Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 24 juli 2012 - 17:40:32
-
Dronken of zonder gordel achter stuur hoger beboet
In tien jaar tijd zijn de inkomsten uit verkeersboetes gestegen van 194 naar 370 miljoen euro. En dat zal het komende jaar nog stijgen, want een aantal boetes wordt duurder. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) krijgt groen licht voor een aanpassing van de verkeerscode. Wat verandert er?
Gordel
Wie zijn autogordel niet draagt, zowel voor- als achterin, zal niet langer 50 maar 100 euro moeten betalen. Als het om kinderen gaat, trekt de politie dat bedrag op tot 150 euro, een verdriedubbeling.
Alcohol
Het was al aangekondigd, maar het is nu officieel. Er komt een nultolerantie voor professionele chauffeurs. Wie voor zijn beroep achter het stuur zit met een rijbewijs C of D, moet het frisse pintje volledig afzweren als hij de baan op moet. Zo zal een trucker, bus- of taxichauffeur voortaan niet meer dan 0,2 promille alcohol in het bloed mogen hebben. Tot nu toe was dat 0,5 promille.
“Eigenlijk staat die 0,2 promille gelijk aan een nultolerantie”, zegt staatssecretaris Wathelet in Gazet van Antwerpen. “Maar het is technisch niet mogelijk om er 0,0 promille van te maken. Wie bijvoorbeeld een simpele appel of een likeurpraline eet, vliegt dan ook op de bon. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
Maar ook alle andere bestuurders moeten oppassen. Wie betrapt wordt met een alcoholgehalte tussen 0,5 en 0,8 promille, zal daarvoor 170 in plaats van 150 euro moeten ophoesten. In 2002 was dat nog 137,5 euro (zie grafiek).
Snelheidsduivels
Als bestuurders twee keer in drie jaar tijd worden veroordeeld voor eenzelfde soort inbreuk, krijgen ze sneller een rijverbod.
Financieren
De meerinkomsten die de boetes opbrengen, moeten volgens Wathelet andere controles op snelheid en alcohol financieren.
(http://www.autokanaal.be/imgpath/assets_img_am/2012/07/23/2311943/dronken-of-zonder-gordel-achter-stuur-hoger-beboet_19_630x350.jpg)
-
Heel het spel wordt nog maar wat voorwaardelijker ... Goe bezig ::)
Wathelet gaat vooral verder op het slechte élan van zijn voorgangers ... meer van 't zelfde tot geen kat er nog aan uit kan.
Gordel : afhankelijk van het feit of het al dan niet kinderen zijn
Alcohol : afhankelijk van of je professioneel of niet bestuurt ...
Als je niet-professioneel met een vrachtwagen rijdt, is er dus geen probleem om met 0,5 promille te rijden.
Waarom zou dat dan wel een probleem zijn als je professioneel rijdt ???
Hoeveel het journaille er van kent, kan je zien aan schrijfsels als "een aanpassing van de verkeerscode".
Daar heeft het nu net niets mee te maken ...
Het is een aanpassing van het KB over de indeling per graad van de boetes (benieuwd of het parlement dat dit keer tijdig gaat bekrachtigen) en van de verkeerswet (die de bestraffing bij alcoholgebruik regelt).
-
Wie voor zijn beroep achter het stuur zit .....
Dat zijn dus niet enkel taxichauffeurs, truckers, of autocar/autobuschauffeurs, of wel? Een loodgieter/bouwvakker/dakwerker,.... met een bestelwagen van zijn baas, een vertegenwoordiger met de firmawagen op weg naar een klant,.....
-
Ik denk dat die dakwerker er sowieso goed aan doet om niet te diep in het glas te kijken als hij niet naar beneden wil totteren...
-
Wie voor zijn beroep achter het stuur zit .....
Wie voor zijn beroep achter het stuur zit met een rijbewijs C of D ...
Met B is het zo erg niet ...
Ronduit bizarre logica, maar dat zijn we van Brussel helaas gewoon.
-
Tsja, positief geblazen: 0,4. Maar meneer den agent, ik heb die camion net geleend van m'n baas omdat ik ga verhuizen, of omdat ik de bagage van de jeugdbeweging naar de kampplaats ga brengen....
En is louter de rijbewijscategorie die ik bezit bepalend? Ongeacht of ik op dat ogenblik daadwerkelijk een categorie C/D voertuig bestuur of niet?
-
Een taxichauffeur heeft voldoende aan een rijbewijs B, en staat nochtans in dezelfde (onduidelijke) context...
Alcohol
Het was al aangekondigd, maar het is nu officieel. Er komt een nultolerantie voor professionele chauffeurs. Wie voor zijn beroep achter het stuur zit met een rijbewijs C of D, moet het frisse pintje volledig afzweren als hij de baan op moet. Zo zal een trucker, bus- of taxichauffeur voortaan niet meer dan 0,2 promille alcohol in het bloed mogen hebben. Tot nu toe was dat 0,5 promille.
Dus afwachten welke wettekst er komt...
Nemen we beter deze link:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1374535
Voor professionele chauffeurs ligt de alcohollimiet in de toekomst op 0,2 promille. "Nultolerantie voor professionele chauffeurs", zei staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) daarover na afloop van de ministerraad.
Daar staat niets in van categorie rijbewijs, dus logisch gezien voor alle...
overigens:
chauffeur (de ~ (m.), ~s)
Fr. chauffeur, professionele bestuurder van een wagen of een vrachtwagen.
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/2324
ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chauffeur
Wathelet neemt dus als basis een Europese aanbeveling van 2001:
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=fr&ihmlang=fr&lng1=fr,nl&lng2=da,de,el,en,es,fi,fr,it,nl,pt,sv,&val=256887:cs&page=
Aanbeveling van de Commissie van 17 januari 2001
betreffende het wettelijk toegestane alcoholpromillage voor bestuurders van motorvoertuigen
(2001/C 48/02)... 5. EEN LAGERE WETTELIJKE LIMIET VAN 0,2 MG/ML VOOR SPECIALE CATEGORIËEN WEGGEBRUIKERS
Was bij Schouppe ook al ter sprake: http://www.lachambre.be/doc/CCRA/pdf/52/ac740x.pdf
01.01 Bruno Stevenheydens (VB): De staatssecretaris bereidt een wetsontwerp voor dat de alcohollimiet vermindert tot 0,2 promille voor wie minder dan twee jaar over een rijbewijs beschikt, voor motorrijders en voor beroepschauffeurs.
...
01.05 Staatssecretaris Etienne Schouppe (Nederlands): De verlaging de alcoholgrens van 0,5 naar 0,2 promille voor bepaalde risicogroepen is gebaseerd op een aanbeveling van de Europese Commissie van 17 januari 2001.
Heel wat Europese landen hebben de alcohollimiet voor bepaalde doelgroepen al verlaagd.