Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op vrijdag 14 februari 2014 - 19:19:00

Titel: 1 maart 2014
Bericht door: Inazuma op vrijdag 14 februari 2014 - 19:19:00
2.12. "Bebouwde kom" : een gebied met bebouwing en waarvan de invalswegen aangeduid zijn met de verkeersborden F1, F1a of F1b, en de uitvalswegen met de verkeersborden F3, F3a of F3b.


2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.”

****

8.2. Onverminderd de bij het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs voorgeschreven leeftijden voor de afgifte van de rijbewijzen is de vereiste minimumleeftijd vastgesteld op : 

b) 18 jaar voor de bestuurders van voertuigen van de categorieën D en D+E bestemd voor geregeld vervoer, bedoeld in artikel 2, 17° van het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs,

(flater, al "rechtgezet op wegcode.be)

****

Herinvoering van een Art 9.7

9.7. Het is verboden op de pechstrook te rijden behalve :
1° voor de prioritaire voertuigen die een dringende opdracht uitvoeren;
2° voor personen of diensten opgeroepen door het openbaar ministerie of door de federale of lokale politie, om zich bij sterk vertraagd of stilstaand verkeer naar de plaats van een incident langs of op de autosnelweg of autoweg te begeven;
3° voor takelwagens, om zich bij sterk vertraagd of stilstaand verkeer, naar de plaats van een incident langs of op de autosnelweg of autoweg te begeven.”.

*****


12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

****

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

(Dit corrigeert een flater uit 2007 waardoor "gerechtigden" ook voorrang hadden als ze zich niet op het voorbehouden weggedeelte bevonden)

****

Art. 12bis. – Ritsen.

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.

***


21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.

“5° de voertuigen die met een nood- of hulpkoppeling gesleept worden.”.


Dit slaat qua constructie nergens op ... lijkt wel een zoveelste barslechte vertaling uit het Frans.

****
verdwijnt dan weer :

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.



En nog een hoop wijzigingen die het er weer niet simpeler op maken ...

http://tinyurl.com/o7g5ky3


sommige verbodsborden gaan gelden "tot en met"

de opeenvolging van snelheidsbepalingen wordt - chaotisch - geregeld

de flikken gaan hunne gordel wat meer moeten dragen


bepalingen inzake snelheid gaan ze nog eens dubbel plaatsen in de bepalingen van aanwijzingsborden zoals F1 (chaos AD ...)

***


96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt

rechtzetting flater
wordt aangepast naar wat er zo al - eigenlijk onwettig dus - op wegcode.be stond en officieel voor geen botten klopte :

96. Voertuigen van categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van ten hoogste 750 kg, waarbij de toegestane maximummassa van het samenstel hoger ligt dan 3 500 kg, maar ten hoogste 4 250 kg bedraagt
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Paprieka op vrijdag 14 februari 2014 - 21:10:58
Zie ik nu goed dat men het aangepast heeft dat als je bvb 70 mag door een C43 en er dan een bord BBK kom is, deze C43 vervalt?
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Inazuma op vrijdag 14 februari 2014 - 21:43:43
Citaat
5° in de legende van het verkeersbord C43 worden de woorden "en met" ingevoegd tussen de woorden "tot" en "het", worden de woorden "of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt," ingevoegd tussen de woorden "kruispunt" en ",verbod", en wordt het woord "F1" vervangen door de woorden "F1, F1a of F1b";

geeft :

C43. Vanaf het verkeersbord tot EN MET het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

Een C43 wordt voortaan dus opgeheven door ...
- kruispunt
- C45
- C46

(die hadden we al officiëel)

- C43 plaatselijk
- C43 zonaal
- F1x begin BBK (hadden we ook volgens de rechtspraak Cassatie)
- F3x einde BBK
- F103 begin voetgangerszone
- F105 einde ""        ""
- F12a begin erf
- F12b einde erf


Wat ze er dus niet bijgezet hebben :

- snelwegen F5/F7
- voorbehouden wegen die recent herleidt zijn tot 30 km/u
- fietsstraten, ook 30 km/u
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: jozef op zaterdag 15 februari 2014 - 16:50:56
verdwijnt dan weer :

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.

Ach zo... je mag voortaan dus tegen max. 25 km/h en op de rechter rijstrook (niet op de pechstrook) honderden kilometer lang op de autosnelweg blijven... Wat een vooruitgang voor de veiligheid!
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: jozef op zaterdag 15 februari 2014 - 16:54:22
Zie ik nu goed dat men het aangepast heeft dat als je bvb 70 mag door een C43 en er dan een bord BBK kom is, deze C43 vervalt?

