Christophoros

Forumgemeenschap => Humor => Topic gestart door: Michel op vrijdag 20 april 2012 - 13:36:28

Titel: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op vrijdag 20 april 2012 - 13:36:28
Wslk nog niet het hoogste zone 30 bord van Belziek:
http://g.co/maps/nrf5v

http://g.co/maps/8a75n    :D    ge moogt verder inzoomen ...
Titel: Re: Bordje voor onwetende...
Bericht door: Michel op vrijdag 20 april 2012 - 14:02:51
Het overbodigste bord (zo zijn er oneindig veel): (weer uit Zomergem)
http://g.co/maps/sh32x

nog meer binnen de bebouwde kom:
De brug van de Vaart (kanaal); daar begint de bebouwde kom met het F1 bord ZOMERGEM = 50 kmh, maar bij het eerste kp net achter de brug staat al geen bord meer zoals het hoort: http://g.co/maps/7m92m

... of toch daar hangt een C43-bordje 100 m verder te bengelen achter die flauwe bocht:
 http://g.co/maps/xytqa  hilarisch

Op weg naar volgend kp Motje-Zandstraat alweer deze keer een verbleekte vergeten C43-50:
http://g.co/maps/srhd5

Volgend kp Motje-Schauwbroekstraat idem verbleekte C43-50:
http://g.co/maps/2mtwy

Volgend kp iets erachter geen C43 meer:
http://g.co/maps/p27tn

Of hoe men de BBK met honderden meters uitbreidt en vele C43-50-borden gewoonweg laat staan
(is ook 50 hé wat niet deert niet baat... ofzo  :D )
Titel: Re: Bordje voor onwetende...
Bericht door: Inazuma op vrijdag 20 april 2012 - 16:48:49
Het overbodigste bord (zo zijn er oneindig veel): (weer uit Zomergem)
http://g.co/maps/sh32x

Waarom zet je dat bij humor ?
Is gewoon een overtreding ...

Geen B15 of B9 op dit KP hoewel verplicht , wegens / ondanks de B1; op het voorgaande KP staat er een volledig verbleekte B15.

Fietspad niet doorgetrokken over KP (verplicht - er is geen vrijstelling omdat de zijstraat aan de andere kant ligt)

Puinhoop is dat.

Citaat
Op weg naar volgend kp Motje-Zandstraat alweer deze keer een verbleekte vergeten C43-50:
http://g.co/maps/srhd5

geen B9 of B15, fietspad niet doorgetrokken, in de zijstraat nog verbleekte B15


Citaat
... of toch daar hangt een C43-bordje 100 m verder te bengelen achter die flauwe bocht:
 http://g.co/maps/xytqa  hilarisch
Geen C43(50) in BBK !

Erger is dat alweer de voorrangsborden B9/B15 ontbreken, voor KP na de brug (als je BBK binnen rijdt).


Dit is ongetwijfeld het soort gemeenten waarvan de bestuurders af willen van hun persoonlijke aansprakelijkheid ...
Titel: Re: Bordje voor onwetende...
Bericht door: Michel op vrijdag 20 april 2012 - 17:54:12
Erger is dat alweer de voorrangsborden B9/B15 ontbreken, voor KP na de brug (als je BBK binnen rijdt).

Dit is ongetwijfeld het soort gemeenten waarvan de bestuurders af willen van hun persoonlijke aansprakelijkheid ...
Op die voorrangsborden had ik nog niet gelet, maar idd je hoeft die straat Dreef maar te volgen en je vind nog 2 kpn waar de B15 ontbreekt want vanuit de zijwegen staan verbleekte B1´s, die Dreef wordt op zeker moment vaste zone 30 aan een kp (ook daar ontbeekt een B15) en ook als zone 30 blijft het een voorrangsweg tot aan de kerk waar het kerkplein op zich eigenlijk een rotonde (D5-bord) vormt (B1 vanuit Dreef)

Aan de andere kant van het dorp heb ik ook twee zone 30´s achtereen ontdekt eentje ca 200 m achter die > 3,4 meter hoge in de Kerkstraat:  hierzie: http://g.co/maps/5aufc
ingezoomd:  http://g.co/maps/6cx6p  ;D

Zo breiden ze hun zone 30´s 200 meter uit, het oude bord laten ze gewoon staan zoals de vele (ook verbleekte) C43-50 in de BBK. Hilarisch.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zaterdag 21 april 2012 - 10:21:45
En typisch ...
Plaatsen wat niet nodig is, maar niet plaatsen wat verplicht is.

Boven die zone 30 staat er dan nog een gevaarbord A51 (http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/A/A51.png) +  verkeersplateau ... een bord dat er gewoon niet hoeft te staan in een zone 30.

Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: sceptisch op zaterdag 21 april 2012 - 15:10:13
Citaat van: http://www.zomergem.be/
Annemie De Bie, tweede schepen
Haagstraat 55, 9930 Zomergem, 0474 26 66 15

annemie.de.bie@gmail.com

Bevoegdheden: ruimtelijke ordening, mobiliteit, Noord-Zuidbeleid, natuur en leefbaarheid.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: sniper op zondag 22 april 2012 - 09:35:00
http://g.co/maps/8a75n    :D    ge moogt verder inzoomen ...
is dat bordje niet te klein?
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zondag 22 april 2012 - 09:50:26
http://g.co/maps/8a75n    :D    ge moogt verder inzoomen ...
is dat bordje niet te klein?
De kleinste toegelaten maat is 40x60 - officiëel in uitzonderlijke gevallen ... maar aangezien die niet bepaald zijn, mag dat overal volgens het Hof van Beroep in Gent . (*)
De kleinste ronde borden die voor alle weggebruikers gelden, zijn ook 40 diameter, en beide zijn hier even breed.
Dus naar alle waarschijnlijkheid staat hier het kleinste toegelaten model.


(*) Een logischere uitspraak was geweest dat aangezien deze omstandigheden niet bepaald zijn, de kleine variant nergens had gemogen.
In alle andere omstandigheden had het hof dat ongetwijfeld ook zo uitgelegd - maar dan hieven ze talloze zones 30 op ...
Stel dat ergens staat dat je in uitzonderlijke gevallen op de pechstrook mag rijden, maar nergens wat die gevallen zijn.
Hoe zouden ze dan geoordeeld hebben, denk je ?


Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zondag 22 april 2012 - 12:00:05
De kleinste toegelaten maat is 40x60 - officiëel in uitzonderlijke gevallen ... maar aangezien die niet bepaald zijn, mag dat overal volgens het Hof van Beroep in Gent . (*)
De kleinste ronde borden die voor alle weggebruikers gelden, zijn ook 40 diameter, en beide zijn hier even breed.
Dus naar alle waarschijnlijkheid staat hier het kleinste toegelaten model.
Van Gent gesproken...

Vbtje van zone 30-bord vlakbij het politiegebouw, de flitsresultaten zijn navenant.
wel een geschilderde 30 op het wegdek ...

(let op de periodes ook week-end, ze doen het tijdens de langerekte koffiepauze bmvs... de laan begint ook net bij het politiegebouw van die kant)

men komt wslk ergens van 50 kmh-bbk zie je het bordje zone 30 ergens...
ik zit er nochtans al kort op hé minder als 50 meter voor het bord
Héél belangrijk die zichtbaarheid... :  http://g.co/maps/yhthg (http://g.co/maps/yhthg)
beetje korter: http://g.co/maps/k8j2k (http://g.co/maps/k8j2k)  
nog korter: http://g.co/maps/y5ggc

De flitsresultaten en rendement:
- enkel vrijdag namiddag viel het rendement tegen met 3 op 23 (wel algemeen weinig voertuigen gecontroleerd)
- zondag werd er meer als 60 minuten geflitst in de week gemiddeld ca. 45 minuten.
Citaat
www.gent.be (http://www.gent.be/eCache/THE/4/159.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9hcmNoaWVmJnJlYz0xNTA5ODgmeWVhcj0yMDA5Jm1vbnRoPTU.html)
Politiezone Gent: resultaten snelheidscontroles Prinses Clementinalaan

08/05/2009
In april 2009 werden op verschillende tijdstippen snelheidscontroles in de Prinses Clementinalaan gehouden. De maximum snelheid is daar 30 km/uur. Er werden 236 voertuigen gecontroleerd. 122 voertuigen reden te snel.

Dit is een overzicht van de tijdstippen en de respectievelijke resultaten:

Zondag 5 april, 14.09 – 15.11 uur
65 gecontroleerde voertuigen
36 overtredingen

Woensdag 8 april, 11.06 – 11.54 uur
56 gecontroleerde voertuigen
35 overtredingen

Zaterdag 18 april, 11.57 – 12.45 uur
67 gecontroleerde voertuigen
36 overtredingen

Donderdag 23 april, 19.23 – 20.15 uur
25 gecontroleerde voertuigen
12 overtredingen

Vrijdag 24 april, 15.40 – 16.30 uur
23 gecontroleerde voertuigen
3 overtredingen

In totaal werden dus 236 voertuigen gecontroleerd waarvan er 122 werden geverbaliseerd op basis van overdreven snelheid.
Onder de 122 geverbaliseerde voertuigen bevonden zich ook 8 taxi’s en 13 bussen van De Lijn.


