Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 14 januari 2012 - 20:42:49

Titel: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op zaterdag 14 januari 2012 - 20:42:49
Citaat van: GVA
Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs

De dieselprijs stijgt morgen opnieuw tot een recordhoogte. [...]

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1106104/onduidelijkheid-over-toekomst-dieselprijs.aspx
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: JC op zondag 15 januari 2012 - 10:44:09
Hopelijk gaat men dan door het verminderde prijsverschil tussen benzine en diesel terug voor kleine benzinemodellen kiezen. De techniek is er klaar voor, de nieuwe kleine benzinemotoren verbruiken weinig en zijn krachtig.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 16:41:15
Hopelijk gaat men dan door het verminderde prijsverschil tussen benzine en diesel terug voor kleine benzinemodellen kiezen. De techniek is er klaar voor, de nieuwe kleine benzinemotoren verbruiken weinig en zijn krachtig.

Volgende week ga ik er eentje bestellen, totnutoe korting van 20 %* al op papier gekregen
(op nieuwe auto van mijn keuze (met het autosalon niets ongewoons*))
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op zondag 15 januari 2012 - 17:06:53
Volgende week ga ik er eentje bestellen

Wat voor eentje, als ik vragen mag Michel?
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 19:32:54
Volgende week ga ik er eentje bestellen

Wat voor eentje, als ik vragen mag Michel?

Skoda Fabia 1,2 TSI 105 PK (http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/master-test-welcher-kleinwagen-ist-der-beste-1948240.html?show=2) met DSG-7 (gerobotiseerde 7-versnellingsbak), versie Elegance, en een paar degelijke opties (ESP/ASR/MSR is bij DSG uitvoering serie), metallic, kleur nog te kiezen... (goede raamplakker GPS Garmin 2360 LT premium ook gratis, heeft ca. 180 € waarde)

Wat we toen ook gepland hadden:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2606.msg30364.html#msg30364
en het wordt de Skoda Fabia, de Polo valt ons wat te eng uit en is ca. 3300 € duurder. Audi A1 sportback is nog eens ´n prijsniveau hoger, Seat valt niet in de smaak.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2606.msg30372.html#msg30372

Katalogusprijs 20.000 incl opties.
Salonprijs ca. 16500 € (1e offerte) , na wat heen-en-weer-handelen nu 16.100 €, mail met offerte n° 2 gekregen na telefoon van hun. Na de 1e offerte had ik gezegd dat we toch nog naar het autosalon gingen (heeft zowat 400 € geholpen  :))

voor de techneuten:
Citaat
Modell:  1.2 TSI  
Bauzeitraum:  seit 11/2009
Motor-Kennbuchstaben:  CBZB
Bauart und Zylinderzahl:  R4-Ottomotor mit Direkteinspritzung
Motoraufladung: Turbolader
Ventile :   8
Hubraum, cm³ :  1197
max. Leistung, kW (PS) bei 1/min:  77 (105)/5000
max. Drehmoment, Nm bei 1/min:  175/1550–4100
Getriebe, optional:    7-Gang-DSG  
Höchstgeschwindigkeit, km/h:  190
Beschleunigung von 0–100 km/h:  9,7  
Kraftstoffverbrauch, l/100 km (kombiniert, nach EWG-Richtlinie):  5,3 (Super)
CO2-Emission, g/km (kombiniert):  124  
Abgasnorm nach EU-Klassifikation:  Euro 5

Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: sniper op zondag 15 januari 2012 - 20:02:00
Katalogusprijs 20.000 incl opties.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 20:03:29
Katalogusprijs 20.000 incl opties.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.

Welke bedoel je, Sniper ?
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: sniper op zondag 15 januari 2012 - 20:06:13
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 20:07:05
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Welke nieuwe wagen ?

Edit: ben je nog aan ´t zoeken ?

wacht ik dikteer even de voorwaarden:

-  4 m klasse, maar toch redelijk ruim.
-  vierdeurs
- handig en niet te grote draaicirkel, max 10,5 meter.
-  prijs 16- max 17.000 netto.
-  minstens moderne zuinge 6-automatiek
-  verbruik ca 5,5 liter benzine (124 CO2)
- best downsizing benzine die ook soepel is bij laag toerental (ook minder verkeerstaks)
- dit met redelijke prestaties ( 190 top, 0-100 ~ 10sec)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Rafael op zondag 15 januari 2012 - 20:13:52
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: sniper op zondag 15 januari 2012 - 20:27:18
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Welke nieuwe wagen ?

Edit: ben je nog aan ´t zoeken ?

wacht ik dikteer even de voorwaarden:

-  4 m klasse, maar toch redelijk ruim.
-  vierdeurs
- handig en niet te grote draaicirkel, max 10,5 meter.
-  prijs 16- max 17.000 netto.
-  minstens moderne zuinge 6-automatiek
-  verbruik ca 5,5 liter benzine (124 CO2)
- best downsizing benzine die ook soepel is bij laag toerental (ook minder verkeerstaks)
- dit met redelijke prestaties ( 190 top, 0-100 ~ 10sec)
je doet net als de belgische staat
je specificaties opmaken zodat maar één leverancier kan voldoen

ik zou zeggen dat je hier meer waarde voor je geld krijgt
http://promoties.citroen.be/particulieren/citroen-c5-berline/
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 20:28:50
Knap bakje, op 'n DSG ben ik altijd jaloers ;) Ingebouwde GPS heeft voor mij wel een meerwaarde, maar een gratis raamplakker is ook altijd tof. Reden voor mij is dat ik dat ding nog altijd dagdagelijks gebruik om naar m'n werk te rijden en ik op onbekende wegen met 1 druk de kaart zie terwijl mijn raamplakker altijd in mijn handschoenenkastje lag. Ben benieuwd naar het praktijkverbruik. Uit een 1.2 in een Audi A1 kon ik 5,5 L / 100 km halen op woon-werk traject. Was dan wel de 86 pk versie. Wanneer ik niet meer zo fel op het verbruik lette kwam ik uit op een 6 L / 100 km.
Ik hoop ook zo op een 5,5-6 liter of zowat nu onze oude diesel aan ´mazout´ verbruikt.
De 86 pk versie is volgens norm-mix 0,1 liter zuiniger, dankzij het stadsverbruik of bebouwde kom.
Daar rij ik eerder zelden dus het verbruik zal voor mij zowat gelijk liggen, op de snelweg mss zelfs minder voor de 105 PK.

