Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 11 juli 2013 - 15:08:10
-
Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418686/ribbelstroken-moeten-wielerterroristen-doen-afremmen.aspx
Jammer dat men, omwille van de wielerterroristen, een maatregel neemt die ook de fatsoenlijke fietsers benadeelt.
-
de families met gehandicapte kinderen in de aanhangwagen zullen nu ook moeten wegblijven
-
Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418686/ribbelstroken-moeten-wielerterroristen-doen-afremmen.aspx
Jammer dat men, omwille van de wielerterroristen, een maatregel neemt die ook de fatsoenlijke fietsers benadeelt.
Toch niet helemaal... , Jozef:
Over een afstand van 23 kilometer, tussen Zwijnaarde en Eine, werden om de kilometer brede witte ribbelstroken voor fietsers aangebracht. Met uitzondering van een halve meter langs weerszijden van het pad moeten de fietsers over tien drempels van bijna anderhalve centimeter hoog rijden.
Er hangt ook een poll onder: ;D
Bedankt voor uw stem!
Goede maatregel om 'wielerterroristen' af te stoppen 81.84%
Puur pestgedrag t.a.v. wieleramateurs 18.16%
-
Die 18,6% zijn dus de wielerterroristen.
-
Jammer dat men, omwille van de wielerterroristen, een maatregel neemt die ook de fatsoenlijke fietsers benadeelt.
Een noodzakelijk kwaad dat we er helaas moeten bij nemen, vrees ik. De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja. Maar zoals sommigen tekeer gaan, zo kan het ook niet langer. Vroeg of laat moest de overheid wel iets gaan doen.....
Van een slabakkende overheid die geen doeltreffende maatregelen treft, totdat buurtbewoners het finaal zodanig spuugzat worden, dat ze duimspijkers gaan beginnen strooien, word ik nu ook niet meteen vrolijker....
-
Vroeg of laat moest de overheid wel iets gaan doen.....
ipv een doelgerichte aktie te ondernemen
maar ze kunnen dat niet zonder zelf buiten te komen
dus, de gemakkelijkste oplossing is iedereen kl*ten
zonde zelf moe te worden
-
Als controles + boetes weinig uithalen, wat stel je dan nog voor?
-
Als gebruiker van het jaagpad langs de Dender (Geraardsbergen - Aalst) zowel als wandelaar als fietser stoor ik mij nu reeds aan die ribbels aan de sluis van Ninove. Wat als ze er nog meer gaan aanleggen? Sorry maar dat is inderdaad weerom de wereld op zijn kop. Omdat een aantal ongemanierden overlast bezorgen zullen we iedereen eens goed beginnen kl....
Bert, sorry jongen maar ik heb op dat traject nog NOOIT een agent gezien, laat staan dat ze er zouden verbaliseren. Over de Scheldedijk spreek ik mij niet uit.
Ik stel dan voor dat met her en der te lande fietssnelwegen begint aan te leggen waar sportievelingen ook hun ding kunnen doen, of bepaalde uren van de dag reserveren.
-
Bert, sorry jongen maar ik heb op dat traject nog NOOIT een agent gezien, laat staan dat ze er zouden verbaliseren. Over de Scheldedijk spreek ik mij niet uit.
Ik woon niet ver van de Scheldedijk, en ook de dijk langsheen de Rupel is hier vlakbij. Ik heb hier al vaak genoeg PV's zien uitschrijven, maar het helpt gewoon geen lap. Die gasten hebben nauwelijks hun PV in hun achterzak zitten, oom agent is uit het zicht en ze doen vrolijk verder. Enneuh, tegen zo'n peleton die als een bende losgeslagen bizons komt voorbijgeraasd zijn 1 of 2 klabakken uiteraard machteloos.
Ik stel dan voor dat met her en der te lande fietssnelwegen begint aan te leggen waar sportievelingen ook hun ding kunnen doen, of bepaalde uren van de dag reserveren.
Dure investering voor een bende macho's op twee wielen, dat overal lak aan heeft. Nog een hoop belastinggeld spenderen, en die gasten ervoor belonen omdat ze aan alles en iedereen lak hebben. Neen, bedankt. En je gaat me trouwens niet wijsmaken dat die gasten daar dan wél ineens gebruik van zouden maken. Voorbeeldjes genoeg te vinden van goed berijdbare fietspaden, wijl de wielerterrorist het grandioos vertikt om er gebruik van te maken.
-
Als controles + boetes weinig uithalen, wat stel je dan nog voor?
Wat bedoel je evtl boetes op snelheid ? Op basis van welke artikelen, en hoe meten ? :-\
-
Wat bedoel je evtl boetes op snelheid ? Op basis van welke artikelen, en hoe meten ? :-\
Ik ben nog nooit gestopt als ze er ene stonden op te schrijven, maar ik vermoed eerder op artikel 7.
-
Wat bedoel je evtl boetes op snelheid ? Op basis van welke artikelen, en hoe meten ? :-\
Ik ben nog nooit gestopt als ze er ene stonden op te schrijven, maar ik vermoed eerder op artikel 7.
Op Artikel 7 gaat natuurlijk heel veel, zoals op Art 10.
Maar blijkbaar gaat het vooral om die max 30 kmh die het scheepvaartreglement oplegt op een jaagpad...
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/130711_ribbelstroken
Het probleem was evenwel dat grote groepen wielertoeristen er soms met hoge snelheid passeerden, wat het er niet veiliger op maakte. Voor het jaagpad geldt officieel een maximumsnelheid van 30 km/u. Om die beter afdwingbaar te maken, heeft Waterwegen en Zeekanaal over een afstand van 23 km ribbelstroken aangelegd. In totaal zijn zo'n 20 "verkeersremmers" aangebracht.
