Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: rozeke op zaterdag 07 december 2013 - 11:24:20

Titel: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op zaterdag 07 december 2013 - 11:24:20
Ik kreeg een week geleden een PV in de bus voor een eerstegraadsovertreding. Tja, ik heb iets niet gezien en zal er in het vervolg op letten. Tot zover geen probleem: ik betaal die boete wel. Alleen heb ik nog steeds geen overschrijvingsformulier met betalingsgegevens ontvangen (op PV stond dat ik dit "de komende dagen" ging toegestuurd krijgen). Hoe lang kan dat duren? Ik heb natuurlijk geen zin in bijkomende problemen omdat ik zogezegd mijn boete niet betaald heb (nogal moeilijk als je geen gegevens hebt).
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 07 december 2013 - 13:29:45
Maak je niet ongerust, Rozeke, dat overschrijvingsformulier komt nog wel. En ook als je dan de betaling over het hoofd zou zien, krijg je eerst nog een herinnering voor het verder gaat.  ;)
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op zaterdag 07 december 2013 - 14:14:22
Ah zo ... ik heb er gelukkig nog geen ervaring mee ;) en de post wordt doorgestuurd naar ons nieuw adres: ik zag een en ander al helemaal gebeuren ... (PV is wel correct doorgestuurd en andere post ook maar je weet toch nooit!).

Ik heb blijkbaar op een busbaan gereden: niet flink natuurlijk ... maar heel slecht aangeduid. (Ik had het wel ergens kunnen weten: toen we naar de bank gingen ivm ons huis zei die mens dat we onze plaat moesten opgeven als we op hun parking stonden omdat je daar niet anders kan geraken dan via die busstrook en dan geven ze dat dus door. Maar ja: niet bij stilgestaan dus toen ik er voor iets anders langs reed ... soit.)

Zo'n dingen zouden ze eigenlijk toch beter aangetekend versturen ... er kan altijd bij de post iets mislopen, of wie weet ben je net met vakantie, of ... En ja, bewijs dan maar dat je het niet gekregen hebt!
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 07 december 2013 - 20:00:30
Ik heb blijkbaar op een busbaan gereden: niet flink natuurlijk ...

Wij zijn hier de laatsten die je dat kwalijk zouden nemen, hoor Rozeke. Beter dat je op een busbaan gereden hebt dan dat je een bus van de busbaan zou gereden hebben. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. En wat maakt zo een boete nu uit op een autobudget? Plus dat je de voldoening hebt dat die boete toch voor een goed doel dient...  ;D

Ach, een verhuizing... vroeger kwam de wijkagent dan na een jaar vriendelijk vragen of je hem wou zeggen wat hij moest opschrijven als reden waarom je niet betaalde ("Zeg maar wat, mij is het om het even"). En dan kon je hem tonen dat op het papier dat hij in zijn pollen had, nog je oud adres stond. Want de ene overheidsdienst doet er al een jaartje langer over dan de andere om zijn bestanden bij te werken.

Waar ben jij eigenlijk belastingplichtig, Rozeke? Als dat nog in België is, dan kunnen ze een onbetaalde verkeersboete ook gewoon op jouw aanslagbiljet in de personenbelasting vermelden, en heb je dus nog even tijd om te sparen...

Citaat
Zo'n dingen zouden ze eigenlijk toch beter aangetekend versturen ... er kan altijd bij de post iets mislopen, of wie weet ben je net met vakantie, of ... En ja, bewijs dan maar dat je het niet gekregen hebt!

Dat gebeurt geregeld. Dat noemen de juristen "gerechterlijke accidenten"...
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op zaterdag 07 december 2013 - 20:08:06
Ik betaal in NL inkomensbelasting maar ik moet ook in België aangifte doen: ik betaal hier gemeentebelasting.

En ja, gerechterlijke accidenten: je zal er maar het slachtoffer van zijn ... Ik snap toch ook niet goed waarom ze 2 brieven sturen. Dat kan toch perfect in 1 brief?
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 07 december 2013 - 22:36:08
En ja, gerechterlijke accidenten: je zal er maar het slachtoffer van zijn ... Ik snap toch ook niet goed waarom ze 2 brieven sturen. Dat kan toch perfect in 1 brief?

De vaststellingen door de zogenaamde "bevoegde personen" hebben een "bijzondere bewijswaarde". Een voorwaarde daartoe is dat er binnen de 14 dagen een afschrift van het PV naar de titularis van de kentekenplaat verzonden wordt (of, waar en wanneer dat afschrift toekomt, speelt weer geen rol). Anders vervalt de bijzondere bewijswaarde, en gelden de vaststellingen voor de rechter nog slechts als een inlichting, waarbij hij oordeelt of hij er al dan niet geloof aan hecht.

