Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Michel op zondag 08 april 2012 - 09:57:56

Titel: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: Michel op zondag 08 april 2012 - 09:57:56
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=932BV5BP

vrijdag 26 juni 2009

Na een heraanleg gebeuren er meer ongevallen op doortochten van gewestwegen door woonkernen dan ervoor. Een onthutsende vaststelling van onderzoekers van het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken. Zij vergeleken de situatie van 37 doortochten voor en na de ingreep en stelden een stijging vast van het aantal letselongevallen met dertien procent.

Eén doortocht blijkt in de cijfers zwaar door te wegen: de Tiensesteenweg (N3) op de grens Kessel-Lo/Heverlee. Op een traject tussen de Leuvense ring en de Grensstraat gebeurden begin jaren negentig tussen 19 en 29 letselongevallen. In 1997-98 werd het traject heraangelegd. De cijfers nadien liegen er niet om: in 1999 32 ongevallen, in 2000 en 2005 35, in 2004 37. Uitzondering was 2003 met slechts dertien, het jaar waarop een strengere politieaanpak zich liet voelen.

Men verandert dus vele doorgangswegen zonder rekening te houden met de drukte en de aard van de weggebruikers.
Op de N3 doortocht kan men spreken van gemiddeld ~ 25 % meer letselongevallen.

M.a.w. veel prutswerk en de (rij)onkunde van vele (nieuwe) weggebruikers zich daaraan aan te passen.

Gelukkig maar zijn de auto´s actief en vooral passief veiliger geworden zijn, zodat het dodenaantal daar toch beperkt blijft, ttz zelfs kan dalen bij meer letselongevallen. De strohalm doden blijft overeind, maar Europees gezien dalen we eerder op de ladder...
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: KV op zondag 08 april 2012 - 10:37:25
Bij de meeste heraangelegde wegen kan een klein kind zien dat we erop achteruit gaan
Om dan nog te zwijgen over de doorstroming: bussen stoppen op de rijbaan en inhalen wordt verboden en/of onmogelijk gemaakt, zelfs op lange rechte stukken buiten BBK
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: jo op zondag 08 april 2012 - 14:49:44
Zoals de terugkeerlus op de A12 in Aartselaar (net boven het begin van de sleuf), goed bedoeld maar die plastiek paaltjes zullen snel kapot gereden zijn.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: Inazuma op zondag 08 april 2012 - 17:31:06
Bangelijk ...
Eindelijk is er gekwantificeerd wat een (beperkt) aantal andere mensen en ik al jaren publiek stellen.

Al die extra rommel op en naast de rijbaan, asverschuivingen, eilandjes, ... het is fundamenteel onveilig.

Er is na heraanleg geen ruimte meer voor kleine missers op de Vlaamse wegen, de weginfrastructuur maakt er meteen een crash van.
Dit is fundamenteel verschillend van de brede Deense of Zweedse wegen.
Zo is er de nakende heraanleg van de drukste gewestweg in de prov. Antwerpen, gepland met een rijbaanbreedte van 2,85 m ...


De daling van de verkeersdoden heeft IMHO dan ook helemaal niets met de gevoerde verkeerspolitiek te maken, maar alles met veiligere auto's en betere medische zorgen.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: Inazuma op zondag 08 april 2012 - 17:32:12
Om dan nog te zwijgen over de doorstroming: bussen stoppen op de rijbaan en inhalen wordt verboden en/of onmogelijk gemaakt, zelfs op lange rechte stukken buiten BBK
Dat is nog een ander nefast probleem.

Alle andere verkeer hinderen als promotie voor het OV.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: Inazuma op zondag 08 april 2012 - 17:38:02
Deze uitspraak is ook weer goed :
Citaat
Tom Brijs : Met rotondes doet zich een vergelijkbaar fenomeen voor. Ze werden aangelegd om het verkeer veiliger af te wikkelen, maar de ongevallen met fietsers bleken de hoogte in te gaan

Dat kon men vooraf weten ...

Het aantal conflictgebieden tussen fietsers en ander verkeer ligt op een rotonde nu eenmaal hoger tov een traditioneel KP - en fietsers zitten op een rotonde bijna altijd in / nabij de dode hoek van de (vracht)auto's.

Doe daar de chaotische, uiterst wisselvallige manier van afhandeling van rondgaand fietsverkeer bij, en je hebt de ideale cocktail om meer fietsers plat te walsen.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: bibi585 op maandag 09 april 2012 - 04:38:13
Citaat
Eén doortocht blijkt in de cijfers zwaar door te wegen: de Tiensesteenweg (N3) op de grens Kessel-Lo/Heverlee. Op een traject tussen de Leuvense ring en de Grensstraat

Alégy  ???
Er staat nochtans een netjes gecamoufleerde flitspaal die je €50 armer maakt als je in de bergaf niet snel genoeg remt en er 's nachts aan 51 km/u voorbij komt. ::)

Nee ik niet maar een collega de eerste keer dat hij naar dat filiaal ging en tijdens het zoeken efkens niet hard genoeg remde op de lichte helling. ;)
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: jozef op maandag 09 april 2012 - 16:01:14
Er staat nochtans een netjes gecamoufleerde flitspaal die je €50 armer maakt als je in de bergaf niet snel genoeg remt en er 's nachts aan 51 km/u voorbij komt. ::)

Ik neem aan dat je daar maximum 50 km/h mag. Dan is 51 km/h geen probleem. Tot 100 km/h heb je immers een marge van 6 km/h. Tegen dan staat de snelheidsaanwijzer al niet ver meer van 60 km/h.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: bibi585 op dinsdag 10 april 2012 - 03:09:59
Het ging om de gecorrigeerde snelheid.
Het zal dus inderdaad 57km/u geweest zijn.
Ofwel is ze netjes verstopt ofwel stond ze er nog niet toen de beelden werden gemaakt. (http://maps.google.be/maps?q=&hl=nl&ll=50.86804,4.73839&spn=0.007299,0.013797&oe=utf-8&client=firefox-a&hq=bvba+de+poorter&hnear=Gent,+Oost-Vlaanderen,+Vlaams+Gewest&t=h&fll=50.868527,4.736137&fspn=0.007299,0.013797&z=16&layer=c&cbll=50.867896,4.738959&panoid=AFMwUsGRDVAvuSW3bqtvvQ&cbp=12,285.64,,0,0)
Ik vind ze alvast niet terug.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: Inazuma op woensdag 11 april 2012 - 13:32:53
Deze anders ?

http://g.co/maps/qmuzw

50-100m ervoor is het nog 70, dan 50 na een KP rechts
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: sceptisch op woensdag 11 april 2012 - 15:54:28
Wat verderop in de richting van het socio-fascistoide tobbakgrad / robbersdorf staat er nog een. En dan nog een. En nog een. En nog een. Denk ik, ik zal ze eens tellen.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: bibi585 op donderdag 12 april 2012 - 05:23:04
Het is inderdaad die wat verderop die ik bedoel.
Dit is de roodlichtcamera die waarschijnlijk ook wel op snelheid flitst.
Links op de 2x2 staat er ook een snelheidscamera + aan zo goed als alle verkeerslichten.
Titel: Re: Goed bedoelde weginfra leidt tot 13 % meer letselongevallen...
Bericht door: sceptisch op zondag 22 april 2012 - 15:04:17
Inderdaad vier op de minder dan twee kilometer tussen Korbeek-Lo en de Leuvense ring: 3 roodlichtcamera's, waarvan 1 in een variabele schoolzone 30, en 1 snelheidscamera.