Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op maandag 22 april 2013 - 16:35:51

Titel: 'Respect 30 & 50' beloont chauffeurs die snelheid aanpassen
Bericht door: jozef op maandag 22 april 2013 - 16:35:51
Citaat van: autokanaal.be
'Respect 30 & 50' beloont chauffeurs die snelheid aanpassen

De verkeerveiligheidscampagne 'Respect 30 & 50' van het Brussels gewest beloont chauffeurs die de snelheidslimieten respecteren. Het gewest werkt daarvoor samen met de Brusselse politie en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

De campagne "Respect 30 & 50" wijst op het belang van snelheidslimieten, die heel wat mensenlevens kunnen redden. "Door met z'n allen iets trager te rijden in Brussel kunnen we jaarlijks 50 à 60 doden en zwaargewonden vermijden", zegt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "Trager rijden kent alleen winnaars."

Win For Life

Om de "winnaars" te belonen, krijgen chauffeurs die de snelheidsbeperking respecteren een 'Win For Life'-biljet. Het BIVV deelt aan de automobilisten ook "fortune cookies" uit met een positieve boodschap en een brochure.

De campagne duurt nog tot 15 mei. Op verschillende plaatsten in het Brussels gewest zullen de acties onaangekondigd plaatsvinden. Meer info is te vinden op www.respect30.be of www.respect50.be.

(http://www.autokanaal.be/imgpath/assets_img_am/2013/04/17/2589075/respect-30-50-beloont-chauffeurs-die-snelheid-aanpassen_19_630x350.jpg)

Bron (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1369571/respect-30-50-beloont-chauffeurs-die-snelheid-aanpassen.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder)
Titel: Re: 'Respect 30 & 50' beloont chauffeurs die snelheid aanpassen
Bericht door: Michel op maandag 22 april 2013 - 17:17:39
Citaat
"Door met z'n allen iets trager te rijden in Brussel kunnen we jaarlijks 50 à 60 doden en zwaargewonden vermijden", zegt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "Trager rijden kent alleen winnaars."
??? ::)  Ook voor de tram dan ?  ;D

Typisch opgeblazen snelheidsfobie, op alle wegen (dus ook die waar Vmax 70 en meer is) in het Gewest Brussel vielen maar 25 doden in 2011 en zelfs in de recordjaren vielen er maar 45, zwaargewonden zowat gemiddeld 220 per jaar.

Waar halen ze die onzin uit ? Precies dat bij 30 en 50 geen doden meer vallen, wie weet zelfs nog meer omdat de zwzwgbr dan al helemaal denkt zomaar arrogant over te kunnen steken... In elk geval hebben die 30 zones geen of niet veel verbetering gebracht.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/

Mss bedoelt die Groene wel de tram.  :P

Citaat
Aantal ongevallen met dodelijke afloop gestegen bij MIVB

Bewerkt door: Peter Luysterborg
30/05/12 - 07u52  Bron: belga.be

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1445987/2012/05/30/Aantal-ongevallen-met-dodelijke-afloop-gestegen-bij-MIVB.dhtml

De tram is duidelijk het gevaarlijkste vervoermiddel per personenkilometer qua slachtofferrisico (dus niet alleen voor de inzittenden). Ook in het buitenland trouwens (Nederland, zelfs Zwitserland).

Het is niet alleen snelheid dat ongevalgevolgen verzwaard andere factoren zoals massa en het front van de tram spelen ook een rol, maar dan hoor je die Groene schillen niet. Bussen en Trams is heilig voor die domme meloenen, die gevaartes mogen door de bebouwde kom denderen, die zijn Groen, NOT.
Titel: Re: 'Respect 30 & 50' beloont chauffeurs die snelheid aanpassen
Bericht door: jozef op maandag 22 april 2013 - 23:19:30
Alleen al vanwege zijn enorme stopafstand wegens de geringe adhesie tussen wielen en sporen hoort een spoorvoertuig zoals een tram eigenlijk niet thuis tussen het andere wegverkeer.
Titel: Re: 'Respect 30 & 50' beloont chauffeurs die snelheid aanpassen
Bericht door: jo op dinsdag 23 april 2013 - 20:11:40
Alleen al vanwege zijn enorme stopafstand wegens de geringe adhesie tussen wielen en sporen hoort een spoorvoertuig zoals een tram eigenlijk niet thuis tussen het andere wegverkeer.
Ben blij dat te lezen, snap niet dat ze dat zo willen uitbouwen hier.
Metro vind ik dan weer wel goed.