Die praktische raamplakker heeft wel zeer goede kritieken, verschoot er wat van (spraakgestuurd, vertikaal monteerbaar, en...)
Een ingebouwde was me ook veel liever, maar dat scheelt al rap ca 650 €.
(mijn vrouw is het gewend met een raamplakker te rijden, en deze is duidelijk handiger)

http://www.pocketgpsworld.com/Garmin-nuvi-2360-reviewed-37558.php

http://www.testberichte.de/p/garmin-tests/nuevi-2360lt-testbericht.html
http://www.testberichte.de/d/read-swf/266301.html

Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zondag 15 januari 2012 - 20:43:49
je doet net als de belgische staat
je specificaties opmaken zodat maar één leverancier kan voldoen
Neen, niet echt.
Kon zeker voldoen:  skoda, seat.
Kon ook voldoen met navenant minder opties: VW, Alfa Romeo, Ford.
Allemaal in de  ~ 4 m klasse.
We kopen tenslotte een 2e wagen hé.
En vergeet niet dat de nieuwprijs maar 1/3 uitmaakt van het totaalplaatje na 10 jaar.
 
Citaat
ik zou zeggen dat je hier meer waarde voor je geld krijgt
http://promoties.citroen.be/particulieren/citroen-c5-berline/
Denk je ? Ook niet slecht, zelfs van prijs, maar men moet die (beperkte) uitvoering dan ook zo nemen.

Wilden we een grote nog zuinige limousine genomen hebben was het eerder deze:
het topmodel van de Octavia, of quasi full option (incl. leder)
Citaat
http://www.skodasalon.be/octavia_berline_nl.html
ŠKODA Octavia Berline
1.2 TSI Allure     De perfecte partner voor business  en vrije tijd.
Globale korting
22.675 €
-5.205 €
-1.000 €
 16.470 €
Daar kan die C5, ook in prijs (rekening houdend met de opties) niet echt mee.

Over smaak laat zich niet discussiëren, die Citroen vind ik zeker zo mooi, maar...
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op zondag 15 januari 2012 - 21:08:32
Het is anders zeer duidelijk : the only way [voor de dieselprijs] is UP !
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: bibi585 op maandag 16 januari 2012 - 02:48:21
De stiefdochter heeft vandaag blijkbaar ook een splinternieuwe tweedehands auto als tweede auto gekocht.
Veel weet ik nog niet (woont niet meer thuis) maar wat ik wel al weet:
Een kleine monovolume van Fiat blijkbaar, bouwjaar 2006, grijze kleur, 106000km op de teller en ... ondanks ik hen benzine heb aangeraden toch nog voor diesel gegaan. ::)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op maandag 16 januari 2012 - 11:28:17
De stiefdochter heeft vandaag blijkbaar ook een splinternieuwe tweedehands auto als tweede auto gekocht.
Veel weet ik nog niet (woont niet meer thuis) maar wat ik wel al weet:
Een kleine monovolume van Fiat blijkbaar, bouwjaar 2006, grijze kleur, 106000km op de teller
Ik weet wat je daarmee bedoelt.  ;)

Citaat
en ... ondanks ik hen benzine heb aangeraden toch nog voor diesel gegaan. ::)
Tja,...
Hoeveel km doen ze per jaar ?
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: bibi585 op dinsdag 17 januari 2012 - 07:02:41
Hja, is om naar haar werk te rijden.
Zal iets van een 15.000 max. 20.000km/jaar zijn.
Met zijn auto (Peugeot Partner) doen ze een 35 tot 40.000km/jaar.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op dinsdag 17 januari 2012 - 10:57:59
Hja, is om naar haar werk te rijden.
Zal iets van een 15.000 max. 20.000km/jaar zijn.
Als ze 20.000 km doen en redelijk veel vlotte stukken (VAB noemt dat een dieselprofiel) valt het mss nog mee.
Maar nu zou het omslagpunt toch zowat 25000 km* kunnen zijn, met stijgende tendens als het verbruiksverschil minder wordt en het verschil in pompprijs verder daalt. In 2009 was dat nog ca. 15000 km* volgens een VAB Budgettest aan Be-snelheden; opgelet: als men geen ecopremie -15 % kreeg, want dan is het x.000 km lager als 15000 km.

Citaat
Met zijn auto (Peugeot Partner) doen ze een 35 tot 40.000km/jaar.
Daar loont zich een zuinige diesel zeker.

Algemeen:
15.000 km was in 2009* al een +/- omslagpunt toen het verschil in pompprijs ~ 30 cent was, nu is dat  ~ 11 cent.
Klik: huidig prijsverschil en prijsverschillen 2007-2010 (http://www.brandstofprijzen.be/official_prices.php?a=c3ViTXA9cG9fY2FyYnU=)

*
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=330
BUDGETTEST 2009*

Onvoorspelbaarheid overheidsbeleid versterkt nieuwe trend:
nieuwste generatie benzinemotoren interessanter dan diesel voor 1 op 2 Belgische automobilisten.
...
2. Het parcours dat onder objectieve testomstandigheden gereden wordt, benadert de Belgische verkeerssituatie erg dicht:

•Het parcours werd uitgetekend op basis van een snelheidsmix van 30 – 50 – 70 – 90 km/u.
•De 32 testpiloten rijden onder begeleiding van een professionele instructeurs volgens de basisprincipes van eco-driving.

Kostprijsberekening die rekening houdt met risicokost

De nieuwste dieselwagens voldoen aan de Euro 5 norm inzake uitstoot en hebben heel wat technologie aan boord om de uitstoot van NOx en roet te beperken. Het cruciale punt is dat deze technologie slechts optimaal functioneert wanneer de dieselmotor op bedrijfstemperatuur komt. Hiervoor zijn langere trajecten (minimum 20 à 30 km) noodzakelijk. Dit betekent dat er op korte trajecten niet enkel meer schadelijke uitstoot is, maar ook meer slijtage. De nieuwste dieseltechnologie is dus erg storings- en onderhoudsgevoelig voor kortrijders (wie meestal afstanden < 15 km aflegt).

