Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op maandag 25 maart 2013 - 19:10:16
-
VAB vindt verplichting winterbanden overbodig
Mobiliteitsclub VAB vindt een verplichting van winterbanden in België overbodig. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1356651/vab-vindt-verplichting-winterbanden-in-belgie-overbodig.aspx
Ja natuurlijk: in België weten ze het weer beter. Het land waar nu eenmaal organisaties die de verkeersveiligheid zouden moeten bevorderen, alleen maar de verkeersonveiligheid bevorderen.
-
VAB vindt verplichting winterbanden overbodig
Mobiliteitsclub VAB vindt een verplichting van winterbanden in België overbodig. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1356651/vab-vindt-verplichting-winterbanden-in-belgie-overbodig.aspx
Ja natuurlijk: in België weten ze het weer beter. Het land waar nu eenmaal organisaties die de verkeersveiligheid zouden moeten bevorderen, alleen maar de verkeersonveiligheid bevorderen.
Idd, ronduit schandalig en achterlijk die ondertoon. Te belachelijk om op te reageren.
Bestuurders met winterbanden hebben wel soms de neiging om zich door het toegenomen veiligheidsgevoel onvoorzichtiger te gaan gedragen, waardoor een deel van de eigenlijke veiligheidswinst verloren gaat. Daarom vindt VAB een opleiding voor gebruikers van winterbanden wenselijk :o.
Weer een Belgenmop meer.
Eerst geven ze toe dat er duidelijke veiligheidswinst is - behalve voor gradaties van idioten, maar die zijn er zeker veel meer met zomerbanden in de winter - en dan vinden ze een extra opleiding wenselijk maar enkel voor diegene met winterbanden. ::) Zoiets onnozel over banden heb ik nog nooit gehoord. Dus als je veiligheidswinst hebt door aangepaste banden is het wenselijk een opleiding te volgen, en wat zou die opleiding dan wel zijn ? Een toertje slakkegang met zomerbanden in de sneeuw ofzo ? ;D :D
Men moet zich toch voortdurend aanpassen met eenderwelke band op eenderwelk wegdek, want het wegdek kan voortdurend veranderen naargelang weersomstandigheden of soort wegdek, of dat het nu in de zomer is (droog nat kletsnat aquaplanung stroef beton glad asfalt) of in de winter (waar nog sneeuw ijzel en ijs bijkomt) voor alle soorten banden dik breed smal hoog, versleten of nieuw, merk A tot prutsband Z ;
daarnaast is er nog artikel 10.1.1 wat alles netjes uitlegt, maar blijkbaar hebben ze van dat artikel nog nooit gehoord, want een extra opleiding is wenselijk. Gelieve jullie -enkel- winterbandrijders zich voor die opleiding te melden... ::)
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Daar zijn ook de staat van uw banden mee bedoelt, en totaal onaangepaste banden aan de staat van de weg zeker.
[ ::) ]Ook winterbandrijders -vooral die die hun (zeer) goede zomerbanden opleggen binnenkort - gelieve zich voor die opleiding zomerband in april ook opnieuw te melden, weet je die omgewenning alweer... 2 keer per jaar opleiding hé, want bestuurders met zeer goede zomerbanden hebben wel soms de neiging om zich door het toegenomen veiligheidsgevoel onvoorzichtiger te gaan gedragen op zomerse wegen. Continu-zomerbandrijders of -gansjaarbandrijders die het ganse jaar door op dezelfde banden rijden hoeven niet deel te nemen, want zij hoeven zich niet om te gewennen, sneeuw of ijzel nat of droog - 15 of + 35 °C het ganse jaar door zij kennen hun banden door en door en passen zich perfect aan en verslijten doen die banden ook niet ... [/ ::) ]
-
Als ik 't goed heb, zou die Wathelet de verplichting van winterbanden overwegen. Maar begot alleen bij sneeuw. Wie dus niet rijdt als 't gaat sneeuwen, hoeft geen winterbanden. Hoe 't dan moet als zo'n zomersloefenrijder terugkeert van verlof, en 't onverwacht -let's just say bvb einde maart op een zondag- nog gaat sneeuwen, is mij daarbij een raadsel.
Volgens mij nog een Belgenmop meer.
-
Als Wathelet winterbanden enkel wil verplichten met sneeuw heeft hij het weer niet begrepen en moedigt hij de misverstanden rond winterbanden nog verder aan. Die man is totaal onbekwaam. Het zijn die hardnekkige misverstanden die men zo snel mogelijk moet uitroeien.
- Het ergste is met stip het misverstand dat winterbanden enkel nuttig zijn met sneeuw. NEEN, een winterband is geen sneeuwband!