"Volgens het scheepvaartreglement is de maximumsnelheid 30 km/u. We merken dat als gebruikers er te snel rijden, dit veiligheidsproblemen oplevert voor andere gebruikers", zegt Agnes Peil van Waterwegen en Zeekanaal. "Wij merken inderdaad dat er te snel gereden wordt. Misschien is zo'n jaagpad visueel aantrekkelijker om sneller te gaan rijden. Op wegen wordt dan een rotonde of verkeersdrempel aangelegd, wij hebben nu ook iets aangelegd zodat de snelheid normaal wordt."
De ribbelstroken tussen Gent en Oudenaarde maken deel uit van een proefproject. Mogelijk komen er ook langs de Dender en langs het kanaal Gent-Oostende.
KB en info scheepvaartreglement vind je hier:
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx
Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?
De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.
De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.
Dus moeten "ze" daar de snelheid op 30 kmh gaan controleren...
-
Maar blijkbaar gaat het vooral om die max 30 kmh die het scheepvaartreglement oplegt op een jaagpad...
daarover hebben we al een boompje opgezet
die 30 km/u is niet voorzien in de wegcode
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
-
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
-
Je mag zoveel snelheidsbeperkingen opleggen als je wil: volgens het technisch reglement hoeven fietsen niet van een snelheidsmeter voorzien te zijn, en dus kan je fietsers onmogelijk straffen als ze sneller dan toegestaan rijden, volgens het algemene rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is.
-
Je mag zoveel snelheidsbeperkingen opleggen als je wil: volgens het technisch reglement hoeven fietsen niet van een snelheidsmeter voorzien te zijn, en dus kan je fietsers onmogelijk straffen als ze sneller dan toegestaan rijden, volgens het algemene rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is.
Tja, nochtans zijn fietsers ook bestuurders die alle snelheidsbeperkingen moeten respecteren die in de wegcode staan.
Als we een toeristisch toertje maken met de fiets kom ik zelden boven 20 kmh uit, op 3 fietsen thuis staan snelheidsmeters,´t zijn gewone fietsen.
Ik zie zelden een sportieve fiets zonder snelheidsmeter (die kosten quasi niets).
fysiek gezegd: op het vlakke (zonder rugwind) meer als 30 kmh rijden ttz met tolerantiemarge 37 kmh ;) moet men toch ook zonder snelheidsmeter aanvoelen, en voor een niet -getrainde in de benen voelen...
Mss een idee voor de nieuwe wegcode: de snelheidsmeter verplicht maken op een fiets, ik denk zelfs dat een deftige bel duurder is als een snelheidsmeter, en een bel is verplicht.
Niet dat een snelheidsmeter wat zou veranderen, want niets buiten file of hindernis houdt een bestuurder tegen sneller als een bepaalde limiet te rijden. ;D
Ik vraag me wat betreft veiligheid nog het verschil is tussen met bromfietsen (ook brommobiel) rijden, die allemaal begrenst zijn wegens "veiligheid", en sportieve fietsers die in peloton gemakkelijk meer als 50 kmh halen. Binnenkort hinderen al die streng gehandhaafde auto´s (trajectcontrole 30 kmh ;D) zelf de fietsers op de rijbaan die zich aan niets gebonden voelen...
Waarom eigenlijk ? Enkelvoudige "fietsersdoden" (zeer vele door val of botsing en-op hindernis) worden nochtans ook bij de verkeersdoden geteld (toch die fietsersdoden die geregistreerd worden, het werkelijke aantal ligt veel hoger, wslk zelfs 1/3 hoger als ik die studies zo lees...). Bij zwaargekwetste fietsers worden zelfs maar 4 % van de werkelijke aantallen officieel geregistreerd (systeem BRON* p 54) en dat in NL...
Nederland is van plan een extra kolom electrische fiets te plaatsen bij hun tabellen verkeersdoden naar aard vervoermiddel, tussen fiets en bromfiets in.
Het zal niet meer lang duren of 50 % van de verkeersdoden zijn fietsers, mss worden "ze" dan wakker...
* In NL beseft men het probleem:
http://www.swov.nl/rapport/r-2012-08.pdf
Van fietsongeval naar maatregelen: kennis en hiaten
R-2012-8
-
Het zal niet meer lang duren of 50 % van de verkeersdoden zijn fietsers
Als die 50% dan al de wielerterroristen uitmaken, is het probleem opgelost.
-
De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja.
Ben ik niet mee eens, ik rij liever af en toe over een ribbel dan constant zo'n bende debielen achter me die me de weg af schreeuwen en soms ook nog eens fysiek uithalen.
-
De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja.
Ben ik niet mee eens, ik rij liever af en toe over een ribbel dan constant zo'n bende debielen achter me die me de weg af schreeuwen en soms ook nog eens fysiek uithalen.
Hm, ik niet
ze moeten maar andere manieren vinden om die gasten tegen te houden
-
Dat is net zoals verkeersdrempels, voor mij mogen ze die ook allemaal afbreken.....
-
Kris Peeters wil de ribbelstroken al herbekijken ...
http://www.deredactie.be/permalink/1.1677467
Den tsjeef wil nog eens de puntjes op de i zetten. En iedereen duidelijk maken dat er in Vlaanderen maar ene den baas in 't kot is: hij, en hij alleen!
-
Kris Peeters wil de ribbelstroken al herbekijken ...
http://www.deredactie.be/permalink/1.1677467
Den tsjeef wil nog eens de puntjes op de i zetten. En iedereen duidelijk maken dat er in Vlaanderen maar ene den baas in 't kot is: hij, en hij alleen!
