Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: JC op woensdag 15 februari 2012 - 22:48:22

Titel: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op woensdag 15 februari 2012 - 22:48:22
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een volgende wagen. Of het nu diesel of benzine wordt is nog niet geheel duidelijk.

Daarstraks ben ik met één van de wagens gaan rijden die nog op mijn shortlist staat, nl. de Skoda Superb Combi 1.8 Tsi DSG7, een benzine dus. In de garage had ik me laten overtuigen om de 1.8 te nemen en niet de 2.0. Inderdaad, de 160 pk van de 1.8 is ruim voldoende, de 2.0 heeft 200 pk, maar heeft slechts een DSG en geen DSG7. Na de testrit was ik niet laaiend enthousiast. Het is een skoda en dat merk je aan de afwerking en het design. Zo merkte ik een vervelend geknisper op in het dashboard op slechte weg, iets wat ik absoluut niet kan uitstaan.
De DSG7 is zonder meer een zalige versnellingsbak. Misschien dat hij bij het vertrekken op een helling net iets te scherp aanzet. De motor is zeer stil en aangenaam. Bij fel accelereren geeft die zelfs een leuk geluid en vliegt hij echt als een raket. Helaas is de overgang tussen rustig rijden en bv. een inhaalmanoeuvre zeer bruusk. Trap de gas vol in en wacht ... dan pas volgt een flinke acceleratie. Zo'n turbogat had ik echt niet verwacht van een motor anno 2012. Met de DSG7 in sportstand lukt het al wat beter, dan is de overgang minder scherp, waarschijnlijk omdat je constant aan een hoger toerental rijdt.
De 160 pk lijkt wel genoeg, in die zin dat de wagen nu al moeite heeft die allemaal op de grond te krijgen. Bij vol gas in sport-stand slippen de wielen door tot in de derde versnelling! Deze wagen moet wel een bandenvreter zijn, bij het minste spinnen de voorwielen.

Na de rit sprak ik met de mensen van het skoda test center en zij beweerden dat de 2.0 inderdaad aangenamer reed. Waarom praat de garage dat dan uit mijn hoofd?

Algemene conclusie: matige auto, leuke motor voor wie heel sportief rijdt, minder als een allrounder. Verschrikkelijk groot ding, maar wat mindere afwerking.


Op naar de volgende testrit, de volgende staan momenteel nog op de lijst:

- Volvo V60 D5
- Volvo XC60 D5
- BMW 5-touring
- Rang Rover Evoque
- Jaguar XF 2.2D
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: jozef op woensdag 15 februari 2012 - 23:48:01
Van de laatste, en meer nog de voorlaatste uit je lijstje, moet je er drie kopen. De eerste is immers nog niet hersteld als de tweede het al laat afweten.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op donderdag 16 februari 2012 - 00:16:23
Van de laatste, en meer nog de voorlaatste uit je lijstje, moet je er drie kopen. De eerste is immers nog niet hersteld als de tweede het al laat afweten.

Die tijden zijn al een tijdje voorbij. In die laatste zit gewoon een aangepaste PSA motor. De voorlaatste is nog maar even op de markt. De laatste producten van Range/Land Rover zijn kwalitatief al een stuk beter dan wat ze vroeger waren.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op donderdag 16 februari 2012 - 01:07:57
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een volgende wagen. Of het nu diesel of benzine wordt is nog niet geheel duidelijk.

Daarstraks ben ik met één van de wagens gaan rijden die nog op mijn shortlist staat, nl. de Skoda Superb Combi 1.8 Tsi DSG7, een benzine dus. In de garage had ik me laten overtuigen om de 1.8 te nemen en niet de 2.0. Inderdaad, de 160 pk van de 1.8 is ruim voldoende, de 2.0 heeft 200 pk, maar heeft slechts een DSG en geen DSG7. Na de testrit was ik niet laaiend enthousiast. Het is een skoda en dat merk je aan de afwerking en het design. Zo merkte ik een vervelend geknisper op in het dashboard op slechte weg, iets wat ik absoluut niet kan uitstaan.
De DSG7 is zonder meer een zalige versnellingsbak. Misschien dat hij bij het vertrekken op een helling net iets te scherp aanzet. De motor is zeer stil en aangenaam. Bij fel accelereren geeft die zelfs een leuk geluid en vliegt hij echt als een raket. Helaas is de overgang tussen rustig rijden en bv. een inhaalmanoeuvre zeer bruusk. Trap de gas vol in en wacht ... dan pas volgt een flinke acceleratie. Zo'n turbogat had ik echt niet verwacht van een motor anno 2012. Met de DSG7 in sportstand lukt het al wat beter, dan is de overgang minder scherp, waarschijnlijk omdat je constant aan een hoger toerental rijdt.
De 160 pk lijkt wel genoeg, in die zin dat de wagen nu al moeite heeft die allemaal op de grond te krijgen. Bij vol gas in sport-stand slippen de wielen door tot in de derde versnelling! Deze wagen moet wel een bandenvreter zijn, bij het minste spinnen de voorwielen.

Na de rit sprak ik met de mensen van het skoda test center en zij beweerden dat de 2.0 inderdaad aangenamer reed. Waarom praat de garage dat dan uit mijn hoofd?

Algemene conclusie: matige auto, leuke motor voor wie heel sportief rijdt, minder als een allrounder. Verschrikkelijk groot ding, maar wat mindere afwerking.

