Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 21 juni 2012 - 13:00:34
-
Nummerplaatscanners betalen zichzelf terug
De douaniers op de weg klissen een pak meer chauffeurs die de verkeersbelasting niet betalen sinds ze gebruik maken van nummerplaatscanners. De scanners kosten 30.000 euro per stuk, maar betalen zichzelf binnen maximum tien dagen terug, zegt staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez. (sp.a).
De Vlaamse Belastingdienst, die in Vlaanderen de verkeersbelasting controleert, gebruikt het systeem al sinds vorig jaar. In Wallonië en Brussel controleert de douane nog de verkeersbelasting. Sinds twee maanden hebben de douaniers nummerplatenscanners ter beschikking.
Sp.a-kamerlid Karin Temmerman vroeg de eerste resultaten op en die liegen er niet om. Bij vroegere controles zonder scanners werden op honderd voertuigen die aan de kant werden gezet vier tot acht overtredingen vastgesteld. Met behulp van de scanner zetten de douaniers nu nog enkel voertuigen aan de kant die waarschijnlijk niet in orde zijn. Bij de scannercontroles blijkt dan ook 95 procent van de aan de kant gezette chauffeurs in overtreding te zijn.
Autoverzekering
Crombez zegt verder dat de scanners in de toekomst ook door de politie voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over controle op de verplichte autoverzekering.
-
waarom hoor je nooit hoeveel veiliger de dingen worden
neen, enkel dat ze geld opbrengen
nu, als je je aan de regels houd, moet je niets betalen
-
waarom hoor je nooit hoeveel veiliger de dingen worden
neen, enkel dat ze geld opbrengen
Het gaat hier toch over mensen die hun rijbelasting niet betalen ... dat lijkt mij enkel om geld te gaan ...
-
Die mannen in zo een wit busje met blauwe lampen en opschrift "Vlaamse belastingsdienst", zijn die eigenlijk wel bevoegd ambtenaar? Moet je hun bevelen wel opvolgen?
-
Die mannen in zo een wit busje met blauwe lampen en opschrift "Vlaamse belastingsdienst", zijn die eigenlijk wel bevoegd ambtenaar? Moet je hun bevelen wel opvolgen?
Goeie vraag. Ik zie ze niet meteen in AR 3 (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/101-art3) staan.
-
Ik twijfel er ook aan. Maar ik denk wel dat je snel genoeg de WPR achter je gestuurd zal krijgen, als je hun bevegelen niet opvolgt.
-
Tegenwoordig is bijna iedereen bevoegd persoon ... serieuze inflatie in dat wereldje.
Volgens mij vallen ze onder deze archaïsche benamingen van instellingen die al lang niet eens meer bestaan ... :
2° de ambtenaren en beambten van het Bestuur van het Vervoer te Land, van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn;
4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten;
"andere" is ook zeer bruikbaar natuurlijk.
-
Crombez zegt verder dat de scanners in de toekomst ook door de politie voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over controle op de verplichte autoverzekering.
Dat gebeurt toch ook al, maar mogelijk niet met dezelfde scanners / door dezelfde diensten.
Als het minder onverzekerde bestuurders betekent, voor mij niet gelaten.
-
Als het minder onverzekerde bestuurders betekent, voor mij niet gelaten.
Dat ze daar scanners voor nodig hebben...
Als hier een polis de BA niet meer dekt, meldt de verzekeraar dat aan de Zulassungstelle. Die geeft je dan 10 dagen de tijd om je in orde te stellen. Doe je dat niet, dan komt vervolgens de Polizei de kentekenplaten ontwaarden.
-
En de Technische Controle? Dat is misschien een stap te ver om dat ook ineens te controleren?
-
Aan de kleur van de sticker op de achterplaat zie je hier in Duitsland of het voertuig al dan niet in regel is met de periodieke technische controle.