Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 04 april 2013 - 18:46:30
-
Groen licht voor proefproject kilometerheffing personenwagens
Het geplande proefproject rond een kilometerheffing voor personenwagens in de zone van het Gewestelijk Expresnet (GEN) kan van start gaan. De drie gewesten zijn het eens over de uitwerking van het project.
Het proefproject maakt deel uit van het overkoepelende akkoord dat de gewesten begin 2011 sloten. Dat akkoord voorzag in de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens, een wegenvignet voor lichtere voertuigen en een proefproject rond een kilometerheffing voor personenwagens in de GEN-zone.
De gewesten zijn het nu eens over de lancering van het geplande proefproject. Concreet zal de uitvoerder van het proefproject 1.200 proefpersonen selecteren. Die proefpersonen zullen dan een apparaatje (een On-Board Unit of OBU) krijgen die hun verplaatsingen registreert. Tegelijk zullen de deelnemers kunnen zien wat het tarief is op het traject dat ze kiezen.
De doorlooptijd van het hele proefproject wordt op ongeveer 10 maanden geschat. De resultaten van de proef worden verwacht in de eerste helft van 2014.
Inkomen
"Met dit proefproject kunnen we nu nagaan op welke manier een kilometerheffing de mobiliteit beïnvloedt. We willen ook nagaan of mensen zich anders gaan verplaatsen afhankelijk van hun inkomen, zodat we ook de sociale aspecten van een kilometerheffing voor personenwagens niet uit het oog verliezen", aldus Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Bron (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1361074/groen-licht-voor-proefproject-kilometerheffing-personenwagens.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder)
-
We willen ook nagaan of mensen zich anders gaan verplaatsen afhankelijk van hun inkomen
Die worden dus slapend rijk in de wetstraat
Hou uw oude moto maar bij die gaat nog geld opbrengen.
-
-
Dat verwondert toch niemand hoop ik ?
Nederland heeft het Be voorgedaan met een véél langer proefproject, en zelfs daar (met betere weginfra en OV) is het niet van de grond geraakt, zelfs niet na een 2de aanloop.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Nederland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anders_Betalen_voor_Mobiliteit
-
Nu komen de "interpretaties" die ons duidelijk zullen maken dat we het eigenlijk wél willen, en dat het een goede zaak zal zijn voor ons, dat er minder zal gereden worden, kortom :
HOERA voor het Rekeningrijden !
http://www.gva.be/cnt/dmf20140731_01198852/crevits-resultaten-proef-rekeningrijden-moeten-nog-geinterpreteerd-worden
-
Nu komen de "interpretaties" die ons duidelijk zullen maken dat we het eigenlijk wél willen, en dat het een goede zaak zal zijn voor ons, dat er minder zal gereden worden, kortom :
HOERA voor het Rekeningrijden !
Inderdaad. Zoals destijds tijdens de betogingen tegen de TGV. Herman De Croo zag de bordjes "Weg met de TGV" en hij zei: "Zie je wel, iedereen wil eens weg met de TGV".
-
En een goede 2 jaar later gaat onze minister het warm water weer uitvinden
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150619_01738599
-
Het was altijd al de bedoeling om kilometerheffing voor personenwagens in te voeren
Beginnen met vrachtwagens was maar het opwarmertje voor de kikker in het warmwaterbadje ...