Als je die Superb Combi zo groot vindt, waarom dan niet de lichtere en kleinere Octavia Combi 1,8 TSI met 160 PK en DSG7, geloof me die 192 kg mindergewicht tov Superb C zal ´t een en ander compenseren, zelfs tov die 2 liter motor van 200 PK, de 0-100 kmh is namelijk identiek 7,9 sec, ondanks 40 PK verschil.
En door dat mindergewicht zal het zeker navenant minder banden vreten.  ;)

En volgens mij is de gewichtsverdeling ook evenwichtiger van de Octavia want die krijgt zijn PK´s beter omgezet, het kan ook aan de tragere (natte) DSG6 van de 200 PK Superb liggen, de Octavia heeft 1385/160 = 8,65 kg/PK <> de Superb heeft 1577/200 = 7,88 kg/pk en toch is de optrektijd tot 100 kmh identiek.  

En ´t verbruik zal veel minder zijn (~1,5 liter minder) bij ~ gelijke prestaties, enkel de top vd 200 pk Superb is hoger.
Citaat
Superb Combi  200 PK DSG
Höchstgeschwindigkeit - km/h 234
Beschleunigung 0-100 km/h - s 7,9
Außerorts - l/100km 6,4
Innerorts - l/100km 10,7
Kombiniert - l/100 km 8,0
CO2-Emissionen kombiniert in g/km 180
Leergewicht (inkl. Fahrer 75kg) - kg * 1.577

Citaat
Octavia Combi  160 PK DSG7
Höchstgeschwindigkeit - km/h 222
Beschleunigung 0-100 km/h - s 7,9
Außerorts - l/100km 5,4
Innerorts - l/100km 9,1
Kombiniert - l/100 km 6,6
CO2-Emissionen kombiniert in g/km 155
Leergewicht (inkl. Fahrer 75 kg) - kg * 1385
En qua afwerking zeker de elegance-uitvoering nemen, bepaalde kunstofmaterialen zijn hoogwaardiger.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op donderdag 16 februari 2012 - 01:17:46
Die Superb staat in de lijst omdat hij net zo groot is! Ik heb twee jonge kinderen en ik campeer graag. Met die Superb kan ik gaan camperen zonder dakkoffer en dat is een serieuze plus. Zelfs gewone familieuitstappen zijn makkelijker met zoveel laadruimte. Daar komt dan nog mijn voorkeur voor (erg) grote auto's bij, dus die Superb past wel. Ik moet zeggen dat ik de testrit niet onaangenaam vond, nu en dan een fikse acceleratie vindt elke 'petrol head' wel fijn. Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.

Ik vrees ergens dat de Superb gaat afvallen, al heeft hij nog een kans in een andere uitvoering.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op donderdag 16 februari 2012 - 01:32:36
Die Superb staat in de lijst omdat hij net zo groot is! Ik heb twee jonge kinderen en ik campeer graag. Met die Superb kan ik gaan camperen zonder dakkoffer en dat is een serieuze plus. Zelfs gewone familieuitstappen zijn makkelijker met zoveel laadruimte. Daar komt dan nog mijn voorkeur voor (erg) grote auto's bij, dus die Superb past wel. Ik moet zeggen dat ik de testrit niet onaangenaam vond, nu en dan een fikse acceleratie vindt elke 'petrol head' wel fijn. Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.

Ik vrees ergens dat de Superb gaat afvallen, al heeft hij nog een kans in een andere uitvoering.
Een grote combi is wel een moeilijke evenwichtsoefening om comfort en rijeigenschappen te verenigen.
Of ge moet al dure hulpjes inzetten zoals in de topklasse merken (niveauregeling achteras)

Blijkbaar bestaat er een sportonderstel voor de Superb, dat valt idd niet zo in de smaak als men meer op comfort waarde legt:
(zelfs op de goede wegen in Nederland niet)
Citaat
http://www.autogetest.nl/autotests/tests/item/skoda/skoda-superb-combi-18-tsi-elegance-dsg.html

Het rijgedrag van de grote Skoda is verrassend te noemen. Hoewel je bij een auto als deze gauw een erg comfortabele wegligging verwacht, pakt dit anders uit. De optionele 18 inch velgen lijken hier niet de grootste oorzaak van te zijn, maar wel het bijbestelde sportonderstel. Op de snelweg merk je er niet ontzettend veel van, maar vooral bij korte oneffenheden in het wegdek voelt de Skoda wat stug aan. De demping is dan ook vrij stevig. Het past niet helemaal bij de Skoda, maar zorgt er wel voor dat de Superb nog best dynamisch is. We hebben niet de illusie dat de Superb Combi een bochtenridder is, daarvoor is ie te zwaarlijvig en helt ie net teveel over, maar voor een auto van dit formaat stuurt ie behoorlijk strak. Een compliment voor Skoda is dat het stuurgevoel niet zo licht en indirect is als bij de VW Passat en de Audi A6. Het stuurwiel is ook nog eens lekker stevig en dik en tezamen met een prettige weerstand en voldoende gevoel tijdens insturen maakt dit de Superb tot een verrassend fijne auto. Wie van meer comfort wil genieten kan beter het sportonderstel achterwege laten.

Hier een uitvoerige test van ADAC, comfort valt nog redelijk goed mee, redelijk compromis.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/detail.aspx?IDTest=4498
pdf.link Superb 1,8 TSI Combi DSG ADAC (http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4498_Skoda_Superb_Combi_1_8_TSI_Elegance_DSG_7_Gang/Skoda_Superb_Combi_1_8_TSI_Elegance_DSG_7_Gang.pdf)


Qua ruimte zal de Superb wel de grootste zijn denk ik (uit uw lijstje).

