Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op vrijdag 17 januari 2014 - 12:20:00
-
Dubbel zoveel meldingen over slechte wegen
Putten in de weg, de Vlaming ergert er zich behoorlijk aan. Bij het Meldpunt Wegen zijn vorig jaar 3.154 meldingen binnengekomen over slecht onderhouden wegen. Meer dan dubbel zoveel als in 2012. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1521253/dubbel-zoveel-meldingen-over-slechte-wegen.aspx
"Niet dat onze wegen er plots zoveel slechter bijliggen, de Vlaming laat het gewoon sneller weten", zegt Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Aha: slechts de assertiviteit van de Vlaming is verbetert, niet de wegen... dan hoeven we dus niets aan de wegen te doen.
-
Mijn gedacht ...
-
-
Ze zijn nochtans goed bezig om mensen te ontmoedigen om dat te blijven melden. Op mijn laatste 2 meldingen kreeg ik droogjes de reactie dat het nog lang niet erg genoeg was om er iets aan te doen.
Typisch voor het wanbeheer van Crevits en de administratie waar ze voor staat.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140117_00933551
Crevits: ‘Nul verkeersdoden mogelijk in Europa’
Maar niet op de wegen die haar administratie aanlegt en (niet) onderhoudt ...
Niet waar weggebruikers de vaak waanzinnige, en gevaarlijke beperkingen opgelegd door het VVC netjes zouden volgen
(100 of zelfs 120 naar 50 ??? en dan ineens weer terug naar 100 / 120 ??? )
-
Waarom is airco nagenoeg standaard aanwezig in elke auto en moet men voor verkeersveiligheid een extra optie kopen?
Dat is een vraag die nu uitgerekend iemand moet stellen in een land waar de overheid de verkeersveiligheid alsmaar afremt.
Of waarom was anders een derde stoplicht in België nog zo lang verboden toen het elders al verplicht was?
-
Crevits: ‘Nul verkeersdoden mogelijk in Europa’
....]
Ze vergeet even dat er geen "personenwagenbetrokkenheid" is bij ca. 40 % van de verkeersdoden, kan zelfs 50 % zijn.
-
Crevits: ‘Nul verkeersdoden mogelijk in Europa’
....]
Ze vergeet even dat er geen "personenwagenbetrokkenheid" is bij ca. 40 % van de verkeersdoden, kan zelfs 50 % zijn.
Misschien als we allemaal te voet gaan...
-
Of 70 rijden op de ringwegen ... kunnen de flitskassa's weer volop hun ding doen : opbrengen !
-
Waarom is airco nagenoeg standaard aanwezig in elke auto en moet men voor verkeersveiligheid een extra optie kopen?
Dat is een vraag die nu uitgerekend iemand moet stellen in een land waar de overheid de verkeersveiligheid alsmaar afremt.
Of waarom was anders een derde stoplicht in België nog zo lang verboden toen het elders al verplicht was?
Wetende dat de airco eigenlijk ook een veiligheidssysteem is, misschien heeft ze daar nog niet over nagedacht, mentale beperking of hoe noem je dat.
-
Of 70 rijden op de ringwegen ... kunnen de flitskassa's weer volop hun ding doen : opbrengen !
Denk jij dat er tegen 70 geen ongevallen gaan gebeuren ???
Ik zie dagelijks mensen zonder verlichting in het donker rijden, zowel fietsers, auto's als zelfs vrachtwagens. Dit om maar iets te noemen
-
Wetende dat de airco eigenlijk ook een veiligheidssysteem is, misschien heeft ze daar nog niet over nagedacht, mentale beperking of hoe noem je dat.
Dat is de airco inderdaad. Maar de link tussen een gezond en aangenaam klimaat in de auto en de rijvaardigheid van de bestuurder is wellicht wat te hoog gegrepen voor Hilde Crevits.
-
Denk jij dat er tegen 70 geen ongevallen gaan gebeuren ???
Ik zie dagelijks mensen zonder verlichting in het donker rijden, zowel fietsers, auto's als zelfs vrachtwagens. Dit om maar iets te noemen
Ik zie meer voorrangsnegaties waar en wanneer de snelheidslimieten lager gezet worden ...
De voorrang aan hun laars lappen kan dan nog gemakkelijker nog nét ... of net ... niet .
De ander moet maar kunnen stoppen, en anders reed die te snel hé ...
-
Crevits: ‘Nul verkeersdoden mogelijk in Europa’
....]
Ze vergeet even dat er geen "personenwagenbetrokkenheid" is bij ca. 40 % van de verkeersdoden, kan zelfs 50 % zijn.