Als er helemaal geen verkeer is brengt het ook niet op...  :-X
(http://cbk0.google.com/cbk?output=thumbnail&cb_client=maps_sv&thumb=2&thumbfov=120&ll=51.036145,3.711746&cbll=51.036159,3.711751&thumbpegman=1&w=300&h=118)
geen fietsers en bromfietsers geflitst ?
geen paard en kar geflitst ?
en natuurlijk geen tram geflitst ? (weet ge die ijzeren dingen met dubbel zo lange remweg van een auto)

ook: http://www.projectgentsintpieters.be/prinses-clementinalaan
(http://www.projectgentsintpieters.be/userfiles/images/voorstlng_prjct/07_stratepleinen/IMG_0707_w.jpg)Prinses Clementinalaan, Gent.

Zone 30 begin van de andere kant, betere omstandigheden, ook groot bord ? en blijkbaar vers geschilderd:
http://g.co/maps/x4v3j  (ook bord vanuit zijweg)
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 24 april 2012 - 01:05:37
men komt wslk ergens van 50 kmh-bbk zie je het bordje zone 30 ergens...
ik zit er nochtans al kort op hé minder als 50 meter voor het bord
Héél belangrijk die zichtbaarheid... :  http://g.co/maps/yhthg (http://g.co/maps/yhthg)
beetje korter: http://g.co/maps/k8j2k (http://g.co/maps/k8j2k)  
nog korter: http://g.co/maps/y5ggc  

Dat is geen Belgisch verkeersbord.

Waarschijnlijk zit men hier al in een zone 30.
Zoniet, wordt er hier ook geen ingevoerd.


Niet min trouwens, meer dan 10% van de geflitsten waren bussen van De Lijn bij die metingen in 2009.
Waarom verwondert dat me ook niet ...
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op vrijdag 27 april 2012 - 00:50:53
Idd vreemd zone 30 bord met -herhaling- op hetzelfde bord.
En zoals we reeds gezien hebben, kan dat niet voor een snelheidszone.

Citaat
Ik vermoed dat Gent veel meer van die zone 30´s heeft, dit is mss nog een kleintje met een straal van zowat 400 meter.
Barste er van de laatste keer dat ik er geweest ben.

Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op vrijdag 27 april 2012 - 14:44:16
Idd vreemd zone 30 bord met -herhaling- op hetzelfde bord.
En zoals we reeds gezien hebben, kan dat niet voor een snelheidszone.

Even nagekeken, mag blijkbaar toch:  (ik ben ook mis)

Citaat van: Michel
Idd vreemd zone 30 bord met -herhaling- op hetzelfde bord.

De zone 30 begint op de invalswegen bvb hier http://g.co/maps/yrvdq  als men de Kortrijkse steenweg N414 verlaat en Kon Elisabethlaan neemt, hier http://g.co/maps/ndck2  eveneens de N414 verlaat Kon Astridlaan, alle richting St-Pietersstation.
Bovenaanzicht:  http://g.co/maps/44wz2 (http://g.co/maps/44wz2)

Na lezen van de plaatsingsvoorwaarden mag dat herhalen van een snelheidszone blijkbaar wel (art 6.7.7):
Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6
6.7. Signalisatie met zonale geldigheid.  

6.7.1. De zonale geldigheid kan toegekend worden :
Wat betreft het verkeersbord C43 mag enkel een zonale draagwijdte toegekend worden aan :
•30 km per uur;
•50 km per uur voor zover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1 en F3, ze bebouwd is of er gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen.
•70 km per uur voorzover deze zone zich buiten een bebouwde kom bevindt, afgebakend door de verkeersborden F1 en F3.
C43
...
6.7.3. De verkeersborden met zonale geldigheid hebben als minimumafmetingen 0,60 m X 0,90 m. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 0,60 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.
...
6.7.7. De in een zone van kracht zijnde reglementering mag door een gelijkaardig verkeersbord herhaald worden; het draagt de vermelding " Herhaling ", overeenkomstig artikel 65.5.8 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/48-kb/kb-01121975/248-art65#65.5.8
8. De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald worden door een bord gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van de zone, aangevuld met het woord "Herhaling".

vb.
(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/Z/ZC35TN.png)

edit: over dit bordje gaat het: http://g.co/maps/qhxp2   direkt bij het treinstation St-Pieters, Gent

En bovenaan Art 6 staat nog zo´n achterdeur waar je alle kanten mee uit kunt:
Citaat
6.2.1. Buiten de gevallen uitdrukkelijk bedoeld door dit besluit, mogen de verkeersborden slechts herhaald worden wanneer het verkeer het rechtvaardigt.

Het verkeer ? wtf,  iemand een logische uitleg ? ...  (of in dit geval treinverkeer ?  ;D )
Anders is het toch de bijzondere plaatsgesteldheid ofzo ?
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zaterdag 28 april 2012 - 01:45:23
Na lezen van de plaatsingsvoorwaarden mag dat herhalen van een snelheidszone blijkbaar wel (art 6.7.7):
De wegcode stelt nadrukkelijk dat dit NIET van toepassing is op snelheidszones   ;D

65.5.10
(...)
De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.


