Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op zondag 15 september 2013 - 02:13:58
-
Ik vertrek op 22.09 van hier in 83471 Schönau am Königssee in Duitsland naar 37230 Fondettes in Frankrijk, en keer terug op 26.09.
Kan er iemand (mazda misschien?) even een routeplanner aanwenden en mij een idee geven van het bedrag dat ik moet voorzien voor de péage op de Franse autosnelwegen, want daar heb ik geen flauw idee van.
Mag die péage in baar geld betaald worden?
Eventuele andere raadgevingen voor mijn reis naar Frankrijk en mijn verblijf aldaar zijn meer dan welkom.
Met mijn beste dank vooraf.
-
Ik vertrek op 22.09 van hier in 83471 Schönau am Königssee in Duitsland naar 37230 Fondettes in Frankrijk, en keer terug op 26.09.
Kan er iemand (mazda misschien?) even een routeplanner aanwenden en mij een idee geven van het bedrag dat ik moet voorzien voor de péage op de Franse autosnelwegen, want daar heb ik geen flauw idee van.
Mag die péage in baar geld betaald worden?
Eventuele andere raadgevingen voor mijn reis naar Frankrijk en mijn verblijf aldaar zijn meer dan welkom.
Met mijn beste dank vooraf.
Lukt deze routeplanner van Michelin bij jou niet?
http://www.viamichelin.nl/web/Routes
even geduld... de goedkoopste route met tolwegen citeer ik.
83471 Schönau am Königssee – 37230 Fondettes
Er zijn 3 routes mogelijk
A8 A10
Kosten
169.53 € Met een Benzinevoertuig
Tol 39.50 € | Literprijs 130.03 €
Tijd
12.38 u waarvan 09.09 u op autowegen
Afstand
1165 km waarvan 961 km op autowegen
Verkeer
+11 min om 13:26
Zonder tol gaat ook is ~ 2 hr 15´ langer rijden... ;)
-
Met geld betalen is geen probleem, met de kaart gaat het wel sneller; met 'telepéage' het snelst. Wel uw Duitse Euro's omwisselen voor Franse, ze zijn daar heel gevoelig voor,die Franse chauvinisten. ;D
Ik heb Frankrijk regelmatig via 'nationals' en 'départementals' van noord naar zuid doorgereden. Echt goed vooruit gaat het niet,(rotondes, dorpjes aan 30 km/u, veel snelheidsbeperkingen... en de tijd dat er zich niemand aan stoorde is definitief voorbij door frequente en scherpe controles) maar je rijdt wel door prachtge streken, mooie dorpjes, enzoverder, dingen die je mist als je de autosnelweg neemt.
Gezellige Chambres 'd hotes zijn er ook veel en zijn relatief betaalbaar. Maar ze zijn een hoop duurder dan wat ik Duitsland en Oostenrijk gewoon was.
-
Inderdaad gewoon Visa kaart.
-
Inderdaad gewoon Visa kaart.
Ik ben helaas de code van mijn Visa vergeten. Of heb je die niet nodig?
Het moet wel degelijk via de autosnelwegen, het zal zo al lang genoeg duren om 1.200 km op één dag te malen.
-
Het moet wel degelijk via de autosnelwegen, het zal zo al lang genoeg duren om 1.200 km op één dag te malen.
Je mag 130 km/u op autosnelweg (soms 110, ook als het nat is maar 110), en sneller rijden zou ik niet aanraden. maar je rijdt doorgaans vlotter dan in Duitsland. Ooit van Bedoin (mt Ventoux) naar Dilbeek (via St Quentin) gereden met, volgens mijn boordcomputer, een gemiddelde van 116 km/u, met respecteren van de snelheidsregels. Dat heb ik nooit in Duitsland gehaald. Teveel 'Baustellen' en te druk
-
Dat heb ik nooit in Duitsland gehaald. Teveel 'Baustellen' en te druk
Op zondag zo rond 5 uur 's morgens valt die drukte best mee. ;D
Die Baustellen, dat is inderdaad een ramp. Kilometers lang, terwijl je op die hele afstand op één plaats drie arbeiders ontmoet.
-
Geen code nodig voor de Visa.
-
Tof.
En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.
-
Tof.
En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.
Heb je die in Duitsland dan niet nodig?
-
Tof.
En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.
Heb je die in Duitsland dan niet nodig?
Neen, daarom wordt ze dan ook niet automatisch uitgereikt door de verzekeraars.
De zegels op de kentekenplaten bewijzen dat de auto verzekerd is.