- Het tweede, een winterband heeft geen effect op ijs. NEEN, is hier al een aantal keren behandeld en aangetoond met de bmw's in de ijsring. Een winterband is veel beter op ijs dan een zomerband
Persoonlijk voel ik het grootste effect van de winterbanden op een koude, kletsnatte weg. De remafstand is dan duidelijk korter dan met zomerbanden. Dit effect is zo groot dat ik bij fel remmen mijn spiegels zeer goed in de gaten houd. Ik wil geen zomersloffenrijder die het achterste van mijn wagen inschuift.
-
Kunnen jullie geen links geven/citeren waar Wathelet zoiets " winterbanden verplichten..., enkel bij sneeuw", überhaupt beweert ?
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1291606/wathelet-wil-winterbanden-in-belgie-verplichten.aspx
Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander van het verplichte gebruik van winterbanden tijdens de winterperdiode. Dat heeft hij in La Meuse laten verstaan.
Ik denk dat Wathelet de *Duitse wet bedoelt: winterbanden of gansjaarbanden verplicht bij "winters" wegdek (sneeuw, ijzel, ijs) en navenante hoge boete tot 100 € en altijd een strafpunt (dit is dus geen fixe verplichting, maar in de praktijk gaat het voor de regelmatige rijder niet anders en is het een quasi verplichting);
dus niet de veel strengere wetten zoals Oostenrijk* bvb waar het in een vaste periode altijd verplicht is (*zelfs met minimum profieldiepte), al ligt de weg er kurkdroog bij.
Wathelet heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid gevraagd na te denken om een verplichting in te voeren. Zelf is hij daar voorstander van. "Dat is zeker. Maar er is nog geen definitieve beslissing", klinkt het in de Waalse krant.
verder:
Wat de kosten voor de automobilist betreft, wordt volgens Wathelet gewerkt aan een idee om de prijs te drukken, via de verzekeringen bijvoorbeeld. "We hebben nog geen aanvaardbare oplossing gevonden, maar we werken aan deze piste."
Buitenlandse verzekeringen met degelijke wetgevingen trekken overigens ook hun handrem op bij een ongeval met zomerbanden bij winterse neerslag (waar bewezen oorzakelijk verband is), de onverantwoordelijke zomersloefer zal zijn lesje dan wel geleerd hebben. De "zomerslofboetes" in Oostenrijk zijn in de regel tot 5.000 € max bij een verkeersongeval, soms kan het hoger oplopen (# tot max 11.000 € in Wenen # )
http://www.n-tv.de/reise/Winterreifenmuffel-muessen-zahlen-article1884151.html
Montag, 08. November 2010
In Österreich kann es teuer werden
Winterreifenmuffel müssen zahlen
In Deutschland wird eine Pflicht für Winterreifen diskutiert. In einigen Nachbarländern gilt diese Pflicht schon heute. Wer die Vorschriften missachtet, muss zahlen. Und das kann teuer werden.
Winterreifen sind in einigen Nachbarländern Pflicht.
Wer in Deutschlands Nachbarländern gegen die dortigen Winterreifenpflichten verstößt,riskiert saftige Bußgelder. Spitzenreiter ist Österreich mit Strafen bis zu 5000 Euro. In der Alpenrepublik sind Winterpneus oder Schneeketten vom 1. November bis 15. April vorgeschrieben.
http://recht.extrajournal.net/tag/winterreifenpflicht/
# http://recht.extrajournal.net/2012/10/25/winterreifenpflicht-wiener-stadtische-verlangt-bei-verstos-bis-zu-11-000-euro-25650/ #
Bei der Haftpflichtversicherung ersetzt die Wiener Städtische zwar die Entschädigungsansprüche des Unfallopfers, behält sich aber vor, diese bis zu einem Betrag von 11.000 Euro von dem mit Sommerreifen ausgestatteten Unfallverursacher per Regress zurückzuholen, heißt es weiter.
Als iemand interesse heeft citeer ik *beide wetten. ;)
-
Kunnen jullie geen links geven/citeren waar Wathelet zoiets " winterbanden verplichten..., enkel bij sneeuw", überhaupt beweert ?
Van je >>> klik (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1115225/binnenkort-mogelijk-verplicht-gebruik-winterbanden.aspx). ;)
Ik kwam het recentelijk tegen in een papieren versie van (ik dacht) ook GVA. Dit is de enige internetlink die ik zo meteen kon vinden, weliswaar al ruim een jaartje oud.
In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe.
-
Kunnen jullie geen links geven/citeren waar Wathelet zoiets " winterbanden verplichten..., enkel bij sneeuw", überhaupt beweert ?
Van je >>> klik (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1115225/binnenkort-mogelijk-verplicht-gebruik-winterbanden.aspx). ;)
Ik kwam het recentelijk tegen in een papieren versie van (ik dacht) ook GVA. Dit is de enige internetlink die ik zo meteen kon vinden, weliswaar al ruim een jaartje oud.
