Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 09 juni 2012 - 14:01:23
-
Driekwart automobilisten positief tegenover trajectcontrole
Drie op de vier automobilisten staan positief tegenover trajectcontrole in de strijd tegen het hoge aantal verkeersdoden op onze wegen. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB bij meer dan 2.000 automobilisten in mei.
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig berekend over een langere afstand. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits huldigde de eerste zone met trajectcontrole, op het viaduct op de E17 in Gentbrugge, vrijdag in.
Ook VAB is gewonnen voor trajectcontrole. De mobiliteitsorganisatie verwijst naar de talrijke buitenlandse ervaringen van dergelijk controlesysteem, in Nederland, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Italië en Noorwegen. "Het aantal ongevallen met zwaargewonden en doden kan met 20 procent dalen in de zones met trajectcontrole", luidt het.
"Zonder trajectcontrole rijdt 10 tot 20 procent te snel, met trajectcontrole is dat gemiddeld slechts 1,5%."
Blokrijden
Volgens VAB is een belangrijk pluspunt van trajectcontrole de sterke afname in de snelheidsverschillen tussen de rijstroken. "Er ontstaat een soort blokrijden. Dat homogeniserend effect heeft een positief effect op de verkeersveiligheid omdat automobilisten daardoor weinig reden hebben om van rijstrook te veranderen, en daartoe ook minder kans hebben", aldus de mobiliteitsorganisatie.
Volgens de poll bij het artikel (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1187094/driekwart-automobilisten-positief-tegenover-trajectcontrole.aspx) zou daarentegen slechts ongeveer 1/3 voorstander zijn. :D
-
Driekwart automobilisten positief tegenover trajectcontrole
Drie op de vier automobilisten staan positief tegenover trajectcontrole in de strijd tegen het hoge aantal verkeersdoden op onze wegen. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB bij meer dan 2.000 automobilisten in mei.
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig berekend over een langere afstand. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits huldigde de eerste zone met trajectcontrole, op het viaduct op de E17 in Gentbrugge, vrijdag in.
Ook VAB is gewonnen voor trajectcontrole. De mobiliteitsorganisatie verwijst naar de talrijke buitenlandse ervaringen van dergelijk controlesysteem, in Nederland, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Italië en Noorwegen. "Het aantal ongevallen met zwaargewonden en doden kan met 20 procent dalen in de zones met trajectcontrole", luidt het.
"Zonder trajectcontrole rijdt 10 tot 20 procent te snel, met trajectcontrole is dat gemiddeld slechts 1,5%."
Blokrijden
Volgens VAB is een belangrijk pluspunt van trajectcontrole de sterke afname in de snelheidsverschillen tussen de rijstroken. "Er ontstaat een soort blokrijden. Dat homogeniserend effect heeft een positief effect op de verkeersveiligheid omdat automobilisten daardoor weinig reden hebben om van rijstrook te veranderen, en daartoe ook minder kans hebben", aldus de mobiliteitsorganisatie.
Volgens de poll bij het artikel (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1187094/driekwart-automobilisten-positief-tegenover-trajectcontrole.aspx) zou daarentegen slechts ongeveer 1/3 voorstander zijn. :D
Met cijfers kan je dan ook echt alles bewijzen ;)
-
Tot hun trajectcontrole op 70 staat of ze een overschrijvingsformulier thuis krijgen.
-
Ben benieuwd of ik ook deze keer een antwoord krijg van VAB, want hun uitgangspunt is identiek aan wat men in Nederland dacht voor men de eerste trajectcontrole plande... Inmiddels zijn er al een hoop terug verdwenen nadat bleek dat er niks veranderde behalve de filedruk voor de trajectcontrole met 20% omhoog ging. En toen is men begonnen met gewoon meer asfalt aanleggen.
-
In de geschreven versie van HLN lees ik nu al de politie staat te janken dat ze te weinig volk hebben om al die PV's te verwerken....
-
Daar gaat de geloofwaardigheid, als die er nog was.
Ben ik blij dat ik daar nog zelden of nooit langskom.
Blokrijden
Volgens VAB is een belangrijk pluspunt van trajectcontrole de sterke afname in de snelheidsverschillen tussen de rijstroken. "Er ontstaat een soort blokrijden. Dat homogeniserend effect heeft een positief effect op de verkeersveiligheid omdat automobilisten daardoor weinig reden hebben om van rijstrook te veranderen, en daartoe ook minder kans hebben", aldus de mobiliteitsorganisatie.
DEEUUUHHHH, net zoals bij werken en andere obstakels (ook afritten) nog snel snel die vrachtwagen(s) voorbij, inkappen op de rechterrijstrook en alles dicht tot 10, 20, 30km/u (of meer) trager dan toegelaten.
Dat is de echte realiteit met alle gevolgen van dien.
Waarom auto's, en vooral auto's maar ook andere voertuigen, dat doen als er helemaal geen reden toe is heb ik nooit begrepen en zal ik ook nooit begrijpen.
Vooral dan richting Kortrijk en zodanig dat ik op den duur al ging voorsorteren van voor Gentbrugge op de middenstrook om richting Kortrijk te rijden (als ik er "veilig" de kans toe kreeg) om dat te beperken en dan nog was je er niet vanaf door de linkerrijstrook.