Citaat
Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.
Al gedacht aan een Mercedes E klasse T model ? Is ruimer maar ook zwaarder als de Superb, nog eens 150 kg meer.  ;)
http://www.autobild.de/artikel/das-grosse-kombi-ranking-997309.html

pdf. link Mercedes E T model ADAC wel dieselmotor (http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4335_Mercedes_E_200_CDI_BlueEFFICIENCY_T_Modell_Elegance_DPF/Mercedes_E_200_CDI_BlueEFFICIENCY_T_Modell_Elegance_DPF.pdf)
Mercedes heeft nu ook zuinige benzinemotoren met DSG.
http://www.auto-news.de/autokatalog/anzeige.jsp?autoid=104919&marke=Mercedes&baureihe=E-Klasse%20T-Modell

Moest de Superb nog in betracht blijven:
volgens mij gaat die 200 PK niet zoveel PK´s beter aanvoelen als de 160 PK want het max koppel begint 200 t/min later, 1700 ipv 1500, turbogat dus wslk iets groter. Ik zie ook dat de 1,8 DSG7 32 kg minder weegt als de 2.0 DSG6 200 PK.  
Max. Drehmoment - Nm/min-1  280 / 1.700 - 5.000  200 PK 2
Max. Drehmoment - Nm/min-1  250 / 1.500 - 4.500  160 PK 1,8
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op donderdag 16 februari 2012 - 14:08:53
Hoeveel km / jaar, en wat wil je er aan spenderen ?
Als je genoeg km doet kan je een karretje op aardgas overwegen.

Tanken kan bij Electrabel in Mechelen, hopelijk overal bij DATS / Colruyt op termijn.
Buiten Belgie op meer dan voldoende plaatsen.


Jouw centen uiteraard, maar de Volvo's laat je best bij de dealer staan.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op donderdag 16 februari 2012 - 16:44:36
Hoeveel km / jaar, en wat wil je er aan spenderen ?
Als je genoeg km doet kan je een karretje op aardgas overwegen.

Tanken kan bij Electrabel in Mechelen, hopelijk overal bij DATS / Colruyt op termijn.
Buiten Belgie op meer dan voldoende plaatsen.

Jouw centen uiteraard, maar de Volvo's laat je best bij de dealer staan.
Als men de Volvo terzijde laat, komt men voor aardgas meestal bij Volkswagen (Passat Variant) en Mercedes (T model) uit voor een grote combi.
De Passat Variant Ecofuel is zeker betaalbaar, met DSG vanaf 34.000 €.
http://www.vwsalon.be/nl/content/passat-variant?gclid=CObK7-froq4CFUGIDgodkWNiRA
Of een monovolume van VAG...

Deze directe link geeft een CNG-overzicht met foto´s en alle details:
http://www.erdgas-mobil.de/privatkunden/vielseitig/
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: wooter op vrijdag 17 februari 2012 - 12:47:50
Aardgas... Blijkbaar kan de J dan beter een elektrische wagen kopen want daar heeft ie meer kans om te kunnen bijtanken als de accu's leeg zijn :).
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op vrijdag 17 februari 2012 - 13:26:31
Aardgas... Blijkbaar kan de J dan beter een elektrische wagen kopen want daar heeft ie meer kans om te kunnen bijtanken als de accu's leeg zijn :).

Dat is inderdaad een optie, maar helaas zijn er geen geschikte elektrische wagens op de markt. Aardgas tanken zou voor mij nog meevallen. Ik heb een aardgas tankstation op zo'n 4 km van thuis.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: wooter op vrijdag 17 februari 2012 - 15:47:35
Ik denk niet dat je ernaar uit ziet om al je ritten zo te plannen dat je enkel kan tanken op 4km van thuis.

Elektrisch is realistisch gezien ook nog niet een echte optie...
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 17 februari 2012 - 16:59:10
Ik denk niet dat je ernaar uit ziet om al je ritten zo te plannen dat je enkel kan tanken op 4km van thuis.

Elektrisch is realistisch gezien ook nog niet een echte optie...
Moest ik op 4 km van thuis CNG kunnen tanken had ik er een besteld, ik rij toch meestal naar het buitenland daar zijn er ruim voldoende.
Be:  5-7 openbare
NL: 90
D: 1200
Het ligt dus enkel aan ...

Tja electrisch kun je die plug in Hybride´s zeker niet noemen, na 70-80 km rijden is het op benzine rijden waardoor het verbruik na 500 km ook ruim 4 liter/100 km benzine is. En reken maar op 10.000 € dat zo´n auto duurder is in aanschaffing, wat je er ooit voor terugkrijgt staat ook in de sterren...
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: wooter op vrijdag 17 februari 2012 - 18:49:50
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken. Ja, je kan Duitsland in rijden op zoek naar aardgas, maar hoe goed ben je dan nog bezig?

http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/tanken/tanklocaties-in-nederland/

Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zaterdag 18 februari 2012 - 00:08:53
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken.
Hmja nu zoek je zowat een van de weinige gaten in NL op, maar binnenkort komt er in Weert wel een pomp.  ;)
Citaat
Milieubeleidsplan gemeente Weert 2010-2013
4.1
De gemeente Weert faciliteert de ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen door te
onderzoeken of vestiging van een multifueltankstation of aardgastankstation binnen de gemeentegrenzen mogelijk is.
http://www.weert.nl/DownloadsInternet/Luchtkwaliteitsplan.pdf
Nederland vult redelijk snel zijn CNG gaten op, nu hebben ze er 90 maar dat zal wel verdubbelen, mss dit jaar nog.
Citaat
Vanaf eind 2009 zijn er in Nederland 50 stations, strategisch verspreid over het land en rond de grote steden. Tegen eind 2012 verwachten wij rond 250 aardgasvulstations operationeel. Zo wordt aardgas tanken door heel Nederland mogelijk.  http://www.aardgasauto.com/italy.html (http://www.aardgasauto.com/italy.html)

Waarom moet ? dat is maar 100 km hé, dat kon je toch eerder voorzien.