Op basis van de gemeten verbruikcijfers wordt voor iedere testwagen een kilometerkostprijs berekend. Hierbij wordt rekening gehouden met aanschafprijs, onderhoudskost en de courante gebruikskosten zoals verkeersbelasting en BA-verzekering. De kostprijsberekening gebeurt voor een jaarverbruik van 10.000, 15.000 en 20.000 km. Voor wie jaarlijks minder dan 10.000 of 15.000 km rijdt wordt ook een kost meegeteld voor de slijtage aan kwetsbare onderdelen (de risicokost).

De belangrijkste conclusies van de budgettest

•Voor een belangrijke groep van automobilisten (< 15.000 km/jaar rijdt via korte trajecten) is er geen economisch argument om van benzine op diesel over te stappen. Voor de ‘kortrijder’ die met een dieselwagen rijdt, is er zelfs een meerkost. De meerprijs voor een dieselwagen schommelt tussen 1 en 11 eurocent per kilometer.
•Het testverbruik ligt steeds hoger dan het normverbruik:
◦bij benzinewagens ligt het testverbruik gemiddeld 10% hoger dan wat de constructeur opgeeft;
◦bij dieselwagens ligt het testverbruik gemiddeld 20% hoger dan wat de constructeur opgeeft;
◦zogenaamde zuinige eco-wagens kennen de grootste afwijking van het normverbruik en lossen daarmee de verwachtingen in de praktijk niet echt in.

Nu is het verschil maar 11-12 cent aan de pomp en de ecopremie op nieuwe wagens is afgeschaft.
Het verlies van die ecopremie wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd omdat de constructeurs nu wat meer korting geven op die  ecopremie-modelllen. Maar dat halen ze zeker terug omdat ze nu veel meer ecomodellen aanbieden (aan een meerprijs # vb= + 400 € kleine wagen).
Dus ook "eco-modelllen" bij benzines bvb met beperkt ecopakket: start-stop, rem-E-regeneratie, banden met minder rolweerstand.
Citaat
# Green tec
> Start-Stopp-Automatik
> Bremsenergie-Rückgewinnung
> Rollwiderstandsoptimierte Leichtlaufreifen, Größe 185/60 R15
Het normverbruik zakt dan met enkele tiendes, maar die geven wel minder norm-CO2 = minder BIV, in sommige landen ook minder wegentaks.
Is het ecopakket uitgebreider wordt het navenant duurder... soms gecombineerd met opties die men niet absoluut wil.

De directe injecties downsizing turbobenzine (TSI TFSI ...)  zijn toch 10-15 % zuiniger als hun voorgangers met 400 tot 600 cc meer.
Waardoor men ook respectievelijk 82 tot 210 € minder wegentaks/jaar betaald.
Voor de eenmalige BIV zal er niet zoveel veranderen, minder normverbruik = minder CO2 is natuurlijk minder BIV betalen.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: bibi585 op woensdag 18 januari 2012 - 07:04:57
Het is er eentje van 2006, dus de nieuwste technieken zullen er nog niet op staan.
Op de achterklep staat er wel een symbool van eco....kweetnietwat.
De garage was gesloten toen we zaterdagavond gingen kijken.
Zag er wel een propere wagen uit vanop afstand, geen krassen of beschadigingen te zien.
Is wel bij een officiële dealer en ik denk dat die hun rommel wel van de hand zullen doen aan opkopers of zo en de beste zullen houden voor eigen klanten. (Opa is daar al meer dan 20 jaar klant)

Effe Google-en.

Het gaat om dit model:
http://www.fiat.be/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_BELGIUM/showroom/showroomModel.jsp?BV_SessionID=@@@@0141525879.1326865730@@@@&BV_EngineID=ccccadffjlemglhcefecejgdfkhdfji.0&modelKey=300

Grote afstanden zullen er weinig of niet mee gedaan worden. Is enkel om naar het werk te rijden (+/- 8km) en eens wat boodschappen te doen.

Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op woensdag 18 januari 2012 - 10:28:38
Het is er eentje van 2006, dus de nieuwste technieken zullen er nog niet op staan.
Op de achterklep staat er wel een symbool van eco....kweetnietwat.
...
Het gaat om dit model:
http://www.fiat.be/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_BELGIUM/showroom/showroomModel.jsp?BV_SessionID=@@@@0141525879.1326865730@@@@&BV_EngineID=ccccadffjlemglhcefecejgdfkhdfji.0&modelKey=300

Grote afstanden zullen er weinig of niet mee gedaan worden. Is enkel om naar het werk te rijden (+/- 8km) en eens wat boodschappen te doen.
Oei, en daarvoor een diesel kopen ? Ook dat moteurtje geraakt nooit niet warm na 8 km.
Maar jij weet het Bibi, meer kun je ook niet doen als raad geven.

Een benzineversie zal toch zeker 1500-2000 € goedkoper zijn denk ik, en goedkoper in onderhoud (in occasie), door minderverbruik moeilijk bij te benen. Maar zuinige benzineversies zijn moeilijker te vinden, bij Cardoen puilt het uit van dieselversies.

Volgens uw link is dat Karretje nieuw eventjes een verschil van 2700 € duurder voor een dieselversie   ??? ,
http://www.fiat.be/FIAT_BELGIUM/uploads/1006/1074385659/20111220/y36770%2003%20QUBO%20NL.pdf
Ligt wslk daaraan dat die benzine 2,5 l meer normverbuik heeft
 (http://www.fiat.be/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_BELGIUM/showroom/showroomModel.jsp?BV_SessionID=@@@@0788043166.1326882794@@@@&BV_EngineID=ccccadffjlemglhcefecejgdfkhdfji.0&categoryOID=-1073819586)

En ik die dacht dat bij Skoda 1670 € prijsverschil al veel was, bvb:
Benzine 1,2 TSI 105 PK kost 1670 € minder als 1,6 CRTDI 105 PK, de benzine heeft wel iets betere prestaties (optrekken) met maar 1,1 liter norm-meerverbruik aan 11 cent duurdere brandstof, reken maar eens uit...
Edit: even gedaan na 100.000 km heeft de dieselversie aan de huidige prijzen en normverbruik 2288 € minder aan brandstof gekost
TSI: 5,3 l/100 km => 5300 liter/100.000 km => 5300 x € 1,66 = 8798 €
TDI: 4,2 l/100 km => 4200 liter/100.000 km => 4200 x € 1,55 = 6510 €
                                                                                            2288 €

 
Hier kan ze alvast extra mee rekening houden:
Citaat
2. De gebruikskost van een dieselwagen is hoger dan die van een benzinewagen omdat diesels die geen 15.000 km/jaar rijden sneller slijten en meer onderhoud nodig hebben.

