, die alcoholmisbruik niet kunnen nalaten.
En dat terwijl het een klein kunstje is om dat toestel te omzeilen. Zeker in voertuigen waar luchtdruk (perslucht) voorhanden is.
Om dan nog niet de spreken over de extra kost om het toestel te installeren en te onderhouden.
Daarbij nog eens de loonkost voor de tijd die nodig is om het voertuig telkens weer gestart te krijgen.
Daarbij denk ik ook aan de tegenwoordig veel toegepaste start/stop systemen, voertuigen waarvan de motor automatisch afslaat wanneer de handrem meer dan een paar minuten op staat,....
Nultolerantie ben ik min of meer akkoord mee maar dat ze dan eens de moeite doen om deftig te controleren in plaats van iedereen zomaar te bestraffen die niets mispeuterd heeft.
-
Nultolerantie... Ik zou me veiliger voelen als ze dat voor iedereen invoerden! Op feestjes zijn wij meestal de enigen die nuchter naar huis rijden!
-
Nultolerantie... Ik zou me veiliger voelen als ze dat voor iedereen invoerden! Op feestjes zijn wij meestal de enigen die nuchter naar huis rijden!
Er is al een grens, nl 0,5 promille
Als je daar onder blijft is er geen probleem, als je daarboven gaat ben je al in overtreding. Wat gaat 0-tolerantie dan nog toevoegen ? Ervoor zorgen dat er meer mensen in overtreding zijn ?
-
Nultolerantie... Ik zou me veiliger voelen als ze dat voor iedereen invoerden! Op feestjes zijn wij meestal de enigen die nuchter naar huis rijden!
Na nultolerantie voor roken in cafés en restaurants nu ook nog nultolerantie voor alcohol... laat ze nog maar wat meer horecazaken op de fles helpen.
0,6 promille mag niet. Maar bumperkleven, voorrang negeren, geen richtingsaanwijzes gebruiken, en nog meer van dat fraais, daar wordt niets tegen gedaan. Veiligheid eerst? Laat me lachen!
-
Jozef, tegen alcohol in het verkeer wordt relatief gezien ook niets gedaan hoor.
En ja, als een horecazaak enkel wilt rekenen op mensen die roken en drinken, dan is ze geen lang leven beschoren. Rokers sterven sneller, en drank achter het stuur is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de individuele klant.
-
Jozef, tegen alcohol in het verkeer wordt relatief gezien ook niets gedaan hoor.
En ja, als een horecazaak enkel wilt rekenen op mensen die roken en drinken, dan is ze geen lang leven beschoren. Rokers sterven sneller, en drank achter het stuur is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de individuele klant.
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat een restaurant zijn winst haalt uit de drank en niét uit het eten
Trouwens, als ik geen glaasje mag drinken bij mijn eten, dan zal ik dat eten ook wel laten, dan eet ik wel thuis waar ik (voorlopig ?) doe wat ik wil
-
Op pintjes pakken café's niet veel, koffie en thee leveren meer winst op.
-
Op pintjes pakken café's niet veel, koffie en thee leveren meer winst op.
maar restaurants pakken wel veel op de wijn
-
En ja, als een horecazaak enkel wilt rekenen op mensen die roken en drinken, dan is ze geen lang leven beschoren.
Dat ís nu eenmaal een aanzienlijk deel van het clienteel.
Ik ga vrij laat naar ons stamrestaurant, zodat tegen het einde van de maaltijd mijn vrouw en ik er alleen nog zitten. Dan brengt de baas een asbak.
Rokers sterven sneller
Zoveel te beter voor de pensioenen, want ze weten toch niet meer hoe ze die gaan blijven kunnen betalen.
- Rokers sterven sneller.
- Mensen met stress sterven sneller.
- Mensen met overgewicht sterven sneller.
- Mensen met weinig beweging sterven sneller.
[...]
( We kunnen zo nog wel enkele uren doorgaan)
Eens moeten we toch allemaal gaan, hoor, doch dat kunnen ze mij maar één keer lappen.
-
Jozef, dan hou jij toch ook rekening met het andere cliënteel, als alle rokers dat gedaan hadden moest dit verbod niet ingevoerd worden.
Ik ben ook jaren roker geweest en heb ook rekening met de andere gasten gehouden, kon het toen ook niet echt appreciëren als ik begon te eten dat men dan naast mij begon te roken.
Nu ja de rook raakt me nu nog niet zolang het maar niet bij mijn eten is.
Wat ze nu wel met dit verbod hebben is dat alle café's weer snacks en meer kunnen serveren.....
-
Wat ze nu wel met dit verbod hebben is dat alle café's weer snacks en meer kunnen serveren.....
Ja, maar aan wie? Niet aan de talrijke rokers die niet meer komen. Ook niet aan de talrijke niet-rokers die een rokende partner hebben, en daarom ook niet meer komen.
