Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: rozeke op zondag 13 mei 2012 - 22:25:38
-
... da's de vraag ;D.
Een kleine situatieschets: Vriend en ik hebben elk een Opel Corsa'tje. De bakjes doen het nog prima, dus we waren op zich niet zinnens direct al naar een andere wagen uit te kijken. Alleen doet zijn zus nu de hare weg omdat ze een bedrijfswagen krijgt. Ze vraagt eerst rond of soms niemand in de familie hem wil. We hadden eerst nee gezegd, maar nu beginnen we toch te denken. Het is nl zo dat mijn autootje al vrij oud is en veel km heeft en geen jaren meer zal meegaan (eigenlijk onze 2 autootjes, maar de mijne is al HOOGbejaard ;D). Tot nu toe heb ik geen grote kosten maar ja er zal toch eens iets aan dat bakje gaan schelen waar het sop de kolen dan niet meer waard is. Mijn idee was "dat zien we dan wel" (cq ik koop op dat moment wel een nieuwe) maar ja, nu doet er zich een kans voor, de auto is goed onderhouden en nooit "geaccidenteerd"; bovendien zouden we hem bijna gratis krijgen omdat ze denkt dat ze er op de markt toch niks meer voor krijgt (Dat moet ze voor mij helemaal niet doen, maar soit). Alleen is het wel een grotere wagen en bovendien een Diesel. Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken.
Samengevat:
- mijn autootje: Opel Corsa van 1997 (of was het nu 1999 ... enfin, in elk geval 1 van die 2!), 118.000 km, benzinemotor, 1400 cc, verbruik ca 6-7l/100 km
- haar auto: Citroen Xsara van 2004, ca 104.000 km, diesel, 1900 cc
Ik ga alvast eens een offerte vragen bij mijn verzekering zodat ik weet hoeveel verschil dit kan maken in premie. Daarnaast ging zij eens in het oog houden wat haar wagen verbruikt. Zie ik nu iets over het hoofd, of denk ik te veel na en zou ik beter gewoon haar wagen overnemen??
-
- mijn autootje: Opel Corsa van 1997 118.000 km, benzinemotor, 1400 cc, verbruik ca 6-7l/100 km
- mijn autootje: Volve XC70 van 2004, 170.000 km, dieselmotor, 2400 cc, verbruik 7l/100km
zo zie je maar dat je ook een auto kan krijgen die maar even veel verbruikt
ik stap binnenkort wel over op elektrisch als tweede wagen
ik heb voor de tweede geen actieradius van 100 km nodig
-
Een moeilijk dilemma.
Voor mezelf zou ik het wel weten maar in uw plaats en uw situatie ligt het wat moeilijker.
Aan beide wagens is de mogelijkheid groot dat je binnenkort aanzienlijke kosten zal hebben.
Beiden hebben er toch al jaartjes en kilometers tegen en hoe kleiner/lichter de wagen, zijn de kosten meestal (tenzij je naar exclusieve voertuigen gaat) in verhouding.
Voor het prijsverschil van benzine tegenover diesel zal het binnenkort ook geen verschil meer maken gezien die langzaam maar zeker gelijk zullen kosten per liter of diesel misschien wel duurder dan benzine.
De persoonlijke smaak aangaande luxe, uitvoering, merk, ... zal hier de doorslag moeten geven denk ik.
En dan maar hopen dat diegene die je gekozen hebt het nog het langste volhoud zonder zware kosten.
Akkoord, ik zie hier al de opmerking dat die Xsara jonger is en een diesel maar je mag ook de investering van de aankoop, keuring en dergelijke niet vergeten.
-
Beide wagens hebben ongeveer evenveel kilometers, en de elektronica van de Corsa kan niet kapot want is in vergelijking met die Citroën onbestaande.
Ik zou het niet doen. Beiden zullen proberen gaan genereren, maar dan zal de Corsa nog altijd goedkoper in herstellingen en onderhoud zijn.