In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe.
Zoals ik al dacht, er staat niet alleen bij sneeuw, maar ook of bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx
alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid
Wathelet zal zoiets als de D-wet in gedacht hebben:
http://dejure.org/gesetze/StVO/2.html
(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5 1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2 2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988 (BGBl. I S. 1793), die zuletzt durch Artikel 3 der Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) geändert worden ist, dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen M+S-Reifen angebracht sind. Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine M+S-Reifen verfügbar sind. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
Natte baan (voldoende + .°C) is daar dus niet bij.
Nog eens, maar met boetecatalogus voor het rijden met pure zomerbanden bij winterse gladheid:
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html
Bußgeldkatalog STVO - Winterreifen
Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen.
Verstoß Punkte Bußgeld EURO Fahr-verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen 1 P 40 nein
findet dadurch eine Behinderung statt 1 P 80 nein
findet dadurch eine Gefährdung statt 1 P 100 nein
kommt es zum Unfall 1 P 120 nein
wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 50 nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 75 nein
Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.
-
Zoals ik al dacht niet alleen bij sneeuw maar bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx
Ik blijf toch bij de hamvraag. Afgelopen weekend nog héél content geweest dat ik m'n zomersloefen er nog niet terug had op liggen. Maar voor 't zelfde geld, ben je een weekje op vakantie, en pakt de winter nog met een (hopelijk) laatste winterprik uit. Chauffeur x gaat op vakantie, en in de waan dat de winter wel gedaan zal zijn, liggen zijn zomersloefkes er weer op. Bij zijn terugkomst, blijkt dat echter voorbarig te zijn geweest. Wat nu? Auto aan de kant?
En gladheid kan toch ook tamelijk lokaal zijn, niet? Zeker bij temperaturen net boven/net onder het vriespunt. In regio x vriest het lichtjes, en is er wat aanvriezende mist. In regio y, is het net 1 à 2° C, en geen mist. Dus ook geen gladheid. Regio x, mag er enkel nog met winterbanden gereden worden en regio y speelt 't geen rol?
Dat voorwaardelijk karakter mbt tot verplicht gebruik van winterbanden, ik heb er mijn twijfels over....
-
Zoals ik al dacht niet alleen bij sneeuw maar bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx
Ik blijf toch bij de hamvraag. Afgelopen weekend nog héél content geweest dat ik m'n zomersloefen er nog niet terug had op liggen. Maar voor 't zelfde geld, ben je een weekje op vakantie, en pakt de winter nog met een (hopelijk) laatste winterprik uit. Chauffeur x gaat op vakantie, en in de waan dat de winter wel gedaan zal zijn, liggen zijn zomersloefkes er weer op. Bij zijn terugkomst, blijkt dat echter voorbarig te zijn geweest. Wat nu? Auto aan de kant?
Waarom auto aan de kant ? Die winterbanden heeft hij toch nog ?
Als je echt weer noodzakelijk moet rijden en geen boete wilt riskeren dan moeten de zomersloefen er weer af.
Bij mij is het nog nooit voorgekomen en voor zover ik weet bij kameraden en kennissen ook niet (ook ik rij redelijk veel naar D en heb daar familie en ... ) omdat ik altijd lang genoeg wacht mijn zomerbanden er terug op te leggen en vroeg genoeg de winterbanden (ruim voor en na, het zijn tenslotte banden voor T 7°C ). Maar "uitzonderingen" zijn idd mogelijk. Mensen die te opportunistisch of wat in de war zijn kunnen nog altijd voor gansjaarbanden gaan, altijd in de regel, geen 2x j-wissel, geen stockage... ;D
(dat wisselen gaat eigenlijk zeer snel hoor (bandenboer/garage/doe het zelf garage/... = 15 ´), en iemand die wat handig is (en het veilige mat heeft) doet het zelf).
Kijk, elk voordeel heeft zijn nadeel, daarom dat landen zoals Oostenrijk, Slovenië mss een wat duidelijkere wetgeving hebben met een fixe periode zodat de bestuurder met 100% zekerheid vanaf die datum zijn banden kan wisselen, maar het is niet verboden met winterbanden tot eind april te rijden of zelfs begin mei, hangt er vanaf waar je woont en rijdt. Ik heb zowat 22 jaar in Hochsauerland gewoond ttz op 450 m boven NN en landklimaat (~ 1 maand langere winters als Hoge Venen)
- Oostenrijk bvb van 1 november tem 15 april: http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1127991%2C%2C (http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1127991%2C%2C) ook M+S of gansjaarbanden zijn voldoende maar wel profielgrens 4 mm... in nood mogen ook zomerbanden met sneeuwkettingen maar dan onder voorwaarden.
