Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 23 maart 2013 - 17:39:54
-
Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald
Uit een recente analyse van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat het aantal dodelijke slachtoffers op de Vlaamse autosnelwegen tussen 2000 en 2010 tot bijna een derde is gedaald. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bij de ingebruikname van drie nieuwe systemen voor trajectcontrole.
In 2000 vielen er nog 143 verkeersdoden, in 2010 waren er dat 51. "Gedurende die tien jaar is het aantal reizigerskilometers op de Vlaamse autosnelwegen met 16% gestegen", aldus Crevits. "De ernst van de ongevallen op de autosnelwegen ligt boven het gemiddelde, wat vooral met de hogere snelheden te maken heeft."
Trajectcontrole
De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg. Daarnaast merk je dat trajectcontrole voor een rustiger wegbeeld zorgt, voor een betere doorstroming en voor minder geluidsoverlast."
De eerste resultaten van het eerste trajectcontrolesysteem langs de E17 op het viaduct van Gentbrugge richting Kortrijk zijn alvast hoopgevend: sinds de ingebruikneming gebeurde nog geen enkel ongeval met lichamelijk letsel op dat traject.
In 2011 steeg het aantal verkeersdoden op alle Belgische wegen voor het eerst in 12 jaar. Er vielen toen 858 verkeersdoden, of twee procent meer dan in 2010.
-
De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg. ...
In 2011 steeg het aantal verkeersdoden op alle Belgische wegen voor het eerst in 12 jaar. Er vielen toen 858 verkeersdoden, of ## twee procent meer dan in 2010.
[nattevingermode]" shit, omdat de snelwegen minder populair worden (vooral door drukte en ook allerhande zinloos geflits op absurde Vmax, zelfs 90 kmh...), vooral bij "roekeloze" rijders, gaan we ergens anders stoer doen... namelijk op de overige wegen die tot 4-5 maal dodelijker zijn per vtgkm als de snelweg..." [/nattevingermode] ;)
Betreft de dodenstijging in 2011 dat was in de veiligste Europese landen ook niet anders moesten ze het nog niet weten, dat was vooral door goede weersomstandigheden -vooral tov 2010- dus ook uitzonderlijk, waardoor er meer weggebruikers, vooral de kwetsbaarste bij mooier weer, aan het verkeer deelnamen.
vb D hieronder , of UK of Zweden of .....
Daarom dat men altijd een gemiddelde van 3 jaren neemt (vuistregel) om de pieken in de dalende tendens eruit te halen; nemen we hieronder het gemiddelde van 2010 en 2011 dat is dan 3828 wel dat past dan perfect in de mooi dalende tendens van D. Bij mijn weten qua evolutie -na de oliecrisis 74- het beste Europees land(+correctie DDR), en ook het enige land dat geen algemene limiet op hun snelwegen invoerde of behield. In de ex-DDR zelfs de 100 kmh na een tijdje ophefde.
(http://de.statista.com/graphic/1/185/todesfaelle-im-strassenverkehr.jpg)
## Hieronder kan men bij de veiligste EU-landen (vooral Zweden + 19,9, D +9,9 ... UK +2,8, NL +1,7... ) zien dat 2011 -relatief tov 2010- een overwegend negatieve uitschieter was (*B had toen nog geen cijfers klaar...); maar er waren ook landen bij die een daling hadden tov 2010.
http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/longterm.pdf
Road user fatalities % change latest year available compared to
Country 2011 previous year
Austria 523 -5.3
Belgium## - 2.0*
Finland 292 7.4
France 3963 -0.7
Germany 4009 9.9
Great Britain 1901 2.8
Iceland 12 50.0
Italy 3860 -5.6
Luxemburg 33 3.1
Netherlands 546 1.7
Poland 4189 7.2
Slovenia 141 2.2
Sweden 319 19.9
United Kingdom 1960 2.9
-
Iets zegt me dat ik onderstaande link hier moet plaatsen.
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1599941/2013/03/20/Een-op-twaalf-medische-wetenschappers-geeft-fraude-toe.dhtml
-
Iets zegt me dat ik onderstaande link hier moet plaatsen.
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1599941/2013/03/20/Een-op-twaalf-medische-wetenschappers-geeft-fraude-toe.dhtml
En er is niet alleen de fraude.
Wetenschappers hebben nu eenmaal de neiging om dingen met de stelligste zekerheid te beweren, tot ze een aantal jaren later moeten toegeven dat ze de bal misgeslagen hebben. Maar hun nieuwe inzichten beweren ze dan opnieuw met evenveel zekerheid. Ze leren het nooit.