Op Duitse snelwegen moet je soms ook 50 km rijden voor een benzinepomp langs de snelweg, zonder eraf te moeten.
Nja, tegenwoordig kan je alle aardgaspompen in je GPS programmeren.

bvb een VW Passat Ecofuel rijdt bijna 500 km met een aardgastank, en desnoods nog ruim 400 km op benzine.
Ik zie het probleem niet, als jij van amper 100 km spreekt.

Citaat
Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.
In Luxemburg heb ik ook al extra 5-10 minuten afgereden voor een zeer goedkope benzinepomp (via GPS), is geen probleem hoor.
Met een andere auto rijdt men soms toch ook extra wat om om goedkoper te tanken, en tanken op de snelweg is meestal het duurste; zal ook wel voor CNG zo zijn heb ik gemerkt.

Algemeen rij ik dikwijls van de snelweg af om even benzine vol te tanken (buitenland sowieso), zeer gemakkelijk met een GPS in te geven, vele pompen liggen maar 1-5 kms van een snelwegafrit af (lees je af op je GPS) maar het kan wel gemakkelijk 10 cent of meer de liter schelen, op 50 liter is dat 5 € of meer, daarvoor verlies ik graag enkele minuten meer, en zo´n pauze is meegenomen, ook voor een evtl kleine hap is het daar goedkoper.

Als je met een CNG wagen uit verstrooidheid een CNG pomp gemist hebt, rij je gewoon verder op benzine.
Of als het te ver omrijden is tank je benzine. Daarbij die soms opgereden benzine moet je regelmatig ook eens tot vol bijtanken.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: bibi585 op zaterdag 18 februari 2012 - 05:42:08
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken. Ja, je kan Duitsland in rijden op zoek naar aardgas, maar hoe goed ben je dan nog bezig?

http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/tanken/tanklocaties-in-nederland/

Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.

Wanneer je in Halle "vergeet" te stoppen aan het eind van de afrit zit je knal op die van de Colruyt. ;)
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 18 februari 2012 - 12:55:18
Aardgas... Blijkbaar kan de J dan beter een elektrische wagen kopen want daar heeft ie meer kans om te kunnen bijtanken als de accu's leeg zijn :).
Daar zit je natuurlijk nog met de waanzinnig lange tijdsduur van het tanken + er is geen geschikte / betaalbare elektrische wagen die het bereik heeft van zelfs maar de belabberdste CNG tank ...
(Enkel de Tesla roadster komt daar in de buurt van.)
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zaterdag 18 februari 2012 - 18:37:08
(Enkel de Tesla roadster komt daar in de buurt van.)

Het model S en X komen "zouden" wel met het grootste accupack pas in de buurt komen (tot 480 km).
De Tesla Roadster tot 340 km (dat betekent in redelijk ideale omstandigheden).

Bestel maar   ;)  : https://www.teslamotors.com/own#/roadster  H- scrollen voor model S en X.
Citaat
MODEL S
Premium electric sedan
Up to 480 km per charge
Deliveries begin early 2013
RESERVE Requires 4.000€
Reservation Payment
Voor op te laden: (normaal en snel)
http://www.teslamotors.com/goelectric/charging

Of dit klopt weet ik niet  ;)
http://www.teslamotors.com/enthusiasts/millions-of-miles
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op zaterdag 25 februari 2012 - 18:17:32
De bestelbon is ondertekend! De winnaar is de 5-touring, met diesel motor.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: bert.covens op zaterdag 25 februari 2012 - 18:25:11
Allé, proficiat.

Vanaf nu moet 'k dus oppassen, en geen dingen genre "dikke nekken in een BMW" meer schrijven.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zaterdag 25 februari 2012 - 19:26:38
De bestelbon is ondertekend! De winnaar is de 5-touring, met diesel motor.
Zeker geen slechte keus.

http://www.autobild.de/artikel/5er-touring-gegen-a6-und-e-klasse-kombi-test-1232311.html
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: jozef op zaterdag 25 februari 2012 - 21:11:38
De bestelbon is ondertekend! De winnaar is de 5-touring, met diesel motor.

Proficiat.

Daar ga je zeker geen spijt van hebben.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op zaterdag 25 februari 2012 - 21:15:07
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 520d touring met automatische 8-traps automaat en wat leuke opties. Ik heb lang getwijfeld over de 525d, maar dat beetje extra vermogen is de investering niet waard, zeker nu dat geen 6 cylinder meer is.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op zondag 26 februari 2012 - 11:23:31
Wat is een mens hier nog met wat PKs ?

Op de botsautokes mag je tegenwoordig sneller dan op de weg  >:(
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zondag 26 februari 2012 - 13:10:12
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 520d touring met automatische 8-traps automaat en wat leuke opties. Ik heb lang getwijfeld over de 525d, maar dat beetje extra vermogen is de investering niet waard, zeker nu dat geen 6 cylinder meer is.

BMW gaat er nog spijt van krijgen de zescilinders onder 3000 cc te schrappen en te vervangen door viercilinders, niet zozeer bij de dieselmotoren maar vooral bij de benzinemotoren. Bij diesels is het omwille van de hogere druk en stijfheid beter voor een kortere motor te kiezen, want de diesels draaien tegenwoordig al vlot 4500 t/min.

De prijzen van de turbodownsizing *benzineviercilinders  "525i en 528i  N20# "  blijven even hoog of nog hoger en het verbruiksmindering is de moeite en het geld helemaal niet waard tegenover de voordelen van een zescilinder in lijn (vervangen de atmosferische zescilinders 2500, 2800 cc).
De 2.0 turboviercilinders zouden met al hun turbobehorigheden (intercooler lader enz... zelfs uiteindelijk zwaarder wegen als de atmosferische zescilinders die ze vervangen, + 10 kg).
Liefhebbers zullen er ook wel zijn voor die nieuwe koppelrijke motoren, maar die zullen ook amper de goede zescilinders van BMW kennen.