Dat is al meerdere jaren zo als een gevolg van een arrest van Cassatie dat volkomen indruist tegen de wegcode (en alle lagere rechtbanken zijn gehouden aan de arresten van Cassatie).

De algemene snelheidsbeperking in de BBK vloeit immers niet voort uit een verkeersbord, maar uit een verkeersregel. En verkeersregels zijn ondergeschikt aan verkeerstekens, zoals een C43.

Zelfs wie in België perfect de wegcode zou kennen, kan dus nog een verkeersovertreding begaan als hij niet tevens de rechtspraak van het Hof van Cassatie kent. Toch bemoedigend, vooral voor beginnelingen...
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Paprieka op zaterdag 15 februari 2014 - 18:05:24
Citaat
Ach zo... je mag voortaan dus tegen max. 25 km/h en op de rechter rijstrook (niet op de pechstrook) honderden kilometer lang op de autosnelweg blijven... Wat een vooruitgang voor de veiligheid!

Nee ik denk dat het nu volledig verboden is?

Citaat
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :
“5° de voertuigen die met een nood- of hulpkoppeling gesleept worden.”.
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Paprieka op zaterdag 15 februari 2014 - 18:06:35
Citaat
Dat is al meerdere jaren zo als een gevolg van een arrest van Cassatie dat volkomen indruist tegen de wegcode (en alle lagere rechtbanken zijn gehouden aan de arresten van Cassatie).

Dus men heeft dan toch een poging gedaan dit op te lossen...
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: jozef op zaterdag 15 februari 2014 - 21:45:46
Citaat
Dat is al meerdere jaren zo als een gevolg van een arrest van Cassatie dat volkomen indruist tegen de wegcode (en alle lagere rechtbanken zijn gehouden aan de arresten van Cassatie).

Dus men heeft dan toch een poging gedaan dit op te lossen...


Juist, terwijl er niets opgelost hoefde te worden: C43 geldt tot het volgend kruispunt.
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: sniper op zaterdag 15 februari 2014 - 22:40:31
Citaat
Ach zo... je mag voortaan dus tegen max. 25 km/h en op de rechter rijstrook (niet op de pechstrook) honderden kilometer lang op de autosnelweg blijven... Wat een vooruitgang voor de veiligheid!

Nee ik denk dat het nu volledig verboden is?

Citaat
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :
“5° de voertuigen die met een nood- of hulpkoppeling gesleept worden.”.
dat is om die takelwagens op de pechstrook te verantwoorden
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Inazuma op zaterdag 15 februari 2014 - 23:01:37
Nee ik denk dat het nu volledig verboden is?

Citaat
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :
“5° de voertuigen die met een nood- of hulpkoppeling gesleept worden.”.

De zinsconstructie slaat nergens op.
Deze zin heeft dus geen zinnige betekenis, en kan niet als wetgeving beschouwd worden.


Ook in het Frans rammelt het

21.4. Il est interdit sur les autoroutes:

« 5° les véhicules remorqués au moyen d'une attache de fortune ou d'une attache secondaire. ».

Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: bert.covens op zaterdag 15 februari 2014 - 23:05:14
Juist, terwijl er niets opgelost hoefde te worden: C43 geldt tot het volgend kruispunt.

Is het dan niet eerder zo, dat men geprobeerd heeft om de wegcode aan te passen aan hetgeen Cassatie er in z'n beruchte arrest van gemaakt heeft ?
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: Inazuma op zaterdag 15 februari 2014 - 23:24:12
Juist, terwijl er niets opgelost hoefde te worden: C43 geldt tot het volgend kruispunt.

Is het dan niet eerder zo, dat men geprobeerd heeft om de wegcode aan te passen aan hetgeen Cassatie er in z'n beruchte arrest van gemaakt heeft ?

Klopt.

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat Cassatie het omgekeerde gevonnist had indien men van 30km/u naar BBK zou gegaan zijn  ipv een hogere snelheid naar BBK ...


Je kan je afvragen wat de waarde van 6.2 nog is, want ook op andere plaatsen rammelt het daarmee in de wegcode - o.m. parkeren.
(Voor wie zich de levendige discussies met R d'H nog herinnert   ;D )
Titel: Re: 1 maart 2014
Bericht door: bert.covens op zondag 16 februari 2014 - 09:45:58
Ach zo... je mag voortaan dus tegen max. 25 km/h en op de rechter rijstrook (niet op de pechstrook) honderden kilometer lang op de autosnelweg blijven... Wat een vooruitgang voor de veiligheid!

Er komt er wel 1tje voor in de plaats.  Weliswaar 1tje die qua zinsconstructie rammelt langs alle kanten:

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

“5° de voertuigen die met een nood- of hulpkoppeling gesleept worden.”.