Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op maandag 07 januari 2013 - 19:52:24
-
Belg wil strenger verkeersbeleid
De Belg is voor een strengere aanpak inzake verkeersveiligheid. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1308135/belg-wil-strenger-verkeersbeleid.aspx
Het doet me denken aan de Belg die snelheidscontroles in zijn straat wenst, waarbij dan voornamelijk bewoners van die straat gesnapt worden.
-
Uit het onderzoek blijkt dat er een groot maatschappelijk draagvlak is om meer alcoholcontroles uit te voeren dan nu het geval is; 86 procent is voor, amper 14 procent is tegen.
Dat is een enquete (meer een bezigheidstherapie, bvb bij het updaten vd "verkeersbarometer" ligt het parket of BIVV of... ondertussen bijna een jaar achter, vroeger was dat maar 3-6 maand ;D)
Bvb hieronder een grote nuance: de betrapten op > 0,5 promille rijden...:
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/10-procent-chauffeurs-betrapt-op-dronken-rijden-in-mechelen.aspx
10 procent chauffeurs betrapt op dronken rijden in Mechelen
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20072008_001
... en bij 1.029 daarvan namen ze een alcoholtest af. Veertig chauffeurs bleken meer dan 0,5 promille in hun bloed te hebben en 50 chauffeurs zelfs meer dan 0,8 promille. Vijftien personen hadden zelfs zoveel op dat het parket het nodig vond hun rijbewijs in te trekken.
'Het gaat toch om 9 procent van de gecontroleerde chauffeurs', zegt hoofdcommissaris Michaël Jonniaux
enz... soms zijn er maar heel weinig betrapten omdat controles ook soms te vroeg bekend worden of geseind worden in de buurt...
Ook zo met de gordeldracht: daar scoren de in de parktijk betrapten zelfs hoger als de enquetes.
Men zou beter -is men wslk van plan, zie vattingsmethode # - al die evoluties: jaarlijkse enquetes EN jaarlijkse betrapten zo objectief mogelijk vergelijken en langs de evolutie vh aantal letselongevallen leggen (natuurlijk ook de verkeersdoden) met niet-gordel betrokkenheid en-of dronken rijden (dus minstens bij elke dode een bloedtest doen zoals in menig buitenland, en bij elk ongeval gordeldracht registreren).
De BIVV en Wathelet weten goed genoeg dat we daar (gordelpercentage-dronkenheid) wslk plusminus zo of slechter staan op de EU-ladder dan ons aantal verkeersdoden/inwoners. Ook qua resultaat kwaliteit rijbewijs-rijopleiding staan we wslk daar (bij de slachtoffers 15 tot 30 jaar bengelen we reeds aan de staart van heel de EU, bron ETSC ). En hoe was het weer met de nieuwe wegcode ?
neenee volgens de laatste enquetes wil de Belg nog maar eens een strenger verk€€rsbeleid... en hoe ziet dat €ruit ? ;D ;)
Elke maand wordt een up to date verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerd. Deze barometer is gebaseerd op de processen-verbaal van de lokale politie en de federale wegpolitie. De barometer is een belangrijk instrument om snelle en gerichte bijsturingen van het nationale en regionale verkeersveiligheidsbeleid mogelijk te maken.
Sinds het begin van het jaar 2012 wordt er overgeschakeld naar een # andere vattingsmethode # van de ongevallengegevens uit de processen-verbaal wat tot een vertraging van de publicatie van de verkeersveiligheidsbarometer heeft geleid. Daarom gaat de laatste verkeersveiligheidsbarometer reeds terug tot de maand maart 2012 en zijn daarna geen recentere barometers meer gepubliceerd. Van zodra de verwerking van de ongevallengegevens weer op punt staat, zal het BIVV de publicatie van de maandelijkse barometers op de website spoedig hervatten.
Download de recentste verkeersveiligheidsbarometer. 2012
Maart 2012
Februari 2012 Januari 2012
http://bivv.be/nl/pers/verkeersveiligheids-barometer
-
Een strengere aanpak voor de anderen, uiteraard ...