65.5.8.
De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald worden door een bord gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van de zone, aangevuld met het woord "Herhaling".
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zaterdag 28 april 2012 - 14:31:52
Na lezen van de plaatsingsvoorwaarden mag dat herhalen van een snelheidszone blijkbaar wel (art 6.7.7):
De wegcode stelt nadrukkelijk dat dit NIET van toepassing is op snelheidszones   ;D

65.5.10
(...)
De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.


65.5.8.
De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald worden door een bord gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van de zone, aangevuld met het woord "Herhaling".

En als je iets verder leest... 65.5.11 is er ook nog...  :D
Citaat
De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.

11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.

Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.

De minister bevoegd voor het wegverkeer kan de plaatsingsvoorwaarden en de afmetingen van het vignet en het herkenningsbord bepalen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/248-art65

"Lappendeken" wegcode...  :-[

Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zondag 29 april 2012 - 01:35:55
En als je iets verder leest... 65.5.11 is er ook nog...  :D

11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.

Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.

Louter decoratief dus  ;D

Herhalingsborden herhalen dus geen snelheidszones, maar het begin-bord van de snelheidszone moet opnieuw aangegeven worden waar voorzien, anders wordt de snelheidszone niet wettelijk herhaald, en geldt ze dus niet ...


Citaat
De minister bevoegd voor het wegverkeer kan de plaatsingsvoorwaarden en de afmetingen van het vignet en het herkenningsbord bepalen.
Maar heeft dat niet gedaan ...

Sommige rijden er dan de kanten af, en zeggen dat de minister dat misschien kan, maar niet moet, en interpreteren dat alsof ze hun goesting mogen doen ...

Citaat
"Lappendeken" wegcode...  :-[
Een totale puinhoop is het .
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zondag 29 april 2012 - 10:05:14
En als je iets verder leest... 65.5.11 is er ook nog...  :D

11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.

Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.

Louter decoratief dus  ;D

Herhalingsborden herhalen dus geen snelheidszones, maar het begin-bord van de snelheidszone moet opnieuw aangegeven worden waar voorzien, anders wordt de snelheidszone niet wettelijk herhaald, en geldt ze dus niet ...
Wat is ze ?
Het herinneringsbord met zone 30-herhaling - op zich - heeft geen bindende kracht (is enkel een decoratieve herinnering);
de zone 30 blijft wel gelden zolang geen einde zone 30-bord opduikt.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zondag 29 april 2012 - 10:07:55
Citaat
De minister bevoegd voor het wegverkeer kan de plaatsingsvoorwaarden en de afmetingen van het vignet en het herkenningsbord bepalen.
Maar heeft dat niet gedaan ...
Heb jij de bron voor dat niet ?

Citaat
6.7.2. De verkeersborden op de signalisatie met zonale draagwijdte worden afgebeeld overeenkomstig bijlage 7 van dit besluit.

6.7.3. De verkeersborden met zonale geldigheid hebben als minimumafmetingen 0,60 m X 0,90 m. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 0,60 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

Bijlage 7 geeft enkel voorbeelden: de aanvullende mededeling komt onderaan hetzelfde bord.
En dat kan dus ´Herhaling´ zijn of eenderwat betreffende.
Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/884-bijlage7

Bijlage 7. Verkeerssignalisatie met zonale draagwijdte
I. Voorbeelden van afbeelding van verkeersborden op de verkeerssignalisatie met zonale draagwijdte
c) Signalisatie met zonale draagwijdte met aanvullende mededeling
(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/Z/ZC21TN.png)
Op het verkeersbord dat het einde van de zone aanduidt, is de aanvullende mededeling facultatief.


Dus " Herhaling "  moet voorkomen onderaan het bord zelf, verder is het evident dat ook bij een "decoratief herinneringsbord" de aanduidingen dezelfde moeten zijn als op het verkeersbord aan het begin van de zone.

Citaat
http://www.brrc.be/pdf/mededelingen/med80t.pdf  page 7-8  ("dossier 6")

Toepassing van verkeersborden met zonale geldigheid

Naargelang van de toepassing in het veld stelt de ingewikkelde regelgeving in verband met zonale verkeersborden de wegbeheerders voor problemen. Dit dossier wil hen ter hulp komen door de regelgevende aspecten met betrekking tot de plaatsing van deze tekens – vooral die welke het parkeren regelen – te presenteren en toe te lichten.
[...]
p 7.
2.4 Herhalingsborden

Art. 65.5.8 van het verkeersreglement:
“De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald
worden door een bord gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van
de zone, aangevuld met het woord “Herhaling”.”

Art. 6.7.7 van het reglement voor de wegbeheerder:
“De in een zone van kracht zijnde reglementering mag door een
gelijkaardig verkeersbord herhaald worden; het draagt de vermelding
“Herhaling”, overeenkomstig artikel 65.5.8 van het algemeen
reglement op de politie van het wegverkeer.”

p 8.