Winterausrüstungspflicht für Personen- und leichte Lastkraftwagen
Für Pkw, Pkw mit leichtem oder schwerem Anhänger und für Klein-Lkw (also bis 3,5 t und B-Führerschein) gilt vom 1. November bis 15. April des Folgejahres eine witterungsabhängige Winterausrüstungspflicht: Pkw- und Klein-Lkw-Lenker haben bei winterlichen Fahrbedingungen folgende zwei Möglichkeiten:
1. Winterreifen
Bei Schneefahrbahn, Schneematsch oder Eis müssen an allen Rädern Winterreifen angebracht sein. Autofahrer sollten regelmäßig die Wetterberichte verfolgen. Einfache Straßennässe beispielsweise kann bei Absinken der Temperatur zu Glatteis werden und dann gilt die Winterreifenpflicht
Kennzeichnung anerkannter Winterreifen
Als Winterreifen werden gesetzlich solche anerkannt, die mit den Bezeichnungen 'M+S', 'M.S.' oder 'M & S' gekennzeichnet sind und mindestens 4 mm, bei Diagonalreifen 5 mm Profiltiefe aufweisen. Das gilt auch für so genannte Ganzjahresreifen, Allwetterreifen sowie Spikereifen.
2. Sommerreifen mit Schneeketten
Als Alternative zur Winterbereifung kann man Schneeketten auf mindestens zwei Antriebsrädern montieren. Das ist allerdings nur erlaubt, wenn die Straße durchgängig oder fast durchgängig mit Schnee oder Eis bedeckt ist.
Die Ketten sind auf den Rädern der Antriebsachse zu montieren. Wer Sommerreifen am Auto hat, sollte bei längeren Fahrten auf jeden Fall Schneeketten im Kofferraum mitführen.
- Slovenie : 15 nov tot 15 maart rest zowat idem : http://portal.wko.at/wk/format_detail.wk?AngID=1&StID=245316&DstID=0 wetgeving heb ik niet bekeken.
En gladheid kan toch ook tamelijk lokaal zijn, niet? Zeker bij temperaturen net boven/net onder het vriespunt. In regio x vriest het lichtjes, en is er wat aanvriezende mist. In regio y, is het net 1 à 2° C, en geen mist. Dus ook geen gladheid. Regio x, mag er enkel nog met winterbanden gereden worden en regio y speelt 't geen rol?
Daarom dat ook die milde winterbandenverplichting à D in feite een echte winterbandverplichting is of juister een zomerbandverbod, de winterbanden liggen erop dus je bent gerust.
Eigenlijk begrijp ik je vraag niet. Snelheidscontroles zijn ook zeer lokaal... ook daar riskeer je een boete zelfs al rij je niet onaangepast snel. Met zomerbanden in de winter riskeer je dan ook soms een - lokale - boete maar dan rij je lokaal wel -bij wintergladheid- met onaangepaste banden.
Dat voorwaardelijk karakter mbt tot verplicht gebruik van winterbanden, ik heb er mijn twijfels over....
Dat mag je hebben, D heeft trouwens de oorspronkelijke wetgeving van 2006 in 2010 al aangepast zodanig dat het Bundesgericht de wetgeving duidelijk genoeg vond.
Luxemburg heeft die D- wetgeving in 2012 overgenomen: http://www.tageblatt.lu/nachrichten/luxemburg/story/30142278
Dus dat "voorwaardelijk karakter" is nochtans in vele landen van kracht met lichte variaties (meestal voor buitenlanders), hierzie de actuele kaart, de landen in het Oranje hebben plusminus die voorwaardelijke regeling, de landen in het rood hebben wslk een duidelijkere simpele regeling (denk ik toch)
Me dunkt dat BE en NL al omsingeld is door de Oranjes:
(http://www.continental.be/www/linkableblob/banden_be_nl/6988770/data/winterbanden-wetgeving-europa-data.gif)
Maar wie weet springt BE of NL ooit op een EU-regelgeving - ik betwijfel wel het jaar 2013 -
Belgie positief over winterbandenplicht
14 februari 2012 Gepubliceerd in: Nieuws
De Belgische Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft aangegeven serieus een verplichting van winterbanden te overwegen. Dit berichten de Belgische media. Hij zei dit in de senaat naar aanleiding van een vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes. Hij zei verheugd te zijn dat de staatssecretaris positief stond tegenover een dergelijke verplichting.
Aanleiding van de vraag over de winterbanden was de resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen voor een harmonisatie van de verschillende winterbandenwetten in de Europese lidstaten.
In zijn antwoord stelde Wathelet voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in het land in een bepaalde periode, “alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.
Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplichten”, voegde hij eraan toe.
In België geldt momenteel geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden aangeraden als de temperatuur onder de zeven graden Celsius zakt.
Het is niet alleen de veiligheid hé. Het vermindert namelijk ook de files en het fileverkeer, en laat nu net Be daar zeer veel last van hebben.
uit D-wiki wetenschappelijk onderzoek fileverkeer:
Ursachen
Stau-Ursachen auf deutschen Autobahnen[2]
Typischerweise liegt die Kapazität einer Straße bei 1500 bis 2500 Fahrzeugen pro Stunde und Spur, wenn sich die Fahrzeuge mit einer Geschwindigkeit von 80-100 km/h bewegen. Schnelleres und langsameres Fahren verringert die Kapazität.
Noch weiter herabgesetzt werden kann die Kapazität z. B. durch ungünstige Witterung wie Regen, Schnee- oder Glatteis sowie ineffektives Verhalten der Verkehrsteilnehmer, zum Beispiel durch Schaulust. Dadurch können Staus aus dem Nichts entstehen, bei denen den Verkehrsteilnehmern auch nach Ende des Staus die Ursache verborgen bleibt (im Gegensatz zu Unfällen, bei denen man die Unfallstelle bei der Vorbeifahrt als Ursache erkennen kann).
Eine lokal verringerte Kapazität des Verkehrswegs durch Ereignisse wie Spursperrungen aufgrund von Baustellen oder Unfällen sowie Fahrbahnverengungen zum Beispiel vor Tunneln begünstigen die Stauentstehung noch weiter. Eine solche kapazitätslimitierende Verengung des Verkehrsweges wird auch Nadelöhr genannt.
Aber auch ein erhöhtes Verkehrsaufkommen kann für Staus verantwortlich sein. Gründe dafür können Berufsverkehr, Reiseverkehr (besonders zu Beginn und am Ende von Ferien sowie samstäglicher „Bettenwechsel” in Urlaubsgebieten) und Großveranstaltungen sein.
-
Waarom auto aan de kant ? Die winterbanden heeft hij toch nog ?
Als ik op vakantie ga, ga ik écht geen set met 4 winterbanden meesleuren. En de weersvoorspellingen op langer dan een week, zijn nog bijlange na niet altijd even betrouwbaar. Vannacht voorspelden ze nog winterse buien voor donderdag, zonet hoorde ik weer dat 't eerder droog zou blijven....
Dus op een termijn van 2 weken, voor iemand die op vakantie gaat, maak je mij niet wijs dat 't je nooit zou kunnen gebeuren dat je ietwat voorbarig de zomersloefen er al terug op hebt liggen. En als je dan bij terugkomst onverhoopt toch nog een wintrprikje krijgt, kan je ineens niet meer reglementair rijden ......
I rest my case. Dat voorwaardelijke karakter trekt op niks.
-
Waarom auto aan de kant ? Die winterbanden heeft hij toch nog ?
Als ik op vakantie ga, ga ik écht geen set met 4 winterbanden meesleuren.
Ach so, maar als ik in de winter op vakantie vertrek - ook in maart, zelfs tot half april - met de auto, dan rij ik met winterbanden, no problem.
De meesten doen dat. Kijk op de Europese kaart.
En de weersvoorspellingen op langer dan een week, zijn nog bijlange na niet altijd even betrouwbaar. Vannacht voorspelden ze nog winterse buien voor donderdag, zonet hoorde ik weer dat 't eerder droog zou blijven....
Irrelevant op winterbanden, er is geen winterbandenverbod in Zuiderse landen of whatever.
Dus op een termijn van 2 weken, voor iemand die op vakantie gaat, maak je mij niet wijs dat 't je nooit zou kunnen gebeuren dat je ietwat voorbarig de zomersloefen er al terug op hebt liggen.
Waarom zou hij nu al zomersloefen opleggen ? Waarom dat onnodig risico voor een evtl boete ?
I rest my case. Dat voorwaardelijke karakter trekt op niks.
Dat mag je, en je bent zeker niet alleen die dat denkt, maar ik zie nog altijd geen argument.
De gemiddelde minimumtemperatuur - klimaat 1981-2010- in Ukkel gemeten voor de maand april is 5,3 °C, gemiddeld min-temp in mei 9,2 °C.
(http://www.meteo.be/meteo/download/nl/5238205/image/scaletomax-700-700/min_temp_nl_1981_2010.png)
In feite kan men tot 6 maanden lang op winterbanden rijden (half okt - half april), dan is het ook veel minder druk bij de bandenboer. ;)
(en bij evtl aankoop na x-jaren nog goedkope prijzen).