De spreuk vanaf een zescilinder rij je pas met een echte BMW gaat nog meer dan ooit uitgesproken worden.
@Wooter zal me zeker bijtreden.

En de Amerikaanse zescilinderfans zijn ook ver van happy:
Citaat
http://www.caranddriver.com/reviews/2012-bmw-528i-first-drive-review
2012 BMW 528i
Future tech's holy trinity makes for a more efficient base 5-series, but not necessarily a better one.
...
(Speaking of weight, BMW says the four-cylinder 528 is 22 pounds heavier than the previous model with the inline-six.)


Stel voor zulke zescilinders worden helemaal langs de kant gezet: (ik vrees ervoor)
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4421_BMW_528i_Automatic/BMW_528i_Automatic.pdf

(ik lees regelmatig de lezersbrieven van Duitse auto-tijdschriften (AMS en ADAC -Motorwelt)
"Wie geeft er nog 50000 € en meer uit voor een BMW viercilinder ?"

http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_N20
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(F10)#Powertrain (halfweg N20 vanaf 2012...)
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zondag 26 februari 2012 - 14:00:49
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 520d touring met automatische 8-traps automaat en wat leuke opties. Ik heb lang getwijfeld over de 525d, maar dat beetje extra vermogen is de investering niet waard, zeker nu dat geen 6 cylinder meer is.
Wachttijd ?
Of hoelang moet je extra wachten op de 8-traps automaat ? (8-DKG)
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op zondag 26 februari 2012 - 14:14:54
De wachttijd valt reuze mee! Het zou gaan over zo'n 7 à 8 weken, dus halfweg april zou ik hem moeten hebben.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: johanvs op zondag 26 februari 2012 - 18:42:07
allez half april dus, net zoals ik... moeten we es afspreken, jij met de Touring, ik met de Berline...

greetz,

JVS
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: jozef op zondag 26 februari 2012 - 21:18:59
BMW gaat er nog spijt van krijgen de zescilinders onder 3000 cc te schrappen en te vervangen door viercilinders

En zeggen dat BMW ooit zelfs een 2,0 liter 6-cilinder had.

Onze Volvo S60 is, net als mijn vroegere Mercedes E-klasse 250D, een 5-cilinder. Heel wat aangenamer dan een 4-cilinder, maar niet de soepelheid van een 6-cilinder.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op zondag 26 februari 2012 - 23:02:56
Di Rupo heeft er voor gezorgd dat er nog maar weinig 6 cylinders (of 5 cylinders) zullen rondrijden, zeker als firmawagen. De CO2-uitstoot weegt te vel door. Bij de 520d zit die op 129 g/CO2 km. De automaat komt bij Volvo als bijna 30 g hoger uit. De nieuwwaarde is vergelijkbaar voor beide wagens.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op maandag 27 februari 2012 - 00:47:05
BMW had net zo goed een 2L 6 in lijn kunnen maken, maar dat kost natuurlijk meer.

In elk geval : bangelijke motoren, gedownsized of niet.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op maandag 27 februari 2012 - 12:57:15
BMW had net zo goed een 2L 6 in lijn kunnen maken, maar dat kost natuurlijk meer.
En neemt meer plaats in onder de motorkap.

Mazda had ooit een 1,8 en 2.0 liter V6 heb er eens mee gereden. Echt soepele moteurtjes.
Maar een zes in lijn of ultimum boxer 6 is nog meer trillingsvrij.
Subaru en Porsche maken die nog, en wie weet nog enkele
.

De kleine stille Wankel kan weer toekomst krijgen als extendermotor.
http://www.autoscoops.be/testen/audi-a1-e-tron-zo-had-de-hybride-altijd-al-moeten-zijn
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op vrijdag 11 mei 2012 - 17:06:38
Voilà, de zoektocht is hiermee officieel voorbij. Hij staat voor de deur!  ;D
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 11 mei 2012 - 17:31:54
Voilà, de zoektocht is hiermee officieel voorbij. Hij staat voor de deur!  ;D

Hoe valt die steptronic-8 mee ?  (geraak je al in 7e in Belziek ?  ;D )
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 11 mei 2012 - 19:29:36
De ZF 8 speed van (of bij) BMW is een zalige versnellingsbak.

Je doet het echt niet meer beter dan dit bakje.  :-X
In tegenstelling tot de VW DSGs schakelt deze dus ook deftig naar beneden.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 11 mei 2012 - 20:12:10
In tegenstelling tot de VW DSGs schakelt deze dus ook deftig naar beneden.

Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Een DSG heeft naast de D-stand ook nog een dynamische sportieve S-stand hé, of je kunt ook Tiptronic=steptronic=manueel gaan.
Fabia (DSG) had ik in mijn favorieten:
https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/nl/Fabia/06-2010/Manual/A05_Fabia_OwnersManual.pdf
page 104-106

Toch raar dat BMW ook een DSG-7 = DKG-7 heeft voor zijn sportievere modellen...  tot M-DKG-Drivelogic.
Extra kostenplaatje DKG vanaf 2390 € (à 3900 € naargelang motor), tov vanaf 2240 € voor de Steptronic-8, wat denk je ?  ;)

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/allfacts/engine/m_dkg_drivelogic1.html

Constant plezier.
De M versnellingsbak met dubbele koppeling en Drivelogic
(M DKG Drivelogic) in de BMW M3 Coupé.

