Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op vrijdag 20 december 2013 - 20:06:56
-
Jonge mannen nog het vaakst verkeersslachtoffer
Jongeren en mannen zijn oververtegenwoordigd onder de verkeersslachtoffers. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1509031/jonge-mannen-nog-het-vaakst-verkeersslachtoffer.aspx
-
Dat was 2 jaar geleden ook al zo, slechts 2 landen deden het toen ( EU-28 landen) slechter als BE bij de jonge mannen: Cyprus en Griekenland.
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3157.msg37534.html#msg37534 Jouw topic, Jozef.
het ging toen over het gemiddelde van 2007-2008-2009, mannen 15-30 j tov mannelijke inwoners van die ouderdom.
Ld: Vr. | Man | verkeersdoden + 30d alle jonge mensen tussen 15 en 30 jaar
SE 24 | 80 | 53
NL 26 92 59
CH 23 95 60
IL 18 100 64
MT 44 89 67
UK* 31 121 77
NO 33 128 82
ES 34 132 84
DE 39 130 85
FI 33 144 90
SK* 32 162 98
EE 39 158 100
IE 41 164 103
PT 52 153 103
DK 44 161 104
AT 46 179 113
IT 40 186 114
SI 46 190 121
HU 46 195 123
LU 54 192 124
FR 42 207 125
LV 42 201 128
CZ* 50 216 136
RO 58 210 136
BE* 50 255 154
PL 59 248 155
CY 23 294 158
EL 58 349 210
EU(1) 40| 164| 103
Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009
Blijkbaar is er niet veel relatief verbeterd in 2010-2011-2012.... :-[
Ook meer 75-plussers
Andere vaststellingen van het BIVV voor 2012 zijn onder andere dat het aantal verkeersdoden tijdens weekendnachten sterk daalde (28 procent minder ten opzichte van 2011), en dat het aantal verkeersslachtoffers ouder dan 75 jaar met 12 procent toenam.
Betreft 12 % meer doden bij +75 jarigen, dit is zeer wslk te wijten aan het meer mobiel zijn door de populariteit van de electrische fietsen, daardoor ook veel meer (extra gavaarlijke) fietskilometers. Dit ondanks de zeer gebrekkige registratie bij fietsongevallen (vooral deze zonder motorvoertuigbetrokkenheid)
De "veiligere auto" nemen deze senioren veel minder of helemaal niet meer, het is algemeen geweten dat de fiets tot 10 maal "onveiliger" kan zijn als de personenauto per kilometer.
Die conclusie lees ik nergens bij de BIVV, maar in NL-studies kan je die wel vinden door tussen de regels te lezen.
bvb deze http://www.swov.nl/rapport/r-2012-08.pdf page 179-183 enkel over electrische fietsen.
-
Mannen nemen meer risico's dan vrouwen, zijn ook meer vatbaar voor genetische afwijkingen wegens wat DNA-tekort, dat zit er allemaal ingebakken, in die mate dat de natuur al zorgt voor een 5 % overschot aan mannen bij geboorte.
-
Mannen nemen meer risico's dan vrouwen, zijn ook meer vatbaar voor genetische afwijkingen wegens wat DNA-tekort, dat zit er allemaal ingebakken, in die mate dat de natuur al zorgt voor een 5 % overschot aan mannen bij geboorte.
Mannen hebben genetisch 15 % snellere reflexen heb ik ergens gelezen.
Of iets in die aard dat het risico op een ongeval 15 % hoger is bij een vrouw als ze 100%-hetzelfde rijgedrag/rijrisico aan de dag leggen als een man.