-
-
(dat wisselen gaat eigenlijk zeer snel hoor (bandenboer/garage/doe het zelf garage/... = 15 ´), en iemand die wat handig is (en het veilige mat heeft) doet het zelf).
Ik zou wel eens willen weten hoeveel van diegenen die het zelf doen, een momentsleutel gebruiken en weten met welke kracht de wielbouten moeten aan- en nagetrokken worden.
Velen denken: we zullen ze maar heel goed vastdraaien, dan kunnen ze niet loskomen. Inderdaad, maar dan kunnen ze ook niet meegeven. Eens over een wat ruwe overweg rijden kan dan al een haast niet zichtbaar microscheurtje veroorzaken, dat later een barst wordt.
-
Normaal moet uw wiel gecenterd zitten, de velg sluit nauw aan op de remschijf-as.
De bouten moeten met een momentsleutel vast getrokken worden om loskomen te verkomen, ongelijke spanning leverd loskomende bouten.
Om het heel straf te zeggen met maar 10Nm op elke bout zou de velg niet los mogen komen.
-
Om het heel straf te zeggen met maar 10Nm op elke bout zou de velg niet los mogen komen.
Voor onze Touran is het 90 Nm en voor onze Volvo 140 Nm.
In Duitsland is een garagehouder die een wiel gemonteerd heeft, wettelijk verplicht om de klant er schriftelijk op te wijzen door een aanduiding in het zicht van de bestuurder dat de wielbouten na 50 à 200 km moeten nagetrokken worden. Je kunt dat zelf doen als je een momentsleutel hebt, of gratis en zonder afspraak laten uitvoeren bij die garagehouder. Het duurt slechts een paar minuten.
Onze Volvo garage is meer dan 30 km van bij ons thuis (je ziet in Duitsland maar heel weinig Volvo's), dus doe ik het zelf.
-
In feite kan men tot 6 maanden lang op winterbanden rijden (half okt - half april), dan is het ook veel minder druk bij de bandenboer. ;)
(en bij evtl aankoop na x-jaren nog goedkope prijzen).
Wellicht een goed advies voor België.
Hier in de Alpen volg ik de raad om met winterbanden te rijden tot de ijsheiligen voorbij zijn (midden mei). De gemiddelde temperatuur is hier immers heel wat lager dan in België.
-
Als ik 't goed heb, zou die Wathelet de verplichting van winterbanden overwegen. Maar begot alleen bij sneeuw. Wie dus niet rijdt als 't gaat sneeuwen, hoeft geen winterbanden. Hoe 't dan moet als zo'n zomersloefenrijder terugkeert van verlof, en 't onverwacht -let's just say bvb einde maart op een zondag- nog gaat sneeuwen, is mij daarbij een raadsel.
Volgens mij nog een Belgenmop meer.
Dat is toch de verplichting in Duitsland? Droog weer, nabij het vriespunt ga je daar niet op de bon geslingerd worden als je met zomerbanden onderweg bent, maar als je ligt te ploeteren in de sneeuw met zomerbanden heb je wel prijs.
Ja, mensen met zomerbanden moeten bij 15cm sneeuw niet de baan op. Als men vrachtwagens al weert, waarom zou men dat dan niet met personenwagens op zomerbanden kunnen?
-
Dat is toch de verplichting in Duitsland? Droog weer, nabij het vriespunt ga je daar niet op de bon geslingerd worden als je met zomerbanden onderweg bent, maar als je ligt te ploeteren in de sneeuw met zomerbanden heb je wel prijs.
Ja, mensen met zomerbanden moeten bij 15cm sneeuw niet de baan op. Als men vrachtwagens al weert, waarom zou men dat dan niet met personenwagens op zomerbanden kunnen?
Je spreekt jezelf tegen. Bij temperaturen rond het vriespunt, kunnen hooguit enkele graden méér of minder het verschil maken tussen smeltende sneeuw of sneeuw die blijft liggen. Of het tijdstip waarop de neerslag valt. Bij de voorlaatste sneeuwval, kwamen we bijvoorbeeld in het Antwepse erg goed weg. Gewoon omdat de neerslag hier toen pas in de ochtend is beginnen vallen. Aan de kust daarentegen, waren de chauffeurs van Langemark die nacht al aan het ploeteren in een ferm dik pak sneeuw. En het zou zeker ook niet de eerse keer zijn dat de chauffeurs in Limburg liggen te ploeteren terwijl het vanaf de Kempen amper sneeuwt, en er in het Antwerpse, en O-W Vlaanderen helemaal niks valt.
-
Dat is toch de verplichting in Duitsland? Droog weer, nabij het vriespunt ga je daar niet op de bon geslingerd worden als je met zomerbanden onderweg bent, maar als je ligt te ploeteren in de sneeuw met zomerbanden heb je wel prijs.