Er zij aangestipt dat dit artikel krachtens de laatste alinea van art. 65.5.10 van het verkeersreglement niet van toepassing is op snelheidszones.

Herhalingsborden moeten uitzonderlijk blijven; zo niet gaat het voordeel van minder verkeersborden bij regeling met zonale geldigheid verloren.

Zo moeten zij zeker niet systematisch na elk kruispunt in de geregelde zone worden geplaatst.

Bijlage 7 bij het reglement voor de wegbeheerder en artikel 65.5 van het verkeersreglement geven een reeks voorbeelden.

Daarbij wordt onder meer verduidelijkt dat het woord “Herhaling” op het beeldvlak van het verkeersbord met zonale geldigheid moet staan, en niet op een onderbord.

Het spreekt vanzelf dat de aanduidingen op een herhalingsbord dezelfde moeten zijn als op het verkeersbord aan het begin van de zone.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zondag 29 april 2012 - 10:40:47
Wat is ze ?
de snelheidszone ...

Citaat
Het herinneringsbord met zone 30-herhaling - op zich - heeft geen bindende kracht (is enkel een decoratieve herinnering);
de zone 30 blijft wel gelden zolang geen einde zone 30-bord opduikt.
In vele gevallen zijn bij snelheidszones herhalingsborden geplaatst waar er opnieuw begin-zone borden moeten staan volgens de wegcode (65.5.10 lid 6,7,8 ).
Die zones zijn dan ook niet wettig gesignaleerd en dat is nodig volgens Art 5.

Voor snelheidszones heeft Landuyt met 65.5.10 laatste lid , ook het volgende opgeheven :

65.5.6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone,

Indien men argumenteert dat een zone 30 geen snelheidszone is, maar met een aanwijzingsbord aangegeven is (nog zo'n dwaasheid) : daar bestaan helemaal geen herhalingsborden van !
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zondag 29 april 2012 - 10:45:09
Bron ?
Er is geen KB of MB over , Landuyt noch zijn opvolgers hebben ooit die vignetten een vorm gegeven ...

Citaat
Bijlage 7 geeft enkele voorbeelden waar " Herhaling "  moet voorkomen onderaan het bord zelf,
En vermeldt ook dat ze niet gelden voor snelheidszones.

Wegbeheerders die al de mist in gingen bij de gewone zones, snappen ofwel de 2 verschillende regelingen voor snelheidszones en "andere" zones niet, of vertikken ze uit te voeren ...
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zondag 29 april 2012 - 11:26:55
Wat is ze ?
de snelheidszone ...
Een snelheidszone 30 die plots ongeldig wordt door een "decoratief herinneringsbord" zonder bindende waarde ?
Hoe kom je daarbij ?

Citaat
Citaat
Het herinneringsbord met zone 30-herhaling - op zich - heeft geen bindende kracht (is enkel een decoratieve herinnering);
de zone 30 blijft wel gelden zolang geen einde zone 30-bord opduikt.
In vele gevallen zijn bij snelheidszones herhalingsborden geplaatst waar er opnieuw begin-zone borden moeten staan volgens de wegcode (65.5.10 lid 6,7,8 ).
Ik heb het nog altijd over dat decoratief herinneringsbord-zone 30 binnen een zone 30 rondom St. Pietersstation in Gent.
Binnen zone 30 mogen er geen - geldige - herhalingsborden, ook niet als er een schoolomgeving of woonerf in ligt, 65.5.10 lid 6

Ik zie het verband dus niet met 65.5.10 lid 7 en 8:
Citaat
10. Snelheidszones worden aangeduid door het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig 65.5.3. zonale geldigheid wordt gegeven.

Vanaf het zonebord tot het eindezonebord is het verboden te rijden met een hogere snelheid dan de zonale snelheid.

Het zonebord wordt rechts geplaatst aan elke toegang tot de desbetreffende snelheidszone. Het bord mag links herhaald worden.

Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Binnen de snelheidszone mag geen bord C43 worden geplaatst die een hogere snelheid aanduidt dan de zonale snelheid.

Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.

Wanneer binnen de zone een andere snelheidszone wordt afgebakend, dan moet op het einde van de andere snelheidszone het zonebord opnieuw geplaatst worden.

De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.

Citaat
Die zones zijn dan ook niet wettig gesignaleerd en dat is nodig volgens Art 5.
idem, ik zie geen verband met die wettelijke zone 30 waarover ik het heb.

Citaat
Voor snelheidszones heeft Landuyt met 65.5.10 laatste lid , ook het volgende opgeheven :

65.5.6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone,
Niet opgeheven, het is niet van toepassing staat daar, dus het heeft er niets mee te maken... blijkbaar betreft het alles andere als snelheidszones (zone-parkeren, zone inhaalverbod...)
Ik citeer best alles wat dus niet van toepassing is op snelheidszones.
Citaat
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

7. Het verkeersbord dat het begin van een verbodszone aangeeft, mag aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord aangevuld met de vermelding van de afstand, bij benadering, waarop de verbodszone begint.

