Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op zondag 07 april 2013 - 17:34:44
-
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar
Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. [...]
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1363541/diesel-pas-rendabel-vanaf-30-000-km-per-jaar.aspx
-
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar
Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. [...]
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1363541/diesel-pas-rendabel-vanaf-30-000-km-per-jaar.aspx
Nog 10.000-15.000 km te weinig zou ik zeggen, vb NL : http://www.benzineofdiesel.nl/
´t wordt tijd dat ze de dieselaccijns gaan verhogen, of de wegentaks ;) ;D :-X
In elk geval zien we het prille begin van een mogelijke stabilisatie in het personenwagenpark met nieuwe cijfers 1-8-2012, met 61,8 % 2011 spande BE (tesamen met kindje Luxemburg) al de kroon in Europa en wslk in de wereld. 2012 is het zelfs 62,5 % geworden... BE aan de top..., en ook van de slechtste luchtkwaliteit in Europa :-[
Maar het zal voor minstens nog 15 jaar maar een druppel op een hete steen zijn qua roetdeeltjesuitstoot (vooral UFP) en ook NOx.
We mogen onze politiekers en beleidsmensen danken dat ze niet naar het buitenland en naar wetenschappers geluisterd hebben. ;D :P
Dieselvoertuigen leggen uiteraard de meeste kms/jaar af, daarmee rijden dieselpw´s zowat 85 % van alle personenwagenkms in BE.
Grootte van het voertuigenpark (1977-2012)
Op 1 augustus van het jaar 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Personenwagens 4.874.426 4.918.544 4.976.286 5.048.723 5.130.578 5.192.566 5.276.283 5.407.015 5.443.807
- rijdend op benzine 2.489.629 2.422.338 2.330.471 2.247.799 2.161.807 2.092.472 2.035.578 2.005.481 1.981.861
- rijdend op diesel 2.300.504 2.416.818 2.570.671 2.730.958 2.903.238 3.038.521 3.181.431 3.341.480 3.400.646
- rijdend op gas 65.291 60.413 56.189 51.026 46.587 42.485 37.463 33.594 29.542
- met elektrische motor 30 22 13 8 10 10 36 162 647
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/
Dieselroetdeeltjes zijn verleden jaar juni pas officieel (enkel) kankerverwekkend verklaard door het *WHO (zoals asbeststof en arseen) wat heeft dat lang geduurd, en dan zijn het nog de dikkere roetdeeltjes of de slechte maat voor gezondheid (PM10-PM2,5) wat gaat dat worden als ze de UFP = PM 0,1 -die geen enkele filter tegenhoudt- eens wereldwijd gaan monitoren...
* http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf
Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence that exposure is associated with an increased risk for lung cancer. [ refertes ...]
Zouden we binnen x-jaren een euronorm 7 krijgen waar quasi alle nieuwe pw-diesels verband worden uit het verkeer ?
bvb enkel vrachtvervoer + 3,5 T nog mogelijk met dieselmotor
Het zou me toch serieus verrassen, maar ik maak me ook geen illusies.
De mensen worden toch met open ogen bedrogen, menige willen precies bedrogen worden... :-\
En al dat geheisa in de media helpt ook niets:
http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/verkeersvervuiling-triggert-hartinfarcten/article-1194958046767.htm
-
Het zou me toch serieus verrassen, maar ik maak me ook geen illusies.
De mensen worden toch met open ogen bedrogen, menige willen precies bedrogen worden... :-\
idd
elk jaar sterven in europa 1 miljoen mensen ten gevolge van de luchtvervuiling door diesels
een ander miljoen sterft door gevolgen van passief roken
een ander miljoen ten gevolge van verkeersongevallen
nog een ander miljoen ten gevolge van geluidsoverlast door het verkeer
....
en zo gaat het maar door
en de mens in onze verzuurde maatschappij neemt dat allemaal op en onthoudt het
en telkens er eens stof op de auto ligt is het van de dieselvoertuigen
vroeger kwam dat uit de sahara
als nu de meters tielt slaan door saharastof, dan mogen we met z'n allen maar 90 km/u rijden omdat de diesels te veel vervuilen
ik begin dit stilaan allemaal beu te worden
nog 8 jr en ik vertrek met pensioen naar het hoge noorden
waar mensen nog verdraagzaam zijn, en niet groen van jaloezie
als ze de diesel buiten willen, dat ze dan doen als in Zweden
ipv de diesel te bestraffen, belonen ze daar de andere voertuigen
daar zie je bijna geen dieselvoertuigen meer aan de pomp
de mensen rijden niet meer kms omdat er meer en betere wegen aangelegd worden
(de wegen zijn er na een winterprik zelf nog beter aan toe dan hier)
de mensen zijn er groener dan hier
maar niet omdat ze mediageil zijn
gewoon omdat ze zien dat het kan zonder al dat gezever en gezaag
(het moest er even uit)