Niet sneller schakelen, wel onmiddellijk. Met de M DKG Drivelogic gaat het zonder onderbreking van de trekkracht verder vooruit. Twee versnellingsbakken met afzonderlijke koppelingen leiden de motorkracht constant naar de achterwielen. Zo kan zonder onderbreking van de trekkracht geschakeld worden met de schakelpaddles op het stuur of met de schakelpook. De automatische modus biedt bijzonder comfortabele dynamiek. Een spurt van 0 tot 100 km/u gebeurt in slechts 4,6 seconden, twee tienden sneller dan met de handschakeling.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op vrijdag 11 mei 2012 - 21:08:27
Die schakelt vrij snel naar de 8e. Op de snelweg aan 120 km/u draait de motor rustig in 8e versnelling. Er staan nog maar iets meer dan 100 km op. De eerste 1000 km ga ik het sowieso rustig houden. Hij blijft in comfort-stand en later bouw ik wel op en benut ik het volle potentieel van de motor.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op vrijdag 11 mei 2012 - 22:16:14
Die schakelt vrij snel naar de 8e. Op de snelweg aan 120 km/u draait de motor rustig in 8e versnelling. Er staan nog maar iets meer dan 100 km op. De eerste 1000 km ga ik het sowieso rustig houden. Hij blijft in comfort-stand en later bouw ik wel op en benut ik het volle potentieel van de motor.
Vraagje: in welke versnelling/toerental zit je als je die absurde Vlaamse 70 + marge rijdt ?
Is dat niet een ferm stuk onder het max motorkoppel ?  90 kmh zal wslk nog meevallen.
Het max koppel 520 d (135 kW/184 PK) ligt vanaf:
Citaat
Max. koppel / toerental in Nm / t/min  380 / 1.750–2.750
verloop:
(http://www.bimmertoday.de/wp-content/uploads/drehmomentdiagramm-520d.jpg)
of :
http://www.bmw.at/dam/bmw/common/newvehicles/5-series/touring/2010/engines/four-cylinder-diesel-engine-torque-curve-520d-de.jpg.resource.1319205981568.jpg

uit : http://www.bmw.at/de/neufahrzeuge/5/touring/2010/motoren.html
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 12 mei 2012 - 14:10:44
Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Rij eens een eindje in een Beemer met 8-traps ZF bak ipv de marketing aan te halen   :D

Deze bak is de eerste automaat die ik zou kopen.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zaterdag 12 mei 2012 - 14:49:46
Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Rij eens een eindje in een Beemer met 8-traps ZF bak ipv de marketing aan te halen   :D

Deze bak is de eerste automaat die ik zou kopen.

Ik heb al in een recente BMW 5 met die 8 traps-bak gereden, maar wel op ´t gemakske.
(soms moet men chauffeur spelen, zeker als er bezoek uit D is die de weg niet kennen)  ;)

Ik heb zelfs de trage tiptronic-4 uitgetest lang geleden (eerste in Porsche 911). Het blijven automatics met comfortabele handschakeling hé. Porsche stapte sinds 2008 volledig over naar DKG-7 en hebben geen tiptronics=steptronic meer.

BMW heeft beide: een gewone steptronic, een sportieve steptronic met S-stand, en dan de DKG/DSG voor de sportievere modellen vanaf de 135i al, sommige modellen zoals de Z4 3,5is 340 PK heeft de DKG zelfs standaard, de M-modellen bieden allemaal de DKG aan,  Steptronic kun je daar niet krijgen. Men hoeft maar de normverbruikscijfers (en optrektijden) langs mekaar te leggen van de versies Steptronic of DKG tov handbak en men ziet toch het verschil nog altijd duidelijk hoor. Enkel DKG doet iets beter als de handbak, de steptronic-8 benaderd wel qua zuinigheid is ook iets zuiniger maar de prestaties kunnen iets minder zijn ten koste van het comfort (meer krachtverlies).  

Geloof me Ina, de DSG is de sportieve versie én zuiniger (komt uit de autosport), dan kan die Tiptronic met een S-stand en 1-2 versnellingen meer ook niet zoveel aan verhelpen (ze zijn wel zuiniger en beter-comfortabeler geworden als vroeger dat wel).

Bij Porsche-tiptronic scheelde het toen 1 sec naar 100 kmh, ook 1 liter verbruik meer op 100 km, en 5 kmh topsnelheid tov een handgeschakelde. De Porsche DKG overtreft nu de handbak, topsnelheid identiek.

De DSG=DKG heeft ondertussen ook al een serieuze comfortevolutie doorgemaakt door de steeds snellere en betere electronica-afstemming.
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: JC op zaterdag 12 mei 2012 - 22:40:46
De 8 traps automaat evenaart niet alleen de waardes van een handgeschakelde qua verbruik, hij overtreft deze zelfs! De automaat is hier zuiniger dan de handgeschakelde.

Komt er nog bij dat de tijden die de fabrikant opgeeft zijn gemeten door professionele piloten. Zij weten perfect wanneer en hoe ze moeten schakelen, 99% van de chauffeurs kan dat niet en zullen dus veel slechter waarden halen dan wat de manual opgeeft. Bij een automaat de gas gewoon helemaal naar beneden stampen kan iedereen en dan haal je de gepubliceerde waarde. Ik kan je verzekeren dat je het van bijna iedereen met de handgeschakelde zal winnen.

Zo'n goede 10 jaar geleden had ik een Golf met een tiptronic van 100 pk. Mijn collega spendeerde zijn budget liever aan pk's en koos voor de 115 pk, maar dan handgeschakeld. De acceleratie van die 115 pk versie was volgens het boekje stukken beter, hij kon me met mijn tiptronic echter niet volgen. Pas bij snelheden boven de 100 km/u kon hij me terug inlopen. De verklaring is hier simpel, totaal verkeer schakelmomenten!
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zondag 13 mei 2012 - 01:09:43
De 8 traps automaat evenaart niet alleen de waardes van een handgeschakelde qua verbruik, hij overtreft deze zelfs! De automaat is hier zuiniger dan de handgeschakelde.

