Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 12 juni 2012 - 19:10:19
-
Verkeersdatabank van 20 miljoen werkt niet
De Vlaamse regering heeft 20 miljoen euro belastinggeld geïnvesteerd in een nutteloze verkeersbordendatabank. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1188406/vereeck-verkeersdatabank-van-20-miljoen-werkt-niet.aspx
-
IT-projecten bij de overheid hebben (nog meer dan in de privé) de gewoonte om te falen. Onbekwame ambtenaren die de zaak moeten leiden, onduidelijke bestekken en dubieuze firma's die de winnende offerte leveren zijn hiervan de oorzaak. Momenteel heb ik ook problemen met zo'n overheidsproject waar de planning volledig in de soep is gedraaid. Probeer je eigen project dan maar drijvende te houden.
-
Nu moet je mij eens vertellen wie er, buiten de overheid, iets bestelt voor 4 miljoen, en er bijna 20 miljoen voor betaalt terwijl het nog niet werkt, en er daarvoor nog meerdere miljoenen zullen moeten opgehoest worden.
Waanzin.
-
Ook buiten de overheid gebeurt dat helaas te dikwijls. Vergeet niet dat slechts 35% van de IT-projecten succesvol blijkt te zijn (binnen budget, op tijd, met de vooropgestelde scope en binnen de vooropgestelde kwaliteitseisen).
Ik heb zo ooit een tijdje meegedraait op een project waar men na ongeveer 1 jaar heeft besloten om alles gewoonweg in de vuilbak te kieperen. Het ging hier toch ook om zoiets van 1 M€. In datzelfde bedrijf heeft men trouwens nog een veel groter project ook gestopt enkele miljoenen € zomaar de vuilbak in.
Een project leiden is zo al lastig genoeg. Bij de overheid komt er echter altijd politiek om de hoek kijken en dan lukt het helemaal niet.
-
Ik ken het probleem. Vraagt de directie hoe lang een nieuw project gaat duren, en je zegt eerlijk "5 jaar", dan vindt men dat je onbekwaam bent en geeft men het project aan een andere projectleider, die beweert het op 3 jaar klaar te krijgen, en er uiteindelijk 7 jaar over doet.