Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op zaterdag 02 maart 2013 - 14:24:17
-
Enthousiasme constructeurs over puur elektrische auto's neemt af
Het enthousiasme bij de autoconstructeurs over zuiver elektrische mobiliteit neemt af. Dat blijkt uit een internationale enquête van KPMG International bij 200 executives uit de autosector.
Bij gebrek aan een duidelijke koers rond elektrische mobiliteit, verleggen de autobouwers hun investeringsfocus tot 2018 opnieuw naar voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor, gevolgd door hybridemodellen.
Volgens KPMG zullen de aanhoudende onzekerheid over technologie, nieuwe trends inzake globalisering, de snellere verstedelijking en het wijzigende consumentengedrag, de volgende vijf jaar wellicht voor ingrijpende veranderingen zorgen in de autosector.
"Deze combinatie van factoren maakt het veel moeilijker om ondernemingsmodellen uit te tekenen", zegt Frank Vancamp van KPMG België. "Vroeger lag de focus louter op de productie van voertuigen met klassieke verbrandingsmotor, vandaag komen daar nog allerlei andere aandrijvingen bij, nieuwe trends zoals autodelen, het online gebeuren en het toenemende belang van opkomende markten. De wereldwijde autosector staat dan ook voor enkele grote verschuivingen."
Optimalisering klassieke verbrandingsmotor
Van de ondervraagden zegt 92 procent dat minder verbruik en minder kosten aan de pomp de belangrijkste factor zijn bij de aankoop van een voertuig. Iets meer dan de helft van hen is van mening dat de optimalisering van de klassieke verbrandingsmotor het meeste potentieel biedt voor schone, efficiënte motoren in de komende zes tot tien jaar. "Dat is een belangrijke koerswijziging en een signaal dat een aantal nieuwe technologieën niet meteen doorbreken", aldus Vancamp.
Van de ondervraagden zegt verder 24 procent ook te zullen investeren in plug-in hybrides, slechts 8 procent is van plan te investeren in puur elektrische technologieën.
Bron (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1339995/enthousiasme-constructeurs-over-puur-elektrische-auto-s-neemt-af.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder)
-
Was me ook al langer duidelijk dat de constructeurs niet meewillen.
Breng morgen een betaalbare elektrische auto op de markt en hij verkoopt als zoete broodjes, ik zou er ook direct ene kopen, nieuw nogwel terwijl ik nu nooit nieuw koop tenzij die van mijn vrouw.
-
Was me ook al langer duidelijk dat de constructeurs niet meewillen.
Breng morgen een betaalbare elektrische auto op de markt en hij verkoopt als zoete broodjes, ik zou er ook direct ene kopen, nieuw nogwel terwijl ik nu nooit nieuw koop tenzij die van mijn vrouw.
Hm, jawadde, ik ben er nog niet zo zeker van dat die als zoete broodjes zal verkopen; ik zal er mij alvast niet direkt een kopen
Een collega van me heeft onlangs een volledig electrische mogen rijden als vervangwagen. Moest een stukje E17 doen van St-Niklaas naar Zele en een beetje N-wegen: de batterij was op die korte enkel rit al meer dan een derde leeg :o
-
Ik doe 2*35km voor een werkdag, binnendoor is het 2*30km, daar lijkt zo een elektrische auto mij perfect voor.
Als hem dat niet kan tja dan is het niet doorontwikkeld.
Hopelijk maken ze die met een redelijk plat dak dan kan ik er een zonnepaneel op plakken. 8)
-
Ik doe 2*35km voor een werkdag, binnendoor is het 2*30km, daar lijkt zo een elektrische auto mij perfect voor.
Als hem dat niet kan tja dan is het niet doorontwikkeld.
Hopelijk maken ze die met een redelijk plat dak dan kan ik er een zonnepaneel op plakken. 8)
Of dat veel gaat helpen in de winter, net wanneer de batterijen het minst capaciteit hebben, je hem waarschijnlijk het meest gebruikt, en ook nog de meeste stroom-vretende zaken zullen aan staan ...
-
Als het bewolkt is niet natuurlijk maar op een mooie winterdag (vandaag bvb.) halen die panelen toch tot 2/3 van een zomerdag.
-
Er is niks mis om in de winter een kleine olie-gestookte kachel in de auto te stoppen. Zoveel is er niet nodig om het interieur warm te stoken en het is gekende technologie.
-
Er is niks mis om in de winter een kleine olie-gestookte kachel in de auto te stoppen. Zoveel is er niet nodig om het interieur warm te stoken en het is gekende technologie.
Meen je dat nu ? En ga je daar dan ook een dynamo aan koppelen voor de lichten en de achterruitverwarming en dergelijke ?
En trouwens, ik beschouw vandaag niet meer als een winterdag, een winterdag is zoals we van december tot februari gekend hebben, niet echt veel zon, toch ?
-
Er zijn vriesdagen met zon die geen gram onderdoen voor een dag als vandaag.
Maar goed vanaf de 15é opendeurweek bij GVK in St Antonius, daar eens mijn licht gaan opsteken, die verkopen Oostenrijks materiaal http://www.ehline.com/, vooral de fietsen en die 80/uur scooter hebben mijn aandacht.
-
Er zijn vriesdagen met zon die geen gram onderdoen voor een dag als vandaag.
Maar goed vanaf de 15é opendeurweek bij GVK in St Antonius, daar eens mijn licht gaan opsteken, die verkopen Oostenrijks materiaal http://www.ehline.com/, vooral de fietsen en die 80/uur scooter hebben mijn aandacht.
Ik weet niet waar jij zat de voorbije winter, maar ik heb weinig zon gezien
-
Het sprookje begon met "op een mooie winterdag" of had je dat niet gelezen?
Het glas is bij mij liefst halfvol tegenwoordig.
-
Het sprookje begon met "op een mooie winterdag" of had je dat niet gelezen?
Hm ja, dat was ik alweer vergeten
Ik onthoud nu voor al het woord sprookje :D