Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 13 november 2012 - 20:54:00
-
Bijna 2.000 bestuurders betrapt op te snel rijden
De federale wegpolitie heeft maandag op autosnelwegen in het hele land de snelheid van bijna 50.000 voertuigen gecontroleerd; 1.964 automobilisten reden te snel.
Zeven bestuurders die te snel reden, moesten onmiddellijk hun rijbewijs afgeven. Een automobilist werd betrapt met een snelheid van 206 kilometer per uur, op de E411 in Corroy-le-Grand.
De politie controleerde maandag tussen 8 en 16 uur op minstens vijftien plaatsen tegelijkertijd. "Overdreven of onaangepaste snelheid speelt in een op de drie verkeersongevallen een doorslaggevende rol; het is daarom een van de voornaamste prioriteiten van de federale wegpolitie", luidt het.
Een keer per maand houdt de wegpolitie gelijktijdige controles (de zogenaamde NAWAY-acties) in het hele land.
Geen alcohol
Opvallend is dat bij 311 ademtests geen enkele bestuurder positief blies.
-
Wat een helden ...
Snelheid is een prioriteit omdat het
1) eerder gemakkelijk vast te stellen is
2) goed opbrengt
3) ge tegelijkertijd niks gevaarlijks moet doen
-
Er wordt inderdaad nooit nagegaan in welke mate een snelheidsovertreding hinder of gevaar opgeleverd heeft.
-
Opvallend is dat bij 311 ademtests geen enkele bestuurder positief blies.
"Meneer hebt u gedronken?"
"Ja" 3 koffies en een plat waterke.
"Oei, rij maar snel door dan"
;D ;D ;D
-
Bijna 2.000 bestuurders betrapt op te snel rijden
De federale wegpolitie heeft maandag op autosnelwegen in het hele land de snelheid van bijna 50.000 voertuigen gecontroleerd; 1.964 automobilisten reden te snel.
Zeven bestuurders die te snel reden, moesten onmiddellijk hun rijbewijs afgeven. Een automobilist werd betrapt met een snelheid van 206 kilometer per uur, op de E411 in Corroy-le-Grand.
De politie controleerde maandag tussen 8 en 16 uur op minstens vijftien plaatsen tegelijkertijd. "Overdreven of onaangepaste snelheid speelt in een op de drie verkeersongevallen een doorslaggevende rol; het is daarom een van de voornaamste prioriteiten van de federale wegpolitie", luidt het.
De federale controleert dus enkel snelwegen en gelijkaardige wegen... (citaat verkeersveiligheidsbarometer)
Op deze pagina wordt de evolutie van de ongevallencijfers op wegen waarop de federale politie actief is (autosnelwegen en gelijkgestelde wegen)5 vergeleken met de ongevallencijfers waarop de lokale politie opereert (gewestelijke en gemeentelijke wegen).
ttz fel Overdreven leugens of propaganda. Wat controleren ze anders als ..... SNELHEID ... alcohol... rest
Volgens snelheidsonderzoek op snelwegen (geregistreerd) in Nederland speelt "overdreven snelheid" daar absoluut de minst grote rol, quasi te verwaarlozen met gemiddeld ca. 1 dode per jaar op alle 120 kmh-wegen in Nederland de laatste statistische jaren, selectie 1e toedracht "te hoge snelheid":
even vers hosten het aantal lichtgewonden, zwaargewonden en doden enkel toedracht 1 te hoge snelheid:
(http://img849.imageshack.us/img849/9284/nieuweafbeeldingb.png)
op een totaal slachtoffers (lichtgewonden, zwaargewonden en doden) 120 kmh-wegen, alle toedrachten:
(http://img16.imageshack.us/img16/7850/nieuweafbeelding1n.png)
Opmerking: het totaal aantal (achteraan onder kolom Jaar) is van de jaren 1987/1988/1989/1990/1991/1992/ inbegrepen,
deze jaren heb ik weggelaten zodat het ´hostplaatje´ hier past.
Tja als men die verhouding (rol) overdreven snelheid tov slachtoffers 1 op 3 durft te noemen :o
(aantal verkeersongevalllen zijn enkel letselongevallen in statistiek.Be)
Als ik de laatste statistische 6 jaren (2006-2011) neem is het juist 1 dode gemiddeld per jaar, maakt op een totaal van
46,8 doden gemiddeld per jaar alle toedrachten of zowat 2 % aandeel te hoge snelheid aan doden op de 120 kmh wegen in Nederland. Neem ik zwaargewonden en lichtgewonden is de verhouding nog minder, mss 1 % ?
via of bron: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?toc=%2FNederlands
IBM Cognos/ Launch PowerPlay Studio / via via - Slachtoffers BRON
-
ttz fel Overdreven leugens of propaganda. Wat controleren ze anders als ..... SNELHEID ... alcohol... rest
Er zijn in België zeer weinig uitermate weinig alcoholcontroles, zeker rekening houdend met het aantal ongevallen met geïntoxiceerde of regelrecht dronken bestuurders.
Zelfs bij het vaststellen van ongevallen wordt niet eens steeds een alcoholtest uitgevoerd !
Dat is natuurlijk "moeilijk" werk hé ...
Kost veel meer tijd dan in de berm te gaan staan met een foutief opgesteld flitserke (niet naast metalen vangrails of glad beton ...) en vollen bak te inkasseren.
Maar wat er mee bovenkomt, is een veelvoud van overtredingen (inschrijving, TC, ...) die anders gewoonweg nooit aan het licht komen.