Misschien als we allemaal te voet gaan...
Voetgangersdoden door pure voetgangersongevallen (domme val ofzo) uitglijden op ijzel op voetpad bvb, worden statistisch niet bij verkeersongevallen geteld alhoewel het ook op de openbare weg is. Pure fietsersdoden zonder (motor)voertuigbetrokkendheid komen maar uiteindelijk maar voor ca. 10 % in de statistieken terecht (Studie NL). Zolang de ziekenhuizen en het parket daar geen werk van maken gaat dat niet verbeteren. Vooral bij dodelijke fietsongevallen bij kinderen (Penta studie in Vlaamse ziekenhuizen).
Zelfs dodelijke tramongevallen (rijden ook op openbare weg) komen niet in de statistieken terecht onder "vervoerswijze tram" maar worden onder de andere voertuigen (of vervoerswijze voetganger) verdeeld.
-
Voetgangersdoden door pure voetgangersongevallen (domme val ofzo) uitglijden op ijzel op voetpad bvb, worden statistisch niet bij verkeersongevallen geteld
Toch wel.
Ooit ergens gelezen dat vallen de (op 1 of 2 na ?) voornaamste ongevaloorzaak is in de zone 30 ...
Blijkbaar houden ze het toch ergens bij ... voor zover het ooit gerapporteerd geraakt, want dit zal vaak zonder politie-tussenkomst opgelost worden (mensen die zelf naar dokter gaan of ambulance bellen)
Onderrapportering zal hier dan ook aanzienlijk zijn.
Zelfs dodelijke tramongevallen (rijden ook op openbare weg) komen niet in de statistieken terecht onder "vervoerswijze tram" maar worden onder de andere voertuigen (of vervoerswijze voetganger) verdeeld.
anders zou er wel eens een afkeer van trams kunnen komen ...
hoewel dat elders in "voorbeeldsteden" niet zo'n probleem schijnt te zijn.
ga je dan naar de trams kijken, zie je waarom : daar geraak je bijna niet onder, die moderne trams duwen je door hun bouw vaak weg van de sporen.
hier rijdt men met ouwe rommel, op wegen waar een kleine grondspeling problematisch is ...
-
Voetgangersdoden door pure voetgangersongevallen (domme val ofzo) uitglijden op ijzel op voetpad bvb, worden statistisch niet bij verkeersongevallen geteld
Toch wel.
In Nederland alleszins niet (studie heb ik onlangs gelezen ## zie onderaan) het zou me sterk verwonderen dat het in BE wel zou zijn.
Heb je mss een bron ?
Ik weet dat er Belgische studies zijn (# BIVV 2009) die oorzaak "val*" hebben - bvb bij fietser - maar als je dan de definitie leest ttz de verwijzing*, komt de fietser ten val en wordt daarna wel (evtl dodelijk) aangereden door een ander (zwaar) voertuig.
# http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/stat-analyse-verkeersongevallen-2009.pdf
Statistische analyse van verkeersongevallen 2009
...
- voetgangers vanaf p 125 niets van val als oorzaak of indicator, wel natuurlijk van onbekend = inconnus tabel 62 page 132 waar het om de plaats van de voetganger gaat, en verder nog grafieken van opponent... maar niets van hoofdindicatoren zoals bij fietsersongevallen.
- fiets vanaf p 132, zie page 137, tabel 66 : verschiet vooral niet van de cijfers waar de fietser schuld is aan zijn eigen dood door voorrangsnegatie.... :
Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen53 – 2009 (gewogen cijfers) :
...
-opponent verleent geen voorrang: 11 doden
-Fietser verleent geen voorrang: 21 doden
- Val van de fietser56 - 12 doden - - - verwijzing 56*
56 Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor
Ooit ergens gelezen dat vallen de (op 1 of 2 na ?) voornaamste ongevaloorzaak is in de zone 30 ...
Blijkbaar houden ze het toch ergens bij ... voor zover het ooit gerapporteerd geraakt, want dit zal vaak zonder politie-tussenkomst opgelost worden (mensen die zelf naar dokter gaan of ambulance bellen)
Onderrapportering zal hier dan ook aanzienlijk zijn.
Bij fietsers zou dat wel kunnen ja, maar bij voetgangers zonder voertuigbetrokkenheid ?