Ooit, toen er nog mocht gerookt worden in de restaurants, zei een dame aan de tafel naast mij me nors: "Ik hoop dat dit uw eerste en laatse sigaret vanvavond zal zijn." Ik kan me geen andere avond in mijn leven herinneren waarop ik zoveel gerookt heb. Had ze mij vriendelijk gevraagd om zo weinig mogelijk te roken, dan had ik van de hele avond geen enkele sigaret gerookt, want ik kan gerust een aantal uren zonder roken.
-
Eens moeten we toch allemaal gaan, hoor, doch dat kunnen ze mij maar één keer lappen.
Sterven is geen verloren werk, dat hoef je slechts 1x te doen.
Wat ze nu wel met dit verbod hebben is dat alle café's weer snacks en meer kunnen serveren.....
Yep, en dan krijg je te maken met die typsich belachelijke Belgische wetgeving.
Een kameraad van mij heeft een tijdje een café opengehouden, en is er moegepest mee gestopt. Als hij een croque uit het vuistje (louter in een serviette) serveert, dan mag hij dat. Hij serveerde datzelfde croque-monieur echter op een bordje. Kreeg een fikse boete, omdat hij geen kok met een koksdiploma in dienst had....
Zonder dat bordje, was er geen vuiltje aan de lucht geweest. ???
-
0,6 promille mag niet. Maar bumperkleven, voorrang negeren, geen richtingsaanwijzes gebruiken, en nog meer van dat fraais, daar wordt niets tegen gedaan. Veiligheid eerst? Laat me lachen!
I know... en dat vind ik ook erg genoeg...
Maar als je zo van een feestje naar huis gaat, dan valt het gewoon enorm op hoeveel mensen er toch nog in de auto stappen (ahja, hoe geraken ze anders thuis)... zelfs al zijn ze met twee personen met rijbewijs... In plaats van dat er dan eentje BOB is... maar nee...
Bedrijfsfeestjes zijn zo mogelijk nog erger!
-
Gisterenavond zijn mijn vrouw en ik weggeweest. Mijn vrouw vroeg me om niet teveel te drinken, zodat ik nog kon naar huis rijden. Ik heb het dan ook over een tijdspanne van 3:30 u. gehouden op 2 normale bieren (= 2 x 0,5 liter hier) en 2 schnapsen. Met mijn gewicht van 0,11 ton moet ik aldus met 6 standaardcomsumpties nog net onder 0,5 promille gezeten hebben. Als dat al niet meer zou mogen...
-
Europa? Ligt dat ergens op Mars misschien of zo?
Bijna. Het is een maan van Jupiter... ;D
-
Nultolerantie... Ik zou me veiliger voelen als ze dat voor iedereen invoerden! Op feestjes zijn wij meestal de enigen die nuchter naar huis rijden!
Lager dan 0.5 is behoorlijk zinloos zolang die grens niet gerespecteerd noch daadwerkelijk afgedwongen wordt.
GB is veel verkeersveiliger dan België.
Toch mag je daar 0.8 promille in je bloed hebben zitten.
Echte nultolerantie is onmogelijk, dan wordt het een kwestie van scherp genoeg meten, en je kan iedereen "betrappen".
Alles wat iets of wat gist vormt alcohol hé ...
De kruisgevoeligheid van de meetapparatuur wordt problematisch voor snelle, handige meettoestellen.
-
Echte nultolerantie is onmogelijk, dan wordt het een kwestie van scherp genoeg meten, en je kan iedereen "betrappen".
Alles wat iets of wat gist vormt alcohol hé ...
De kruisgevoeligheid van de meetapparatuur wordt problematisch voor snelle, handige meettoestellen.
Hierbij een voorbeeld van een gezond ontbijt:
- glaasje kefir: uit de supermarkt waarschijnlijk zo'n 0,5% tot max. 1% alcohol, zelfgemaakt kan dit tot 3 à 4 gaan. Dit drankje zullen de meeste mensen trouwens gewoon yoghurt noemen.
- broodje: om de illusie van vers brood te hebben gebruik je een broodje dat je nog verder moet afbakken. Als je dit liever wat zachter hebt en dus niet te lang in de oven zit kan hier behoorlijk wat alcohol inzitten. Trouwens, deze alcohol komt niet alleen door het gisten van het brood, men voegt extra toe om ze te kunnen bewaren uit de koeling.
- fruitsap: gisteren uit de koelkast gehaald en vergeten terug te zetten. Tja, volgens de doos mag het niet en het smaakt (nog) niet verkeerd, weer tot enkele %-en alcohol
Als extraatje, maar dan wel niet gezond meer
- zeevruchtenslaatje met cocktailsaus voor op het broodje: dus weer alcohol in de cocktailsaus.
Dan rijd je naar je werk en wordt je gepakt voor dronken rijden. Na dit ontbijt heb je zeker geen 0 ppm meer!
Nul promille is dus klinkklare onzin. Het wordt weer verkocht onder de noemer van 'hou het simpel'. Als je met de auto rijdt drink je niet, dat lijkt éénvoudig. Trouwens onder dezelfde noemer werd vroeger de zonitis gelanceerd, hou het simpel, drie snelheden, drie zones. Enkele achterlijke gemeentes hebben dat nog altijd op (illegale) borden staan.