Ja, mensen met zomerbanden moeten bij 15cm sneeuw niet de baan op. Als men vrachtwagens al weert, waarom zou men dat dan niet met personenwagens op zomerbanden kunnen?
Idd, dat quasi zomerbandverbod op wintergladde wegen zoals in D en andere landen zou voor BE een goede keus zijn.
Maar als er hier forummers zijn die eerder een strikte verplichting zoals Oostenrijk zien zitten of een variant daarvan gelieve zich te melden: ;)
bvb tussen 1 november en 1 april een strikt verbod op zomerbanden, enkel tussen die data´s kunnen boetes uitgeschreven worden.
Maar dan voor iedereen... rijden of niet-rijden(geparkeerd) op of langs de openbare weg; ook op bepaalde parkings en parkeerplaatsen kunnen dan "naar hartelust" boetes uitgeschreven worden; zo´n beetje naar de gordeldracht kijken en even bukken om naar de banden te kijken, lap dubbel kassa ... :-\
Oei ik kan het me al voorstellen die even dringend maar naar den Aldi of Delhaize om de hoek moeten en ze hebben enkel zomersloefen... ;D
-
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen... ;D
Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben. :D
-
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen... ;D
Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben. :D
(hoeft geen sneeuwdag te zijn bij een strikt periodiek zomerbandverbod)
Idd, dan maar met de terreinfiets. Ze zullen het wel leren (als er ooit een wetgeving komt zoals D).
Of ze kunnen wachten tot in al HUN wegen geruimd/gestrooid zijn en-of alles ontdooit is... ;D
-
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen... ;D
Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben. :D
(hoeft geen sneeuwdag te zijn bij een strikt periodiek zomerbandverbod)
Idd, dan maar met de terreinfiets. Ze zullen het wel leren (als er ooit een wetgeving komt zoals D).
Of ze kunnen wachten tot in al HUN wegen geruimd/gestrooid zijn en-of alles ontdooit is... ;D
Ik zeg hierover ook nog 1 ding. Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg. Minder auto's = minder files = minder vervuiling. Allemaal goed dus. Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat.
-
Ik zeg hierover ook nog 1 ding. Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg. Minder auto's = minder files = minder vervuiling. Allemaal goed dus. Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat.
Ik zeker niet, ik gebruik hem in de winter soms ook, maar deze winter kan ik de dagen bijna op 1 hand tellen.
Niets van gemerkt in het buitenland waar dat al vele jaren zo is. Integendeel zelfs.
Een # "Seizoennummerplaat" Saisonkennzeichen of "Wisselnummerplaat" Wechselkennzeichen (2 auto´s rijden met 1 nummerplaat) zal in achterlijk-Be wel niet voor morgen zijn...
# http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Saisonkennzeichen
(http://i.auto-bild.de/ir_img/6/8/1/9/0/7/Saison-Kennzeichen-474x316-3cba3cdb728a1483.jpg)
vb. enkel geldig van 1 april tem 31 oktober.
Ik ben één van de weinigen (in de internationale autoclub) die zo´n ding niet kan krijgen.
-
Ik zeg hierover ook nog 1 ding. Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg. Minder auto's = minder files = minder vervuiling. Allemaal goed dus. Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat.
Ik zeker niet, ik gebruik hem in de winter soms ook, maar deze winter kan ik de dagen bijna op 1 hand tellen.
Niets van gemerkt in het buitenland waar dat al vele jaren zo is. Integendeel zelfs.
Een # Seizoennummerplaat of Wisselkenteken (2 auto´s rijden met 1 nummerplaat) zal in achterlijk-Be wel niet voor morgen zijn...
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Saisonkennzeichen
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/GERMANY%2C_DACHAU_motorcycle_license_plate_seasonal_-_Flickr_-_woody1778a.jpg/220px-GERMANY%2C_DACHAU_motorcycle_license_plate_seasonal_-_Flickr_-_woody1778a.jpg)
vb. enkel geldig van 1 maart tem 31 oktober.
Maar dat mag dus niet, dus doe ik hem weg
-
Maar dat mag dus niet, dus doe ik hem weg
Dat mag wel bij Duitse wetgeving, jij bedoelde dus de Oostenrijkse wetgeving; die zie ik hier ook niet komen, jij wel ?
(met de tweede wagen rij ik idd soms naar D, 1x deze winter - Aachen -)
-
Maar dat mag dus niet, dus doe ik hem weg
Dat mag wel bij Duitse wetgeving, jij bedoelde dus de Oostenrijkse wetgeving; die zie ik hier ook niet komen, jij wel ?
ik hoop van niet; maar, tenzij ik me vergis, is het wel de Oostenrijkse wetgeving die de deelnemers aan deze draad zouden verkiezen, niet ?
