Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op donderdag 31 mei 2012 - 10:12:06

Titel: Zwakke weggebruikers zijn kleurenblind
Bericht door: JC op donderdag 31 mei 2012 - 10:12:06
In dit artikel gaat het dan wel alleen over fietsers, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dit mag uitbreiden naar alle zwakke weggebruikers.

http://www.zita.be/nieuws/auto/1803007_fietsers-zijn-massaal-kleurenblind.html (http://www.zita.be/nieuws/auto/1803007_fietsers-zijn-massaal-kleurenblind.html)

Bij mijn dagelijkse wandeling van mijn parkeerplaats naar het werk en omgekeerd hier in Brussel ben ik zowat de enige voetganger die zich aan de verkeerslichten houdt. Zelfs al komt er verkeer aangereden, dan nog zijn er voetgangers die door het rood oversteken. Niet zelden gebeurt dat oversteken dan hinderlijk traag. Pakkans is zo goed als nihil.
Titel: Re: Zwakke weggebruikers zijn kleurenblind
Bericht door: jozef op donderdag 31 mei 2012 - 10:39:16
Veelzeggende cijfers: 57% negeert regelmatig een rood verkeerslicht, doch 88% is van mening dat de fietser in het algemeen [lees: ik niet, de andere fietsers] de verkeersregels strikter zou moeten volgen.

Bende hypocrieten!
Titel: Re: Zwakke weggebruikers zijn kleurenblind
Bericht door: Inazuma op donderdag 31 mei 2012 - 11:02:50
Citaat
Het onderzoeksbureau IAM ondervroeg online 1600 fietsers en kwam tot de conclusie dat die grotendeels gewoon hun eigen zin doen in het verkeer.

Dat zien en zeggen we al jaren, maar er wordt nauwelijks of niet tegen opgetreden door de politie.

De politiek heeft een aantal (voor andere weggebruikers) zware overtredingen door voetgangers / fietsers zelfs geniepig tot eerstegraads-overtredingen verlaagd door in het KB over de indeling van de overtredingen nadrukkelijk over inbreuken met motorvoertuigen te spreken.
Titel: Re: Zwakke weggebruikers zijn kleurenblind
Bericht door: bert.covens op donderdag 31 mei 2012 - 12:56:20
Citaat
Het onderzoeksbureau IAM ondervroeg online 1600 fietsers en kwam tot de conclusie dat die grotendeels gewoon hun eigen zin doen in het verkeer.

 ::)

Is er nog een onderzoeksbureau vereist om tot die conclusie te komen?  Wie in het verkeer af en toe z'n ogen open trekt, was daar toch ook al lang achter gekomen, zeker?