Ach dat is zoals met die verkeersdrempels/-plateaus die ze in januari 1999 al "herbekeken" hebben, toen nog met Stevaert. Er was toen immers een wet of KB waaraan ze zich moesten houden...
bron: http://docs.vlaamsparlement.be/website/htm-vrg/258815.html
Commissie voor Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer Vergadering van 27/01/1999
...
De heer Michel Doomst : Mijnheer de minister, ik wil duidelijkheid voor de gemeenten. Moeten de drempels die niet conform dit KB zijn, binnen de drie jaar verdwijnen?
Minister Steve Stevaert : Ze moeten aangepast zijn.
De heer Michel Doomst : En als ze niet zijn aangepast, moeten ze dan weg?
Minister Steve Stevaert : Ja, elke gemeente moet de regels toepassen.
Uiteindelijk 2002 moesten dus alle onwettige verkeersdrempels omgebouwd of weggeruimd worden... en wat is ervan gekomen ?
# Touring heeft in 2011# 70 % onwettige-foutieve drempels geteld : het gebeurt regelmatig dat er een nieuw laag asfalt gelegd word, te hoog natuurlijk, en het verkeersplateau wordt niet aangeraakt, met de gevolgen vandien, extra kaboenk kort naar beneden... en na een tijdje door het zwaar vervoer ligt het drempelbegin(klinkers) nog dieper.
# http://www.hbvl.be/nieuws/video/vtm/extern-fouten-bij-70pct-verkeersdrempels.aspx
13/02/'11 VTM VIDEO
Het is slecht gesteld met de verkeersdrempels op de Vlaamse wegen. Volgens een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring is 70 procent van de drempels verkeerd aangelegd of intussen verzakt. Vaak zijn ze niet volgens de juiste normen aangelegd.
-
Langs de dijken van de Schelde en de Dender pakken ze het nog anders aan:
http://www.gva.be/regio-waas/dendermonde/wielertoeristen-riskeren-gas-boete-video.aspx
Oesje, als de mannen van Okra daar geen rekening mee zouden houden ... allemaal den boek op voor 120 euro :D
En uiteraard helpt deze maatregel geen sikkepit tegen individuele (of met 2,3,...) derderangs-Cancellara-wannabees van 't zevende knoopsgat die als een gek tekeergaan op het jaagpad.
-
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
ik heb het proberen vinden in art 11 maar de snelheid op een jaagpad staat er niet bij
ook bij de andere artikels vind ik niks dat een snelheidsbeperking oplegt op een openbare weg waar een boordje 'jaagpad' staat
verbeter mij als ik erover gekeken heb
-
Zou het soms het >>> KONINKLIJK BESLUIT VAN 15 OKTOBER 1935 (http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a1.pl?language=nl&la=N&cn=1935101530&table_name=wet&&caller=list&N&fromtab=wet&tri=dd+AS+RANK&rech=1&numero=1&sql=(text+contains+(''))) soms kunnen (geweest) zijn ?
art 93 (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest, uitsluitend voor het kanaal van Charleroi naar Brussel <BVR 2005-11-18/65, art. 2, 015; Inwerkingtreding : 31-03-2006>) Zonder toelating van den Minister van Openbare Werken, is het verboden : 1° met paarden die niet voor den jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn; 2° op de aanhoorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten loopen of weiden.
Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad vereenigbaar zijn.
(...) <KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
-
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
ik heb het proberen vinden in art 11 maar de snelheid op een jaagpad staat er niet bij
ook bij de andere artikels vind ik niks dat een snelheidsbeperking oplegt op een openbare weg waar een boordje 'jaagpad' staat
verbeter mij als ik erover gekeken heb
Je hebt er niet over gekeken in het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. [B.S. 09.12.1975]
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode
maar er zijn nog andere wetten...bron heb ik gegeven post 11.
KB en info scheepvaartreglement vind je hier:
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx
Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?
De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.
....
Wat zijn jaagpaden?
Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober 1935 en 7 september 1950).
-
en de vermelding dat die openbare weg onder een ander reglement valt vind ik iig niet terug op het jaagpad langs het kanaal Brugge Oostende
wss staat het aan alle andere kanalen wel
de andere beperkingen zijn wel apart aangeduid, maar de snelheid vinden ze niet nodig
ik dacht dat er in die zin al rechtspraak was dat een jaagpad onder de wegcode valt, maar ben niet zeker (vind het niet meer terug)
-
en de vermelding dat die openbare weg onder een ander reglement valt vind ik iig niet terug op het jaagpad langs het kanaal Brugge Oostende
wss staat het aan alle andere kanalen wel
de andere beperkingen zijn wel apart aangeduid, maar de snelheid vinden ze niet nodig
ik dacht dat er in die zin al rechtspraak was dat een jaagpad onder de wegcode valt, maar ben niet zeker (vind het niet meer terug)
Moest een jaagpad een openbare weg zijn had de wegbeheerder die ribbelstroken aangebracht...
en :
Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht.
niet dus...
Een jaagpad maakt alleszins deel uit van een "scheepvaartweg" (zie Art 93 = aanhorigheid der bevaarbare waterweg) en is zo ook duidelijk herkenbaar: ofwel ligt het direct langs een bevaarbare waterweg en-of is vóór het oprijden door een onderbord jaagpad aangeduid, of vergis ik mij ?
Als een jaagpad streng beperkt vrijgegeven wordt - door de scheepvaart - als # bepaalde # openbare weg te dienen # bijlange niet elke bestuurder mag erop (ofwel ENKEL met vergunning, zie onderaan: Wie mag op het jaagpad komen ?).
Dus het jaagpad valt nog steeds puur onder het scheepvaartreglement, want naast strenge voorwaarden gelden ook specifieke regels volgens Art 93.