Rij nog even door met de Corsa en kijk dan naar een auto van ongeveer 40-50000km van een paar jaar oud. Ik vind zo bv een Citroën C4 van 2009 voor minder dan 9000€, en dan zit je met een moderne wagen met als je via een dealer gaat vaak nog 2 jaren garantie.
-
Dat is inderdaad wel iets waar ik nog niet aan gedacht had. Mijn Corsa heeft zelfs geen electrische ruiten ;) .
Het grote probleem als ik het zo mag zeggen met tweedehandswagens, is dat je toch nooit helemaal weet wat je koopt als je niet weet wat die wagen al dan niet gehad heeft. Dit probleem speelt hier dus niet, want ik kende haar al toen ze de wagen gekocht heeft. (Je zal zeggen, koop dan gewoon een echt nieuwe wagen: tja, ieder zijn ding, maar ik vind een wagen zoveel geld niet waard ...) (Ik heb dus ook echt geen voorkeur qua merk of uitvoering ... een wagen is voor mij iets met 4 wielen dat me veilig van A naar B brengt. That's it. Hoewel misschien een wagen met airco wel aanlokkelijk is ...)
Beide hebben inderdaad evenveel kms maar ik dacht dat je met een Diesel vaak meer kms kan rijden?
Mocht ze er nu (veel) geld voor vragen, dan zou ik het denk ik zeker niet doen. Maar da's dus niet het geval. Wat kost het trouwens tegenwoordig om een wagen in het verkeer te stellen, da's wel opgeslagen dacht ik?
Nu maakt het bovendien ook niet veel uit zo'n klein autootje, maar als ik elke dag 45 min enkele rit onderweg ben, is een wat grotere auto misschien wel fijner, ik weet het niet.
-
-
Tja, occasies... tegenwoordig zijn de prijzen van nieuwe auto´s ook zeer gunstig. kortingen van 20 à 25 % zijn geen uitzonderingen meer.
Ik zou dan toch een nieuwe overwegen (als je echt van je "hoogbejaarde" Corsa af wil), want dan kan men nog al heel zeker tot 1500 € krijgen als recyclagepremie (enkel 6 maand keuring vereist).
Of men verkoopt/(overname in betaling) de Corsa zo, moest men meer kunnen krijgen bij aankoop van een nieuwe, maar dat totaal kostenplaatje betwiijfel ik ... ; men weet natuurlijk nooit.
118.000 km is eigenlijk nog niet halfweg zijn potentiële kms, we hadden eens een kleine benzine (Mazda 121, 73 PK, 8 jaar oud) die hebben we pas verkocht bij 280.000 km- (8 jaar oud) en we kregen er toen nog 67.000 BEF = 1660 € als overnameprijs voor, uiteraard bij aankoop van een directiewagen van 6 maand oud (Mazda 323 2.0 TDVI).
Dan heeft men voor pakweg 9000 € netto (recyclagepremie 1500 € afgetrokken) een nieuwe kleine benzine of diesel tot 7 jaar garantie/ 150.000 km (vb Kia), moest men aan ongestoord-zonder-kosten-rijden meer waarde hechten.
Alles een kwestie van wat wil men daarvoor uitgeven...
Nu dat ik mijn post en jouw post herlees, heb ik persoonlijk daar geen 9000 € voor over... ;)
Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken
Ik zou toch eerst die huizen gaan bekijken, wie weet vind je iets korterbij.
-
Nou, ik wil niet echt er van af, 't is meer dat de mogelijkheid zich nu aandient, zeg maar.
Ik heb inderdaad wel gedacht aan de kosten ed - maar stel dat je bv. voor een andere 2de hands wagen (ik zeg maar iets) 7500 euro betaalt. Ik weet niet als je een keer serieuze kosten hebt aan een Citroën Xsara, hoeveel dat zou kosten, maar geen 7500 euro denk ik ... of vergis ik me? Want ik heb nu wel het geluk gehad dat er nog geen echt serieuze kosten geweest zijn, aan geen van beide autootjes, dus ik weet niet wat de rekening daarvan kan zijn. Ik bedoel maar, aangezien ik hem gratis zou mogen overnemen (nogmaals: hoeft ze van mij niet te doen, maar ze stelde het zelf voor), denk ik dat je al serieus wat keren kosten zou mogen hebben vooraleer je aan de prijs van de gemiddelde occasiewagen zit ... maar ik weet het niet zeker, vandaar dus ook mijn post.