•De hoogtechnologische EGR-klep en roetfilter beperken de schadelijke uitstoot van een dieselmotor en maken de wagen bovendien storings- en onderhoudsgevoelig voor de kortrijder.
•De risicokost (kost door het sneller vervangen van EGR-klep en roetfilter) bedraagt 2 tot 5 eurocent per kilometer voor wie zijn dieselwagen in de eerste plaats voor korte afstanden gebruikt.
Bij de laagste 2 cent is dat 200 € risicokost meer als ze 10.000 km per jaar doet.

btw, wslk zou ik in de zomer mijn schoondochter proberen raad te geven, maar die gaan voor een recente V50 Flexifuel of benzine; de wegentaks is in D ~ 3 x hoger voor een V50-diesel, een diesel wil ze alleszins niet meer omdat ze te weinig kms aflegt.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op woensdag 18 januari 2012 - 12:02:22
Knap bakje, op 'n DSG ben ik altijd jaloers ;)

btw, heb net van mijn dealer gehoord dat de levering wslk oktober 2012 wordt.
(neem ik een gewone 5V heb ik hem in ~ 8 weken).

Dat heb je ervan als men ´n DSG wil (in Kassel kunnen ze de navraag niet meer aan, ze bouwen al een tijdje uit om de productie te verhogen)
http://regiowiki.hna.de/VOLKSWAGEN_-_Werk_Kassel_/_Baunatal_2012
http://regiowiki.hna.de/100_Millionen_Getriebe_f%C3%BCr_den_Volkswagen_Konzern

Ik heb al op Duitse websites gesurfd bij klanten die een VW of Audi met DSG besteld hebben (weet nooit of die prioritair behandeld worden)
Vele klagen eveneens over ~ 6 maanden extra wachttijd, maar ook welke waar de voorvreugde langer duurt...  ;)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: wooter op woensdag 18 januari 2012 - 13:55:19
Niks veranderd bij VAG... :)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op woensdag 18 januari 2012 - 16:07:53
Niks veranderd bij VAG... :)
Bij BMW kan het nog erger zijn... 11-12 maanden wachttijd nu voor een X3 heb ik gelezen.  ;)
http://www.autodialog.de/31-bmw-x3-wartezeit.html

Ik vermoed hetzelfde... die DKG-8 automaat.... ZF kan de navraag niet volgen.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/ZF_Friedrichshafen#Pkw-Antriebstechnik

Der Unternehmensbereich ist für die Geschäftsfelder Automatgetriebe und Manuelle Getriebe/Doppelkupplungsgetriebe für PKW verantwortlich. Dank der stark wachsenden Nachfrage nach Automatikgetrieben konnte der Unternehmensbereich eine Umsatzsteigerung von 37 % auf 2.254 Mio. € verzeichnen. Auch die Mitarbeiterzahl stieg im Jahr 2010 um 15 % auf 7.516 Beschäftigte.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: wooter op woensdag 18 januari 2012 - 17:16:49
Interessant... Bij de twee BMW's die ik nieuw bestelde waren de levertermijnen vrij kort tot zeer kort.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op woensdag 18 januari 2012 - 23:52:18
Citaat van: Michel
btw, heb net van mijn dealer gehoord dat de levering wslk oktober 2012 wordt.

"Waarschijnlijk"... in het beste geval is die auto 3 maanden later dus al een jaar oud.

Ik hoop dat je contract in ieder geval een vaste prijs voorziet.

Citaat
Bij BMW kan het nog erger zijn... 11-12 maanden wachttijd nu voor een X3 heb ik gelezen.

Wijlen mijn vader heeft destijds op zijn eerste Mercedes (een 230 van de 123 reeks) 24 maanden moeten wachten. Het zou normaal nog langer geweest zijn, doch wegens de lange leveringstermijn had een klant die deze wagen besteld had, van zijn bestelling afgezien.

Er werden toen door speculanten Mercedessen van de 123 reeks besteld, louter om ze door te verkopen. Je kon van een onmiddellijk leverbare 6 maanden oude W123 immers meer krijgen dan de nieuwprijs.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: JC op donderdag 19 januari 2012 - 08:20:27
Allemaal zeer interessante informatie. Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een ander voertuig. Ik begin er steeds meer voor te  voelen om een benzine-versie te nemen. Ik rijd zo'n 30 000 km per jaar en mijn typische werkverplaatsing is 23 km enkel in de file. De huidige benzines rijden toch wel fijner dan de diesels, maar dat is een persoonlijke mening, en dat mag mij een beetje meer kosten.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 19 januari 2012 - 12:45:13
Citaat van: Michel
btw, heb net van mijn dealer gehoord dat de levering wslk oktober 2012 wordt.

"Waarschijnlijk"... in het beste geval is die auto 3 maanden later dus al een jaar oud
??? Ik denk zeker niet, die nieuwe auto gaat geen 6-7 maanden op een parking of ? staan zonder versnellingsbak.
Die auto rolt pas in CZ op de band als die specifieke DSG van VW geleverd is, en dan volgens ... geleverd.
Maar je bedoelt wslk dat mijn bestelbon tot een jaar oud kan worden, maar niet de auto die 1 jaar later kan geleverd worden  ;)

Citaat
Ik hoop dat je contract in ieder geval een vaste prijs voorziet.
Idd die prijs is contractueel vastgelegd(zie onderaan) , heb ik al doorgesproken, prijsverhogingen of evtl model 2013 met meer opties of mss zelfs euronorm 6-motor alles... inclusief vaste prijs. De strikte levertermijn moet wel op de bestelbon komen.

Bij de oude wagen (recyclagepremie 1500 €, nog minimum 6 maanden keuring) helpt hij me gratis om door de keuring te geraken, wslk moeten de trommels achteraan vervangen worden.

