Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 15 mei 2013 - 17:02:49
-
Defect intelligent verkeerslicht kost bestuurders 125.011 euro/jaar
Bijna vier op de tien (38 procent) weggebruikers ervaren vaak tot zeer vaak dat verkeerslichten niet goed afgestemd zijn op de verkeersstroom. Uit een berekening inzake zo'n defect intelligent verkeerslicht blijkt dat dit automobilisten handenvol tijd en geld gost.
Een en ander blijkt uit de VAB-mobiliteitsbarometer, een bevraging bij een duizendtal automobilisten. Mobiliteitsclub VAB schat dat 1 op de 15 kruispunten kampt met een of ander technisch defect aan de verkeerslichten.
Volgens VAB gaat het veelal om storingen aan de detectielus, die aan het sturingssysteem informatie geeft hoe druk het is in de verschillende richtingen. "Een defecte detectielus kan de wachttijden en dus files in een bepaalde richting doen toenemen", aldus de mobiliteitsclub, die ook hekelt dat dergelijke defecten soms pas na lange tijd hersteld worden nadat ze toevallig opgemerkt of gesignaleerd werden, aangezien er geen systematische of automatische controle gebeurt.
81.760 liter brandstof verloren
VAB berekende dat een defect aan een intelligent verkeerslicht dat door een van haar leden gemeld werd op de N75 in Dilsen-Stokkem, de automobilisten 125.011 euro per jaar kost. "Omdat de voertuigen er onnodig moeten afremmen en accelereren gaat elke dag zowat 224 liter brandstof verloren, of jaarlijks 81.760 liter", klinkt het. Elke stop zorgt bij een gemiddelde auto voor een meerverbruik van 2 centiliter, aldus VAB. De ecologische schade bedraagt 204 ton CO2.
Controleren
VAB vraagt daarom aan Vlaams minister van Mobiliteit Crevits de oprichting van een speciaal team van specialisten, naar Nederlands voorbeeld, die de werking van de verkeerslichten op de belangrijkste kruispunten controleren en optimaliseren.
Bron (http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1378906/defect-intelligent-verkeerslicht-kost-bestuurders-125-011-euro-jaar.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokonder)
En dan de autofabrikanten maar torenhoge investeringen opleggen om het verbruik nog met 0,1 liter op 100 km te verminderen... de Belgische overheid zal het resultaat wel teniet doen.
-
Zoals de lichten op de Pierstraat in Aartselaar (aan de vroegere Peugeot), 24/24 staan die in hetzelfde regime om 5uur smorgens sta je dus makkelijk meer dan een minuut voor een licht zonder ook 1 ander voertuig in de omtrek.
-
hier in de buurt hebben ze onlangs (weliswaar oude , maar nog perfect werkende) intelligente verkeerslichten vervangen door "domme" exemplaren. Nu sta je er bijna dagelijks voor niks stil, en in de spits zelfs 2 of 3 keer terwijl je vroeger zelden moest stoppen :'(
-
-
Crevits: "Afstemmen verkeerslichten moet prioriteit volgende legislatuur zijn"
De volgende Vlaamse legislatuur moet werk maken van een actieplan voor het op elkaar afstemmen van de verkeerslichten, zoals dat nu al bestaat voor het onderhoud van de wegen.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1387136/crevits-afstemmen-verkeerslichten-moet-prioriteit-volgende-legislatuur-zijn.aspx
Als het op elkaar afstemmen van de verkeerslichten even goed gaat gebeuren als het onderhoud van de wegen, dan staat we er niet goed voor!
-
"Afstemmen verkeerslichten moet prioriteit volgende legislatuur zijn"
http://youtu.be/ALf2EA7neKM
-
Als het op elkaar afstemmen van de verkeerslichten even goed gaat gebeuren als het onderhoud van de wegen, dan staat we er niet goed voor!
Om ze nog slechter af te stellen dan nu het geval is, moet je toch wel een échte kampioen zijn .... (Hoewel, telkens je denkt alles te hebben gezien in dit land ... blijkt al snel dat je je mening toch moet herzien)
-
De lichten in België staan helemaal fout afgesteld... Vaak wordt er pas een detectie gedaan van een 100 meter, en in de praktijk betekent dit dat het licht op groen gaat als er een hoop verkeer al staat te wachten, dan op rood gaat als er in die 100 meter geen verkeer meer is, maar daar komt natuurlijk net buiten die 100 meter de volgende groep auto's aan die tegengehouden werd aan het vorige licht. Dus zo krijg je bij elk kruispunt een rood licht...