Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Paprieka op dinsdag 12 juni 2012 - 20:53:38

Titel: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Paprieka op dinsdag 12 juni 2012 - 20:53:38
Een fietsopstelvak, prima!

(http://i1072.photobucket.com/albums/w375/paprieka/IMAG0429.jpg)

Maar wacht, ik geraak daar niet want ik kan niet rechts langs het gewone rode licht.
Erger nog, het fietslicht springt vroeger op groen dan het gewone licht en ik moet dus toch daarop wachten.

Of toch niet?

Citaat
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.

Ik mag me dus als fietser opstellen aan de tweede stopstreep, dus door het eerste rode licht rijden en daar wachten tot het fietslicht op groen springt.

Of wat denken de experts hiervan?  Wegwanbeheer of slimheid?
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Michel op dinsdag 12 juni 2012 - 21:28:34
Ik zou bij 2e-rood de fiets aan de hand nemen en nog enkele meters verder gaan (op het voetpad) als de tweede stopstreep... en als er geen verkeer afkomt gewoon de dwarsweg over fietsen. Lijkt me veiliger en sneller.
Linksaf kan/moet men dan uiteraard over het zebrapad gaan met de fiets aan de hand. (spijtig dat de foto de linkerkant niet toont) 

(en ik ben geen fietsexpert  ;)  )

Ik neem aan dat die fietsstrook daar vooral aangelegd is voor linksaf te fietsen (fietsers daar hebben dan kortstondig groen: foto)
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: bibi585 op woensdag 13 juni 2012 - 06:25:26
Ik vraag me af of dat daar eigenlijk wel 100% openbare weg is en welke afspraken er gemaakt werden in de tijd dat de digitale fotografie nog niet bestond.
Die palen bijvoorbeeld zijn nog steeds rood en wit.
Die brug komt me bekend voor maar kan me niet onmiddellijk meer voor de geest halen hoe het er ineen zit.

Effe Googlen.

En gevonden.

http://maps.google.be/?ll=51.179013,4.44206&spn=0.003787,0.006899&t=h&layer=c&cbll=51.179158,4.441776&panoid=hpPBLESH_1iXZd7TuxOYsw&cbp=12,153.27,,0,3.38&z=17
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: wooter op woensdag 13 juni 2012 - 12:10:38
Ik zie geen fietsopstelvak.

Ik zie geen F14, noch de markering.

(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F14.png)

(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/markeringen/mark13.jpg)
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Paprieka op woensdag 13 juni 2012 - 12:14:33
Citaat
Ik zie geen fietsopstelvak.

Ik zie geen F14, noch de markering.

Dus als fietser te stoppen voor het eerste licht, en maw een domme situatie?
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: jozef op woensdag 13 juni 2012 - 14:25:02
Ik vraag me af of dat daar eigenlijk wel 100% openbare weg is

Uiteraard. Een openbare weg strekt zich in de breedte uit tot de grens van een eigendom, een gracht of een talud.

Citaat
Die palen bijvoorbeeld zijn nog steeds rood en wit.

Juist. In het Vlaams gewest moeten die geel en zwart zijn (of omgekeerd, dat weet ik niet juist; is een zebra een wit dier met zwarte strepen of een zwart dier met witte strepen?)
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: bibi585 op donderdag 14 juni 2012 - 07:16:17
Bij veel grotere bedrijven zie je weinig verschil op de weg voor de slagboom/portier/poort of er na.
Wat is dan openbare weg en wat is eigendom?
Zeker bij oudere bedrijven, ook havens bvb., is het soms moeilijk te merken.

Die voetgangersbrug bvb. is van 1 en hetzelfde bedrijf.
Een meter lager zit je op de openbare weg... of niet?
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 16:37:53
Je hebt wel oog voor dwaas verkeersbeleid !

Zie je de oversteekplaatsen voor (brom)fietsers ?
Die mogen helemaal niet aangebracht worden op dit kruispunt omdat daar de voorrang van rechts geldt ...

Voor de liefhebbers, Mortsel, Kuijpersstraat / Septestraat


Citaat
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep

Ik mag me dus als fietser opstellen aan de tweede stopstreep, dus door het eerste rode licht rijden en daar wachten tot het fietslicht op groen springt.