-
Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken
Ik zou toch eerst die huizen gaan bekijken, wie weet vind je iets korterbij.
OK, dit heeft misschien enige verduidelijking nodig: ik werk in Eindhoven. Vriend zijn bedrijf is gevestigd in België. We hebben erover nagedacht, maar we gaan toch regio Turnhout nemen omdat 1. de huizenmarkt in NL echt niet-te-doen-belachelijk-duur is, en 2. zoals gezegd de maatschappelijke zetel van zijn (eigen) bedrijf om fiscale redenen vnl beter in België kan zijn. Vandaar dus die keuze die wel redelijk vast staat.
-
Hoe gratis is gratis?
-
Gratis = gratis excl. kosten van de keuring en BIV (maar BIV heb je natuurlijk met elke wagen). Daarnaast blijkbaar wel te verwachten kosten aan de remmen, maar voorlopig zijn ze nog in voldoende staat (= gekeurd). Kosten die er wellicht nog bij komen: een nieuwe set winterbanden (maar dat zouden we ook op elke nieuwe wagen nemen denk ik).
-
Gezien die 45 min van je werk en dan nog een stuk snelweg zou een dieseltje te overwegen zijn, ik vermoed dan dat dit zo'n 50 km/u enkel is, dus een goede 20 000 km/jaar enkel voor het woon/werk verkeer, doe daar nog wat privé bij en je komt zeker in aanmerking voor een dieseltje. Als die auto bovendien niet te groot moet zijn en je hecht niet te veel belang aan luxe zou ik voor een nieuwe gaan. Er zijn een heleboel merken die, voor iets meer dan 10 000 zowat aanbieden. Trek daar dan je recyclagepremie vanaf en je hebt een nieuw en zuinig autootje waar je nog jaren garantie zal op hebben. Bovendien gaat die nieuwe diesel wsl. maar iets van 4 à 4,5 l/100 km verbruiken. Ga uit van 25 000 km/jaar, dan is dat 1125 l diesel. Met je Corsa zou je in dezelfde periode 1625 l benzine verbruik hebben. Toch weer 500 l verschil, dat is dan toch snel zo'n 800 € minder brandstofkost per jaar.
-
... Anderzijds weegt 800€ niet op tegen het feit dat die Xsara gratis is. Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara, maar de Xsara iets meer luxe heeft wat misschien wel gewenst is. Als die Xsara me 4000€ zou kosten zou ik twijfelen, maar eens echt gratis zou ik voor de Xsara gaan en dat ding oprijden tot er grote stukken aan komen.
-
Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara.
Vanwaar dat idee? (Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt - ik ben gewoon benieuwd).
Ik zal eerst al eens bekijken wat me dit aan premie voor de verzekering kost (wellicht meer dan nu voor de Corsa - vraag is hoeveel meer). Het is uiteindelijk ook niet heel erg dringend: de nieuwe wagen heeft ze pas ten vroegste eind juni en wij zitten ook niet zonder.
Ik was/ben gewoon benieuwd of ik hier zaken over het hoofd aan het zien ben.
-
Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara.
Vanwaar dat idee? (Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt - ik ben gewoon benieuwd).
Corsa = made in Germany
Xsara = made in France
ADAC-Pannenstatistik 2012: Deutsche Autos in allen Klassen vorne (http://www.auto-news.de/auto/news/anzeige_ADAC-Pannenstatistik-2012-Deutsche-Autos-in-allen-Klassen-vorne_id_32167)
-
Nu maakt het bovendien ook niet veel uit zo'n klein autootje, maar als ik elke dag 45 min enkele rit onderweg ben, is een wat grotere auto misschien wel fijner, ik weet het niet.
