Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op dinsdag 01 november 2011 - 16:30:20
-
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/7-op-de-10-truckers-rijden-blind-door-kennedytunnel-2.aspx
-
Minder dan 25 meter?
Maak er minder dan 10 meter van en bij de auto's minder dan 5 meter, en nee niet als het file is.
-
Minder dan 25 meter?
Maak er minder dan 10 meter van en bij de auto's minder dan 5 meter, en nee niet als het file is.
vrij logisch ook met die absurde snelheidsbeperking en camera's daar
Het is pas echt erg geworden vanaf ze daar die 70 hebben ingevoerd
-
Dat is waar, echt een bottleneck nu.
-
7 op de 10 truckers rijden blind door Kennedytunnel
Ze hebben dus bijna hun doel bereikt, nog 3 te gaan.
In de zone in en rond de Kennedytunnel is dat aantal verdubbeld tijdens de eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Is daarbij ook rekening gehouden met het aantal voertuigen die er langskomt of is dit het cijfer die het beste uitkomt?
De beloofde evaluatie van de absurde snelheidsbeperking, is die er al of wordt die netjes "verzwegen" wegens ... oeps blunderboek?
....
Het zoveelste partijtje "vrachtwagens stigmatiseren" is weer heel kort door de bocht zene.
Hadden ze de plannen, die er al zijn van de jaren '70, al lang uitgevoerd ging het stukken goedkoper, milieuvriendelijker, veiliger en vlotter geweest zijn en veel menselijk leed bespaard gebleven zijn.
-
En geen woord over het ontbreken van een degelijke wet veiligheidsafstand en daardoor ook het volledig ontbreken van een handhaving erop.
Gewoon dezelfde weerkerende parlementaire vraag stellen over PV´s/boetegeld/pakkans... zoals bij snelheidsovertredingen of parkeerovertredingen enz... ;D
(en voorrangsnegatie niet vergeten)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1248167/2011/04/08/Pakkans-snelheidsovertreding-drie-keer-hoger-in-Vlaanderen-dan-in-Wallonie.dhtml
Bert A. bleiter zal die vraag wel niet durven stellen, over de specifieke cijfers:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=Q13FAO6H
zaterdag 10 september 2011, 03u00
Vooral Vlamingen betalen verkeersboetes
Kloof met Wallonie en Brussel wordt elk jaar groter
...
Dat zegt senator Bert Anciaux (SP.A), die de cijfers opvroeg bij staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) en minister van Financiën Didier Reynders (MR). ...
Ipv dat communitair gedoe, over welke verkeersboetes gaat het, de specifieke aantallen ???
-
Over afstand houden gesproken, ik citeer...
Deze ochtend weer een leuke.... Voor zo lang we 90 mochten/konden, was het eigenlijk zeer aangenaam rijden. Maar daarna.... Ik ben blij dat ik nog leef, ik had een zeer vriendelijke camionchauffeur in mijn gat hangen... Dim dim dim.... Die reed zo dicht achter mij als dat een Lijnbus achter je staat aan het rood licht!!!!!! Ik vind het echt frustrerend... vooral als je weet dat de mensen op het einde van de Kennedytunnel altijd gaan remmen (ik weet niet waarom, maar het is altijd zo) en je daarom wat afstand probeert te houden! Ik denk dat het echt niet veel schol vandaag :(
En het is nog steeds even erg, al was deze ene toch echt het toppunt!!! Hij had duidelijk geen zin om zijn cruise control af te zetten ofzo... Ik word er nog mottig van als ik eraan terugdenk!
-
En geen woord over het ontbreken van een degelijke wet veiligheidsafstand en daardoor ook het volledig ontbreken van een handhaving erop.
Er is geen speciale wet nodig om de veiligheidsafstand te doen naleven.
Het verschil tussen 5 à 10m en de vereiste 50 m is voor iedereen klaar en duidelijk.
Veel gelul over nummerplaatherkenning en trajectcontrole, maar even kijken hoe dicht er op elkaar gereden wordt - wat echt gevaarlijk is - hoort er niet bij ...
Nog een syndroom van de Belgische ziekte.
-
En makkelijk scoren! Je zet je even op een brug boven een traag rijdende file en begint maar op te schrijven.
Maar weet wat je wenst: het is net dankzij de gewoonte om niet die veiligheidsafstand zo te laten groeien dat de files maar zolang zijn als dat ze zijn. Uit een Nederlandste studie bleek enkele jaren geleden dat als iedereen netjes de halber tacho afstand zou houden, de files in NL driedubbel zo lang zouden zijn.
-
En geen woord over het ontbreken van een degelijke wet veiligheidsafstand en daardoor ook het volledig ontbreken van een handhaving erop.
Er is geen speciale wet nodig om de veiligheidsafstand te doen naleven.
Het verschil tussen 5 à 10m en de vereiste 50 m is voor iedereen klaar en duidelijk.
Voor iedereen klaar en duidelijk ? :-\ (je leest de context van mijn zin toch ook ? ) ???
Over welke degelijke wet , die ik bedoel , heb je het ?
