Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Michel op donderdag 25 april 2013 - 12:56:08
-
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/ovj_erkent_snelheidsboete_op_d.html#comments
OvJ erkent: trajectcontrole op de A2 = uitlokking
De ANWB riep het vorig jaar al: Trajectcontrole bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de A2 tussen 020 en 030 is een vorm van uitlokking. Precies dat wordt nu door de Officier van Justitie van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (de boeteverzamelaars, dus) ook toegegeven. Een boete van 186 euro die iemand scoorde op de A2 bij Vinkeveen is op grond van Artikel 47 van het Wetboek van strafrecht NIETIG VERKLAARD. Het bezwaarschrift dat door Boeteservice.nl namens de bekeurde automobilist is ingediend heeft 'voldoende aannemelijk gemaakt dat de beschikking niet in stand kan blijven'. Het argument: het ruimschoots verschaffen van de gelegenheid om harder te rijden dan maximaal 100 km/h, terwijl dat op dit traject van slechts 2900 meter helemaal niet is toegestaan, is een vorm van uitlokking. Mee eens, zei de OvJ, en hij scheurde de boete doormidden. Vrijgepleit van snelheidsstraf, deze nachtelijke hardrijder op die heerlijk brede asfalthemel tussen Amsterdam en Utrecht. Mooi precedent voor alle opvolgbezwaren, want nu hoeft iedereen die bekeurd is op de A2 alleen nog maar terug te verwijzen naar deze uitspraak. Betere reclame hadden de bijters van Boeteservice.nl niet voor zichzelf kunnen maken. Vroemmm!
Van Rossem | 25-04-13
Mooi precedent. ;D
-
zal jammergenoeg in belgie niet gelden
daarvoor zullen ze geen voorbeeld nemen aan nederland
-
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.
Maar enkele jaren geleden heeft een rechter hier in Duitsland heel wat stof doen opwaaien omdat hij alle snelheidsovertredingen die op een bepaalde plaats vastgesteld waren, niet vervolgd heeft. Zijn argument was dat de plaatselijke snelheidsbeperking onverantwoord laag was, en de snelheidscontrole bijgevolg enkel het ontvangen van boetegelden tot doel had, en niet de verkeersveiligheid.
Ik ben wel voor de idee om de bestraffing van een overtreding te koppelen aan het feit of ze al dan niet gepaard gegaan is met hinder, gevaar of een ongeval. In Duitsland is dit reeds van toepassing op de boetetarieven.
-
Ik ben wel voor de idee om de bestraffing van een overtreding te koppelen aan het feit of ze al dan niet gepaard gegaan is met hinder, gevaar of een ongeval. In Duitsland is dit reeds van toepassing op de boetetarieven.
En in Beieren wordt naargelang omstandigheden tot extra 15 kmh marge (+ 5 grds = 20 kmh) geflitst op de -beperkte - Autobahnstukken, dat zie ik in kassa-land Be nooit gebeuren.
Op andere wegen tot 10 kmh (wettelijke marge = 5 kmh + 5 kmh extra).
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php
Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h
andere D-deelstaten voor zover beschikbaar:
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/
-
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.
In België hebben we daar toch ook al een precedent van:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1106243
-
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.
In België hebben we daar toch ook al een precedent van:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1106243
Ik denk dat daar dan de boete berekend werd op bbk-50 kmh limiet ipv 30 kmh, scheelt ook al een heel pak -of rijverbod- met 66 kmh....
-
En in Beieren wordt naargelang omstandigheden tot extra 15 kmh marge (+ 5 grds = 20 kmh) geflitst op de -beperkte - Autobahnstukken, dat zie ik in kassa-land Be nooit gebeuren.
Op andere wegen tot 10 kmh (wettelijke marge = 5 kmh + 5 kmh extra).
Maar ze moeten die tolerantie hier slechts zeer zelden toepassen, Michel, want de meesten die ze hier flitsen, zitten zéér ver boven de maximaal toegestane snelheid (en dan meestal ook zéér ver boven de toestane hoeveelheid alcohol in het bloed).