Dat denk ik niet.
Ik rij persoonlijk dagelijks naar het werk met een Renault Kangoo = bedrijfswagen en lichte vracht met 1400CC diesel (dacht ik) en niet eens een turbo op. Wel airco en goeie radio.
Mijn eigen voertuig is een Dodge Ram met een 5700CC benzine 345PK en zo goed als alles erop en eraan.
Behalve dat ik soms achter bompa of een landbouwtrekker zit te sukkelen maakt me dat weinig of geen verschil uit.
Om in de file aan te schuiven doet dat er weinig toe.
Heenreis is ongeveer een uur en terugreis 's nachts in minder dan een half uur. (32km enkel)
Waarom ik dan wel die grote wagen heb?
Mijn droomwagen.
Vorige zaterdag bvb. onderweg geweest met een aanhangwagen van 2700kg = kan en mag niet met de Kangoo en met de Dodge mag je niet vergeten dat je een aanhangwagen mee hebt want je merkt het niet eens.
Soms nemen we plaats met 6 personen in mijn voertuig, en dat volledig reglementair, om naar de dochter te rijden die in Limburg woont of naar mijn familie die in West-Vlaanderen woont of naar de zee of whatever. Met een kleiner voertuig zouden we al 2 wagens nodig hebben om hetzelfde te bekomen.
...
-
Soms nemen we plaats met 6 personen in mijn voertuig, en dat volledig reglementair
Dat is ook niet moeilijk, hij is bijna zo breed als een autocar... ;D
-
- haar auto: Citroen Xsara van 2004, ca 104.000 km, diesel, 1900 cc
Gevaarlijke leeftijd .
Ik heb ooit een Peugeot 306 gehad met die (turbo)motor. En een hoop miserie.
Radiator lek, als gevolg daarvan de cilinderkoppakking er door - de waarschuwingslampjes gingen aan als het al te laat was.
Turbo is defect geweest.
Veerpoot vooraan stuk bij amper 60.000km (en dan moeten ze beide vervangen worden).
Stoel kapot in de eerste week !
Afgeleverd met 4 ongebalanceerde wielen !
Vrat dimlicht lampen (bij Peugeot dure H7s)
Remdrukbegrenzer achteraan is er ooit onderuit gevallen.
Deurrubber is er ooit gewoon afgevallen ???
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog wel wat ...
Ik heb nu een Volvo V50 met 1.6D motor van Peugeot/Citroen. En opnieuw een hoop zever, meestal motor-gerelateerd.
Beide voertuigen werden nieuw gekocht en volgens het boekje onderhouden, enfin, dat zou toch gemoeten hebben ...
Voor mij geen PSA-produkten meer, dank u.
Maar zelfs BMW laat zich tegenwoordig in met PSA, die komen daar nog wel op terug.
Kwestie van tijd (en geld voor de garantiegevallen).
-
Inazuma: die problemen had je dan in het begin al? Ik heb nog nooit gehoord dat mijn schoonzus problemen had met die wagen, en ik kan me nu toch echt niet voorstellen dat ze ons zo'n probleemgeval zou willen geven ...
-
Dat is het probleem als je een auto overneemt van een bekende. Krijg je er een hoop problemen mee, dan rijst de vraag: had die bekende daar al dan niet weet van? Ook voor die bekende is het een vervelende situatie als hij er geen weet van had.
-
Inazuma: die problemen had je dan in het begin al?
De motorproblemen met de Peugeot zijn pas "later" opgedoken.
De Volvo heeft van in het begin zever gegeven met de roetfilter.
In het begin schudden en schokken, na 80.000 km is het dan bijna 40.000km weggebleven, en sinds ongeveer 120.000km brandt mijn roetfilter elke 200km af.
Op die Xsara gaat nog geen roetfilter zitten, prijs je gelukkig ;-)
Ik heb nog nooit gehoord dat mijn schoonzus problemen had met die wagen, en ik kan me nu toch echt niet voorstellen dat ze ons zo'n probleemgeval zou willen geven ...