Loopt je verzekering af, dan verwittigt de verzekeraar de Zulassungsstelle. Als die geen bericht krijgen van een andere verzekeraar dat de wagen voortaan daar verzekerd is, krijg je een maanbrief en 14 dagen tijd om je in orde te stellen. Doe je dat niet, dan komt de Polizei de kentekenplaten ontwaarden door er de zegels van te verwijderen.
-
Ik had al gezien dat er op de achterste Duitse nummerplaten een rond 'zegeltje' was bijgeplakt met een soort datum op, en één met een 'Kreis'-naam, maar dat het verklaarde dat je was verzekerd wist ik niet.
Zoals ik de Fransen ken zullen ze graag dat groene papiertje zien en zullen ze met het Duitse zegeltje niet tevreden zijn, maar zeker weet ik het niet. Voor ons in belziek is dat ook niet aan de orde, groene verzekeringspapier is verplicht. (behalve bij een deel van de bevolking in -voornamelijk- grote steden.)
-
Dat zegeltje op de achterste kentekenplaat met de datum geeft aan tot wanneer de technische keuring (HU = Hauptuntersuchung) geldig is.
Vroeger was er nog een zegeltje met de datum op de voorste kentekenplaat om aan te geven tot wanneer de AU (= Abgasuntersuchung) geldig was, maar het achterste zegeltje dient nu voor beide.
De groene kaart heb ik nagevraagd bij mijn verzekeraar. Ik heb ze in principe nergens in Europa meer nodig. Maar in Spanje en Italië staan ze erop dat je ze bijhebt bij een ongeval. En in Kosovo erkennen ze onze verzekering niet, daar moet je aan de grens een Kosovaarse verzekering afsluiten.
Als een Fransman mij niet gelooft, kan hij bellen naar de Zentralstelle der Autoversicherer (+49 40300330300). Daar kan iederen vernemen bij welke verzekeraar er een polis loopt voor een gegeven kentekenplaat.
-
Hoe was het in Frankrijk Jozef?
-
Hoe was het in Frankrijk Jozef?
Het is er ook op dit ogenblik nog altijd leven zoals Jozef in Frankrijk. Vanavond om 19:00 u. op een terrasje met een kaasschoteltje en een wijntje bij 31°C. Ik keer pas donderdag terug naar huis.
Op de autosnelwegen is het ontspannen rijden. Totaal geen agressie zoals in België. Alleen niet het minste verkeersinzicht: een Fransman kan gewoon niet op een autosnelweg rijden. Middenvakklevers, inkappen net als ze je eindelijk met 2 km/h ingehaald hebben, geen of verkeerde pinkers gebruiken. Het lijkt meer op een kermis dan op echt wegverkeer.
Op de gewone wegen (die qua toestand niet voor België moeten onderdoen, inclusief de bloembakken en drempels) is het nog altijd zoals vroeger: een bende woestelingen. Veel sneller dan veilig. En maak niet het minste foutje, want ze kennen geen pardon, nog liever zouden ze er tegenrijden.
Péage: een ramp. Overal verschillend.
1ste péage: ticketje nemen.
Na een half uur: 2de péage, de automaat wil 22 Euro, twee biljetten van 20 Euro wil hij niet, een biljet van 20 en een biljet van 10 wel.
Weer na een half uur 3de péage. Ik denk: nu zal ik weer een ticket moeten nemen. Neen, daar zit een vrouw die zegt dat het 4,40 Euro is.
-
Een beetje laat om nog te reageren, je bent al terug.
Post nu pas gelezen.
-
Een beetje laat om nog te reageren, je bent al terug.
Post nu pas gelezen.
Misschien laat, maar zeker niet té laat om jouw mening te geven over hoe ik het wegverkeer in Frankrijk ervaren heb. ;)
-
Reactie :
Vergelijken met snelwegrijden in Duitsland is niet mogelijk, de bestuurders in Frankrijk zijn niet zo vooruitziend. Daarom ook beperkte snelheid en geen adviessnelheid.
Men kan wel ademen op de snelwegen gezien er bijna geen agressie is behalve dan buitenlanders tijdens de drukke vakantieperiode.
Als men je eindelijk ingehaald heeft met 2 km/h verschil en dan inkapt kan het zijn dat je je rijgedrag moet afstemmen op de snelheidsbeperkingen als je dat niet gewoon bent. Als een bestuurder eenmaal begonnen is met inhalen blijft er weinig speelruimte over als je maar 130 mag en bij 131 al een punt kwijtspeelt, even gas bijgeven omdat de bestuurder die je inhaalt toevallig een paar km/h sneller gaat rijden is niet mogelijk en wordt dan ook kwalijk genomen met als gevolg : inkappen.
