Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op donderdag 01 november 2012 - 21:55:44
-
Touring: "Nieuwe crashtest bewijst belang van gordel"
Uit een nieuwe crashtest van Touring is nog maar eens gebleken dat het dragen van de gordel je leven kan redden. Het gevaar dat de achterste passagiers veroorzaken voor zichzelf maar ook voor de voorste inzittenden, wanneer ze "ongegordeld" zijn, wordt schromelijk onderschat, zegt de organisatie.
Volgens Touring dragen de Belgen nog altijd te weinig de autogordel. Van het aantal inzittenden achteraan draagt slechts de helft een autogordel, vooraan is dat 85%. Een op de 10 kinderen wordt nooit vastgeklikt in de wagen.
Frontale aanrijding
Uit een nieuwe crashtest van de organisatie is nochtans gebleken dat ook achteraan een gordel van levensbelang is. Voor de test voerde Touring een frontale aanrijding uit aan 64 km/uur.
"Knieën en dijen slaan tegen het dashboard, borstkas en hoofd knallen in de airbag en vervormen zelfs het stuurwiel. Daarna krijgen de inzittenden een terugslag achterwaarts. Onderbenen en voeten van de bestuurder worden gekneld onder de pedalen en de verwondingen aan borstkas en hoofd zijn levensbedreigend", bleek uit de test.
Gordel aanspannen
Touring dringt er bij alle inzittenden dan ook op aan altijd de gordel vast te maken en aan te spannen en zeker ook de hoofdsteun af te stellen.
-
http://www.liveleak.com/view?i=deb_1351343658
-
ADAC :
Denn nach einer Länder-Umfrage von 2011 trugen 20 Prozent der tödlich verunglückten Fahrzeug-Insassen keinen Gurt.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/ohne_gurt/default.aspx?ComponentId=150073&SourcePageId=31968#tabid=tab1
In België ligt de schatting nog hoger - een kwart tot een derde - want cijfers bestaan hier blijkbaar niet ...
-
Ik zal het hierbij plaatsen, waarom een gordel te dragen.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1683308/2013/08/08/Spectaculaire-beelden-van-buscrash-in-China.dhtml
-
Ik zal het hierbij plaatsen, waarom een gordel te dragen.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1683308/2013/08/08/Spectaculaire-beelden-van-buscrash-in-China.dhtml
Overtuigend filmpje voor de hardnekkige Belgen (~ 20 % nog] (mij moest men nooit overtuigen)
In reisbussen is aangordelen plicht, in Europa toch, openbaar vervoer (lijnbussen) nikske voor zover ik weet.
En daarenboven gaat men in lijnbussen gewoon recht staan (ook op de snelweg en andere snelle wegen).
Maar tegen het openbaar vevoer mag men niets negatiefs suggereren... tegenwoordig met Big Brother staan ze anders morgen aan de deur. :D
-
Dacht dat nieuwe reisbussen wel gordels moeten hebben.
Jaja OV., ik zal zelf wel rijden, vaak even goedkoop.
-
Dacht dat nieuwe reisbussen wel gordels moeten hebben.
En verplicht aandoen, dát is belangrijk.
Is een Europese richtlijn anno 2005 (http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/technical_implications_road_safety/l24274_de.htm)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/769456/2006/05/05/Gordel-vanaf-dinsdag-verplicht-in-touringcar.dhtml
Gordel vanaf dinsdag verplicht in touringcar
ANP − 05/05/06, 14:02
Passagiers in touringcars en minibusjes moeten vanaf dinsdag verplicht een veiligheidsgordel gaan dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel....
Ongevallen met Lijnbussen zijn er genoeg, wie weet elk jaar meer...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/331900/2008/06/30/De-Lijn-vorig-jaar-betrokken-bij-8-794-verkeersongevallen.dhtml
De bussen en trams van De Lijn waren vorig jaar betrokken bij 8.794 ongevallen. In absolute cijfers piekt het aantal ongevallen wel, maar De Lijn legt jaarlijks ook een pak meer kilometers af. Opvallend is wel dat het aantal doden bij ongevallen met De Lijn tussen 2004 en 2007 is verdubbeld van 8 naar 16. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Uit die cijfers blijkt ook dat De Lijn doorgaans niet zelf in fout is. ...]
Daar zijn "ze" vet mee...
In D had men die Europese richtlijn niet nodig want daar was het al verplicht in 2004:
http://www.gesund-vital-online.de/die-einhaltung-der-gurtpflicht-schuetzt-buspassagiere,793/
-
Op de lange afstandsbussen doe je in China ondertussen ook een gordel aan. Ik heb er al enkele genomen devlaatste weken, telkens met gordel. In de meeste gevallen komt men zelfs regelmatig controleren of de gordel nog steeds vast is.
-
Op de lange afstandsbussen doe je in China ondertussen ook een gordel aan. Ik heb er al enkele genomen devlaatste weken, telkens met gordel. In de meeste gevallen komt men zelfs regelmatig controleren of de gordel nog steeds vast is.
Zeer positieve ontwikkeling.
Voor de laatsten die nog niet overtuigd zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=V9DOC4deSGs
tel na xx seconden de rondvliegende lijken ttz ook lichaamsdelen, zo ziet men dat een rondtollende auto alles loshangende verpletterd-uiteenrijt.
Of hoe een stevige veiligheidskooi en dito carosserie een dodende massa wordt.
Al die veiligheidsvoorzieningen hebben heel weinig nut zonder "even klik te doen".
-
Deze is anders ook leuk om te zien:
http://youtu.be/DoUcJvMDbPk
Wie goed kijkt, ziet dat de chauffeur van die gele Scania dwars door z'n cabine vliegt, vooraleer hij uiteindelijk door 't raam euh uitstapt.
Of wacht u van deze test door VOLVO met dummies:
http://youtu.be/rww9oFNoNi8 Merk op, hoe de niet-aangegordelde eerst nog efkes tegen zijne maat knalt (0.27) vooraleer hij euh "uitstapt via de voorruit" (0.45).