Neen, dat kan ik mee ook niet voorstellen, maar boven de 100.000km moet je er rekening mee houden dat het feestje stilaan kan gaan / gaat beginnen ...
-
Update: ik heb alle gegevens gekregen van de verzekering enz:
- mijn auto is qua tax en verzekering iets goedkoper (ca 130 euro voor de 2 samen)
- maar het verschil zit hem natuurlijk in de kost aan de pomp, als ik reken dat ik er toch zo'n 26.000 km per jaar mee zou doen eens we verhuisd zijn. Het maakt zo'n 600 euro verschil, uiteraard in het voordeel van de Citroën (diesel).
Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud, problemen kunnen we met beide krijgen). En er van uitgaande dat de tax in Brussel en Vlaanderen dezelfde is, dit schijnt toch zo te zijn volgens die simulatie die iemand hier ergens gepost heeft.
Als ik dat zo zwart op wit zie staan, kan ik moeilijk anders dan vaststellen dat we best de Citroën overnemen. Of zie ik nu iets over het hoofd? (De discussie dat je met beide wagens wat kan aan de hand krijgen gezien leeftijd enz, buiten beschouwing gelaten.)
-
Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud
Diesels zijn normaal wat duurder in onderhoud.
En er van uitgaande dat de tax in Brussel en Vlaanderen dezelfde is
De wegenbelasting is gewestelijk, momenteel nog hetzelfde, maar de BIV is anders bij inschrijving in Vlaanderen.
Een oude euro 3 tweedehands diesel zonder roetfilter inschrijven gaat alleen maar duurder worden door langer te wachten ...
-
Dit is natuurlijk er van uitgaande dat de kosten voor onderhoud vrij gelijkaardig zijn (ik bedoel hiermee routine onderhoud, problemen kunnen we met beide krijgen).
Rozeke, een Xsara is zo één van die auto's die je niet met je verstand koopt.
De slechte afwerking kwelt zowel het koetswerk als het interieur: kraken, piepen, knarsen en klapperen zijn niet weg te denken.
De Xsara beheerst nog altijd het roestprobleem niet.
De meeste, grootste en duurste problemen levert de elektronica op. Vraag de eigenaar of hij deelgenomen heeft aan de terugroepactie voor de elektronica; het ging om een fout in de software, waardoor de rembekrachtiging kan afnemen.
-
Bij mij speelt persoonlijke voorkeur ook een grote rol echter mijn smaak is daarom niet de uwe.
Moest ik ooit naar een Frans merk overstappen zou ik eerder in de richting van de andere 2 merken gaan.
Renault heb ik al eens een paar jaar mee gereden.
-
Renault = Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd.
Ik zou ver weg blijven van die rommel! Ik heb er gelukkig maar even mee moeten rijden, maar het merk kan me absoluut niet bekoren. Een vriend van mij heeft een Renault Mégane Cabrio, niks dan miserie. Ik zal hem eens vragen om zijn verhaal hier ook eens te posten.
-
Mijn ex heeft ook een aantal jaren met Renault gereden, onder meer met een Megane (miserie is troef).
Roestgarantie? Ha neen, mijnheer. Ten eerste is dat een tweedehandswagen, en bij verkoop vervalt de antiroestgarantie. Ten tweede dekt die garantie roest van binnen naar buiten. Dat is bij uw wagen niet het geval: de lak bladdert er langs buiten af zonder onderliggende roest.
Ik heb één keer een R4 van 10 jaar oud gezien, die er uitzag alsof hij net uit de toonzaal kwam. Ik vroeg aan de eigenaar hoe hij dat klaargespeeld had. "Elke maand simoniseren" was het antwoord. Leuk is anders.
