Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Michel op vrijdag 03 februari 2012 - 17:57:47
-
Hoe is dat mogelijk, beetje sneeuw en het is weer van dat...
http://www.hbvl.be/limburg/sneeuwlaag-bedekt-limburg.aspx
Filerecord verbroken: meer dan 1.200 kilometer file
Het filerecord van 10 februari 2010, 948 kilometer file, is kort voor 17 uur verbroken, met meer dan 1.200 kilometer fileleed
Er kan 1 tot 5 centimeter sneeuw vallen, die blijft liggen.
Zijn die niet beschaamd ?
VRT zegt net dat het te wijten aan de sneeuw die in heel Vlaanderen gevallen is. ::)
In Nederland zou 800 km file zijn.
In buurland NRW (LIVE) bijna geen file... (ttz enkel aan de normale knelpunten korte files rond die tijd)
http://www.autobahn.nrw.de/olsim3_6/nrw.html
aktuelle Verkehrslage Freitag, 03.02.2012, 18:00 h
Volgens de live regenradar 16h00-18h00 viel er tussen de Rijn en Westgrens D ~ bijna evenveel sneeuw als in Nederland en Be
http://www.wetter.de/deutschland/regenradar/aktuell
In het drukke Roergebied viel amper sneeuw.
-
Mijn plan was om vandaag om 16:00 hier in Schaarbeek te vertrekken. Ik heb dan maar besloten om een paar uurtjes langer te werken en straks in wat rustiger verkeer naar huis te rijden.
-
Mijn plan was om vandaag om 16:00 hier in Schaarbeek te vertrekken. Ik heb dan maar besloten om een paar uurtjes langer te werken en straks in wat rustiger verkeer naar huis te rijden.
Volgens de neerslagradar moeten de laatste lichte sneeuwbuitjes - die van NNO komen - zowat om 20h00 Brussel gepasseerd zijn.
Het verkeer zelf is wat anders zie best deze bijna live situatie: http://www.touringmobilis.be/nl/trafficinfo.html
-
Ik gebruik googlemaps. Die hebben een fijner beeld in Brussel centrum.
-
Ik gebruik googlemaps. Die hebben een fijner beeld in Brussel centrum.
Idd, goede tip.
http://g.co/maps/af39h
-
En dat is enkel op de hoofdwegen.
Daarnet op de radio gehoord dat er volgens Tomtom meer dan 4000km (vierduizend) file stond in totaal in BE.
En toen ik thuiskwam daarnet gaf de thermometer -16° aan.
Slechts een 350km gereden vannacht want mijn collega van overdag was maar eventjes 4u30 te laat wegens de file. :D
-
Officiel 1274 km file, de avondspits die stopt om 22.00uur, GSM netwerken die uitvallen etc. voor een schamele 5 cm sneeuw...... Goed bezig. ::)
-
Deze morgend waren enkele belangrijke uitvalswegen van Mechelen nog steeds gevaarlijk glad. Onbegrijpelijk!
-
Daarnet op de radio gehoord dat er volgens Tomtom meer dan 4000km (vierduizend) file stond in totaal in BE.
Het is natuurlijk te zien wat je als "file" beschouwt. Een collega van mij zei eens: "Ik heb gisterenavond tegen mijn moeder gezegd dat ik in de file gestaan had, maar ik heb er niet bijgezegd dat dat aan den toog in het café was." :D
-
Deze namiddag om 17:00 was het stukje tussen de bevrijdingstunnel en de Antwerpse ring nog niet sneeuwvrij en dat is dan over de twee rijvakken! Plots lag er relatief veel sneeuw op de weg. Gas los, rustig rechtdoor en vooral niet remmen! De Clio vlak voor mij dacht er zo niet over en is in de vangrail beland!
-
Ik ben er daarnet ook gepasseerd, en is nog steeds zo.
-
Het probleem is... veelledig... Een deel idioten rijdt nog met zomerbanden rond, een ander deel zorgt voor schade, dan is er nog de lakse houding van de wegbeheerder (ik kwam op een E40 terecht in het Waalse landsgedeelte waar enkel stofsneeuw gevallen was, maar waar de temperatuur en aangereden stofsneeuw maar zonder zout zorgde voor een spiegelglad wegdek). Brussel lang eigenlijk in de knoop omwille van die redenen. Een keer de taalgrens over was de baan vrij en stevig gestrooid, waardoor ik eigenlijk sneller kon rijden op de normale wegen dan op de snelweg, maar bon.