Er is bij wijze van spreken geen speelruimte. Ook met Belgie mag je niet vergelijken gezien in Belgie maar heel weinig bestuurders zich strikt aan de beperking van 120 houden waardoor een zekere speelruimte bestaat en de snelheidsverschillen dit probleem oplossen.
Het gebruik van de pinkers is zwak. Maar zij gaan er (onterecht)vanuit dat niemand hen kan of zal inhalen als ze aan de maximum toegelaten snelheid rijden.
Als men zo in Duitsland zou rijden dan hadden de Duitsers allang snelheidsbeperkingen moeten invoeren.
Zoals ik reeds vroeger aanhaalde is het leven in Frankrijk zachter ( La douce France) en liggen de nadrukken op een totaal ander vlak dan in Duitsland.
Om dat allemaal diepgaand te begrijpen moet je het germaanse idee even helemaal uit je hoofd zetten.
Een Fransman op de gewone wegen kan inderdaad niet verdragen dat je "fouten maakt" of je anders gedraagt dan wat de norm is. Je bent dan een spelbreker in hun ogen. Buitenlanders die trager rijden dan toegelaten of geen voorrang verlenen worden vrijwel onmiddellijk op hun plaats gezet door er bijna tegen te rijden in de hoop dat ze de volgende keer doen wat van hen verwacht wordt. Er zijn ook duidelijke verschillen naargelang de regio waarin je rijdt. In een minder bevolkte regio met weinig controle zoals in de Cantal (Auvergne) is blijkbaar alles toegelaten. Op andere plaatsen zoals Oost Frankrijk tegen de Duitse/Zwitserse grenzen houdt men zich dan weer vrij correct aan de voorschriften.
Een Bretoen is geen Elzasser en een Provencaal geen Parisien.
In Duitsland doet iedereen ongeveer wat van hem verwacht wordt en zijn zulke situaties niet nodig en dus ook niet denkbaar.
In Belgie daarentegen doen de meesten net niet wat in de wetgeving staat en is er ook niemand die daar tegen ingaat en dan is het hek helemaal van de dam.
-
Ook even bij vermelden, er is een groot verschil tussen het noorden van Frankrijk en het zuiden, bijvoorbeeld de Provence. Het zuiden heeft meer de stijl van... het zuiden. (voorbeeld Italianen.)
Ooit in Sicilië in het verkeer gezeten: algemene waanzin. Ik zat in een bus met allemaal beroeps (vrachtwagen)chauffeurs, zelf daarvan zeiden er hier nooit met de auto te willen komen.
Oostenrijkers zijn ook wat minder gedisciplineerd dan de Duitsers,(hoewel, Duitsland is ook niet meer zoals voor 30 jaar) heb ik al ervaren. Een grote ramp in België zijn de (dure) auto's met Luxemburgse nummerplaat, die denken dat ze alles mogen, en ze doen het ook.
Iemand ooit in Rusland, Roemenië of een ander voormalig Oostblok-land gereden en daar zijn ervaringen over kwijt wil?
-
Ook even bij vermelden, er is een groot verschil tussen het noorden van Frankrijk en het zuiden, bijvoorbeeld de Provence. Het zuiden heeft meer de stijl van... het zuiden. (voorbeeld Italianen.)
Had net mijn post wat aangepast op het ogenblik dat jij dit hebt geschreven waardoor jou reactie misschien wat overbodig overkomt. Excuses
-
Als men je eindelijk ingehaald heeft met 2 km/h verschil en dan inkapt kan het zijn dat je je rijgedrag moet afstemmen op de snelheidsbeperkingen als je dat niet gewoon bent.
Ach zo. Als een Fransman zo debiel is om met 2 km/h verschil in te halen, dan zou ik moeten vertragen, anders vind hij het aangewezen om in te kappen.
Goed om weten als ik nog eens naar Frankrijk rijdt. Die debiel geraakt niet meer voor de mijne, gegarandeerd. Of hij moet versnellen tot 150, dan zak ik weer af naar 130.
Om dat allemaal diepgaand te begrijpen moet je het germaanse idee even helemaal uit je hoofd zetten.
Juist. Ook om de typische Franse mentaliteit te begrijpen van de smeerlap die de achterbumper van mijn Volvo bij het parkeren serieus beschadigd heeft, en natuurlijk vluchtmisdrijf gepleegd heeft.
Bijkbaar zijn de Fransen alleen aangename mensen als ze je kennen.