-
Ik heb al gereden met VW, Renault, Peugeot, Opel
Met de peugeot doen we te weinig kms om veel problemen te kunnen hebben denk ik, maar afgezien daarvan zijn er bij àlle auto's wel problemen (geweest)
- VW Passat: geen zware problemen, maar EGR-klep was snel kapot; ook eens ergens een buis naar de turbo los gekomen
- VW Golf: EGR-klep ook eens kapot geweest, daarna zuiger vastgelopen in cilinder waarna de motor finaal naar de haaien was, dit nadat ik er daags voordien mee naar de garage geweest was en zelfs een mechanieker had laten rijden omdat het toerental heel onstabiel was (toerenteller op en neer, bij stationair draaien lichten donker/lichter, bij rijden zonder gas geven bolde de auto heel schokkend)
- Renault 19: geen problemen mee gehad
- Renault Megane: problemen met de automatische deurklinken , 1 keer hersteld onder garantie
- Renault Clio: trommelremmen vastgelopen, maar dat kan gebeurd zijn door de handrem aan te trekken bij vriesweer, niet meer van toepassing bij moderne auto's
- Peugeot 206cc, momenteel 10 jaar oud, slechts 40000 km: problemen met electronica (plotse uitval dashbord, bij snelle bocht of snel optrekken melding ivm remvloeistof, garage kan geen probleem vinden) vorig jaar een stabilisatorstang moeten vervangen, iets later een "driehoek" ondanks dat we geen borduurrijders zijn, we durven wel nogal snel door de bochten gaan; kan natuurlijk ook aan de algemene staat van het belgisch wegdek liggen
- Opel Meriva: problemen met electronische stuurbekrachtiging (hier al eens besproken, om de X tijd haal ik zelf de electromotor eraf; een keer wou de auto niet meer starten nadat ik hem enkele uren daarvoor enkele meters verzet had, volgens de garagist een bekend probleem bij Opel, je mag dat niet doen, je moet dan de auto nog "even" laten draaien :-\
Ik wil maar zeggen, élk merk heeft zijn problemen, en je hebt geluk als je een auto hebt waar je nooit miserie mee hebt.
Behalve dat ze pokkeduur zijn in aankoop en onderhoud, vond ik Renault de beste totnogtoe
Mijn volgende auto wordt naar alle waarschijnlijkheid een mazda, hangt er nog van af hoeveel problemen er de komende 2 jaar zullen zijn met hun nieuwe motoren met superhoge compressie (benzine)
-
Ik wil maar zeggen, élk merk heeft zijn problemen, en je hebt geluk als je een auto hebt waar je nooit miserie mee hebt.
Dat klopt. Alleen blijkt uit de statistieken van de ADAC wel dat het ene merk veel meer kans op storingen oplevert dan het andere.
-
Momenteel neigen we toch naar het risico nemen en de Citroën overnemen. Uiteindelijk is mijn autootje ook al van gezegende leeftijd ;) .
Dit gezegd zijnde, is de vraag die ik me wel stel, wat ik best met mijn Corsa zou doen. Het is een goed onderhouden autootje, echter wel van 1997 (of was het nu 1999?) en met bijna 120000 kms (benzinemotor). We zouden hem natuurlijk wel kunnen verkopen, maar dan moeten we hem ook laten keuren voor verkoop en wellicht een groot onderhoud bij de garage vragen, en dan is maar de vraag of je die kosten nog wil maken tov wat je er nog voor krijgt ... ?
-
Met wat sjans kan je via een garage een opkoper vinden die er nog 1000€ voor wil geven.
-
Met wat sjans kan je via een garage een opkoper vinden die er nog 1000€ voor wil geven.
Moet je hem dan ook laten keuren eigenlijk?
-
Nee, dan niet.
-
We zouden hem natuurlijk wel kunnen verkopen, maar dan moeten we hem ook laten keuren voor verkoop en wellicht een groot onderhoud bij de garage vragen,
Is hij toe aan groot onderhoud, of zijn er dingen die moeten gerepareerd worden ?
Indien niet, zo verkopen.
Als particulier verkoop je de auto in de staat waarin hij is ... zonder enige waarborg.
