Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: BBB op vrijdag 09 februari 2007 - 01:06:17
-
Een artikel van http://www.nu.nl/news/968873/86/rss/TU-student_bedenkt_zuinigere_auto_%28video%29.html
Met slechts één kabeltje en aanpassing van de software laat John Kessels uit Venray een auto 2,6 procent zuiniger lopen. De student sleutelde vier jaar lang aan zijn vinding in samenwerking met autofabrikant Ford.
Dat meldt de Technische Universiteit in Eindhoven waar hij volgende week promoveert.
De Limburger haalt de winst uit optimaal gebruik van elektriciteit in de auto. Achterruitverwarming en stoelverwarming worden periodiek uitgeschakeld, remenergie opgeslagen in de accu en de dynamo naargelang het motorvermogen in- of uitgeschakeld. Elke jongere auto is geschikt.
Tientjes
Het ontwerp van Kessels is met succes getest op de rollerbank van Ford in Aken. De toepassing kost enkele euro's en bespaart een automobilist enige tientjes per jaar.
Joop Pauwelussen, lector mobiliteitstechnologie aan de hogeschool Arnhem, verwacht dat Kessels' onderzoek niet direct wordt benut. "Autoproducenten willen elk risico uitsluiten. Ze zullen eerst uitvoerig testen voordat ze een nieuwtje op de markt brengen."
Hybride auto's
Pauwelussen betreurt dat het onderzoek alleen over conventionele auto's gaat. Hij denkt dat bij hybride auto's, zoals de Toyota Prius, nog meer energiebesparing valt te halen.
-
Nu wil het net dat BMW in januari een facelift op hun 1-serie presenteren met een "Brake Energy Regeneration System", een systeem dat ook op een facelift van de 5 komt. Hetzelfde idee (de alternator zal enkel "werken" tijdens voetremmen en op de motor remmen) tesamen met een electrisch servostuur en nog wat leuke dingen, wat zorgt voor minder verbruik en betere prestaties. En dan vergeet ik nog de auto-startstop die de motor stillegt op elk moment dat je de manuele versnellingsbak in z'n vrij zet, en terug aanschiet als je een versnelling kiest.
http://www.bmw.de/de/faszination/bmw_aktuell/index.html?aktuellcontent=http://www.bmw.de/bmw_aktuell/innovation/1er_3tuer_kommstart2007.html
-
Euh ... Brake Energy Regeneration System ... auto-startstop ...quanta kost da? Haal je dat er ooit wel terug uit (zeker dan op de 1-serie)?
-
Geen idee hoeveel het gaat kosten. Het zit er standaard op. En als ik de prijzen bekijk, lijkt er niet een prijsstijging doorgevoerd door BMW België.
-
Euh ... Brake Energy Regeneration System ... auto-startstop ...quanta kost da? Haal je dat er ooit wel terug uit (zeker dan op de 1-serie)?
Binnen enkele weken volgt een facelift van de 1-serie en vanaf dan wordt dit systeem standaard geleverd. Met een facelift gaat uiteraard een prijsstijging gepaard ;) Dit systeem zal daarmee wel bekostigd worden. Andere upgrades natuurlijk ook, zoals de aanpassingen aan de kleinste dieselmotor, de 118d, die van 122 pk naar 143 pk gaat. Die "basisdiesels" van tegenwoordig zijn niet meer wat ze ooit waren ;D
Dit systeem werd trouwens al meer dan een jaar geleden gepresenteerd in één van de BMW magazines, die de eigenaars toegestuurd krijgen. Dus 't zit al een tijdje in de pijplijn.
/edit : auto start-stop-systeem is trouwens uitschakelbaar via een knopke op de middenconsole. ;)
-
Die auto-startstop lijkt mij vrij slijtig op de startmotor en belastend voor de batterij.
-
... Het is iets waar men al jaren mee bezig is. Niet alleen BMW, maar ook Ford, Peugeot, Renault en anderen hebben al conceptmodellen gebracht waar men automatische start-stop gebruikte.
-
Halfweg jaren tachtig kon je dat al krijgen op volkswagens. Waarschijnlijk was het niet echt betrouwbaar want het verdween weer uit de catalogussen.