Zie link in discussie: http://wegcode.be/forum/showthread.php/20570-jaagpad
Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
(koninklijk besluit van 7 september 1950, aangevuld en gewijzigd door de koninklijke besluiten vermeld bij elk bijzonder reglement)
Moervaart
Bijzonder reglement gewijzigd door: K.B. van 25 september 1957; K.B. van 22 juni 1971.
Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
Moeilijke kwestie.
Zie bijvoorbeeld het geval van de Moervaart, dat ik aangehaald heb. De jaagpaden zijn daar openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Dus bijvoorbeeld niet voor een bestuurder van koeien, zoals een landbouwer die met zijn koeien van de hoeve naar een weiland trekt.
U zou kunnen aanvoeren dat het jaagpad het uitzicht van een gewone openbare weg heeft. Maar niemand zal kunnen ontkennen dat een jaagpad als dusdanig herkenbaar is als een gedeelte van de waterweg. En uiteraard worden alle Belgen verondersteld de wet, en dus ook de Bijzondere Reglementen van sommige Scheepvaartwegen, te kennen. Deze reglementen voorzien echter niet in de plaatsing van verkeersborden langsheen de jaagpaden ten behoeve van het wegverkeer aldaar.
Een tweetalige onlineversie van het scheepvaartreglement, al de specifieke artikels over het jaagpad vind je in Art 93*, ook specifieke regels die van de regels op een normale openbare weg volgens de wegcode afwijken .
http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06.htm
* Art 93:
http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06c.htm#art93
Artikel 93.[Koninklijk besluit dd. 7 september 1950.] Gebruik van het jaagpad
1. Zonder toelating van de Minister van Openbare Werken, is het verboden:
a) met paarden die niet voor de jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn;
b) op de aanhorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten lopen of weiden.
2. Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
3. De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad verenigbaar zijn.
4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de volgende voorwaarden:
a) de wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
b) snelheidswedstrijden zijn verboden;
c) de snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
d) bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij de doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
e) in de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van de hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zou kunnen doen schrikken;
f) toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door de Staat uitgeoefend op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
Men kan het jaagpad dus niet als openbare-weg-volgens-de-wegcode beschouwen, maar wel als een bepaalde openbare weg met specifieke verkeersregels die enkel daar gelden. Zelfs de dienstvoertuigen van de Scheepvaart mogen er niet alles...
En zolang die verkeersregels van het Art 93. Scheepvaartreglement anders of onverenigbaar zijn met de openbare weg-artikels uit de wegcode zal dat wslk zo blijven.
Dat de huidige wegcode op niet veel trekt weten we, dus het vermelden van dat jaagpad als een bepaalde uitzondering verwondert me niet. Er staan zoveel dingen niet in de wegcode.
Wat er wel in staat http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/270-art80
is dat verkeerstekens op een openbare weg enkel door bevoegde personen aangebracht mogen worden, is de wegbeheerder dan niet bevoegd voor het jaagpad ?
Mss dat er daarom geen C43 (mogen) staan... er geldt immers een algemene 30 kmh max, zelfs voor voertuigen van de Scheepvaart.
http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06c.htm#art101
Artikel 101. Met uitvoering belaste personen
Zijn inzonderheid belast met de uitvoering van dit reglement en van de bijzondere reglementen:
a) de ingenieurs en conducteurs, belast met de dienst van de scheepvaart of met de leiding van en het toezicht op de werken op de bevaarbare waterwegen of hun aanhorigheden, de agenten aangesteld voor de bediening van of het toezicht over de bruggen, sluizen, overlaten enz., of voor de bewaking en de politie der bevaarbare waterwegen, alsmede het speciaal daartoe aangeduid personeel van de Dienst voor de Scheepvaart en van de "Office de la Navigation".[Koninklijk besluit dd. 15 september 1978.]
b) de controleur en de agenten, bijzonder belast met het innen der scheepvaartrechten
c) de ambtenaren belast met de scheepvaartcontrole [Koninklijk besluit dd 3 mei 1999] en van het Loodswezen;
d) de Rijkswacht;
e) de ambtenaars belast met de politie der gemeenten, palende aan de bevaarbare waterwegen.
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx
Wat zijn jaagpaden?
Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober 1935 en 7 september 1950).
Het jaagpad is een private dienstweg of exploitatieweg die nv De Scheepvaart toelaat om de decretale opdrachten vlot en efficiënt te kunnen vervullen, zoals het toezicht op de scheepvaart en het beheerde domeingoed, het onderhoud en de bouw van nieuwe infrastructuur (kaaimuren, bruggen …) de waterbeheersing, baggerwerken, bermbeheer enz.
Opgelet! Het jaagpad is geen fietspad zoals aangelegd langs openbare wegen, niettegenstaande bepaalde trajecten van het verharde jaagpad deel uit maken van de provinciale of gemeentelijke fietsroutenetwerken of plaatselijk in functionele fietsnetwerken zijn geïntegreerd (weg van en naar school of werk). Zoals aangegeven is het jaagpad immers een exploitatieweg waarop ook motorvoertuigen kunnen worden toegelaten.
Om deze reglementering kenbaar te maken werd aan de toegang tot een jaagpad in hoofdzaak de onderstaande signalisatie geplaatst. Het politioneel toezicht wordt uitgeoefend door het daartoe aangesteld personeel van nv De Scheepvaart en de federale en lokale politiediensten.
In het kader van recreatieve evenementen, zoals triatlons en watersportorganisaties, kan het jaagpad ook deel uitmaken van het parcours of worden afgesloten voor de duur van de wedstrijden. Sommige onverharde jaagpaden kunnen ook in ruiternetwerken worden opgenomen.