Komt de nieuwe auto pas in november of in de winter krijg ik een *setje staalvelgen+deksels voor mijn winterbanden cadeau(*moeten niet nieuw zijn).

Citaat
Bij BMW kan het nog erger zijn... 11-12 maanden wachttijd nu voor een X3 heb ik gelezen.
Citaat
Wijlen mijn vader heeft destijds op zijn eerste Mercedes (een 230 van de 123 reeks) 24 maanden moeten wachten. Het zou normaal nog langer geweest zijn, doch wegens de lange leveringstermijn had een klant die deze wagen besteld had, van zijn bestelling afgezien.

Er werden toen door speculanten Mercedessen van de 123 reeks besteld, louter om ze door te verkopen. Je kon van een onmiddellijk leverbare 6 maanden oude W123 immers meer krijgen dan de nieuwprijs.
Idd zulke tijden heb ik ook gekend, 10.000 DM had ik toen kunnen verdienen...
(voor bepaalde gevraagde en zeldene modellen bestaat het nog altijd, en zal ook blijven bestaan)

Ook nu is het vooral het (kleingedrukte) lezen van de verkoopsvoorwaarden;
dit is mijn standaardcontract:
op www heb ik enkel de Franstalige link gevonden http://www.carreramotors.be/pdf/Condititions%20g%E9n%E9rales.pdf
Citaat
ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

1. Prijzen:
De prijzen, exclusief taksen, overeengekomen met de klant en vermeld op de bestelbon zijn vast en definitief.
De prijs van de wettelijk verplichte, op bestendigewijze aangebrachte toebehoren wordt in de aangekondigde prijs inbegrepen geacht.

2. Leveringsdatum of leveringstermijn:
Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of -termijn aangeduid, die van strikte toepassing is, behalve in geval van overmacht. De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.

Kan de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief of door elk ander wettelijk bewijsmiddel.

Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan 25% van de aanvankelijk overeengekomen termijn kan bedragen.

- Wordt deze nieuwe termijn overschreden, buiten het geval van overmacht, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, evenwel beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig.

- Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.

De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het derde lid meegedeeld heeft.
 ....
14.3....]                                                BDC GL – 20/12/2004 AG
Wil men hiervan afwijken moet het duidelijk op de bestelbon/contract staan.
Lijkt me een redelijk goed contract.
bvb juiste levertermijn 8 maand, kan 10 maand worden, blijft de verkoper in gebreke (geen bewijs overmacht), kan ik tot 15 % van de totale verkoopprijs als schadevergoeding eisen (dit kan natuurlijk in de minn€ geregeld worden  ;))
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op donderdag 19 januari 2012 - 18:11:46
??? Ik denk zeker niet, die nieuwe auto gaat geen 6-7 maanden op een parking of ? staan zonder versnellingsbak.

Dat niet. Maar stel dat je een auto op 31 december laat inschrijven en er de volgende dag een ongeval mee hebt. Voor de verzekeringen is hij dan 1 jaar oud.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 19 januari 2012 - 19:16:16
??? Ik denk zeker niet, die nieuwe auto gaat geen 6-7 maanden op een parking of ? staan zonder versnellingsbak.

Dat niet. Maar stel dat je een auto op 31 december laat inschrijven en er de volgende dag een ongeval mee hebt. Voor de verzekeringen is hij dan 1 jaar oud.
???  1 dag Jozef of hoogstens elke begonnen maand = 1 maand.  Heb je daar een degelijke bron van ?  :-\

Volgens mij is dat een oud cliché, de inschrijvingsdatum van het voertuig telt. En dit natuurlijk de dag van inschrijving niet het jaar.
Maar meestal telt iedere begonnen maand als volledige maand tot de dag van het ongeval (zie link Ethias)

Duitse links:
Citaat
Der Erstbesitzerrabatt

Wer als Erstbesitzer ein Fahrzeug zulässt, erhält hierfür ebenfalls einen Rabatt. Die Versicherer gehen davon aus, dass Erstbesitzer mit ihrem Fahrzeug besonders pfleglich umgehen. Die Höhe des Rabatts richtet sich dabei nach dem Alter des Fahrzeugs. Die Versicherung ermittelt das Fahrzeugalter nach dem Datum der Erstzulassung. Je nach Autoversicherung ist ein Rabatt von bis zu 10 Prozent möglich.

http://www.kfzversicherung-infos.de/kfz-versicherung-rabatte

Sommige verzekeringen rekenen per aantal maanden en delen die in ouderdomsklasse in:
Citaat
http://www.nuernberger.de/service-center/ratgeber/lexikon_kfz-versicherung/index.html
Von A bis Z - hier finden Sie Antworten auf die häufigsten Fragen zur Kasko- und Haftpflicht-Versicherung.

Erstzulassung

Die Erstzulassung eines Pkw ist seit 01.10.2005 in der Zulassungsbescheinigung Teil I unter Position B bzw. im Fahrzeugschein unter Position 32 angegeben. Ebenso wichtig ist die erste Zulassung des Fahrzeugs auf den Versicherungsnehmer. Sie ist aus der Zulassungsbescheinigung Teil II unter Pos. I bzw. aus dem Fahrzeugbrief ersichtlich. Der Vertrag wird der Altersklasse zugeordnet, die sich aus der Differenz zwischen der Jahreszahl und dem Monat bei der ersten Zulassung auf den Versicherungsnehmer und der Jahreszahl und dem Monat der Erstzulassung des Pkw ergibt. Insgesamt werden 5 Altersklassen unterschieden.
Entsprechend der Altersklasse werden Nachlässe gewährt bzw. Zuschläge erhoben. Fehlen die Angaben der Erstzulassung und/oder der ersten Zulassung auf den Versicherungsnehmer bei Abschluss des Vertrags, wird automatisch die Altersklasse 3 zugrunde gelegt.

