Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 13 november 2012 - 21:01:59
-
Meer verkeersdoden - "Effect van campagnes is uitgewerkt"
Er zijn vorig jaar in België 858 mensen gestorven na een verkeersongeval, 17 meer dan in 2010. Het aantal verkeersdoden was al enkele jaren aan het dalen, maar die trend is nu gekeerd, zo meldde Het Nieuwsblad.
Volgens cijfers van de FOD Economie veroorzaakte het verkeer vorig jaar 858 doden (+2 procent), 6.153 zwaargewonden (+3 procent), 56.638 lichtgewonden (+4 procent) en 47.924 geregistreerde verkeersongevallen (+4 procent).
Daarmee is er voor het eerst sinds 2000, toen er op onze wegen 1.470 doden te betreuren vielen, weer sprake van een stijging van het aantal verkeersdoden. Dat is voornamelijk te wijten aan Wallonië en Brussel, al is ook in Vlaanderen weinig reden tot juichen: tussen 2009 en 2010 was er een daling met 9 procent, vorig jaar nog maar met 1,5 procent.
Attitude
"Het effect van sensibiliseringsacties is uitgewerkt", zegt Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van de Ouders van Verongelukte Kinderen. "Lange tijd voelden we het effect van investeringen in veilige infrastructuur en in veiligere auto's. Maar ook op dat vlak is de grens bereikt. Het enige dat nu nog kan helpen, is een verandering in attitude."
De tovenaar die de attitude kan veranderen... daar wachten we al lang op.
-
Effect van campagnes is uitgewerkt.
Het effect van belabberde rijopleidingen , kwakkelinfrastructuur en regelrecht wegwanbeheer daarentegen duurt volop voort !
-
Overigens zijn er rond de 400.000 verkeersongevallen in België / jaar
(cijfers Assuralia, als je even zoekt op het forum heb je ze)
-
Effect van campagnes is uitgewerkt.
Het effect van belabberde rijopleidingen , kwakkelinfrastructuur en regelrecht wegwanbeheer daarentegen duurt volop voort !
Ja, en de wegcode wordt er ook niet beter op.
Maar ik denk dat met een juiste attitude van de weggebruikers de meeste ongevallen toch nog zouden kunnen vermeden worden.
-
Het aantal verkeersdoden was al enkele jaren aan het dalen, maar die trend is nu gekeerd, zo meldde Het Nieuwsblad.
of ze zitten gewoon aan het minst mogelijk doden op de vlaamse wegen
een eenmalige stijging wil ook niet zeggen dat de 'trend' gekeerd is
-
Het aantal verkeersdoden was al enkele jaren aan het dalen, maar die trend is nu gekeerd, zo meldde Het Nieuwsblad.
of ze zitten gewoon aan het minst mogelijk doden op de vlaamse wegen
mmh nipt, idd 7 minder, en 1 dodelijk ongeval # minder. Wslk waren er meer buitenlandse toeristen (+3 %) en reden de Belgen minder kms op Vlaamse wegen. ;)
http://www.toerismevlaanderen.be/pers/52-meer-aankomsten-en-36-meer-toeristische-overnachtingen-van-januari-tot-september-2011
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
maar daarvoor wel meer zwaargewonden, auto´s weer x-% veiliger geworden zijn ? , de gemiddelde gereden snelheid(f/*/* ongevalimpact) wslk ook weer gedaald is, en er weer x % meer zijn gordel aangedaan heeft, mss de hulpdiensten wat vlotter waren als verleden jaar, ... mooier weer (invloed zwwgbr)... enz...
- Qua geregistreerde letselongevallen had Vlaanderen er alleszins in 2011 meer als in 2009 en 2010, de trend is vooreerst één jaartje gestopt.
# http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersongevallen/
een eenmalige stijging wil ook niet zeggen dat de 'trend' gekeerd is
Klopt.
Maar als we zien dat Be nu nog altijd op de 20e plaats blijft hangen op de Europese ladder van 27 landen zegt dat niet veel goeds.
Portugal haalt ons in, maar Cyprus staat weer achter ons.
Van de ex-Oostblokstaten staan er nog altijd 5 voor ons en 5 achter ons (Letland staat wel heel nipt achter ons), en die hebben een veel grotere stijging van vtg-passagiers-kms gekend als Be na de EU-uitbreiding sinds 2004/ andere in 2007.
We waren ooit 12e in 1997 weet je nog ? ;)