Ik ben zo vrij wel een duidelijke en degelijke wet te geven over veiligheidsafstand, die wel realistisch "toepasbaar" is in de praktijk. ;)
§ 4 Abstand
(1) Der Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug muss in der Regel so groß sein, dass auch dann hinter ihm gehalten werden kann, wenn es plötzlich gebremst wird. Der Vorausfahrende darf nicht ohne zwingenden Grund stark bremsen.
(2) Kraftfahrzeuge, für die eine besondere Geschwindigkeitsbeschränkung gilt, sowie Züge, die länger als 7 m sind, müssen außerhalb geschlossener Ortschaften ständig so großen Abstand von dem vorausfahrenden Kraftfahrzeug halten, dass ein überholendes Kraftfahrzeug einscheren kann. Das gilt nicht,
1. wenn sie zum Überholen ausscheren und dies angekündigt haben,
2. wenn in der Fahrtrichtung mehr als ein Fahrstreifen vorhanden ist oder
3. auf Strecken, auf denen das Überholen verboten ist.
(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.
http://www.fahrtipps.de/stvo/stvo_4.php
(indien vertaling nodig, geef een seintje)
Zoek de enorme verschillen met onze prutswet(ten) ;D
-
En makkelijk scoren! Je zet je even op een brug boven een traag rijdende file en begint maar op te schrijven.
Bij elk verkeerslicht een videocamera zetten die pakweg de laatste 150 meter filmt als het op rood springt, best op een gewone 2+2 baan waar in de drukkere uren steeds veel vrachtwagens achtereen aanschuiven op de rechterstrook.
Op 150 m mogen max maar drie ~ 15m-vrachtwagens rechts aanschuiven, en pech voor al die voertuigen die niet door het groen geraken...
Ik wed dat we - tesamen met uw "handhaving" - op een half jaar onze 11 miljard besparingen al terug hebben. (allez op papier toch) :D
-
Dan vooral van die kamikaze auto's tegenwoordig die er nog tussen glippen (lees forceren).
Dat is echt niet meer te doen.
Zo pakweg 10 jaar geleden kwam dat nog nu en dan eens voor dat er zo'n een gek in de remzone nog tussen 2 achter elkaar rijdende, sterk afremmende vrachtwagens inschoot. Ook al rijden die 2 vrachtwagens eigenlijk veel te dicht achter elkaar.
Tegenwoordig vinden ze dat de normaalste zaak van de wereld... en dan liefst nog zonder richtingaanwijzer want daarvoor hebben ze geen tijd/handen vrij (GSM, krant, boekje, ... noem maar op).
Om het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië eens aan te tonen.
Vanuit de lucht eens bvb. de N42 bekijken en inschatten waar de taalgrens zou liggen. (http://maps.google.be/maps?q=N42&hl=nl&ll=50.734717,3.843842&spn=0.112558,0.220757&sll=50.747753,3.848648&sspn=0.112526,0.220757&vpsrc=6&hnear=N42&t=h&z=12) :o
Vanuit de lucht gezien valt het eigenlijk nog mee, ter plaatse is het verschil immens.
-
en dan liefst nog zonder richtingaanwijzer want daarvoor hebben ze geen tijd/handen vrij (GSM, krant, boekje, ... noem maar op).
Ik pink wel altijd, maar ik merk wel dat als je je ertussen smijt zonder pinken je vaak beter af bent dan als je wel pinkt!!! Als je pinkt, dan beginnen de mensen rechts van je vaak nog wat te versnellen, het gat dicht te rijden! (Grrrrrrrrrrrrrrrrr...)
(Maar ik heb het nu wel eerder over auto's dan over vrachtwagens!)
-
Het is een echte rotmentaliteit geworden op de Belgische wegen en bovendien nog eens goed doorvoed door het falende verkeersbeleid.
Het bedrijfsleven is al niet veel beter.
Bij ons op het werk is er een paar maanden geleden een zwaar ongeval gebeurd met dodelijke afloop.
Over de doden geen kwaad woord maar als vrachtwagenbestuurder zou je toch moeten weten dat aan een spiegel gaan hangen van een rijdende vrachtwagen zonder dat de bestuurder iets in de gaten heeft niet echt veilig is.
Wat hebben ze nu uitgevonden als remedie daar tegen?
Alle vrachtwagenbestuurders, en enkel de vrachtwagenbestuurders (bezoekers, ander personeel, ... niet van doen) zijn sinds 1 november verplicht een fluo jasje aan te trekken wanneer ze uitstappen uit de trekker.
Resultaat: de cowboys die zo'n jasje dragen denken nu helemaal dat ze ongenaakbaar zijn.
Ik heb 2 zo'n jasjes bij maar tot nog toe geen aangetrokken.
-
Uit een Nederlandste studie bleek enkele jaren geleden dat als iedereen netjes de halber tacho afstand zou houden, de files in NL driedubbel zo lang zouden zijn.
Heb je daar een NL-bron van ? Want "files" is vaag.