Wie mag op het jaagpad komen?
Het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van haar opdrachten met dienstvoertuigen op het jaagpad rijden, maar kan hun functie niet aanwenden om het jaagpad te gebruiken als alternatief voor het woon- werkverkeer of als sluiproute om files te vermijden.
De werknemers van bedrijven die in opdracht van nv De Scheepvaart werken uitvoeren, krijgen onder bepaalde voorwaarden een vergunning om op het jaagpad te rijden.
In het kader van watergebonden activiteiten kunnen werknemers van bedrijven een vergunning krijgen om met voertuigen over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden.
Er kan een vergunning verleend worden aan actieve schippers, scheepsbevrachters, rederijen, scheepsherstellers en bevoorraders, binnenvaartorganisaties, nutsmaatschappijen (VMW, Infrax, IVEKA, PIDPA, Belgacom, Infrabel ...) voor aanleg en toezicht op leidingen, openbare diensten en administraties zoals de Afdeling Natuur en Bos, de Vlaamse Milieumaatschappij enz.
Een bijzondere categorie zijn de minder-valide hengelaars die onder bepaalde strikte voorwaarden een vergunning kunnen krijgen om met hun voertuig over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden vanaf de dichtst bijgelegen openbare weg tot de visplaats.
Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A).
Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?
De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.
De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.
Hou er ook altijd rekening mee dat de plaatselijke signalisatie steeds voorrang heeft op de vergunning. Zo kan het verkeer op het jaagpad tijdelijk of definitief worden omgeleid voor los- of laadactiviteiten aan de kaaimuren.
-
Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
(koninklijk besluit van 7 september 1950, aangevuld en gewijzigd door de koninklijke besluiten vermeld bij elk bijzonder reglement)
Moervaart
Bijzonder reglement gewijzigd door: K.B. van 25 september 1957; K.B. van 22 juni 1971.
Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
in 1971 werd bij KB vastgesteld dat jaagpaden 'openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen' zijn
in 1975 komt een KB dat het gebruik van de openbare weg in regels giet
dus de openbare weg uit 1971 valt daar wel onder
-
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
in 1971 werd bij KB vastgesteld dat jaagpaden 'openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen' zijn
in 1975 komt een KB dat het gebruik van de openbare weg in regels giet
dus de openbare weg uit 1971 valt daar wel onder
Tussen als openbare-weg-beschouwd-worden-onder-strikte-voorwaarden-dus-met-vergunning en een openbare weg zijn ligt een hemelsbreed verschil zo simpel is het niet.
Dus ik zie geen reden. Een jaagpad kan enkel beschouwd worden als een streng beperkte openbare weg, daarom is het bijlange geen openbare weg volgens de wegcode, anders zou quasi iedereen er op mogen; en zouden er borden mogen geplaatst worden door de wegbeheerder (of drempels volgens de wegcode ;D ), maar wat zien we : Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht.
ttz de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen legt er ribbelstroken aan die nergens in de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens voor de wegbeheerder staan of beschreven zijn; er staan ook geen verwittigingsborden zoals bij de klassieke verhoogde inrichtingen. Zij, de Scheepvaart, mogen dus blijkbaar doen wat ze willen om de wetten die voor bijhorigheden van scheepvaartwegen = jaagpad door te zetten, ze zijn dus helemaal niet gebonden aan de plaatsingsvoorwaarden van verhoogde inrichtingen op de openbare weg, waarom niet ? Omdat het geen echte openbare weg is tiens. ;)
Dus bijna alle motorvoertuigen mogen er nog altijd niet op, enkel die die een vergunning van de scheepvaart krijgen *of die geen behoeven*, het blijft dus een exploitatieweg; bvb. zelfs de dienstvoertuigen van de scheepvaart mogen het jaagpad niet als sluipweg benutten, bromfietsen klasse B mogen er zelfs niet op.
* Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A) *
En uw redenering KB qua data van 1975 is zeker geen argument aangezien het scheepvaartreglement vele KB´s bevat van ruim na 1975, ik heb er zelfs een paar geciteerd. Het scheepvaartreglement is zeker even up-to-date als de wegcode hoor, denk ik toch.
De onlineversie is tot 13 dec 2001 bijgewerkt:
Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk
(koninklijk besluit van 15 oktober 1935) bijgewerkt tot 13 december 2001
Maar de link van de gearchiveerde versie met laatste verandering kan ik ook vinden, hierzie:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/arch_a1.pl?N=&sql=(text+contains+(''))&language=nl&rech=1&tri=dd+AS+RANK&value=&table_name=wet&cn=1935101530&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=014
Gearchiveerde versie nr 14
Titel
15 OCTOBER 1935. - Koninklijk besluit. - [Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het Koninkrijk.] (Opschrift gewijzigd bij KB 07-09-1950, art. 1, § 1)
Dossiernummer : 1935-10-15/30
[......]
onderaan
- - - - -
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 89-A99 *** 102 *** 106
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie tekst hier boven ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 1 *** 4 *** 9 *** 9bis *** 9ter *** 11 *** 13-A15 *** 16 *** 21 *** 22 *** 24-A27 *** 28 *** 29-A34 *** 37-A48 *** 49 *** 50-A52 *** 54 *** 55 *** 58-A61 *** 63 *** 65 *** 66
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie versie 013 ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 78 *** 79-A88 *** 109
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie versie 012 ]
Gewijzigd door DECREET WAALSE GEWEST van 23-02-2006 gepubl. op 07-03-2006
Gewijzigd art. 79 *** 80 *** 83 *** 84 *** 87
Van kracht tot 07-03-2006 [ Zie versie 011 ]
Gewijzigd door BESLUIT (BRUSSEL) van 13-12-2001 gepubl. op 29-03-2002
Gewijzigd art. 79
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 010 ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 07-12-2001 gepubl. op 01-02-2002
Gewijzigd art. 79 *** 80 *** 83 *** 84
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 009 ]
Gewijzigd door KONINKLIJK BESLUIT van 20-07-2000 gepubl. op 30-08-2000
Gewijzigd art. 9,#2,1° *** 82
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 008 ]
Het laatste KB aan die wet was van 2000(van kracht 1.1.2002) en het laatste (Vlaams) Besluit was van 2005 (2006).
