Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Michel op donderdag 15 november 2012 - 20:36:53

Titel: Terzake : Smagghe en Vermassen hekelen weginfra + repressiebeleid
Bericht door: Michel op donderdag 15 november 2012 - 20:36:53
Ik volg het net op Canvas, beide sprekers begrijpen de frustraties bij bestuurders in ´t verkeer -die bij sommige leidt tot aggressief rijden en meer-, maar "verkeer" mag natuurlijk niet de reden zijn...
Citaat
http://www.canvas.be/programmas/terzake/server13251916a:13a96de7ae0:-74a5?guid=99246

*2e discussie in terzake:
Citaat
"Wees een heer in het verkeer." Een slogan van weleer. Vandaag moet je blijkbaar een wolf zijn om te overleven. De agressie neemt zienderogen toe en het bosmaaier-incident van afgelopen week in Sint-Niklaas is voorlopig een driest hoogtepunt. Advocaat Jef Vermassen en Touring-woordvoerder Danny Smagghe praten vanavond over verkeer en frustraties. Wat maakt u kwaad in het verkeer?

Smagghe heeft het over massa´s onafgestemde verkeerslichten waar men bvb ´s avonds 2 minuten moet wachten bij rood zonder dat er iemand door groen rijdt over het kp; hij heeft het ook over in capaciteit drastisch versmalde wegen waar men nu dagelijks moet aanschuiven in de file waar voor de verandering helemaal geen file te zien was enz...

Beide sprekers hebben het ook over de pakkans bij overtredingen en dat menige typische repressie helemaal niets uithaalt omdat de bestuurder het ongeloofwaardig vindt, ttz hij leert er ook niets uit en wil het ook niet (veralgemening). Vermassen spreekt van kassa-kassa die niets uithaalt als men de bestuurders niet beter opleidt of in jongere jaren opvoedt.

Zonder voldoende draagvlak zal er daar niets verbeteren. De meeste bestuurders zien het als een snelheidsbelasting (met weinig pakkans als men oplet of met hulpmiddelen) waar ze gewoon mee moeten leven. Af en toe een snelheidsboete zal het ook niet uitmaken...
Ze speken ook dat de bestuurders hun verloren tijd terug goed willen maken bij lagere snelheden door gevaarlijker (voorrang)/onhoffelijker te rijden aan kruispunten of waar geritst moet worden, ook bepaalde sluipwegen worden zoveel mogelijk benut omdat de hoofdwegen steeds trager worden , ttz veel filegevoeliger geworden zijn met dikwijls stokkend verkeer.

Best zelf eens luisteren naar de uitzending*, mss heb ik ´t een en ander slecht begrepen.  ;D
Titel: Re: Terzake : Smagghe en Vermassen hekelen weginfra + repressiebeleid
Bericht door: bibi585 op vrijdag 16 november 2012 - 07:38:11
Soms zou je gaan denken "eigenlijk weten ze het wel" tot je in de praktijk weer met je neus op de feiten gedrukt wordt.
Titel: Re: Terzake : Smagghe en Vermassen hekelen weginfra + repressiebeleid
Bericht door: Inazuma op zaterdag 17 november 2012 - 15:27:36
Dat zeggen we hier al jaren hé ...