8. De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald worden door een bord gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van de zone, aangevuld met het woord "Herhaling".

9. De betekenis van een signalisatie met zonale geldigheid kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een zwart opschrift of symbool.
Evenwel mag, voor wat betreft het verkeersbord E9a, het opschrift of het symbool in het wit op de blauwe achtergrond van het bord aangebracht worden.
Voorbeelden :
Citaat
De punten 65.5.6. tot en met 65.5.9. zijn niet van toepassing op snelheidszones.

Citaat
Indien men argumenteert dat een zone 30 geen snelheidszone is, maar met een aanwijzingsbord aangegeven is (nog zo'n dwaasheid) : daar bestaan helemaal geen herhalingsborden van !
Zone 30 geen snelheidszone ?  ???  Nu heb je het plots over zone30-schoolomgeving zeker... Sorry, ik ben nog steeds bij dat "decoratief herinneringsbord" in Gent.

Dat mag aangebracht worden volgens 65.5.11 (K.B.):
Citaat
11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.

Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.
en dan heb je in het M.B. plaatsingsvoorwaarden ook dat nog:
Citaat
6.2.1. Buiten de gevallen uitdrukkelijk bedoeld door dit besluit, mogen de verkeersborden slechts herhaald worden wanneer het verkeer het rechtvaardigt.
 ;D

Een geldig herhalingsbord in een snelheidszone 30 mag natuurlijk niet, zelfs niet moest er een woonerf in liggen.
Citaat
Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Binnen de snelheidszone mag geen bord C43 worden geplaatst die een hogere snelheid aanduidt dan de zonale snelheid.

Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op zondag 29 april 2012 - 12:46:28
Bron ?
Er is geen KB of MB over , Landuyt noch zijn opvolgers hebben ooit die vignetten een vorm gegeven ...
Waarom ook eigenlijk ? Die vignetten zijn niet bindend (evenals die herinneringsborden) het is weer van "mag en kan"
Citaat
65.5.11.
De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.
Het vignet en het herkenningsbord dienen als herkenningsteken en hebben op zich geen bindende gevolgen voor de weggebruiker.
De minister bevoegd voor het wegverkeer kan de plaatsingsvoorwaarden en de afmetingen van het vignet en het herkenningsbord bepalen.

Eergisteren moest ik even in Beringen zijn en kwam direct na een rotonde (waar voordien C43-70 was) dit fantasiebord zone 50 tegen:
http://g.co/maps/m2zp6   nergens een wettelijk zone 50 bord gezien ook verderop niet, een honderdtal meters verder kwam toen de F1- BBK Beringen...  http://g.co/maps/b2z7x (http://g.co/maps/b2z7x)   bij het terugrijden heb ik er nog extra op gelet, geen wettelijk zone 50-bord gezien, wel een C43-50 na een F3 (einde BBK) : http://g.co/maps/gzdy5

De wegbeheerders doen toch wat ze willen zeker ? Kan men iemand flitsen na zo´n fantasie-50 richting Beringen-centrum ? Voor mij geldt daar 90 kmh hoor.  :-X :-[

(op google-view is die rotonde net niet volledig af :  http://g.co/maps/3h3fd (http://g.co/maps/3h3fd)  foto´s nog enkele jaren oud)
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 01 mei 2012 - 19:38:53
Een snelheidszone 30 die plots ongeldig wordt door een "decoratief herinneringsbord" zonder bindende waarde ?
Hoe kom je daarbij ?
Wanneer het snelheidszone-bord herhaald moet worden omwille van de bepalingen in de wegcode, moet dat het originele zone-bord zijn om cfr Art 5 correct de zone te signaleren.
Geen bord met "herhaling" want dat bestaat niet volgens de wegcode ...

Waar men decoratieve herhalingsbordjes plaatst zonder dat ze verplicht zijn, heeft dat uiteraard niet dezelfde gevolgen voor de geldigheid van de zone.

Met de zone 30 heeft men die verplichte herhaling echter niet zo vaak als met de andere zones .

Citaat
Ik heb het nog altijd over dat decoratief herinneringsbord-zone 30 binnen een zone 30 rondom St. Pietersstation in Gent.
Jij hebt het over 1 specifiek geval, ik heb het over de algemene regels ...

Een bord "zone 30 herhaling" bestaat niet.
Evenmin bestaan de borden "zone x0 herhaling"

Aangezien deze borden niet bestaan in de wegcode, mogen ze niet gebruikt worden om de weggebruikers aanwijzingen te geven.
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is een nieuw zonebord dat moet geplaatst worden, in de gevallen waarin dat verplicht is.