Es gilt folgende Einteilung:
Altersklasse 0: 0 bis 12 Monate
Altersklasse 1: 13 bis 36 Monate
Altersklasse 2: 37 bis 72 Monate
Altersklasse 3: 72 bis 132 Monate
Alterklasse 4: über 132 Monate

En bij Belgische verzekeringen is dat ook zo, meestal per maand neem ik aan, even googlen op mijn verzekering:
Citaat
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/particuliers/Algemene%20Voorwaarden/AV%20-%20SA/av_auto_nl.pdf  page 35 onderaan

Totaal verlies
Er is totaal verlies wanneer het verzekerde motorrijtuig niet meer kan worden hersteld of wanneer de kosten voor herstelling op de datum van het schadegeval de toegekende schadevergoeding bij totaal verlies verminderd met de waarde van het wrak, overstijgen.

Er is ook totaal verlies wanneer het omschreven motorrijtuig niet is teruggevonden na afloop van de vergoedingstermijn voorzien in de waarborg « diefstal ».
Bij totaal verlies belasten wij ons met de verkoop van het wrak. In dat geval moet de uitbetaling van de vergoeding worden voorafgegaan door de afgifte van alle boorddocumenten, sleutels, codekaarten en soortgelijke zaken.
Indien de verzekerde het wrak behoudt, wordt de voorziene vergoeding verminderd met de waarde van het wrak.
Bij totaal verlies wordt de toegekende schadevergoeding verkregen door onderstaande waardeverminderingscoëfficiënten
op grond van de ouderdom van het verzekerde motorrijtuig toe te passen op de verzekerde waarde.
Mini Omnium
• van de 1ste tot en met de 12de maand     0 %
• van de 13de tot en met de 24ste maand   1,5 % per maand
• van de 25ste tot en met de 72ste maand  1 % per maand

Vanaf de 73ste maand zal worden vergoed volgens de werkelijke waarde van het motorrijtuig op het moment van het schadegeval.

Iedere begonnen kalendermaand geldt als een volledige maand. De begindatum is daarbij de eerste dag van de
maand van de eerste inschrijving
van het verzekerde motorrijtuig. De einddatum is de dag van het schadegeval
.

Wij vergoeden de verzekerde toebehoren van het omschreven motorrijtuig overeenkomstig de vergoedingscoëfficiënten
die van toepassing zijn op het totaal verlies van het motorrijtuig. Bovendien betalen wij de btw op het vergoedingsbedrag, weliswaar beperkt tot de werkelijk gedragen en niet terugvorderbare btw, bij de verwerving van het verzekerd motorrijtuig of van zijn toebehoren.

Citaat van: Jozef
Maar stel dat je een auto op 31 december laat inschrijven en er de volgende dag een ongeval mee hebt. Voor de verzekeringen is hij dan 1 jaar oud.
1 maand dus volgens de voorwaarden van mijn verzekering.  ;)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op donderdag 19 januari 2012 - 21:05:10
@ Michel:

De vraag is of de BA-verzekeraar van de tegenpartij ook zo zal rekenen.

Het kan dat het intussen veranderd is, maar als je nog eens bij je garagehouder bent, vraag hem dan eens of je even het oranje boekje van Fegarbel mag inkijken (richtprijzen voor overname van een tweedehandswagen door een professioneel uit de autosector).

Eurotax houdt intussen ook met de maand van inschrijving rekening, heb ik gezien.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 19 januari 2012 - 21:22:00
@ Michel:
De vraag is of de BA-verzekeraar van de tegenpartij ook zo zal rekenen.
Die moet zich houden aan de "wettelijke" bepalingen. Je kunt toch geen splinternieuwe auto van 1 dag als 1 jarige auto beschouwen ?
Ik denk daar direct aan de hoogte van het bijkomend waardeverlies (heb al ervaring daarmee) wat de tegenpartij moest betalen.
Ik denk daar bvb aan splinternieuwe banden -of soms versleten banden na 11 maanden-

Citaat
Het kan dat het intussen veranderd is, maar als je nog eens bij je garagehouder bent, vraag hem dan eens of je even het oranje boekje van Fegarbel mag inkijken (richtprijzen voor overname van een tweedehandswagen door een professioneel uit de autosector).
Dat is heel wat anders, dat zijn ook immers maar unverbindliche richtprijzen, in zulke boekjes staan meestal enkel het bouwjaar in (meer plaats hebben ze in hun tabellen niet).
Als je online een tweedehands zoekt is het altijd op basis van inschrijvingsdatum ttz maand/jaar:
Citaat
http://www.mobile.de/?ax=0&gclid=CKSTtY_23K0CFeshtAodSBLwSA
Ford Escort 16V Classic 1Hand,,SchadstoffarmD3
66 kW (90 PS) , EZ 11/1998 , 122.475 km
Benzin, Schaltgetriebe, Klimaanlage

Maar als men - op de basis van - gemiddelde richtprijzen (in "boekjes") gaat verhandelen zal men de juiste maand/jaar EZ en kilometertotaal onder de loep nemen, eveneens al de opties enz...

Citaat
Eurotax houdt intussen ook met de maand van inschrijving rekening, heb ik gezien.
Toch logisch.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op vrijdag 20 januari 2012 - 20:55:17
Maar als men - op de basis van - gemiddelde richtprijzen (in "boekjes") gaat verhandelen zal men de juiste maand/jaar EZ en kilometertotaal onder de loep nemen, eveneens al de opties enz...

Opties? Onze VW Bora, die we willen verkopen, is een speciale GTI-reeks met een hele reeks opties (onder meer automatische airo). Er zijn al 3 professionelen komen naar kijken. Waar ze prijs op stellen, is dat er ook zomerbanden met eigen velgen bij zijn. Maar als ik hen op de andere opties wijs, is het antwoord altijd hetzelfde: "Ist mir Wurst".
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: bibi585 op zaterdag 21 januari 2012 - 05:09:46
Van handelaarsprijzen zal je zeker niet rijk worden.
Die moeten er namelijk ook nog eens winst op maken, belastingen betalen en garantie op geven.(tenzij ze hem kunnen versjacheren voor de uitvoer)
Particulier verkopen brengt nog altijd het meest op.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op zaterdag 21 januari 2012 - 13:22:18
Maar als men - op de basis van - gemiddelde richtprijzen (in "boekjes") gaat verhandelen zal men de juiste maand/jaar EZ en kilometertotaal onder de loep nemen, eveneens al de opties enz...