-
Nee hoor, hij doet het nog prima. Alleen een vals contact in de verlichting van het dashboard. Normaal jaarlijks onderhoud zou wel moeten in september. Ik kan natuurlijk riskeren ermee naar de keuring te gaan en als hij er niet door geraakt, dan beslissen ...
-
Nee hoor, hij doet het nog prima. Alleen een vals contact in de verlichting van het dashboard.
Dat gaat waarschijnlijk wel op het keuringsformulier staan - al is de tweedehandskeuring intussen een pak softer geworden dan ze heel even was ...
Normaal jaarlijks onderhoud zou wel moeten in september. Ik kan natuurlijk riskeren ermee naar de keuring te gaan en als hij er niet door geraakt, dan beslissen ...
Dat is ook een optie, weet je ineens wat er aan moet gebeuren ;)
-
Enige probleem is wanneer. Als ik het goed heb, blijft die keuring 2 maanden geldig? Ik weet niet of je zo'n bejaard autootje nog op 2 maand verkocht krijgt ;). Tenzij misschien via een rijschool, kan goed zijn voor een beginnend chauffeur ...
-
Eerst koper zoeken, dan pas keuren.
-
Er is zeker nog een markt voor oudere auto's - maar daar geeft men ook geen superprijzen natuurlijk ...
-
Ik heb er ook geen superprijs voor betaald ;) . Zolang ik er geen kosten aan maak ... Dus als wat keuring betreft, het sop de kolen niet waard is, tja.
Ik heb nu eerst aan mijn broer gevraagd of hij hem misschien wil. Hij rijdt nu met de wagen van mijn ouders, misschien is hij wel blij met een eigen autootje. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik vond dat ik het hem toch eerst moest vragen. (Dan mag hij hem hebben voor de kosten van de keuring natuurlijk - het is mijn broer uiteindelijk ;) ).
-
Er is zeker nog een markt voor oudere auto's - maar daar geeft men ook geen superprijzen natuurlijk ...
Voor een auto van die leeftijd moet je dan wel een handelaar vinden die hem uitvoert.
Momenteel lijkt er veel vraag te zijn vanuit Libië.
-
Ik heb nu eerst aan mijn broer gevraagd of hij hem misschien wil. Hij rijdt nu met de wagen van mijn ouders, misschien is hij wel blij met een eigen autootje.
Als het koetswerk geen ernstige roest vertoont, is het altijd nog de moeite, zelfs indien er een aantal herstellingen nodig zijn. Die kosten nog altijd minder dan wat een nieuwe wagen al het eerste jaar aan waarde verliest.
-
Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara.
Vanwaar dat idee? (Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt - ik ben gewoon benieuwd).
Corsa = made in Germany
Xsara = made in France
ADAC-Pannenstatistik 2012: Deutsche Autos in allen Klassen vorne (http://www.auto-news.de/auto/news/anzeige_ADAC-Pannenstatistik-2012-Deutsche-Autos-in-allen-Klassen-vorne_id_32167)
Excuse me?
De Corsa komt uit Spanje... (of uit Argentinië dan wel Brazilië, maar weinig kans dat je er hier eentje treft die in zuidelijk Amerika gebouwd is...)
-
De Corsa komt uit Spanje... (of uit Argentinië dan wel Brazilië, maar weinig kans dat je er hier eentje treft die in zuidelijk Amerika gebouwd is...)
Ontworpen werd hij in Duitsland.
Gebouwd wordt hij inderdaad in buitenlandse vestigingen van Opel, waar dezelfde kwaliteitsnormen opgelegd worden als in Duitsland.
-
Die Xsara heeft een prima motor.
Die Xsara zal in vergelijk met de Corsa niet rammelen, plots was het stil.
-
Ik heb 5 jaar met Opel gereden (Astra en Vivaro) en nooit last gehad van rammelen of abnormaal geluid.
En geloof me, het moet niet veel lawaai maken voor ik er last van heb.
-
Vivaro, die Renault bus?
-
Vivaro, die Renault bus?
Was lichte vracht (5pl), ja.