Idd, toch nog eens nagekeken bij de Touring 520 diesel is hij idd ietsje zuiniger ... wel maar 1 g CO2 minder;
bij de benzineversie 520i is het 0,3 l minder (7 g CO2). Hoe zuiniger de versie hoe minder het verschil maar toch iets zuiniger.

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/5series/touring/2010/showroom/technical_data/index.html
Touring 520 d (steptronic-8 tussen [ ])
Verbruik
 Binnen bebouwde kom (l/100 km)  5,9-6,2 [5,9-6,3]  0,1 l meer  
 Buiten bebouwde kom (l/100 km)  4,4-4,6 [4,3-4,5]  0,1 l minder  
 Gemiddeld (l/100 km)
  4,9-5,2    [  ?  ]  mix  ietsje minder, zie CO2  
 CO2 emissie (g/km)  130-137 [129-136]  1 g CO2 minder

Touring 520i benzine (steptronic-8 tussen [ ] )
Verbruik
Binnen bebouwde kom (l/100 km)  9,2-9,6 [8,7-9,1]  0,5 minder  
Buiten bebouwde kom (l/100 km)  5,7-6,0 [5,5-5,8]  0,2 minder  
Gemiddeld (l/100 km)  7,0-7,3 [6,7-7,0]   mix 0,3 l minder
CO2 emissie (g/km)  163-170 [156-163]   7 g CO2 minder.
Touring 530d is het verschil al duidelijker : 0,4 l minder verbruik
Citaat
Verbruik  Touring 530d
 Binnen bebouwde kom (l/100 km)  7,3-7,6 [6,7-7,0]  
 Buiten bebouwde kom (l/100 km)  5,1-5,3 [4,8-5,0]  
 Gemiddeld (l/100 km)   5,9-6,2 [5,5-5,8]  mix 0,4 l minder
 CO2 emissie (g/km)  155-162 [145-152]  10 g CO2 minder

 
Maar als ik dan de Z4 neem, is de Steptronic-8 (optie 28i) even zuinig als de respectievelijke handgeschakelde 6-bak, en enkel de DSG-7 is zuiniger (enkel DSG-7 als optie bij de 35i , steptronic niet verkrijgbaar). Dat was eigenlijk mijn punt.

Maar ik heb me idd vergist ik dacht dat de steptronic-8 (vooral dankzij lange 8ste buiten bebebouwde kom) toch in de mix zuiniger is als de handgeschakelde 6 bak. (ik heb het verbeterd)

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/z4/z4/2009/allfacts/engine/technical_data.html

Z4 sDrive 28i  : (waarde steptronic-8 tussen ( ))
Verbruik
EU Binnen bebouwde kom (l/100 km) 8,9 (9,1)  (0,2 meer)
EU Buiten bebouwde kom (l/100 km) 5,6 (5,5)   (0,1 minder)
EU gecombineerd (l/100 km) 6,8   - (mix idem) -  
CO₂-emissie (g/km) 159   idem    

Z4 sDrive 35i : (waarde DSG-7 tussen ( ))
Verbruik
EU Binnen bebouwde kom (l/100 km) 13,5 (12,6)  (0,9 l minder)
EU Buiten bebouwde kom (l/100 km) 7,0 (6,9)   (0,1 minder)
EU gecombineerd (l/100 km) 9,4 (9,0)   (mix 0,4 minder)
CO₂-emissie (g/km) 219 (210)  9 g CO2 minder
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Inazuma op zondag 13 mei 2012 - 18:38:45
Ik heb met de DSG-6 en DSG-7 gereden, en die konden me niet bekoren in het afschakelen.
Den BMW bak daarentegen  :P
Titel: Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
Bericht door: Michel op zondag 13 mei 2012 - 19:46:17
Ik heb met de DSG-6 en DSG-7 gereden, en die konden me niet bekoren in het afschakelen.
Den BMW bak daarentegen  :P
Sure, het is al goed. Ieder zijn smaak.
Die Tiptronic van BMW-5 was maar niks toen ik er mee reed, na een 5 tal kms ging ik manueel.  ;D

"Bekoren in het afschakelen" is gewoon softwarematig geregeld (D-stand), elk zijn goesting... de klant is koning.
De software krijgt soms ook een regelmatige update, kan ook al wat uitmaken.
Had je die DSG-6 en DSG-7 naar de DSG Dokter moeten sturen voor uw smaak Ina:  :D
Citaat
http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_customizing.htm

De DSG is een geweldige uitvinding, het zijn de snelste en beste automaten van dit moment, maar voor de veeleisende bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies en kunnen dit volledig naar wens doen. DSG software op maat is al verkrijgbaar vanaf € 499,- waarbij wij de DSG software updaten naar de nieuwste versie, en één custom optie toevoegen/aanpassen. Uiteraard zijn meerdere opties ook mogelijk en hebben wij hier pakketprijzen voor.

Hieronder volgen de aanpassingsopties waarmee wij uw DSG kunnen optimaliseren:

1.Kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
2.Afremmen op de motor
3.Wegrijden in de 2
4.S en D customizen en desnoods omwisselen
5.Koppelbegrenzer verhogen/elimineren
6.Maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen
7.Schakelsnelheid/tijd verkorten
8.Maximaal toerental DSG verhogen

btw, BMW maakt die versnellingsbakken niet zelf hé.
En BMW heeft ook al een tijdje DSG-versnellingsbakken die wie weet al die tiptronics gaan aflossen (zie grafiek onderaan) ...  ;D.

...  zoals bij de VW Group.  :P
bvb bij de respectievelijke Audi en VW Golf V was dat omstreeks einde 2008 denk ik met de invoering van Golf VI.
toen bood VW naast de oude Tiptronic-6 de nieuwe natte DSG-6 aan als optie op de meeste modellen, de DSG-6 begon bij de TDI.
De droge lichtere DSG-7 heeft nog beter rendement als de (natte) DSG-6 (zwaarder en voor hogere vermogens).