De mensen bij wie ik gelogeerd heb en die waar ik op restaurant ging, hebben het onmogelijke gedaan om het mij aangenaam te maken. Ook op de stage die ik gevolgd heb, heb ik alleen maar toffe mensen ontmoet (de uitzondering was uiteraard een Parijzenaar, die de enige was die vond dat in Franrkijk alles beter is dan in Duitsland, maar dat was dan ook alleen maar hilarisch, voor de rest was ook hij een toffe gast).
Verleden week was er hier een groep van 12 Fransen in het hotel waar Leslie werkt. Gelukkig zijin ze maar een week gebleven, want tegen het einde stond het personeel zowat klaar om het kot in brand te steken. De menus moesten in het Frans vertaald worden, ze wilden hier eten zoals in Frankrijk, een busplan konden ze niet lezen, en slechts één van hen heeft op het einde 0,10 Euro drinkgeld gegeven (en ze bijna naar zijn kop gegooid gekregen als de chef de ober niet tegengehouden had). Dat ze dan ginder blijven, het zit hier toch altijd vol in de zomer.
-
Parijzenaren zijn eigenlijk Antwerpenaars in het kwadraat! ;D
Het is ook gek dat zeer veel mensen in Frankrijk beweren dat ze van Parijs zijn. Ik kende zo een Fransman (nu ja, Fransman). Die kerel was geboren in Berlijn, woonde tot hij ongeveer 14 jaar was in de Vogezen. Daarna verhuisde hij voor enkele jaren naar Millau. Rond zijn twintigste heeft hij enkele jaren in Parijs gewoont. Rond zijn 25 kwam hij naar Antwerpen waar hij 40 jaar later vertrok richting Millau. Die kerel noemde zich ook een Parijzenaar. Vlaming kon hij zich alvast niet noemen, want na 40 jaar in Antwerpen kon hij nog altijd nauwelijks Nederlands!
-
Als men je eindelijk ingehaald heeft met 2 km/h verschil en dan inkapt kan het zijn dat je je rijgedrag moet afstemmen op de snelheidsbeperkingen als je dat niet gewoon bent.
Ach zo. Als een Fransman zo debiel is om met 2 km/h verschil in te halen, dan zou ik moeten vertragen, anders vind hij het aangewezen om in te kappen.
Goed om weten als ik nog eens naar Frankrijk rijdt. Die debiel geraakt niet meer voor de mijne, gegarandeerd. Of hij moet versnellen tot 150, dan zak ik weer af naar 130.
Om dat allemaal diepgaand te begrijpen moet je het germaanse idee even helemaal uit je hoofd zetten.
Juist. Ook om de typische Franse mentaliteit te begrijpen van de smeerlap die de achterbumper van mijn Volvo bij het parkeren serieus beschadigd heeft, en natuurlijk vluchtmisdrijf gepleegd heeft.
Bijkbaar zijn de Fransen alleen aangename mensen als ze je kennen.
De mensen bij wie ik gelogeerd heb en die waar ik op restaurant ging, hebben het onmogelijke gedaan om het mij aangenaam te maken. Ook op de stage die ik gevolgd heb, heb ik alleen maar toffe mensen ontmoet (de uitzondering was uiteraard een Parijzenaar, die de enige was die vond dat in Franrkijk alles beter is dan in Duitsland, maar dat was dan ook alleen maar hilarisch, voor de rest was ook hij een toffe gast).
Verleden week was er hier een groep van 12 Fransen in het hotel waar Leslie werkt. Gelukkig zijin ze maar een week gebleven, want tegen het einde stond het personeel zowat klaar om het kot in brand te steken. De menus moesten in het Frans vertaald worden, ze wilden hier eten zoals in Frankrijk, een busplan konden ze niet lezen, en slechts één van hen heeft op het einde 0,10 Euro drinkgeld gegeven (en ze bijna naar zijn kop gegooid gekregen als de chef de ober niet tegengehouden had). Dat ze dan ginder blijven, het zit hier toch altijd vol in de zomer.
Als die mensen het onmogelijke hebben gedaan om het naar je zin te maken stel ik mij toch vragen bij jou wensen.
Om te begrijpen wat er echt gaande is moet je bijna in deze twee verschillende werelden tegelijk zijn opgegroeid anders begrijp je niet het wat en waarom.
Misschien had het personeel in het hotel waar Leslie werkt ook het onmogelijke moeten doen?
