Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 22 januari 2014 - 11:41:30
-
Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil met de federale overheid onderhandelen over de maximale hoeveelheid alcohol die bestuurders in het bloed mogen hebben. Crevits wil de promillegrens verlagen tot 0,2. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1523806/crevits-wil-promillegrens-verlagen-tot-0-2.aspx
Het zal veel helpen als de flikken dan weer elkaar en de passagier laten blazen.
-
Ach ze doen maar, dat gaat de CD&V zelfs stemmen kosten als ze dat absoluut voor de verkiezingen (in mei) erdoor boksen...
Ook de poging tot 0,2 promille kost de CD&V stemmen. ;D (# de grote meerderheid EU-landen (ook de 2 veiligste) heeft (minstens) 0,5 promille)
Crevits zal over de promillegrens op het federale niveau moeten onderhandelen. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) meldt alvast via zijn woordvoerster dat hij geen brood ziet in een lagere promillegrens. "De recente verhoging van de boetes voor dronken rijden en meer sensibilisering zullen meer uithalen."
Brood = stemmen in mei 2014... ;)
Voorbeeld UK (0,8 promille maar wel enorme boetes) geeft toch een kleine aanwijzing ? aja, Crevits haar Engels... kan v. beter ...
https://www.gov.uk/drink-driving-penalties
The courts may offer you to take a Drink-Drive Rehabilitation Scheme (DDRS) course if you’re banned from driving for 12 or more months.
Being in charge of a vehicle while above the legal limit or unfit through drink
You may get:
3 months’ imprisonment
up to £2,500 fine
a possible driving ban
Driving or attempting to drive while above the legal limit or unfit through drink
You may get:
6 months’ imprisonment
up to £5,000 fine
a driving ban for at least 1 year (3 years if convicted twice in 10 years)
https://www.gov.uk/drink-drive-limit
The legal alcohol limit for drivers in the UK is:
35 microgrammes of alcohol per 100 millilitres of breath
80 milligrammes of alcohol in 100 millilitres of blood
107 milligrammes of alcohol per 100 millilitres of urine
# in Belgien, Bulgarien, Dänemark, Finnland, Frankreich, Griechenland, Irland, Island, Italien, Kosovo, Kroatien, Lettland, Luxemburg, Mazedonien, Montenegro, den Niederlanden, Portugal, Serbien, Slowenien, Spanien, der Schweiz und der Türkei (nur bei PKW ohne Anhänger, ansonsten 0,0 ‰), Zypern: 0,5 ‰
in Großbritannien, Liechtenstein und Malta: 0,8 ‰
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Drink-driving_limits_in_Europe.png/238px-Drink-driving_limits_in_Europe.png)
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahren_unter_Einfluss_psychoaktiver_Substanzen#Promillegrenzen_in_Europa
in Albanien, Moldawien, Rumänien, Russland, Ukraine, Ungarn, Slowakei, Tschechien und Weißrussland: 0,0 ‰
in Estland,[3] Norwegen, Polen und Schweden: 0,2 ‰
in Bosnien-Herzegowina: 0,3 ‰
in Litauen: 0,4 ‰
# : Verkeersdoden/ miljoen inwoners 2012 EU-27 (ook Ref IRTAD)
# stand EU-landen
26 1 Malta
28 2 UK
31 3 Zweden
32 4 Denmark
36 5 Ireland
39 6 Nederland
41 7 Spain
44 8 Germany
48 9 Finland
55 10 Slovakia
56 11 France
59 12 Slovenia
59 13 Cyprus
60 14 Hungary
62 15 Italy
64 16 Austria
65 17 Luxemburg
65 18 Estonia
68 19 Belgium
71 20 Czech Rep
71 21 Portugal
82 22 Bulgaria
86 23 Latvia
92 24 Greece
93 25 Poland
96 26 Romania
100 27 Lithuania ( 0,4 ‰)
Tiens volgens een ETSC factsheet van 2007 zou BE toch een serieuze inhaalbeweging gemaakt hebben (2e beste daling, 2005 tov 1996):
http://www.etsc.eu/documents/Fact_Sheet_DD.pdf
In Europe as a whole, reductions in drink driving deaths have been more substantial over the last decade than reductions in other
areas such as speeding on the roads (ETSC PIN Annual Report 2007)(1). The reductions have been most impressive in the Czech
Republic, Belgium and Germany where drink driving deaths have decreased by more than 10% every year on average over the
period 1996 to 2005. In Hungary, Lithuania, Finland, Spain and Great Britain, on the other hand, the drink driving problem has
become worse (see Fig 1). --- Beter de GRAFIEK bekijken (ook Zweden doet het ietsje slechter) ---
-
Malta is niet bepaald representatief, maar verder kan je duidelijk stellen dat er geen verband is tussen de promillegrens en het aantal verkeersdoden .
Tsjechië en Portugal zie ik ons in 2013/14 nog voorbij steken ... en dan zitten we écht bij de kneusjes inzake verkeersveiligheid.
-
Malta is niet bepaald representatief, maar verder kan je duidelijk stellen dat er geen verband is tussen de promillegrens en het aantal verkeersdoden.
Idd.
Tsjechië en Portugal zie ik ons in 2013/14 nog voorbij steken ... en dan zitten we écht bij de kneusjes inzake verkeersveiligheid.
Idd, in de laatste 6 jaar stond minstens 1 van die 2 landen steeds voor BE, een 21e plaats op 27 of zelfs 22e op 28* EU-landen is mogelijk.
(*met Kroatië, heeft 2013-halfjaar 65 verkeersdoden/milj inw. 1+2Q) * http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/