Even kijken op Wiki:
Citaat
Verkaufsbezeichnung: Golf (V)
Produktionszeitraum: 2003–2008

Bereits im Herbst 2008 ersetzte ihn in Deutschland der Golf VI, bei dem gegenüber dem Golf V technische Details und die optische Gestaltung verändert wurden

2004: „30 Jahre Golf“: kostenlose Klimaanlage (Verkaufsförderungsmaßnahme befristet bis September 2004), 6-Gang-Direktschaltgetriebe (DSG) für TDI, 6-Gang-Automatikgetriebe mit Tiptronic-Schaltung (Aufpreis), Golf 4motion mit Allradantrieb, Golf GTI
Blijkbaar na 2009 nog op één model de 2,5 l motor die nog de oude tiptronic in optie had:
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk6#Transmissions
Transmissions
Cabin of VW Golf Mk6 with Direct-Shift Gearbox
Volkswagen Golf GTI 5-door
Volkswagen Golf GTI Adidas 5-door. Note the "Adidas" badge on the B-pillar.Petrol engine
Model Years Standard Optional
1.4 2008- 5-speed manual -
1.6 2008- 5-speed manual 7-speed DSG
1.2 TSI 2009- 6-speed manual 7-speed DSG
1.4 TSI 2008- 6-speed manual 7-speed DSG
1.8 TSI 2009 6-speed manual 7-speed DSG
GTI 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
2.5 2009- 5-speed manual 6-speed Tiptronic Automatic
R 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
Liquefied petroleum gas engine
Model Years Standard Optional
1.6 LPG 2009- 5-speed manual -
Diesel engine
Model Years Standard Optional
1.6 TDI 2009- 5-speed manual 7-speed DSG
1.6 TDI BlueMotion 2009- 5-speed manual -
2.0 TDI (110 PS) 2008- 5-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI (140 PS) 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI 4Motion 2008- 6-speed manual -
GTD 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
Voor de zwaardere en luxe-auto´s zal de recente Tiptronic-8 (Bj 2010), of ook CVT-systemen nog wel vele jaren ingezet worden, daar speelt het ietsie-pietsie minderverbruik een mindere rol.

Aja, soms zeggen figuren meer als woorden:
De werkingsgraad of rendement van een DSG-7 (geel) tov van een Tiptronic-6 (blauw) tov een handgeschakelde 6-bak (groen) naargelang koppelverloop in 5e versnelling: (hoger is beter)  GOLF 1,6 FSI gebouwd tot einde 2008.
Citaat
(http://www.heise.de/autos/imgs/14/4/0/5/4/4/1/5635a051ec075a04.jpeg)
Der mechanische Wirklungsgrad des 7-Gang-DSG (gelb) entspricht fast dem Handschaltgetriebe (grün). Die 6-Gang-Automatik im Golf 1.6 FSI fällt dagegen deutlich ab.

http://www.heise.de/autos/artikel/Trocken-nachgelegt-das-neue-7-Gang-DSG-von-VW-792401.html?bild=4;view=bildergalerie

De recente tiptronic-8 (Bouwjaar 2010) zal wel wslk tussen de blauwe kurve en gele kurve liggen.  :P
Hangt er vanaf hoe efficient de koppelomvormer in de respectievelijke versnellingen snel overbrugd wordt (ook compromis comfort vs sportiviteit naargelang software instelling); de DSG met twee koppelingen heeft dat allemaal niet nodig.  :P

Nog wat technische info over alle mogelijke automatische versnellingsbakken:
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe.htm
vb directe links:
Tiptronic-8, ik zet er de uitleg van de verbeteringen (ttz minder energieverlies) bij tov de vorige versies, 3 punten
Citaat
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe8.htm

Spätestens bei acht Gängen für eine Vollautomatik sollten wir eine Energiediskussion führen. Der Hersteller verspricht 14% Ersparnis auf der Basis eines Fünfgangs. Wie kommen diese zustande? Zunächst argumentiert man mit einer größeren Spreizung. Sie nähert sich langsam der Zahl 7 (!) und erlaubt damit bei äußerstem Schongang trotzdem eine große Dynamik beim Beschleunigen.

Ob allerdings ein Sechs- oder Achtzylinder auch bei schneller Fahrt 2500 oder 3000 1/min dreht, kann natürlich nicht in vollem Umfang die oben angegebene Steigerung des Wirkungsgrads erklären. Vielmehr findet seit dem Fünfgang ein Umdenken bei den Konstrukteuren statt. So finden wir keine Freiläufe mehr und für die Gangzahl eine beeindruckend geringe Zahl von Lamellenkupplungen, Lamellenbremsen, einfachen und kombinierten Planetensätzen. Das bedeutet weniger Schleppmoment für momentan nicht benötigte Bauteile und damit nochmals verringerte Verluste.

Eine dritte Quelle der Einsparung ergibt sich durch die neuartige Auslegung und Steuerung der Wandler-Überbrückungskupplung (links im Bild). Deren Aufgabenbereich hat sich total erweitert, seitdem beim Gangwechsel die eine Lamellenkupplung durch variable Drücke sanft aus- und die andere gleichzeitig sanft einkuppelt. Die (Mehrscheiben-) Überbrückungskupplung am Wandler ist jetzt nur noch zum Anfahren geöffnet und spart gegenüber den Vorgängern die Energie, die bisher beim Gangwechsel im Drehmomentwandler durch Öffnen und Erwärmen des Wandleröls verloren ging.

DSG : http://www.kfz-tech.de/DoppKupplGetriebe.htm

Sorry voor de lange post.  ;D