Opties? Onze VW Bora, die we willen verkopen, is een speciale GTI-reeks met een hele reeks opties (onder meer automatische airo). Er zijn al 3 professionelen komen naar kijken. Waar ze prijs op stellen, is dat er ook zomerbanden met eigen velgen bij zijn. Maar als ik hen op de andere opties wijs, is het antwoord altijd hetzelfde: "Ist mir Wurst".

Dat is - zoals je weet  ;) - de gekende verhandeltechniek. Hoe zou je zelf zijn als je de prijs wil drukken ?

Geloof me Jozef, zonder die airco (automatisch is veel beter) zouden de meeste nog niet eens geïnteresseerd zijn.

Tegenwoordig worden bepaalde nuttige opties als vanzelfsprekend geacht.
Ik vind 2 sets banden met elk hun velgen ook vanzelfsprekend, ik ben nochtans geen professional.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op zaterdag 21 januari 2012 - 20:09:03
Van handelaarsprijzen zal je zeker niet rijk worden.
Die moeten er namelijk ook nog eens winst op maken, belastingen betalen en garantie op geven.(tenzij ze hem kunnen versjacheren voor de uitvoer)
Particulier verkopen brengt nog altijd het meest op.

Als ik hem hier aan een particulier verkoop, heeft die gast 2 jaar waarborg, tenzij ik deze waarborg in het contract verkort of uitsluit (maar dan is die particulier ook niet meer bereid om er veel voor te betalen).

Eén van onze Hongaarse huurders gaat eens kijken wat hij kan doen bij het volgende lot wagens die hij uitvoert naar Lybië.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op donderdag 09 februari 2012 - 19:30:21
btw, heb net van mijn dealer gehoord dat de levering wslk oktober 2012 wordt.
Staat er een leveringstermijn op het contract ?

Indien ja: kleine lettertjes nalezen , wat er gebeurt bij overschrijding daarvan met meer dan een kwart.
Bij Audi leverde het ooit 15% extra korting op ...
Daar zijn intussen 't schijnt de contracten veranderd.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op donderdag 09 februari 2012 - 19:32:44
Ik begin er steeds meer voor te  voelen om een benzine-versie te nemen.
Als je 'm zelf moet betalen : CNG bij die afstanden.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op donderdag 09 februari 2012 - 19:33:50
Maar als ik hen op de andere opties wijs, is het antwoord altijd hetzelfde: "Ist mir Wurst".
Dat is ook zo.
Van opties zie je weinig of niets meer terug bij verkoop.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 09 februari 2012 - 20:09:06
btw, heb net van mijn dealer gehoord dat de levering wslk oktober 2012 wordt.
Staat er een leveringstermijn op het contract ?

Indien ja: kleine lettertjes nalezen , wat er gebeurt bij overschrijding daarvan met meer dan een kwart.
Weet ik, het is idd tot 15 % mogelijk.

Oktober 2012 staat er op of 8 maand levertijd, en nog een paar vorderingen die hij gratis levert.
Ttz hij kan nog eenmaal verlengen tot eind december ´12. Januari 2013 is te laat en kan ik tot 15 % korting vorderen.

Citaat
Bij Audi leverde het ooit 15% extra korting op ...
Daar zijn intussen 't schijnt de contracten veranderd.
Zo zien de lettertjes bij Skoda er nu uit, als hij overmacht kan bewijzen weet ik het niet, maar daar zal dan ook weer een nieuwe leveringsdatum aan verbonden zijn.

Wslk zullen deze voorwaarden vroeger iets beter geweest zijn, ttz een fixe 15 % bij overschrijding, en geen tot 15 % indien...
Citaat
ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN
1. Prijzen:
De prijzen, exclusief taksen, overeengekomen met de klant en vermeld op de bestelbon zijn vast en
definitief. De prijs van de wettelijk verplichte, op bestendigewijze aangebrachte toebehoren wordt in de
aangekondigde prijs inbegrepen geacht.
2. Leveringsdatum of leveringstermijn:
Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of -termijn aangeduid, die van strikte toepassing is,
behalve in geval van overmacht.
De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening
van de bestelbon door de koper.
Kan de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk
per aangetekende brief of door elk ander wettelijk bewijsmiddel.
Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan
25% van de aanvankelijk overeengekomen
termijn kan bedragen.
Wordt deze nieuwe termijn overschreden, buiten het geval van overmacht, dan kan de koper de
overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd
een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, evenwel beperkt tot 15% van de
totale verkoopprijs van het voertuig
.
Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de
kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.
De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen
verlenging overeenkomstig het derde lid meegedeeld heeft.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 09 februari 2012 - 20:17:47
Maar als ik hen op de andere opties wijs, is het antwoord altijd hetzelfde: "Ist mir Wurst".
Dat is ook zo.
Van opties zie je weinig of niets meer terug bij verkoop.
En zonder bepaalde opties krijg je bepaalde auto´s amper verkocht aan een redelijke prijs.

Verkoop maar eens een middenklasser zonder airco, mijn broer kan er van meespreken...
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op vrijdag 10 februari 2012 - 00:52:49
Maar als ik hen op de andere opties wijs, is het antwoord altijd hetzelfde: "Ist mir Wurst".
Dat is ook zo.
Van opties zie je weinig of niets meer terug bij verkoop.
En zonder bepaalde opties krijg je bepaalde auto´s amper verkocht aan een redelijke prijs.

Verkoop maar eens een middenklasser zonder airco, mijn broer kan er van meespreken...

Ik denk dat zowel Inazuma als jij gelijk hebben, Michel.

Opties hebben vrijwel geen invloed op de verkoopwaarde van een tweedehandswagen. Maar een wagen zonder bijvoorbeeld airco krijg je aan de straatstenen niet meer verkocht.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op dinsdag 27 maart 2012 - 23:23:22
Eindelijk: onze VW Bora is verkocht.

We hadden hem te koop gezet op www.autoscout24.de (gratis, met foto's). Amper een half uur later werden we al gecontacteerd door een Bosnische autohandelaar.

We hadden hem aangeboden voor 3.500 Euro, in de hoop er 3.250 voor te krijgen, maar de Bosniër wilde niet meer dan 3.000 Euro geven.

Ik deed mijn vrouw teken dat het OK was. Want: binnenkort moeten de zomerbanden erop, hij heeft een onderhoudsbeurt nodig, en er hapert iets met een airbag. Als we hem aan een particulier moeten verkopen, krijgen we dat niet klaar voor 250 Euro.