Wanneer er een stopstreep is, moet je niet aan het licht stoppen, maar aan de stopstreep.
Met een fietsopstelplaats, mag je als (brom)fietser voorbij de eerste stopstreep rijden, en stoppen voor de tweede stopstreep.

So far so good ...

Maar je mag pas doorrijden over de 2de stopstreep als het cirkelvormige licht achter je groen wordt ...
Dat was namelijk het licht bij de opstelplaats.
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 16:51:20
Ik zie geen fietsopstelvak.

Ik zie geen F14, noch de markering.
Het bord F14 ontbreekt inderdaad.
Er is wel een toeleidend fietspad met D7 - de dubbele markering van een fietspad met wegmarkeringen + D7 is ook niet als mogelijk voorzien in de wegcode ...

Maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen opstelvak is.

Artikel 77.6 heeft het namelijk helemaal niet over een F14 !
Het bepaalt wat een opstelvak is, zonder F14.

De plaatsing van de F14 is hier niet verplicht.

Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 16:56:38
Ik vraag me af of dat daar eigenlijk wel 100% openbare weg is en welke afspraken er gemaakt werden in de tijd dat de digitale fotografie nog niet bestond.
Dit kruispunt is zonder meer openbare weg.
De Kuijpersstraat loopt door tot de ingang van Agfa.
De voorsorteringspijlen daar maken het overigens een overtreding om de parking daar links te gaan gebruiken ...

Citaat
Die palen bijvoorbeeld zijn nog steeds rood en wit.
Talloze gemeenten in Vlaanderen, vertikken het de rood-witte palen te vervangen door geel-zwarte, wegens "Vlaamse" kleuren en met als excuus "te duur".

Er is geen dergelijke verplichting, en de Vlaamse overheid kan ze niet opleggen, enkel vragen, wegens niet bevoegd voor de steunen van verkeerstekens .
In Wallonië en BXL kom je ook geen geel-zwarte palen tegen.
In BXL wel rood-geel-zwarte.
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: jozef op donderdag 14 juni 2012 - 18:28:26
Bij veel grotere bedrijven zie je weinig verschil op de weg voor de slagboom/portier/poort of er na.
Wat is dan openbare weg en wat is eigendom?
Zeker bij oudere bedrijven, ook havens bvb., is het soms moeilijk te merken.

Die voetgangersbrug bvb. is van 1 en hetzelfde bedrijf.
Een meter lager zit je op de openbare weg... of niet?

Nakijken bij het kadaster...  :D
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 18:33:14
Nakijken bij het kadaster...  :D
Hoeft niet.
Dit is openbare weg.

Ingericht voor het verkeer ; geen enkele belemmering voor het gebruik van dit stukje weg door het verkeer ; geen beperkte toegang ; geen toegangscontrole tot je aan de poort bent ; niet duidelijk herkenbaar of aangeduid als een privé-wegenis ; ...

Zoiets wordt tot de openbare weg gerekend - ook al is er nergens bepaald wat de openbare weg eigenlijk is ...
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: bert.covens op vrijdag 15 juni 2012 - 07:18:59
So far so good ...

Maar je mag pas doorrijden over de 2de stopstreep als het cirkelvormige licht achter je groen wordt ...
Dat was namelijk het licht bij de opstelplaats.

Ook weer goed.  Maw, ipv te wachten op het groene licht, moet de (brom)fietser daar dus wachten op een boze claxon achter hem.  Of röntgen-ogen hebben op zijn rug.
Titel: Re: Fietsopstelvak ...
Bericht door: sniper op zondag 17 juni 2012 - 21:45:13
Wanneer er een stopstreep is, moet je niet aan het licht stoppen, maar aan de stopstreep.
Met een fietsopstelplaats, mag je als (brom)fietser voorbij de eerste stopstreep rijden, en stoppen voor de tweede stopstreep.
ben ik niet zo zeker van
Citaat van: 'de wegcode'
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
op het fietspad staat geen stopstreep, dus moet de fiets stoppen voor het licht