;)http://do69.wordpress.com/2011/11/29/moerzeke-jaagpad/
Zemmen oan de Scheldedijken nieve borden gezet. Blekboar es da een ‘jaagpad’ gewuirren.
Veur de minsen die nou peizzen dagge doar moogt joagen :lol: die moettek ontgoochelen.
Een ‘jaagpad’ of ‘trekpad’ (uuk ‘trekweg’), da es ne wegel nivvest ne struum of rivier da vroeger gebruikt wier om de buuten of schepen, gewoênlijk vrachtschepen, as de wind nie gunstig stond, veurruit te trekken. Da wier in dienen tijd ‘jagen’ genoemd, en vandoar dus dienen noam. (bron : Wikipedia)
Edit: ik heb het gevonden allez toch wat meer info, er zijn 3 soorten jaagpaden... maar de topic gaat duidelijk over jaagpaden die een openbare plaats zijn:
(veel ex-jaagpaden of gedeeltes ervan zijn verbreed en-of vallen samen en zijn echte openbare wegen geworden)
http://www.senate.be/www/?MIval=/consulteren/publicatie2&BLOKNR=131&COLL=B&LEG=3&NR=53&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl
Vraag nr. 3-1864 van de heer Willems van 30 december 2004 (N.) :
Jaagpaden. — Kwalificaties. — Ongevallen. — Toepassing van de « Wegcode ».
Wandelaars, vrijetijdsfietsers, vissers, ..., die op een jaagpad langs een waterweg hun hobby beoefenen, worden vaak opgeschrikt door fietsers of motorrijders die aan een hoge snelheid voorbijflitsen. Er gebeuren zelfs regelmatig ongevallen. De smalle weg vraagt grote aandacht van de gebruikers.
Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :
— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);
— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;
— Jaagpaden die een private weg zijn.
Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?
Beschikt u over concrete cijfers aangaande het aantal jaagpaden dat respectievelijk als openbare weg, openbare plaats of private weg beschouwd wordt ?
Bent u bereid om, eventueel in samenspraak en overleg met de gemeenschappen en gewesten, initiatieven te nemen teneinde een éénvormige benadering van de jaagpaden te verkrijgen ?
Kunt u mij concrete cijfers meedelen met betrekking tot het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft ?
Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?
Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...
Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.
Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft.
Uw vraag of de naleving van het verkeersreglement voldoende gecontroleerd wordt, kan ik niet beantwoorden. Ik beschik niet over cijfermateriaal daaromtrent.
niet dat er een duidelijk antwoord of oplossing in staat, want anders zou de wegcode al aangepast zijn met tenminste een vermelding van definities: jaagpad, openbare weg, openbare plaats enz... Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?
ook op het www gevonden (p/c .doc)
HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN
ANTWOORD
op vraag nr. 17 van 27 september 2011
van TINE EERLINGEN
1. Waterwegen en Zeekanaal kreeg nog geen klachten over de toestand van de verlichting langs het jaagpad Leuven-Mechelen.
De jaagpaden langsheen de bevaarbare waterwegen dienen in eerste instantie voor het beheer en het onderhoud van de waterweg. Uitgezonderd de jaagpaden met het karakter van een openbare weg, zijn de jaagpaden voor het normale wegverkeer verboden. De jaagpaden worden wel open gesteld voor fietsers en voetgangers.
Op een jaagpad is geen openbare verlichting voorzien. Waar het jaagpad samenvalt met een openbare weg, kan openbare verlichting worden voorzien, uitgevoerd en beheerd door de gemeentebesturen.
2. W&Z is op de hoogte dat het jaagpad tussen Wijgmaal en Tildonk soms als sluipweg wordt gebruikt, vooral tijdens de spitsuren.
Het politioneel verbaliserend optreden valt onder de bevoegdheid van de politiediensten. De nodige verbodsborden (C3) zijn aangebracht aan beide uiteinden van de zone die niet toegankelijk is gesteld voor gemotoriseerd verkeer. De politie kan verbaliserend optreden, hiervoor werd aan de stad Leuven haar medewerking gevraagd.
3. a) Het plaatsen van paaltjes werd onderzocht. In 2010 werden wegneembare paaltjes geplaatst ter hoogte van de sluis van Tildonk. De middelste verwijderbare paal is al een aantal keren gesaboteerd, waardoor tijdens deze periodes terug sluikverkeer kon passeren. W&Z herstelt iedere keer deze paaltjes.
b) De slagboom waarnaar wordt verwezen, is bedoeld om het jaagpad volledig af te sluiten in geval goederen worden overgeslagen voor de veiligheid. Op dat ogenblik is het jaagpad volledig afgesloten.
-
Tussen als openbare-weg-beschouwd-worden-onder-strikte-voorwaarden-dus-met-vergunning en een openbare weg zijn ligt een hemelsbreed verschil zo simpel is het niet.