Bij het eerste schrijven worden dikwijls ook bijkomende inlichtingen gevraagd: wie was de bestuurder, meent deze een grond van verschoning te hebben, enz.

Een grond van verschoning heb je bijvoorbeeld als je over een doorlopende witte streep gereden bent om een kind te ontwijken: het vrijwaren van de integriteit van een mensenleven wordt geacht van hogere orde te zijn dan de naleving van de wegcode.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: JC op zondag 08 december 2013 - 01:18:53
Een grond van verschoning heb je bijvoorbeeld als je over een doorlopende witte streep gereden bent om een kind te ontwijken: het vrijwaren van de integriteit van een mensenleven wordt geacht van hogere orde te zijn dan de naleving van de wegcode.

En toch wordt er nog altijd beweerd dat een doorlopende witte streep als een betonnen muur is! Ik hoorde het de eerste keer toen ik aan mijn rijopleiding bezig was in 1988, helaas dergelijke ideeën zijn lastig uit te roeien.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zondag 08 december 2013 - 04:28:08
En toch wordt er nog altijd beweerd dat een doorlopende witte streep als een betonnen muur is!

Inderdaad.

De oorzaak is dat tijdens de rijopleiding helaas alleen de algemene regel uitgelegd wordt, en niet de gronden van verschoning om hem te overtreden. Dat zou er dan ook kunnen toe leiden dat iemand een kind doodrijdt in plaats van een doorlopende witte streep te overschrijden als dat kan zonder hinder of gevaar voor andere weggebruikers.

Zo is het bijvoorbeeld ook met de profieldiepte van de banden. De kandidaten voor het rijbewijs moeten enkel weten dat de wettelijke minimum profieldiepte 1,6 mm bedraagt, niet dat een zomerband al bij minder dan 3 mm en een winterband bij minder dan 4 mm niet meer voldoende veilig is, en dat ook een band met nog voldoende profiel maar die al te oud is, dient vervangen te worden.

De leerstof schrijft voor dat er moet opgeschakeld worden bij 2.000 toeren per minuut met een Dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Er zijn er die dat hier in de Alpen in bergop komen proberen en dan verschieten dat het misloopt. Anderen ondervinden het bij het inhalen, dat daardoor tot een frontale botsing met zwaargekwetsten en doden leidt.

En dat zijn helaas slechts enkele voorbeelden.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: JC op zondag 08 december 2013 - 20:38:56
De leerstof schrijft voor dat er moet opgeschakeld worden bij 2.000 toeren per minuut met een Dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Er zijn er die dat hier in de Alpen in bergop komen proberen en dan verschieten dat het misloopt. Anderen ondervinden het bij het inhalen, dat daardoor tot een frontale botsing met zwaargekwetsten en doden leidt.

Slechts een minderheid van de chaufeurs kan correct omgaan met de versnellingen. Eigenlijk zou het beter zijn dat iedereen met een automaat reed. Ik ben er alleszins grote voorstander van, al die miserie die je hierboven beschrijft wordt je bespaart. Mijn wagen verbruikt met automaat dan nog eens minder dan handgeschakeld, waarom dan nog manueel rijden?
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zondag 08 december 2013 - 22:04:11
Slechts een minderheid van de chaufeurs kan correct omgaan met de versnellingen.

Dat klopt. En het zijn meestal diegenen die het slechtst schakelen, welke de voorkeur geven aan een handgeschakelde versnellingsbak. Ze zijn zich immers niet bewust van de concentratie en de nauwkeurige motoriek welke correct schakelen vergt.

Citaat
Eigenlijk zou het beter zijn dat iedereen met een automaat reed.

Zeker en vast.

Het is nog niet zo lang geleden dat slechts weinig wagens een cruise control, ABS, ASR, EPS en dergelijke hadden.

Velen onder ons hebben nog de handbediende choke voor een koudstart gekend.

De al wat ouderen hebben nog met een versnellingsbak gereden waarvan de eerste versnelling, of zelfs nog alle versnellingen niet gesynchroniseerd waren. Een hele kunst om daarmee te schakelen zonder tandengeknars.

Nog langer geleden moest de bestuurder ook nog de voorontsteking, de smering, enz. voortdurend manueeel bijregelen.

Alleen die handbediende versnellingsbak is nog niet overal geweken voor een automatische versie.

Citaat
Mijn wagen verbruikt met automaat dan nog eens minder dan handgeschakeld, waarom dan nog manueel rijden?