In een aantal gevallen is de plaatsing hiervan echter verplicht - en per uitzondering daarop niet verplicht na een schoolomgeving of (woon)erf.
Als men die verplichtingen niet nakomt, is artikel 5 niet nageleefd.


Citaat
Dat mag aangebracht worden volgens 65.5.11 (K.B.):
Citaat
11. De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.
Deze vignetten of herkenningsborden zijn echter nergens bepaald in de wegcode, en mogen dus niet gebruikt worden volgens Art 1.1 Plaatsingvoorwaarden.

Als er al zoiets gebruikt zou mogen worden louter omdat het in 65.5.11 staat , hoewel het nooit nader bepaald werd, dan kan dit zeker niet de vorm aannemen van een bord snelheidszone aangevuld met het onderschrift "herhaling" want dat is net door 65.5.10 uitgesloten voor deze zones ...

Citaat
en dan heb je in het M.B. plaatsingsvoorwaarden ook dat nog:
Citaat
6.2.1. Buiten de gevallen uitdrukkelijk bedoeld door dit besluit, mogen de verkeersborden slechts herhaald worden wanneer het verkeer het rechtvaardigt.
 ;D
Dat gaat over de verkeersborden zelf die mogen herhaald worden .

VB : je zet een C43 en 5km verder zet je er nog een hoewel men geen KP is tegengekomen ofzo ...

De "Gentse stroming" zal stellen dat er hiervoor geen voorwaarden bepaald zijn, en dat herhaling dus altijd mag ...
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op dinsdag 01 mei 2012 - 21:00:41
Een snelheidszone 30 die plots ongeldig wordt door een "decoratief herinneringsbord" zonder bindende waarde ?
Hoe kom je daarbij ?
Wanneer het snelheidszone-bord herhaald moet worden omwille van de bepalingen in de wegcode, moet dat het originele zone-bord zijn om cfr Art 5 correct de zone te signaleren.
Geen bord met "herhaling" want dat bestaat niet volgens de wegcode ...

Waar men decoratieve herhalingsbordjes plaatst zonder dat ze verplicht zijn, heeft dat uiteraard niet dezelfde gevolgen voor de geldigheid van de zone.  

Met de zone 30 heeft men die verplichte herhaling echter niet zo vaak als met de andere zones .

Citaat
Ik heb het nog altijd over dat decoratief herinneringsbord-zone 30 binnen een zone 30 rondom St. Pietersstation in Gent.
Jij hebt het over 1 specifiek geval, ik heb het over de algemene regels ...

Een bord "zone 30 herhaling" bestaat niet.
Evenmin bestaan de borden "zone x0 herhaling"
[...]

Citaat
Jij hebt het over 1 specifiek geval, ik heb het over de algemene regels ...
Ja, en ik wacht nog altijd op het antwoord over dat "specifiek geval", wat zeker veel meer gaat voorkomen als het al in één zone 30-kan voorkomen.

Euhm nog eens, blijft die originele zone 30 in de Clementinelaan in Gent nu geldig of niet door dat, door de wegcode niet-bindend-ongeldig, en door de plaatsingsvoorwaarden niet-bindend-decoratief-zone 30 + herhalingsbord (dus na dat herkenningsteken in die richting) ? Zucht...  :-\
Citaat
Waar men decoratieve herhalingsbordjes plaatst zonder dat ze verplicht zijn, heeft dat uiteraard niet dezelfde gevolgen voor de geldigheid van de zone.
En die gevolgen zijn voor de Clementinelaan in Gent ?

Het kan bvb om de geldigheid van deze 122 overtredingen gaan; enkel in de maand april van 2009:
Gent: resultaten snelheidscontroles Prinses Clementinalaan april 2009.
De maximum snelheid is daar 30 km/uur. Er werden 236 voertuigen gecontroleerd. 122 voertuigen reden te snel. (http://www.gent.be/eCache/THE/4/159.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9hcmNoaWVmJnJlYz0xNTA5ODgmeWVhcj0yMDA5Jm1vbnRoPTU.html)
en dat niet-bindend herhalingsbord herkenningsteken hangt er wslk nog altijd...
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op woensdag 02 mei 2012 - 17:18:51
Euhm nog eens, blijft die originele zone 30 in de Clementinelaan in Gent nu geldig of niet door dat, door de wegcode niet-bindend-ongeldig, en door de plaatsingsvoorwaarden niet-bindend-decoratief-zone 30 + herhalingsbord (dus na dat herkenningsteken in die richting) ? Zucht...  :-/
Goh ...
Ik ben op zoek gegaan naar de grenzen van de zone

In Streetview is die zone niet overal afgebakend aan alle toegangen.
In de Albertlaan rij je uit de zone 30, maar omgekeerd er niet terug in ...
Nu zijn daar precies wel beelden van verschillende perioden gebruikt.
Valt dan eigenlijk niet te zeggen zonder het ter plaatse te gaan bekijken.