Vandaag kwam een gast van die Bosniër ernaar kijken.

De gast, in gebroken Duits (vertaald): "Ik ruiken hond was in auto. Dan ik chef moeten bellen".

Hij praat even met zijn chef.

De gast: "Chef zegt 2.800 Euro."

Wij: "Neen, 3.000 Euro."

Hij praat weer even met zijn chef.

De gast: "Chef zegt dan 2.900 Euro."

Wij: "Neen, 3.000 Euro. Eén Eurocent minder en je bent voor niets van Rosenheim naar hier gekomen." (ongeveer 70 km)

De gast: "Ik aan grens Bosniën 50% belasting invoer moeten betalen."

Wij: "Dat is jouw chef zijn probleem, niet het onze."

Hij praat weer even met zijn chef.

De gast, met een grote glimlach: "Chef zegt U gewonnen, ik 3.000 Euro moeten betalen."

500 Euro voorschot gekregen, en vrijdag komt hij hem ophalen met een Sprinter. En we zijn een ervaring rijker in zaken doen met Bosniërs.  :D
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jo op woensdag 28 maart 2012 - 00:03:05
http://frontpage.fok.nl/nieuws/448553/1/1/50/video-man-vervoert-auto-rechtop-in-busje.html  ;D
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op woensdag 28 maart 2012 - 01:08:31
http://frontpage.fok.nl/nieuws/448553/1/1/50/video-man-vervoert-auto-rechtop-in-busje.html  ;D

 ;D

De Bosniër komt gelukkig onze VW Bora met een Sprinter ophalen.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op woensdag 28 maart 2012 - 11:57:32
De Bosniër komt gelukkig onze VW Bora met een Sprinter ophalen.
Hij zal er wel in geraken dan  ;)

Dat was OOK een sprinter  ;)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Inazuma op woensdag 28 maart 2012 - 11:58:25
"Ik ruiken hond was in auto. Dan ik chef moeten bellen".

Dat verkoopt slecht aan moslims ...
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op woensdag 28 maart 2012 - 12:56:02
"Ik ruiken hond was in auto. Dan ik chef moeten bellen".

Dat verkoopt slecht aan moslims ...

Ach, gewoon een opdracht van de chef: "Zoek iets dat je kunt afkeuren aan die auto, zodat we nog wat van de prijs kunnen afpingelen."
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op woensdag 28 maart 2012 - 14:15:02
Eindelijk: onze VW Bora is verkocht.
[...]
De gast, met een grote glimlach: "Chef zegt U gewonnen, ik 3.000 Euro moeten betalen."

500 Euro voorschot gekregen, en vrijdag komt hij hem ophalen met een Sprinter. En we zijn een ervaring rijker in zaken doen met Bosniërs.  :D

250 € onder de gedachte prijs lijkt me een goede deal.

Die Bosniër zal de automatische airco en... extra´s wel stilzwijgend opgemerkt hebben.

Wedervraagje: hoe oud was die VW Bora nu juist en hoeveel kms ?
Wacht, laat me grof raden: 10-11 jaar en ~> 200.000 km ?   ;)

Citaat
De gast, in gebroken Duits (vertaald): "Ik ruiken hond was in auto. Dan ik chef moeten bellen".
Die kende ik nog niet, daarbij honden roken toch niet ?  :D  (is geen tikfout)
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jozef op woensdag 28 maart 2012 - 23:21:27
Die Bosniër zal de automatische airco en... extra´s wel stilzwijgend opgemerkt hebben.

Inderdaad. Hij is ook niet tegen de trekhaak gelopen. Maar enkele minieme krasjes links vooraan en links achteraan toonde hij zeer demonstratief.

Op een moment vroeg hij: "Service?" Ach ja, hij wilde het onderhoudsboekje zien.

Citaat
Wedervraagje: hoe oud was die VW Bora nu juist en hoeveel kms ?
Wacht, laat me grof raden: 10-11 jaar en ~> 200.000 km ?   ;)

Uitstekend, Michel!  :D Hij is van maart 2001 en heeft ± 196.000 km op de teller.

Citaat
Citaat
De gast, in gebroken Duits (vertaald): "Ik ruiken hond was in auto. Dan ik chef moeten bellen".
Die kende ik nog niet, daarbij honden roken toch niet ?  :D  (is geen tikfout)

 ;D ;D ;D

Ja, dat had ik moeten antwoorden: "Nein, Hund nicht rauchen."  :D

Hij zou zelf al zo goed als een hond hebben moeten kunnen ruiken om aldus op te merken dat onze labrador soms eens in de Bora meereed.

Onze woef heeft daarbij nooit op een zitting gezeten. We klapten altijd de rugleuningen van de achterbank naar voor, en hij zat dan op de achterkant van die rugleuningen.

Veeleer heeft hij, toen hij de rugleuningen van de achterbank naar voor klapte, nog hier en daar een hondenhaartje gemerkt. Maar als hij slechts 3.000 Euro voor de Bora wilde geven, vonden we dat hij het interieur zelf nog eens mag stofzuigen.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jo op woensdag 28 maart 2012 - 23:33:35
Trouwens het fabeltje dat je de hondenreuk niet uit een auto krijgt, 1 spuitbusje leegspuiten in de auto  en die ruikt als nieuw.
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: Michel op donderdag 29 maart 2012 - 11:32:20
Trouwens het fabeltje dat je de hondenreuk niet uit een auto krijgt, 1 spuitbusje leegspuiten in de auto  en die ruikt als nieuw.
Maar dat kan dan weer te fel opvallen Jo, een oude auto moet ´gepast oud ruiken´; anders heb je ergens anders mss iets te verbergen...

Behalve bij echt lederinterieur dat moet naar leder blijven ruiken.

Wat doet men eigenlijk met auto´s met (felle) nicotinegeur ?
Titel: Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
Bericht door: jo op vrijdag 30 maart 2012 - 04:12:13
nicotinegeur, eerst en vooral alle wasbare opp. reinigen, ik gebruik daar een sterke schuimreiniger voor, dan ook spuitbus om geur weg te krijgen.
Dan goed ventileren, verdwijnt ook die geur.