Vooral bij een kleine en middelgrote wagen weegt een automatische versnellingsbaak nogal zwaar op de eindprijs. En bij wederverkoop is een wagen met automaat minder waard. De redenering daarachter is: er komt niet gauw iets aan een automaat, maar als het gebeurt, dan kost het een fortuin.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: Rafael op maandag 09 december 2013 - 11:21:52
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: JC op maandag 09 december 2013 - 14:00:37
Ik verbruik alleszins een pak minder dan een vriend van mij die een 520d sedan handgeschakeld heeft. Die sedan is dan nog wat lichter ook. De laatste tijd doe ik korte afstanden dus is het verbruik weinig representatief, op middellange afstand verbruik ik net iets meer dan 5 l. Als ik veel in de eco-pro modus rijd nog wat minder. Op die manier krijg je het verbruik op de lange ritten vlot onder de 5 l/100 km, wat voor een wagen van quasi 1,8 ton met 184 pk ongelooflijke verbruikscijfers zijn. De 8-gang automaat heeft daar natuurlijk veel mee te maken, de handgeschakelde versie is maar een 6-bak.
Inderdaad, blijkbaar geeft BMW nu aan dat het gemengde verbruik hetzelfde is, toen ik mijn wagen bijna 2 jaar geleden kocht was er een klein verschil.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: e49Memling op maandag 09 december 2013 - 20:19:00
Automaat: koppelomvormer of met gerobotiseerde versnellingsbak?
In de koppelaar gaat altijd wat vermogen verloren. Ik denk dat de voet van de bestuurder uiteindelijk voor het grootste gedeelte het verbruik bepaald.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: Michel op maandag 09 december 2013 - 23:16:50
Automaat: koppelomvormer of met gerobotiseerde versnellingsbak?
In de koppelaar gaat altijd wat vermogen verloren. Ik denk dat de voet van de bestuurder uiteindelijk voor het grootste gedeelte het verbruik bepaald.
Met een gerobotiseerde bak (dubbele koppeling) lijkt het me veel gemakkelijker zuiniger te rijden als met een handgeschakelde.
Daarbij heeft die DSG meestal 1 of 2 versnellingen meer en die zijn ietsje langer, daarmee compenseren ze dat ietsje verlies in werkingsgraad.
De droge DSG´s (mechanische werkingsgraad tot 96-97%*) evenaren zeker het verbruik van een handgeschakelde bak en dan moet de schakelende bestuurder al heel zuinig kunnen rijden.
De droge DSG gaat nu al tot 500 nM (DQ500), bron:  http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe (http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe)
grafisch* : http://www.heise.de/autos/imgs/14/4/0/5/4/4/1/5635a051ec075a04.jpeg  
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jo op dinsdag 10 december 2013 - 08:08:19
Het ietsjes verlies in werkingskracht?
Dan spreek ik over de Daf vrachtwagen waar ik toch elke keer bij het vertrekken verkies om zelf te schakelen (flipper aan het stuur), bij de minste helling op voorhand (wegens zo traag reageren) al snel eentje naar beneden tik.
Het is gemakkelijk zo'n robot en zuinig is het ook heel zeker maar als het bij een auto ook zo loom is zou ik toch zeker voor een automaat kiezen ipv. een robot.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: JC op dinsdag 10 december 2013 - 12:23:51
Bij mijn automaat wordt dat opgelost door een keuzehendel. Normaal start die in een compromis modus 'comfort'. De reactie van de bak is vrij snel maar hij schakelt snel op. Bij het vertragen voel je hem snel terug naar beneden schakelen. Als je de sport-modus activeert reageert hij veel vlugger. Als je even accelereert en dan even de snelheid gelijk houdt gaat de automaat geen hogere versnelling kiezen maar blijft hij in versnelling hangen. Er is nog een lome modus de 'eco-pro' stand. Ik gebruik die vrijwel alleen op de snelweg, op gewone wegen vind ik die zelfs gevaarlijk. Er wordt heel sloom gereageerd op de gas en de dynamiek van de gaspedaal is anders. Het lijkt alsof er maar beperkt vermogen beschikbaar is. Je krijgt wel vol vermogen als je doortrap ('kick-down'), maar dan heb je plots het volle vermogen ter beschikking, niet echt aangenaam en bv. een een natte bocht vragen om problemen.
Ik heb ook paddels aan het stuur indien nodig, maar die gebruik ik maar zelden. Meestal volstaat het (in comfort-modus) om even een stevige tik op het gaspedaal te geven om één of meerdere versnellingen te laten terugschakelen.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: Michel op dinsdag 10 december 2013 - 12:54:22
Het ietsjes verlies in werkingskracht?
Dan spreek ik over de Daf vrachtwagen waar ik toch elke keer bij het vertrekken verkies om zelf te schakelen (flipper aan het stuur), bij de minste helling op voorhand (wegens zo traag reageren) al snel eentje naar beneden tik.
Het is gemakkelijk zo'n robot en zuinig is het ook heel zeker maar als het bij een auto ook zo loom is zou ik toch zeker voor een automaat kiezen ipv. een robot.
Jo, de meeste sportwagens worden ermee uitgerust (zelfs serie) en daar gaat het om tiendes van een seconde (prestige 0-100 kmh), hoe kom je er eigenlijk bij dat die loom zouden zijn bij een doorsnee auto ?
Kijk, bij een al snelle automaat bij een Porsche 911(vanaf 993)Tiptronic* genoemd die verloor van 0-100 kmh 1 volle sec op een handgeschakelde bak, dat was toen al helemaal geen succes.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_993#Technische_Daten_der_Serienversionen  
Beschleunigung 0 – 100 km/h:
5,6 s  5,4 s  handgeschakeld
6,6 s² 6,4 s²  ²:Tiptronic
Later volgde de tiptronic-S op het 996-model die al iets beter was, maar toch nog 0,5-0,8 sec langzamer, 0,5 sec is 10 % langzamer hé.
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_996#Technische_Daten_der_Carrera_und_Turbo-Modelle  onderaan