Dus ik zie geen reden. Een jaagpad kan enkel beschouwd worden als een streng beperkte openbare weg, daarom is het bijlange geen openbare weg volgens de wegcode, anders zou quasi iedereen er op mogen;
er zijn nog wegen die maar beperkt toegankelijk zijn, denk maar aan 'voetgangerszones', 'wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters', 'havengebieden', ...
volgens jou is de wegcode daar ook niet van toepassing omdat niet iedereen daar mag komen
zelfs op de parking van een grootwarenhuis is de wegcode van toepassing (weg met openbaar karakter)
-
volgens jou is de wegcode daar ook niet van toepassing omdat niet iedereen daar mag komen
zelfs op de parking van een grootwarenhuis is de wegcode van toepassing (weg met openbaar karakter)
Ergens lees je wat verkeerd, ik heb toch geschreven dat de wegcode daar wel van toepassing is. Als ik ergens beweert heb van niet mag je dat gerust citeren.
Ik heb zelfs de bron van de Senaat gegeven, waar een uitspraak daaromtremt van de politierechtbank van Hasselt dat bevestigt. En nu is het nog niet goed ?
Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?
Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
kzal een kleurtje geven Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?
in beginsel {bijwoord}
in beginsel {bw.} (ook: in principe)
De wegcode is op een jaagpad altijd van toepassing, zolange die de punten in het Art 93 van het Scheepvaartsreglement niet tegenspreekt, Art 93 is quasi een aanvulling. Art 93 legt soms 10 kmh Vmax op, zoiets vind je nergens in de wegcode.
@ Inazuma zou zeggen: "alle wetten ttz alle artikels van alle verkeersreglementen moeten in acht genomen worden".
Aangezien het wetsartikel 93 daar specifiek 30 kmh -naast soms aangepaste snelheid onder die 30 kmh, zelfs tot 10 kmh - oplegt moeten de weggebruikers (ook fietsers) dat extra in acht nemen.
Moet ik je de speciale regels van Art 93 die - enkel op een jaagpad extra gelden, naast de wegcode - nog eens citeren ? ;)
Ik denk dat deze extra-regels op een jaagpad met openbaar karakter NIET, of niet ongeveer-zo-interpreteerbaar in de "wegcode-voor-de-openbare-weg" staan, indien wel ik vind ze nergens. ;)
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld.
In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
-
Hilde Crevits: "Geen nieuwe ribbelstroken in Vlaanderen"
Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421262/hilde-crevits-verder-geen-ribbelstroken-in-vlaanderen.aspx
-
Hilde Crevits: "Geen nieuwe ribbelstroken in Vlaanderen"
Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421262/hilde-crevits-verder-geen-ribbelstroken-in-vlaanderen.aspx
Typisch blabla, waarom rijden die beiden niet naast die ribbelstroken op die 0,5 meter-strook die je daar duidelijk ziet (met stippelijntjes zelfs) achter de kont van Hilde ;):
(http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2013/07/16/2666289/hilde-crevits-verder-geen-ribbelstroken-in-vlaanderen-id4692279-620x400.jpg)
Blind zijn die beiden toch niet, ofwel ?
"Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan."
Dat kan men van héél veel meubilair zeggen, Hilde.
-
Dan zouden die ribbelstroken wel een beetje smaller moeten zijn. Niemand rijdt graag op de 30cm vanaf de kant van de weg. En al zeker niet als er naast die weg borden of bomen staan (met overhangende takken)
-
Dan zouden die ribbelstroken wel een beetje smaller moeten zijn. Niemand rijdt graag op de 30cm vanaf de kant van de weg. En al zeker niet als er naast die weg borden of bomen staan (met overhangende takken)
Die zie ik niet, daarbij is dat vrij gedeelte 50 cm volgens diverse bronnen, en dit aan beide kanten van de ribbelsstroken.
bekijk filmpje onderaan deze link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3476432/2013/07/16/Vlaamse-oplossing-voor-wielrenners-op-het-fietspad-pelotonremmers.dhtml : het zou dus geen probleem zijn erlangs te rijden.
(http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/16/10/7/20130716085635/media_xl_1755787.jpg)
Ik ben niet persé voor ribbelstroken, maar ik vind het echt hypocriet-hilarisch dat die plots zo in opspraak komen (alhoewel van ribbelstroken geen wetten zijn), waar dat naar analogie voor "voertuigen met een moteurke" massa´s onwettige verhoogde nrichtingen sinds 2002 "moeten" verdwenen zijn uit het wegbeeld, awel 70 % ligt er nog en dat 11 jaar later.
De kruispunten met VVR buiten de bebouwde kom wilden ze ook doen verdwijnen enz... van dat alles hoort men niets meer. Gewoon blabla opdat wat actueel is, aja dat en de Tour de France.
-
Wel, ik ben tégen ribbelstroken (toch als ze zo breed zijn, 50 cm is nog niet veel; kijk eens op je foto waar die fietser rijdt, dat is toch allesbehalve comfortabel te noemen)
Maar ik ben minstens evenveel tégen drempels, bloembakken, asverschuivingen en ander fraais
-
Ik vind mensen zo dicht langs de oever laten rijden toch niet echt veilig. Er is niet veel nodig om in het water te belanden.
-
Ik vind mensen zo dicht langs de oever laten rijden toch niet echt veilig. Er is niet veel nodig om in het water te belanden.
Ach voor aanstormende pelotons is dat geen probleem die rijden aan > 50 kmh met 3 langs mekaar en de andere hinderende fietsers/voetgangers duiken dan wel het kanaal in. ;D
Dat klopt natuurlijk voor dat jaagpad toch (is wel wat optisch bedrog), maar vele jaagpadranden liggen verder van het water denk ik.