De waarheid gebied me ook te zeggen dat in Canada, het andere land waar ik ervaring heb met rijden tijdens de winter, niet iedereen met winterbanden op de baan zit maar dat er door het beschikbare asfalt (12 rijstroken in elke richting om een stad als Toronto in of uit te rijden) het verkeer wel in een file geraakt, maar niet in een ramp als deze in België. Met zoveel rijstroken, pechstroken aan elke zijde van de rijbaan en brede stukken berm is er genoeg ruimte om te corrigeren indien het mis gaat, of om trager te rijden als je wenst.
-
Men beweerde dat er opdracht gegeven werd om de hele nacht volle bak verder te strooien.
Ik heb op die 350km slechts 2 strooiwagens tegengekomen op de snelweg en dit ter hoogte van Halle richting Brussel toen ze samen de derde rijstrook aan het vrijmaken waren. Verder nog een viertal op andere wegen en dat is alles.
Niks vrijgemaakt, spiegelglad en velen vliegen gewoon door (en sommigen nog sneller dan normaal, er van uitgaande dat er bij zo'n weer toch niet geflitst wordt).
Het is gewoon een wonder dat er (nog) geen zware ongevallen gebeurd zijn.
Zaterdagavond reed ik met de Dodge tegen 110km/u op de linkerrijstrook richting Lummen een rits traagrijders voorbij (inhalen dus) en ben van armoede tussen de traagrijders gaan rijden omdat er een rits gehaasten heel dicht achter mij kwamen rijden om me dan tegen een rotvaart voorbij te rijden tegen hoge snelheden op nauwelijks enkele meters van elkaar.
Diegenen op de rechterrijstrook reden nauwelijks 50 tot 100 meter achter elkaar, ik ging ze voorbij met een snelheidsverschil van minstens 20km/u en meer, linkerrijstrook helemaal niet ijsvrij en toch deed diegene die amper een paar meter achter mij reed voortdurend pogingen om me rechts in te halen tot ik uiteindelijk aan 140km/u zat om die laatste 2 in te halen.
Ik ben niet heiliger dan de paus en durf af en toe eens (zwaar) over de schreef gaan, hopende geen struikrovers tegen te komen, maar zo gek om tegen meer dan 140km/u over een Belgische snelweg vol sneeuwijs te rijden met een temperatuur van 11° onder 0 ben ik nog niet.
-
Logboek vrijdag 3/2/2012. 16.20 vertrek Bergstraat (bij Centraal Station) Brussel, 17.05 Hertogstraat 650 meter (vrouwken oppikken), 17.25 Madou eindelijk over. Tunnel naar Koekelberg zit vast, bovengronds niemand dus besluit ik het bovengronds te wagen 17.26 Kruidtuin, 17.27 kruising Pachécolaan, 17.45 nog steeds kruising Pachécolaan, 17.55 Broekstraat ingereden uit pure wanhoop. 18.05 vrouw en zoon afgezet want ze besloten met de trein naar Gent te geraken.18.07 een slimme heeft de palen op het Martelarenplein doen zakken, vluchtweg lag open. 18.20 Eindelijk de Brouckère over, 18.32 Shell Tankstation Molenbeek N8, Via Dilbeekse binnenstraatjes naar Texaco E40 Groot Bijgaarden 19.05 op de E40 tegen 50 per uur. Aalst 19.27 het gaat nu tegen 70 per uur, 19.47 Merelbeke aankondiging dynamische borden 50 per uur 19.59 Parking Zuid Gent Oef! Net op tijd voor een grandioos spektakel in het Capitool "Sois Belge et tais toi!" Vrouw en zoon waren er dankzij de trein rond 19.20.
Moraal van het verhaal : ik heb niks nougabollen flikken gezien en Brussel vond het niet nodig om te strooien. Wegens de anti-auto verkeersrichting politiek zat alles natuurlijk vast (rondjesdraaien) en dat voor de hoofdstad van Europa.
-
Ik heb flikken gezien. Geparkeerd op het voetpad, met de blauwe lampen aan, met draaiende motor, en lekker in hun auto :).
17u07 vertrokken op Jubelpark, 20u52 gestopt bij de pitazaak bij ons in de buurt. In tussentijd wel omgereden langs de E411 en dan binnendoor langs Overijse naar de E40, dan afrit Waremme naar Tongeren.
-
Ik heb die vrijdagavond enkel lastgehad van een paar paljassen op - ongetwijfeld - zomersloefen die de rest van het verkeer drastisch ophielden, en dan nog verontwaardigd waren als men ze eindelijk kon voorbij steken.
Rijden ongeveer de helft van wat veilig mogelijk is, en vinden al wie sneller kan / wil / rijden duidelijk wegpiraten ...
Bij 1 pippo op de snelweg ging het om regelrechte verkeersagressie - kilometerslang aan taffeltraagheid naast / schuin net achter een vrachtwagen blijven hangen en zo de linker rijstrook versperren voor mensen die probleemloos sneller kunnen rijden.