Maar nu (versie 991) zijn de gerobotiseerde PDK-7 0,2 sec sneller van 0-100 kmh als hun handgeschakelde-7 versies, enkel in topsnelheid verliezen ze ocharme 2 kmh bij tops ~ 300 kmh en meer.
De Turbo´s en GT3 worden zelfs enkel maar met gerobotiseerde bak PDK geleverd.

Ook de winst in verbruik is duidelijk met 0,8 liter minder normverbruik voor de PDK-7 tov handgeschakelde-7.
bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten  cijfers onderaan.
Citaat
Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):
   9,0 l
PDK: 8,2 l

ook het voorgangermodel 997 waren de PDK-7´s al 0,2 sec sneller (daar wel nog handgeschakelde 6).
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_997#Technische_Daten
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jo op dinsdag 10 december 2013 - 13:26:09
Ik ben dus appelen met peren aan het vergelijken.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: Michel op dinsdag 10 december 2013 - 13:57:30
Ik ben dus appelen met peren aan het vergelijken.
Dat vermoedde ik ook.
Hier nog wat meer info met foto´s van het verschil tussen een handgeschakelde 7-versnellingsbak en een 7-PDK ( beide door ZF gemaakt),
met overbrengsverhoudingen, olie, gewicht, enz...
http://www.caranddriver.com/features/a-tale-of-two-porsche-seven-speeds-manual-and-pdk-tech-dept
prestaties:
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten

Zo en nu een "simpele" DSG-7 voor een kleine goedkope auto bvb van de VW group de 105 PK 1200 cc TSI versie(Skoda, VW, Audi, Seat, ...):
Bij onze Skoda Fabia :
- als optie was het 1180 € meer, maar daar zat ESP-ASR-MSR- ... ook automatisch bij wat bij andere modelllen een optie was van 460 €,
dus de DSG kostte eigenlijk 720 € meer (wel geen pendels aan het stuur), handschakelen +/- mogelijk, ook (sport)stand S.
- prestaties tov van serie 5-bak: (fabriekcijfers)
 verbruik idem ondanks dat de DSG versie 34 kg meer weegt (1164 kg tov van 1130 kg)
 topsnelheid 2 kmh minder (189 kmh) als de handgeschakelde-5 (191 kmh), topsnelheid in 6-de (best S-stand nemen).
 optrekken 0-100 kmh = 0,1 sec minder snel (10,2 sec) als de handgeschakelde (10,1 sec) (wslk is dat enkel wegens het meergewicht)

Ik zie dat de PDK-7 versie van Porsche 991 maar amper 20 kg meer weegt (tov 1455 kg 7-bak)
Citaat
Leergewicht nach EG: 1455 kg
mit PDK: + 20 kg
Cabriolet: + 70 kg   
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: e49Memling op woensdag 11 december 2013 - 11:39:12
Vandaar ook mijn vraag of het over een robot-bak ging, dan wel over een volledig-automatische (met koppelomvormer)
Gerobotiseerde bakken, hoe ze ook door de verschillende merken genoemd worden, zitten aan een vergelijkbaar verbruik, zelfs wat minder, dan een handgeschakelde. Het andere kan alleen meer verbruiken, er gaat energie verloren inde koppelaar-koppelomvormer. Hoewel dat al veel verbeterd is.