Ik weet het zwart op wit te vinden in een Nederlandse studie ##, zoiets wordt daar bij voetgangers niet als verkeersongeval gerekend (wslk omdat voetgangers geen bestuurders zijn)
Qua verkeersbeleid specifiek voergangersongevallen met zwaar verkeer (bvb oversteekplaatsen) hoef je van BE niet veel te hopen, er is gewoon geen degelijke registratie of onderzoek: http://www.touring.be/nl/corporatesite/wie-zijn-wij/pers/communiques/securite-routiere/onderzoek-voetgangersongevallen/index.asp
Touring: gebrek aan cijfers voetgangersongevallen maakt beleid onmogelijk
Uit een onderzoek van Touring blijkt dat ons land totaal in gebreke blijft qua statistisch materiaal over ongevallen met voetgangers. De enquête kadert in een Europees onderzoek waaraan 10 mobiliteitclubs deelnamen.
Edit ## blz 5 net boven conclusie
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Kwetsbare_verkeersdeelnemers.pdf
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, juli 2012
Ook onder voetgangers vallen doden en gewonden door ongevallen zonder rijdend voertuig. Deze worden in de statistieken val-ongevallen op
de openbare weg genoemd, en behoren volgens de gangbare definitie niet tot de verkeersongevallen.
Methorst et al. (2010) laten met gegevens van de Landelijke Medische Registratie (LMR) zien dat per jaar gemiddeld 9 doden en 800 ziekenhuisgewonden vallen bij deze voetgangersongevallen.
vooral dit eens lezen (vooral de cijfers):
http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/11/Bijdrage49.pdf
Letselongevallen van voetgangers en fietsers
Drs. R. Methorst
(Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart)
Door gebruikmaking van medische registraties (LMR en LIS) is het vertekende beeld op basis van de ongevallenregistratie te verbeteren.
Bij voetgangers en fietsers zijn niet aanrijdingen dominant, maar enkelvoudige ongevallen. Deze ongevallen zijn bovendien zeer talrijk, nemen niet af en vertegenwoordigen bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen.
...
pdf page 7
Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen. De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.
De overheid wordt geconfronteerd met hoge medische kosten, kosten arbeidsongeschiktheid enzovoorts.
Mede dankzij het door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierde onderzoek begint het bewustzijn van het probleem van enkelvoudige fietsongevallen te stijgen. Enkelvoudige voetgangersongevallen vallen niet onder de definitie van verkeersongevallen. Er is hiervoor nog geen duidelijke probleemeigenaar.
Conclusies
De hoofdconclusie is dat door uit te gaan van de huidige definitie van verkeersongevallen (die enkelvoudige voetgangersongevallen uitsluit) en de ongevallenregistratie (met zijn onderrepresentatie van enkelvoudige ongevallen) een groot deel van de maatschappelijke kosten die samenhangen met verplaatsen buiten beeld blijven.
De enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen die buiten het blikveld van beleidsmaker blijven hebben miljarden aan maatschappelijke kosten tot gevolg.
Wordt in BE bijna volledig onder het tapijt gekeerd... In NL beseffen ze het langzaam wel... (men ziet het aan hun infra voor kwetsbare weggebruikers, maar ze overdrijven ook soms wel hoor met verkeersdrempels/plateaus op fietspaden... om de snelle fietsers en snor- en bromfietsen af te remmen, ook de problematiek E-fietsen (meer fietsdoden bij de senioren) hebben ze al enkele jaren ondekt in hun statistieken...
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/59A40FFF-B447-4BF5-952E-EC3F973E5477/0/pb13n028.pdf
Lichte daling verkeersdoden 2012
• 650 verkeersdoden in 2012
• Daling bij 15- tot 20-jarigen
• Lichte toename bij 20- tot 60-jarige automobilisten
• Stijging bij 60- tot 80-jarige fietsers, maar daling bij 80-plussers
Onder 20- tot 60-jarigen nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vooral toe bij inzittenden van personenauto’s (137 in 2011 naar 156 in 2012). Na een daling in 2011 van deze groep weggebruikers is dit weer op het niveau van 2010. Onder 60- tot 80-jarigen blijft het aantal fietsslachtoffers toenemen (van 78 in 2011 naar 96 in 2012).
Of ~ dezelfde stijging in aantal bij alle 20-60 j pw-inzittenden (+19) als 60-80j fietsers (+18)...
Sprak Crevits echt van 0 verkeersdoden in de toekomst ? ;D
-
In Nederland alleszins niet (studie heb ik onlangs gelezen ## zie onderaan) het zou me sterk verwonderen dat het in BE wel zou zijn.
Heb je mss een bron ?
Niet direct, weet wel dat ik "val" ooit als een van de voornaamste ongevalsoorzaken ben tegengekomen voor zone 30.
Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat daar de voetgangers mee in verrekend werden ... want wat kàn er zoal vallen: (brom)fietsers, motorrijders (komen op andere manier in de stats) ... en voetgangers.