-
-
ik hoop van niet; maar, tenzij ik me vergis, is het wel de Oostenrijkse wetgeving die de deelnemers aan deze draad zouden verkiezen, niet ?
Ik heb gemengde gevoelens bij het echte verplichten. Enerzijds ben ik er voor, anderzijds heb ik wel begrip voor een handjevol mensen die het niet kopen maar dan ook van de baan blijven als het echt niet moet. Ik kan alleen niet goed tegen personen op slechte of niet aangepaste banden (kale winterbanden vallen hier ook onder) die dan toch buitenkomen en iedereen ophouden, waarbij ik dan nog heb over écht belachelijke snelheden, niet gewoon mensen met wat schrik. Worst case zijn er ook mensen die een ongeval veroorzaken daardoor, dan vind ik persoonlijk wel dat er aan het aansprakelijkheidsniveau mag gesleuteld worden. Beetje zoals in Duitsland als je boven 130 km/u gaat als ik me niet vergis.
Nadeel is dan weer dat als je mensen met slechtere banden een grotere aansprakelijkheid gaat geven, dat ze nog meer schrik krijgen en we eindigen in een vicieuze cirkel tot stilstand. Daarom ben ik ook wel voor boetes op te traag rijden. Afgelopen sneeuw genoeg kiekens gehad aan 10 à 20 km/u waar 50 km/u nog zéér veilig was. (Gestrooid en geen bochten..)
Eigenlijk hoeven ze enkel maar artikel 10.1.1 of 10.2 wat aan te passen. :-\
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/168-art10
Vergeet ook niet dat de Oostenrijkse wetgeving gansjaarbanden toelaat (ook de Duitse) - geen wisselen dus -, maar dat gaat serieus in de kosten als bij minder als 4 mm profiel (Oostenrijk) al een boete kan opleveren.
Men kan dan ook die *betonnen gansjaarbandjes nemen die heel slecht zijn op natte baan... :-X
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_Test_175_65_R14.aspx
deze met *slijtage 0,8 : http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_175_65_R14_details.aspx?testId=105&recordId=2340 :-X
enkel de GY-vector blijkt die naam relatief waardig (heeft daarvoor als enige ook sneeuwvlokje gekregen).
dit is geen reclame en ik ben geen bandenhandelaar: ;D
http://www.kwik-fit.nl/goodyear-autobanden/vector-4seasons voor de gepensioneerden en dito mensen met weinig tijd... (ik heb tijd)
Beetje zoals in Duitsland als je boven 130 km/u gaat als ik me niet vergis.
In feite vanaf bewezen 150 kmh maar enkel voor een deel van de extra-schade, niet de schuld (behalve bij extreem hoge snelheid).
-
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen... ;D
Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben. :D
(hoeft geen sneeuwdag te zijn bij een strikt periodiek zomerbandverbod)
Idd, dan maar met de terreinfiets. Ze zullen het wel leren (als er ooit een wetgeving komt zoals D).
Of ze kunnen wachten tot in al HUN wegen geruimd/gestrooid zijn en-of alles ontdooit is... ;D
terreinfiets met winterbanden? Anders kassa kassa dan maar? ;D
-
terreinfiets met winterbanden? Anders kassa kassa dan maar? ;D
Hebben die niet sowieso allemaal gansjaarbanden ? ;)
-
anderzijds heb ik wel begrip voor een handjevol mensen die het niet kopen maar dan ook van de baan blijven als het echt niet moet.
Tot ze een telefoontje krijgen dat een familielid in het ziekenhuis beland is. Dan rukken ze uit op hun zomersloefen en moet het snel gaan.
-
terreinfiets met winterbanden? Anders kassa kassa dan maar? ;D
Hebben die niet sowieso allemaal gansjaarbanden ? ;)
Nee vaak Sjansaar banden, zonder dat ze het beseffen.
-
-
Tot ze een telefoontje krijgen dat een familielid in het ziekenhuis beland is. Dan rukken ze uit op hun zomersloefen en moet het snel gaan.
Kan gebeuren. Maar ook zij met fatsoenlijke banden gaan waarschijnlijk meer risico nemen door de emoties. De marge is dan iets groter, het kan schelen, maar ik denk dat de personen die halsoverkop vol met adrenaline vertrekken weinig verschil zouden hebben.
De meeste hebben een volstrekt minimum aan adrenaline nodig, en sommige redelijk veel ;)
bron Wiki:
Adrenaline is schadelijk als het in te grote hoeveelheden of te langdurig vrijkomt en een adrenalineverslaving kan ernstige schade aanrichten, maar in sommige gevallen is het noodzakelijk dat de stof wordt aangemaakt omdat het de alertheid verhoogt en meer energie geeft.