Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jo op vrijdag 13 december 2013 - 08:50:02

Titel: uitstekende delen
Bericht door: jo op vrijdag 13 december 2013 - 08:50:02
Dacht dat een wagen geen uitstekende scherpe delen mocht hebben, als je deze bumpers bekijkt. ???
http://www.auto55.be/fotospecials/4455-bmw-m3-m4
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: JC op vrijdag 13 december 2013 - 09:21:36
Die uitstekende delen is vooral een perspectief effect. Kijk eens op de laatste foto in de fotoreeks. De stukken die je als scherpe delen ziet op de andere foto zitten onderaan de bumper en zitten al een eindje achter het voorste stuk van de bumper. Bij een aanrijding denk ik niet dat een voetganger met deze stukken in contact gaat komen. Die M4 is wel een bijzonder mooie wagen, ik ga eens kijken of ik hier een plaatske op mijn oprit heb!  ;D
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: Inazuma op zondag 05 januari 2014 - 16:12:14
Er steekt niets buiten de carrosserie ...

Maar er zijn ongetwijfeld voetganger-vriendelijkere bumpers te ontwikkelen .
Uiteindelijk moet dat ding een zekere stevigheid hebben, en om die stevigheid nog te hebben op een dun vlak, moet het materiaal al wat steviger zijn, of steviger ondersteund worden.
Hoe dunner, hoe meer de krachten geconcentreerd worden , en hoe meer letsel dat kan veroorzaken.
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: jo op zondag 05 januari 2014 - 16:29:20
Uitstekende delen is misschien verkeerd geformuleerd, naar voren wijzend was beter.
Maar ik zie inderdaad ook zo dat het harde delen moeten zijn om stevigheid te krijgen.
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: Michel op zondag 05 januari 2014 - 16:34:44
Laten we vooral niet naar de andere voertuigen kijken qua voetgangersveiligheid.  ::)
Als er een voertuig is dat echt wat aan zijn voetgangersvriendelijkheid doet dan is het wel de personenauto. Zie EuroNCAP-testen.

Natuurlijk kan alles beter, men kan zelfs een reuzenairbag laten afgaan als er een onvermijdelijke voetganger gedetecteerd wordt die zelfmoord wil plegen.
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: jozef op zondag 05 januari 2014 - 19:01:59
Natuurlijk kan alles beter, men kan zelfs een reuzenairbag laten afgaan als er een onvermijdelijke voetganger gedetecteerd wordt die zelfmoord wil plegen.

Hoe ga je weten of die voetganger al dan niet zelfmoord wil plegen, en of die airbag bijgevolg al dan niet moet geactiveerd worden?  ;D
Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: Michel op zondag 05 januari 2014 - 19:19:41
Natuurlijk kan alles beter, men kan zelfs een reuzenairbag laten afgaan als er een onvermijdelijke voetganger gedetecteerd wordt die zelfmoord wil plegen.

Hoe ga je weten of die voetganger al dan niet zelfmoord wil plegen, en of die airbag bijgevolg al dan niet moet geactiveerd worden?  ;D
Dezelfde detectiemiddelen als de http://de.wikipedia.org/wiki/Notbremsassistent enkel de airbag moet ergens nog ondergebracht worden.

Airbag ontplooit enkel bij berekende impactsnelheid van > 10 kmh, instelbaar door de bestuurder, ook uitschakelbaar#.
Op autowegen en snelwegen#  ;D

Citaat
al dan niet zelfmoord wil plegen
die detectie hebben ze nog niet ontwikkeld, ofwel moet de zelfmoorder een "zelfmoordtransponder" dragen die het systeem kan uitschakelen  ;)

Titel: Re: uitstekende delen
Bericht door: Inazuma op zondag 05 januari 2014 - 19:26:26
Laten we vooral niet naar de andere voertuigen kijken qua voetgangersveiligheid.  ::)
Er zijn er zeker nog slechtere, maar daarom is dit nog niet goed.

Er zijn meer middelen om auto's veiliger te maken voor andere verkeersdeelnemers, maar ze moeten de duimen leggen voor "design" (hoe dubieus ook).
Blijkbaar neemt men liever dure technische oplossingen waar men dan mee kan uitpakken ... imago.