Als daar zelfs de voetgangers niet blijken in te zitten, wordt het vallen meer dan waarschijnlijk dé ongevalsoorzaak in de zone 30.
Met trottoirs hier waar schijnbaar geen 2 stenen gelijk liggen, hoeft dat echt niet te verwonderen.
Als het wat geregend heeft zie je pas goed hoe erg het gesteld is ...
Politiereglementen om sneeuw te ruimen, maar wie dat niet doet is meestal net de gemeente zelf,
of de "uitbaters" van hun parkings (voor zover het PR de verplichting ook bij een "concessiehouder" legt)
Ik weet dat er Belgische studies zijn (# BIVV 2009) die oorzaak "val*" hebben - bvb bij fietser - maar als je dan de definitie leest ttz de verwijzing*, komt de fietser ten val en wordt daarna wel (evtl dodelijk) aangereden door een ander (zwaar) voertuig.
Mmmm ... dan mogen we er stilaan van uit gaan dat de vallende voetgangers niet meegerekend zijn ...
Als zelfs de Ollanders ze niet meetellen, is de kans dat dat hier gebeurt minimaal.
- fiets vanaf p 132, zie page 137, tabel 66 : verschiet vooral niet van de cijfers waar de fietser schuld is aan zijn eigen dood door voorrangsnegatie.... :
Daar verschiet ik wel van ... nl. dat het er zo WEINIG zijn !
Het toont enkel aan dat automobilisten veel van de fietsfratsen compenseren, en een boel ongevallen met fietsers vermijden.
Uit een onderzoek van Touring blijkt dat ons land totaal in gebreke blijft qua statistisch materiaal over ongevallen met voetgangers. De enquête kadert in een Europees onderzoek waaraan 10 mobiliteitclubs deelnamen.
Dan is het nog erger gesteld dan ik al dacht ... geweldig toch dit land.
Europese modelstaat ...
Andere landen die naar onze verkeersoplossingen komen kijken ... zouden die echt beseffen waar ze naar komen kijken ???
Ook onder voetgangers vallen doden en gewonden door ongevallen zonder rijdend voertuig. Deze worden in de statistieken val-ongevallen op
de openbare weg genoemd, en behoren volgens de gangbare definitie niet tot de verkeersongevallen.
In NL.
Beetje bizar om dat niet als verkeersongeval te aanzien, alsof voetgangers geen verkeer zijn ...
De vraag is of er ergens een definitie bestaat of gehanteerd wordt in B.
Maar ik vrees er stilaan voor. ::)
Door gebruikmaking van medische registraties (LMR en LIS) is het vertekende beeld op basis van de ongevallenregistratie te verbeteren.
Bij voetgangers en fietsers zijn niet aanrijdingen dominant, maar enkelvoudige ongevallen. Deze ongevallen zijn bovendien zeer talrijk, nemen niet af en vertegenwoordigen bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen.
Dat strookt met de ervaringen van mijn werkgever, waar slechts een fractie van het personeel (zo'n 1000 man) per fiets komt, maar wel voor ongeveer de helft van de woon-werk ongevallen met werkverlet zorgt ...
Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen. De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.
... en voor een nog hoger aandeel van de tijd dat deze werknemers na een woon-werk ongeval buiten strijd zijn.
Sprak Crevits echt van 0 verkeersdoden in de toekomst ? ;D
Als zij vertrokken is, en er meer competente mensen in de plaats komen ... misschien ?
Het kan ook erger worden, bvb met een groene op mobiliteit.
De nieuwe lichting "verkeersgenieën" in het Parlement (vlaams of federaal, is eender) belooft niet bijster veel goeds voor de toekomst.
Kennis van de wegcode is minimaal, de drang om er de kantjes af te lopen maximaal, net als de drang om "iets te verwezenlijken" - wat dan de vorm aanneemt van nog meer ballast in de wegcode.
Veel meer dan meeliften op voertuig-verbeteringen en vooruitgang in de medische wereld zal er niet in zitten.
Mijn voorspelling voor 2014 :
- België hinkt Europees nog wat verder achteruit inzake verkeersdoden
- aantal ongevallen blijft verder stijgen (getallen Assuralia)
- aantal vluchtmisdrijven blijft stijgen (omdat het sterk loont wegens amper veroordelingen)
- de wegcode wordt nog wat ingewikkelder
- de weggebruikers snapper er nog minder van ... als dat nog kon.
- de infrastructuur takelt verder af, en de inbreuken op de inrichting er van nemen verder toe
- Vlaanderen "regulariseert" zijn eigen inbreuken per decreet