Met alcohol is het weer zo'n verhaal. Hoe lang moet je wachten na dat feestje van gisteren waar je behoorlijk in de wijn hebt gehangen? Dit zou wel eens erg lang kunnen zijn. Persoonlijk zou ik minstens 8 u wachten, maar ik ben er vrij zeker van dat dit in sommige gevallen nog niet genoeg is. In de luchtvaart wordt dit dan "eight hours between the bottle and the throttle" genoemd.
Dan heb ik het nog niet over mensen die een stofwisselingsziekte hebben en eigenlijk constant met een lage alcohol promillage leven.
Als het enigszins mogelijk was zou ik gewoon de max. grens voor alcohol weghalen. Het is namelijk niet het gehalte alcohol dat het rijgedrag van een persoon bepaald. Het is de reactie van dat individu op de alcohol en dat is voor iedereen anders. Men meet nu dus niet de rijvaardigheid, maar een factor waarvan men weet dat het de rijvaardigheid beïnvloed, maar dan uitgemiddeld over de hele populatie. Zo zullen er mensen zijn die al duidelijk negatief beïnvloed zijn door alcohol bij 0,2 ppm waar het bij andere bij 0,8 ppm nog prima zal lukken. Helaas is dit nu nog een utopie en zullen we het promillage moeten blijven meten.
Moesten we de rijvaardigheid echt kunnen meten dan was er ook geen drugstest meer nodig, maar kunnen we ook de oververmoeide uit het verkeer halen, de medicamenten slikkenden, de mensen die in een emotionele toestand zijn die niet compatibel is met rijden, ...
-
Nul promille bestaat in Europa in:
- Estland.
- Roemenië.
- Sowakije.
- Tsjechië.
- Hongarije.
- Duitsland, voor bestuurders van een transport van gevaarlijke goederen, bestuurders van lijnbussen, taxibestuurders en beginnelingen (tijdens de proeftijd van minimum 2 jaar en in ieder geval minstens tot de leeftijd van 21 jaar).
- Spanje, behalve voor personenwagens zonder aanhangwagen.
De Duitse automobielclub ADAC is evenwel van oordeel dat nul promille het aantal ongevallen niet vermindert. Bron (http://www.gmx.net/themen/auto/verkehr-service/827641e-mehr-alkohol-tests-gefordert)
-
Nul promille bestaat in Europa in: ...
Nee, op : papier.
In de praktijk is het niet haalbaar.
-
Nul promille bestaat in Europa in: ...
Nee, op : papier.
In de praktijk is het niet haalbaar.
Dacht je dat? Word dan in Hongarije maar eens betrapt met 0,1 promille, dan zul je er wel anders over denken.
-
Nul promille bestaat in Europa in: ...
Nee, op : papier.
In de praktijk is het niet haalbaar.
Dacht je dat? Word dan in Hongarije maar eens betrapt met 0,1 promille, dan zul je er wel anders over denken.
wat meten ze dan, tot0,1, of tot 0,01, of tot 0,001 , 0,0001 ?
Want het is allemaal meer dan 0,0 ...
Hoe lager je wil meten, hoe groter je meetfout wordt, en hoe meer alcohol-achtige substanties de meting gaan verstoren.
Uiteindelijk moet je een gaschromatograaf bijhebben, en een bak kennis om de pieken uit elkaar te houden of uit elkaar te halen als ze overlappen (en dus teveel aanduiden).
-
Nul promille bestaat in Europa in:
- Estland.
- Roemenië.
- Sowakije.
- Tsjechië.
- Hongarije.
- Duitsland, voor bestuurders van een transport van gevaarlijke goederen, bestuurders van lijnbussen, taxibestuurders en beginnelingen (tijdens de proeftijd van minimum 2 jaar en in ieder geval minstens tot de leeftijd van 21 jaar).
- Spanje, behalve voor personenwagens zonder aanhangwagen.
Toevallig bijna allemaal ex-oostbloklanden ?
Misschien hadden ze die muur toch maar beter laten staan ...
-
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1371933/2012/01/03/Alcoholgrens-naar-0-2-promille.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1371933/2012/01/03/Alcoholgrens-naar-0-2-promille.dhtml)
Weer een stapje dichter bij de politiestaat
Nog even jongens, en het enige wat je hier nog mag is: slapen - werken - slapen - werken - (...) - sterven (liefst VOORdat je op pensioen gaat, of nog beter, op de eerste dag van je pensioen)
Geef me dan liever direkt de kogel
-
Nog even jongens, en het enige wat je hier nog mag is: slapen - werken - slapen - werken - (...) - sterven
Je vergeet nog iets wat je ook mag: belastingen betalen (alsmaar meer om er alsmaar minder voor terug te krijgen).
-
Febetra wil verbod alcohol voor vrachtwagenchauffeurs
De Belgische transportfederatie Febetra wil dat de alcohollimiet voor vrachtwagenchauffeurs verlaagd wordt naar 0,0 promille. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1103456/febetra-wil-verbod-alcohol-voor-vrachtwagenchauffeurs.aspx
-
Wat gaan ze dan doen de eerste week na nieuwjaar ?
Week zonder camions ?