-
Update: vanaf vandaag zijn we dus de trotse bezitters van een 2de hands Citroën Xsara ;) .
Mijn broer moet mijn Corsa niet hebben, dus die gaan we verkopen. Kent iemand een goede/betrouwbare website om dit te doen?
(En heeft iemand misschien een goede richtprijs hiervoor? We willen er wel een correcte prijs voor vragen, maar natuurlijk ook niet belachelijk veel. Het is een zwarte Corsa, eerste ingebruikname 1999, 3-deurs, 1400 cc motor, 44 kW, ca 121000 km, benzine)
-
Vivaro, die Renault bus?
Vivaro = Opel. Bij Renault heet dat de Traffic, dacht ik. Maar is dezelfde wagen, dacht ik.
-
In elk geval die Xsara zal geen roest hebben, 2 jaar geleden een Citroën ZX bj 94 gesloopt, volledig blote kas en die had 0.0 roest, mijn Berlingo van 97 heeft ook geen roest en dat beest heeft met zijn 265000km al serieus gewerkt, is trouwens nooit een binnenslaper geweest.
-
Update: vanaf vandaag zijn we dus de trotse bezitters van een 2de hands Citroën Xsara ;) .
Proficiat, en veel genoegen ermee. ;)
Mijn broer moet mijn Corsa niet hebben, dus die gaan we verkopen. Kent iemand een goede/betrouwbare website om dit te doen?
http://nl.autoscout24.be
De site is betrouwbaar. Dat zegt natuurlijk niets over een kandidaat-koper. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinen winkel.
-
Ik heb het meer op 2de hands.be
In Nederland zou ik op marktplaats.nl plaatsen
-
Vivaro, die Renault bus?
Vivaro = Opel. Bij Renault heet dat de Traffic, dacht ik. Maar is dezelfde wagen, dacht ik.
Klopt.
Nissan heeft er ook eentje met hun naam op maar eigenlijk is het drie keer zo goed als hetzelfde.
Niettegenstaande die van mij eigenlijk Opel was stond er onder andere op de ramen duidelijk dat die van Renault waren.
Voor een koop/verkoop site ben ik ook vaak te vinden op http://www.kapaza.be/
Tiens, is er hier geen post verdwenen van mij??
Veel veilige en zuinige kilometers toegewenst er mee.
-
Mijn broer moet mijn Corsa niet hebben, dus die gaan we verkopen. Kent iemand een goede/betrouwbare website om dit te doen?
(En heeft iemand misschien een goede richtprijs hiervoor? We willen er wel een correcte prijs voor vragen, maar natuurlijk ook niet belachelijk veel. Het is een zwarte Corsa, eerste ingebruikname 1999, 3-deurs, 1400 cc motor, 44 kW, ca 121000 km, benzine)
Autoscout.be
Kapaza.be
hebbes.be
En er is ook nog :
ikwilvanmijnautoaf.be
Bij autoscout staan ze tussen de 1200 en 2500 euro, al betwijfel ik of je dat laatste er voor gaat krijgen, autootje is al 13 jaar oud.
Realistischer lijkt me een verkoopprijs tussen 1200 en 1500 euro.
Je zit daarmee op het niveau waar sloop interessanter kan zijn ...
Mijn ingedeukte 10 jaar oude Peugeot met 200.000+ km bracht meer op dan dat via de sloop.
-
Realistischer lijkt me een verkoopprijs tussen 1200 en 1500 euro.
Met andere woorden: vraag 1.500 Euro in de hoop 1.200 Euro te krijgen.
-
Lijkt mij veel, met keuring voor verkoop ja dan misschien.
-
Lijkt mij veel, met keuring voor verkoop ja dan misschien.
Op autoscout zit je dan netjes in de prijscategorie, en met een goede prijs in Vlaanderen .
De goedkopere zijn geblutst of om en rond BXL (good luck !) of in Wallonië te koop ...
Mijn oude 306 bracht in 2004 iets van een 2250 of 2500 euro op - sloopwaarde dus - stonden wel nog bijna-nieuwe banden op.