PS. Michel, uw draad over piramiden elders, is heel interessant.  ;) 
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op woensdag 11 december 2013 - 20:53:03
Het andere kan alleen meer verbruiken, er gaat energie verloren inde koppelaar-koppelomvormer.

Een meerverbruik tegenover een handgeschakelde versnellingsbak doet zich enkel voor als deze laatste even efficiënt geschakeld wordt als de automaat. Maar slechts weinigen kunnen en willen dat altijd doen.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op vrijdag 13 december 2013 - 15:34:34
Hm. Ondertussen na 2 weken nog steeds geen overschrijving, noch een aanmaning. Vreemd, of gewoon traag?!
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op vrijdag 13 december 2013 - 19:13:34
Hm. Ondertussen na 2 weken nog steeds geen overschrijving, noch een aanmaning. Vreemd, of gewoon traag?!

"Na 2 weken"... had je die overschrijving dan al zo snel verwacht?

Heel gewoon, hoor Rozeke, maak je geen zorgen. De molen van het gerecht maalt zeer langzaam.  ;)
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op vrijdag 13 december 2013 - 19:20:37
Geen idee eigenlijk. Ik ging daar van uit omdat in dat PV "de komende dagen" stond. Gelukkig nog geen ervaring mee ;) . Maar ze zat dus net in de bus. Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op vrijdag 13 december 2013 - 21:59:23
Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .

Ik hoop dat je de betaling toch zo laat mogelijk laten uitvoeren hebt.

Betalingen altijd uitstellen "as long as your credit standing allows".  ;)
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jo op vrijdag 13 december 2013 - 22:08:57
You don’t pay taxes – they take taxes…
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op vrijdag 13 december 2013 - 22:12:48
Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .

Ik hoop dat je de betaling toch zo laat mogelijk laten uitvoeren hebt.

Betalingen altijd uitstellen "as long as your credit standing allows".  ;)

Goh ja ... voor de rente die je krijgt op een rekening moet je het ook niet meer doen ;) .
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 14 december 2013 - 15:45:05
You don’t pay taxes – they take taxes…

Inderdaad: gelegaliseerde diefstal.

Je kunt de fiscus niet bestelen, je kunt er hooguit voor zorgen dat je door hem een beetje minder bestolen wordt.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 14 december 2013 - 15:59:49
Rozeke, mag ik jou nu eens een vraagje stellen?

Ik weet wel dat je pathologe bent, doch je kent ongetwijfeld andere artsen.

Heb jij al gehoord hoe het afloopt met een snelheids- of parkeerboete als een arts een dringende interventie uitvoert (plicht tot het verlenen van hulp aan een persoon in groot gevaar - Strafwetboek art. 422bis)?
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: rozeke op zaterdag 14 december 2013 - 17:51:09
Wel eigenlijk niet. Ik ken wel iemand bij de brandweer die geflitst is toen hij onderweg was naar de kazerne voor een dringende oproep: die mocht het toch gaan uitleggen op de politierechtbank ...
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zaterdag 14 december 2013 - 22:22:05
Wel eigenlijk niet. Ik ken wel iemand bij de brandweer die geflitst is toen hij onderweg was naar de kazerne voor een dringende oproep: die mocht het toch gaan uitleggen op de politierechtbank ...

Die vrijwillige brandweerlieden, dat is inderdaad een probleem. Het zich naar de kazerne spoeden is een onderdeel van hun dringende opdracht, maar ze moeten zich daarbij aan alle verkeersregels houden (inclusief de flikken doorlaten die prioritair frieten of pizza gaan halen).
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: Inazuma op zondag 05 januari 2014 - 16:00:35
Ik heb blijkbaar op een busbaan gereden: niet flink natuurlijk ... maar heel slecht aangeduid.

Onvoldoende - of verkeerd - aangeduid is anders een reden om weggebruikers vrij te pleiten ... Artikel 5 wegcode.

Binnenkort staan deze dubieuze PV allemaal als Absolute Waarheid in je dossiertje in een databank.
Titel: Re: PV - overschrijving?
Bericht door: jozef op zondag 05 januari 2014 - 18:56:10
Binnenkort staan deze dubieuze PV allemaal als Absolute Waarheid in je dossiertje in een databank.

Ja, dat vind ik allesbehalve.

Als het niet tot een strafvordering komt omdat je een OI of een voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom (zogenaamde "minnelijke schikking") betaalt, waarom wil men daar dan later nog rekening kunnen mee houden?