;D
http://www.youtube.com/watch?v=WJEOHGCo2I4
http://www.youtube.com/watch?v=ArEyWwpmtCE Bumper beschadigd? Vluchtmisdrijf? ;)
-
Misschien had het personeel in het hotel waar Leslie werkt ook het onmogelijke moeten doen?
Het personeel heeft er al veel te veel voor gedaan. Als de kelner tot 23:30 u. moet blijven omdat daar nog 3 Fransen al 2 uren met hetzelfde glas wijn zitten, dan is de lol er ook af.
Dat ze de volgende keer naar het Intercontinental Hotel hier gaan. Met veel geluk vinden ze daar nog wel een kamer voor 250 Euro per persoon en per nacht.
-
Respect werkt alleen als het wederzijds is.
En... spreek niet teveel over Königssee Jozef en Leslie. Ik zou zo in mijn auto stappen en weer tot bij jullie rijden, maar de eerste maanden zal het niet lukken. (zoon, schoondochter verhuizen binnen kort, zoon, schoondochter worden Papa en mama in januari, andere verplichtingen... )
Maar ooit sta ik weer met een hamer zonder steel bij jullie, ( ;))en hopelijk kan mijn Linda, vrouw dan mee, want die werkt nog ...
In 't Nederlands bestaat er geen woord voor maar in 't Duits wel: Ich habe Fernweh nach den bergen, nach Schönau am Königssee.
-
Misschien had het personeel in het hotel waar Leslie werkt ook het onmogelijke moeten doen?
Het personeel heeft er al veel te veel voor gedaan. Als de kelner tot 23:30 u. moet blijven omdat daar nog 3 Fransen al 2 uren met hetzelfde glas wijn zitten, dan is de lol er ook af.
Dat ze de volgende keer naar het Intercontinental Hotel hier gaan. Met veel geluk vinden ze daar nog wel een kamer voor 250 Euro per persoon en per nacht.
t was wel ironisch bedoeld he Jozef.
-
En... spreek niet teveel over Königssee Jozef en Leslie. Ik zou zo in mijn auto stappen en weer tot bij jullie rijden, maar de eerste maanden zal het niet lukken. (zoon, schoondochter verhuizen binnen kort, zoon, schoondochter worden Papa en mama in januari, andere verplichtingen... )
Maar ooit sta ik weer met een hamer zonder steel bij jullie, ( ;))en hopelijk kan mijn Linda, vrouw dan mee, want die werkt nog ...
Een videootje voor jou met wat aktualiteit van hier: de Almabtrieb (http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_376042&feature=iv&src_vid=IRjYBVpExPQ&v=9mcRAbIVSzc), zodat je weer wat in de sfeer komt. ;)
Het verheugt me dat het jou zo bevallen is hier in deze parel van de Alpen.
Tip: maak er eens, in plaats van een kwestie van tijd, een kwestie van prioriteit van als het jou zoveel goed doet om hier te zijn. Je weet dat het samenzijn met jou ons alleen maar verheugt en je meer dan van harte welkom bent, en dat vindt Boyke ook. Op amper een week tijd waren jij en hem dikke vrienden geworden. Hij springt een gat in de lucht als hij jou weerziet, want vergeten doet hij niets.
Je leeft maar één keer, Walter. Als je nu niet van het leven gaat genieten zoals je het graag doet, wanneer ga je het dan doen?
Kom gerust met een hamer zonder steel, want die steel hebben we hier al (voor de anderen: wij wonen in de Hammerstielstraße).
Met Linda erbij zou onze vreugde dubbel zijn. Het is ook voor haar welzijn toch onontbeerlijk om er eens een weekje uit te zijn, daarna voelt ze zich weer eens zo goed.
Waarom zou je de Kerstsfeer met de prachtige Kerstmarkten hier eens niet komen opsnuiven en voor de verandering Sylvester (oudejaarsavond) hier eens doorbrengen? Wij zijn van oud naar nieuw in het Feuerwehrheim (http://www.feuerwehrheim.de/) hier in Bayrisch Gmain. Het is er niet duur, het eten is er lekker, en er treedt een topentertainer op (Klaus Mehlig (http://www.musik-klaus.de/)) op en je kunt er dansen. Zullen we onze reservsatie uitbreiden met jou en Linda?
In 't Nederlands bestaat er geen woord voor maar in 't Duits wel: Ich habe Fernweh nach den Bergen, nach Schönau am Königssee.
Prachtig verwoord, Walter!
En je weet het: toen bleek dat de berg niet naar Walter kwam, kwam Walter dan maar naar de berg. :D
De familienaam van Mozes was trouwens Van den berg, want er staat in de Bijbel: "En toen kwam Mozes van den berg".