Nederland hanteert ook verschillende definities van "file".
http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer) (http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer))
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
# langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
# stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
# langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
# Een veelvoorkomend verschijnsel is de zogenaamde harmonicafile, in Vlaanderen ook wel accordeonfile genoemd. Hiermee wordt een situatie over een langere afstand bedoeld waarin congestie wordt afgewisseld met vrij rijdend verkeer.
Want als een file aan 5 kmh gemiddeld aanschuift, is halve tacho gemiddeld 2,5 meter.
Bij een gemiddelde voertuiglengte van gemakkelijkshalve 5 m is dat maar 50 % langere file als (theoretische) 0 meter afstand.
Driedubbel of 300% langere files zou mss kunnen zijn als er sprake is van accordeonfiles, en pakweg nog ~ 40 kmh of meer gemiddeld gehaald wordt. (praktische gemiddeld 5 m afstand - proberen te houden - ipv halve tacho: 20 m zou dan ... % langere "file" geven)
Dat kan wslk enkel het geval zijn bij de # laatste NL_definitie van accordeonfiles.
- - - -
Mss is het daarom dat in Duitsland in de praktijk enkel (serieuze) straffen dreigen vanaf minder als 1/4-tacho + extra strafpunten en navenant- meer-bumperkleven zelfs tot 3 maand rijverbod. De straffen verhogen trapsgewijze naargelang gereden snelheid en afstand.
Tussen 1/4- en 1/2-tacho is dat i.p.: onder de 80 kmh 25 €; boven de 80 kmh is dat 35 €.
http://www.kfz-auskunft.de/bussgeld/abstand.html
Bußgelder bei zu wenig Abstand zum Vordermann
Verwar.-Geld Bußgeld Punkte Fahrverbot
Der erforderliche Abstand beträgt 1/2 des Tachowertes
Erforderlichen Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug nicht eingehalten bei einer Geschwindigkeit...
• bis 80 km/h 25/30*/35** - - -
von mehr als 80 km/h, bei einem Abstand von 1/4 bis weniger als 1/2 des Tachowertes 35 - - -
• bis von mehr als 80 km/h bei einem Abstand in Metern von
weniger als 5/10 des halben Tachowertes - 75 1 -
weniger als 4/10 des halben Tachowertes - 100 2 -
weniger als 3/10 des halben Tachowertes - 160 3 1 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
weniger als 2/10 des halben Tachowertes - 240 4 2 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
weniger als 1/10 des halben Tachowertes - 320 4 3 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
• bis von mehr als 130 km/h bei einem Abstand in Metern von
weniger als 5/10 des halben Tachowertes - 100 2 -
weniger als 4/10 des halben Tachowertes - 180 3 -
weniger als 3/10 des halben Tachowertes - 240 4 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes - 320 4 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes - 400 4 3 Monate Fahrverbot
Als Vorausfahrender ohne zwingenden Grund stark gebremst 20**/30*** - - -
Den zum Einscheren erforderlichen Abstand von dem vorausfahrenden Fahrzeug außerhalb geschlossener Ortschaften nicht eingehalten 25 - - -
*mit Behinderung **mit Gefährdung ***mit Sachbeschädigung
Quelle: Straßenverkehrs-Ordnung (StVO), alle Angaben ohne Gewähr
Dan is er nog een bijkomende regel specifiek vrachtwagens op de autobahn, die moeten pas naar minimum 50 meter afstand van hun voorligger overschakelen als ze ook meer als 50 kmh rijden.
§ 4 Abstand
...
(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.
Hoe zouden buitenlandse truckers op het idee kunnen komen op Be-snelwegen (en zelfs ook buiten de bbk ???) plots 50 meter onderling moeten houden als ze duidelijk (veel) langzamer als 50 kmh rijden ?
De belachelijke prutswetten van onderling 50 m overal buiten bbk, en nog zottere afstanden op bruggen vind je AL niet in D.
-
Heb je daar een NL-bron van ? Want "files" is vaag.
Ik weet enkel dat het een onderzoek van TU Delft is, met helikopters. Daaruit bleek dat inderdaad die accordeonfiles en traag verkeer veel langer zouden worden als iedereen zijn veiligheidsafstand zou houden, waardoor opvolgende knooppunten en afritten ook geblokkeerd geraken en de files langer worden omdat verkeer dat niet de originele bottleneck moet passeren toch vast staat of sterk moet vertragen in de langere file.
-
Heb je daar een NL-bron van ? Want "files" is vaag.
Ik weet enkel dat het een onderzoek van TU Delft is, met helikopters. Daaruit bleek dat inderdaad die accordeonfiles en traag verkeer veel langer zouden worden als iedereen zijn veiligheidsafstand zou houden, waardoor opvolgende knooppunten en afritten ook geblokkeerd geraken en de files langer worden omdat verkeer dat niet de originele bottleneck moet passeren toch vast staat of sterk moet vertragen in de langere file.
OK.
Dat effect kan men ook hebben bij slechte weersomstandigheden, wanneer de afstanden navenant groter worden.
studie: http://www.weer.nl/fileadmin/filemounts/nederlands/ftp_upload/images/articles/De_effecten_van_weer_op_verkeer.pdf