Het "herhalingsbord", hoewel niet toegestaan voor snelheidszones, moet hier niet verplicht geplaatst worden .
Als de afbakening van de ganse zone in orde is, is het zone 30.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op woensdag 02 mei 2012 - 19:17:48
Het "herhalingsbord", hoewel niet toegestaan voor snelheidszones, moet hier niet verplicht geplaatst worden .
Als de afbakening van de ganse zone in orde is, is het zone 30.
OK.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Rafael op maandag 07 mei 2012 - 19:41:57
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op maandag 07 mei 2012 - 21:00:55
Zie hier (http://www.youtube.com/watch?v=55IDTZWOHyA&hd=1). Sorry voor de brakke kwaliteit, co-piloot was aan het filmen met de gsm :) Volgende keer beter kijken Michel, bordje stond er toen ook al, zie hier (http://g.co/maps/uy5y3) ;) (achterkant borden)

Dat is helemaal geen geldig zonebord !
http://g.co/maps/b87r7

Staat er ergens een flitspaal in die "zone".
Dan rij ik daar aan een aangepaste snelheid boven de 50 wel eens voorbij, camera rolling  ;-)

Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Rafael op maandag 07 mei 2012 - 21:09:11
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Michel op dinsdag 08 mei 2012 - 20:21:10
Eergisteren moest ik even in Beringen zijn en kwam direct na een rotonde (waar voordien C43-70 was) dit fantasiebord zone 50 tegen:
http://g.co/maps/m2zp6   nergens een wettelijk zone 50 bord gezien ook verderop niet, een honderdtal meters verder kwam toen de F1- BBK Beringen...  http://g.co/maps/b2z7x (http://g.co/maps/b2z7x)   bij het terugrijden heb ik er nog extra op gelet, geen wettelijk zone 50-bord gezien, wel een C43-50 na een F3 (einde BBK) : http://g.co/maps/gzdy5

Zeker van? Ik dacht altijd dat er een bordje stond, alleen onopvallend. Vandaag eens gaan zien, moest daar toch vlak in de buurt zijn.

Zie hier (http://www.youtube.com/watch?v=55IDTZWOHyA&hd=1). Sorry voor de brakke kwaliteit, co-piloot was aan het filmen met de gsm :) Volgende keer beter kijken Michel, bordje stond er toen ook al, zie hier (http://g.co/maps/uy5y3) ;) (achterkant borden)

Idd onopvallende plaats vooral... direct aan de oversteekplaats.

Tiens, ik moet echt dat bord overzien hebben, staat ook vlak na de rotondeuitrit, én wslk omdat er iemand die oversteekplaats naderde was ik afgeleid... (er was ook tegenverkeer naar de rotonde)
Na de oversteekplaats keek ik wslk beter en daar staat dat fantasiebord nog voor het einde van de lichte bocht ... waar eigenlijk beter de echte C43 moest staan (70 - dan ...).
Dat echte C43-bord ziet men quasi het best als men nog volop op de rotonde zit maar wie let er dan op een C43-bord ?)...  ::)

Dan kijkt men best waar men juist afrijdt en speciaal op de kortvolgende oversteekplaats.

Mss was het ook omdat ik daar de eerste keer afreed naar Beringen-centrum. (zocht een bankautomaat)

Inazuma heeft het C43-50-bord wslk overzien in jouw filmpje.  :-\

Uiteraard is die té vroege C43-50 daar 20 kmh overdreven te laag (maar bossen onaangepaste Vmax zijn we ondertussen gewend)
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op donderdag 10 mei 2012 - 11:26:33
Staat een C43-50km/u vlak na het verlaten van de rotonde, stuk voor dat nutteloos bord, zie filmpje in vorige post op 9s, beide borden zichtbaar. Je zal dus bot vangen met de camera ;)
Op de oudere Streetview beelden staat de C43(50) pal voor een kruispuntje ... dat is bij de heraanleg met de rotonde verdwenen.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: bert.covens op donderdag 10 mei 2012 - 21:16:53
Déze is anders ook wel goed:

(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/582141_3851658780630_1553083707_33258883_730052827_n.jpg)

Oh ja, en sla je dan aan het eerstvolgende kruispunt af naar rechts, zou er opnieuw een bord zone 30 staan.

Helaas niet te zien op GOOGLE maps :

http://g.co/maps/xutc7

Reden: het is pas sinds twee maanden dat zowat gans Hove centrum zone 30 geworden is.
Titel: Re: Bordje voor laagvliegende...
Bericht door: Inazuma op zaterdag 12 mei 2012 - 13:41:29
http://g.co/maps/e7c8z

Dat er geen 3 zones tegelijk mogen beginnen weten ze blijkbaar ook nog niet.
De regel geldt weliswaar niet voor de zone 30, maar wel onverminderd voor de 2 andere zones - en er staat immers niet dat de zone 30 niet meegeteld moet worden.