Soit, Hilde heeft het getest (wel niet aan + 50 kmh ;)) en laat de bestaande ribbelsstroken inkorten zodat die ~ halve meter aan de randen wslk één ruime meter wordt.
http://www.hildecrevits.be/en/evaluatie-ribbelstroken-jaagpad-zwijnaarde-oudenaarde
16 July 2013
De ribbelstroken op het jaagpad langs de Boven-Schelde tussen Gent en Oudenaarde blijven behouden, maar ze worden wel korter. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits beslist na een testrit op het jaagpad en na overleg met Waterwegen en Zeekanaal NV, de Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond en het BIVV. Op korte termijn komt er een sensibiliseringscampagne die moet oproepen tot wederzijds respect en verdraagzaamheid zodat alle gebruikers op een aangename en veilige manier gebruik kunnen maken van de jaagpaden.
Vlaams minister Hilde Crevits fietste dinsdagochtend in het gezelschap van enkele experten over de ribbelstroken op het jaagpad langs de Boven-Schelde. Tijdens de proefrit werd duidelijk dat de snelheidsremmers niet onveilig zijn voor de jaagpadgebruikers. Toch bieden ze geen sluitende oplossing voor het snelheidsprobleem.
Na overleg werd beslist om de ribbelstroken te behouden omdat ze een belangrijk sensibiliserend effect hebben. De stroken worden korter gemaakt zodat er zowel links als rechts een ruimere vrije zone ontstaat. Zo kunnen ook skeelers, joggers, fietsende senioren en gezinnen met fietskarren ongehinderd gebruik maken van het jaagpad. De minister benadrukt dat de ribbelstroken langs de Boven-Schelde deel uitmaken van een proefproject dat niet uitgebreid wordt naar andere jaagpaden.
En aanstormende pelotons... gaan zich dan door die ~ meter pitsen zodat ze geen snelheid verliezen :-X
Maar als het plezant iets langzamer (ttz normaal) eens over die ribbelstroken te rijden waarom niet ? ;D
(http://static3.nieuws.vtm.be/sites/nieuws.vtm.be/files/styles/larger/public/article/image/2013/07/ribbel_0.jpg?itok=w4oo8p2L)
Bij ons ligt de ganse stadskern vol met slecht gelegde klinkers die men niet kan uitwijken (en is het volledig zone 30), maar om een 10-tal meter ribbelkes met plaats om te passeren wordt geklaagd door ? :-\
Volgens de poll (5 dagen oud) vindt 80 % van de lezers dat nog altijd een terechte maatregel...
Raar... zoveel "positieve" reacties.
Zowel de minister als Waterwegen en Zeekanaal NV proberen zo tegemoet te komen aan de vele reacties die dit proefproject heeft uitgelokt. Het is voor alle betrokken partijen een duidelijk signaal dat er afspraken moeten komen over hoe het jaagpad door iedereen op een comfortabele manier kan gebruikt worden zonder andere gebruikers te hinderen . De komende weken zal een werkgroep verder overleggen over de nodige acties. Op korte termijn komt er alvast een sensibiliseringscampagne die moet oproepen tot wederzijds respect en verdraagzaamheid zodat alle gebruikers op een aangename en veilige manier gebruik kunnen maken van de talrijke jaagpaden langs de Vlaamse rivieren en kanalen.
Edit: deze morgen las ik in de papieren krant dat de vrije ruimte langs de ribbelsstroken telkens 80 cm wordt (+ 30 cm).
-
deze morgen las ik in de papieren krant dat de vrije ruimte langs de ribbelsstroken telkens 80 cm wordt (+ 30 cm).
Dat klopt. Zie je wel dat ze het forum opvolgen... ;D
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421310/bekritiseerde-ribbelstroken-worden-smaller.aspx
-
Vergeet die pelotons maar die aan 50 km/u fietsen. Ik heb behoorlijk wat km met de koersfiets gereden en die snelheid haalden we soms in een sprintje of bergaf. De normale kruissnelheid van de meeste groepen wielertoeristen zit rond de 30 km/u. De betere groepen halen wel eens een 35 a 36 km/u. Ik blijf er trouwens bij, de gevaarlijkste groepen zijn de ouderen op tavernetocht. Opzij gaan is er voor hen ook helemaal niet bij, zelfs als je belt. Niet zelden reageren ze agressief als je maar durft bellen, als ze het tenminste al gehoord hebben. Als er niet gereageerd wordt op een bel dan wil roepen al wel eens helpen. Bij die groepen ouderen komt er dan nog dikwijls een gebrekkige fietsbeheersing en veelal wat alcohol bij.
-
-
Pijnlijk om onder te doen voor een vrouw van 46 jaar ::)
Je zou er misschien van verschieten met wat je ze nog allemaal niet kunt volgen... ;D
-
Hilde Crevits heeft haar verkeersexperts gevraagd om uit te zoeken of de maximumsnelheid op jaagpaden niet opgetrokken moet worden voor fietsers. Momenteel ligt die op 30 kilometer per uur. ‘Maar zelfs ik rij sneller’, zegt Crevits.
De meesten kunnen sneller rijden Hilde, vooral de auto´s op de snelweg en die mogen ook maar 120 kmh, waarom daar nog vasthouden aan die oude oliepanieksnelheid ? :-\
Als je de oude 30 kmh max van het jaagpad wilt verhogen doet dat dan met de snelweg ook, of is dat een kassaprobleem ? ;D
Men laat zich toch niet aftroeven door den Ollander met hun 130 kmh ? :P
Kijk Hilde:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Speed_limits_in_Poland.svg/281px-Speed_limits_in_Poland.svg.png)
:D
-
Crevits sneller met een gewone hybridefiets? Geloof het niet!
Zal ofwel met een koersfiets ofwel met zo'n illegale "Flyer T" (tot 35km/uur ondersteuning) zijn.