Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op donderdag 06 maart 2014 - 18:22:21
-
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1805830/2014/03/05/1-op-6-draagt-voorin-geen-gordel.dhtml
Hoeft het te verwonderen waarom er hier veel meer doden vallen dan elders ?
-
En dan zijn er nog velen die de gordel niet correct dragen: verdraaid, tegen de hals in plaats van over de schouder, over de buik in plaats van over de heupen, rugleuning te ver achteruit, te dikke kleding, enz.
-
Ik betrap er mij op dat ik al vastklik als ik de auto gewoon vanuit de garage op de oprit rij en omgekeerd. Gewoon een reflex.
Je moet de argumenten soms eens horen van mensen die een gordel dragen maar niets vinden...
Ik zeg dat ik het doe om mijn hersenen te beschermen, klap tegen de voorruit weet je, en dat ik begrijp dat zij het niet doen... ;D ;D ;D
-
En dan zijn er nog velen die de gordel niet correct dragen: verdraaid, tegen de hals in plaats van over de schouder, over de buik in plaats van over de heupen, rugleuning te ver achteruit, te dikke kleding, enz.
Of tussen lichaam en stoel, politie-stijl ...
-
Ik zeg dat ik het doe om mijn hersenen te beschermen, klap tegen de voorruit weet je, en dat ik begrijp dat zij het niet doen... ;D ;D ;D
;D ;D ;D
Waarom heeft een treinbestuurder eigenlijk geen veiligheidsgordel, Walter? Om nog op tijd te kunnen weglopen?
-
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1805830/2014/03/05/1-op-6-draagt-voorin-geen-gordel.dhtml
Hoeft het te verwonderen waarom er hier veel meer doden vallen dan elders ?
Oeps, dat is maar 83 %, en dat vooraan..., wslk is achteraan navenant erger...
Aangezien het "betere buitenland" gordeldrachtpercentages vooraan heeft van > 95 %*(Eurostat), schat ik zo´n 40-50 doden die vermeden hadden kunnen worden.
Febiac had het eens uitgerekend:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526 (wel procentpunten vooraan én achteraan)
pakweg afgerond de helft van de procentpunten betere gordeldracht is het aantal procenten minder doden.
BE verwacht 720 doden + 30d in 2013, 95%-83%= 12% gedeeld door 2 = 6 % van 720 is 43,2.
Dat alleen al zou ons 3-4 plaatsen kunnen doen stijgen op de EU-ladder, van wslk 65 doden/miljoen inw. in 2013 naar wie weet 61 doden/miljoen inw.
Ik wou al schrijven dat we daarmee wie weet wat korter bij Oostenrijk komen, maar die hebben een vermoedelijke daling van 14,7 % tov 2012:
http://www.bmi.gv.at/cms/BMI_Verkehr/2013/start.aspx
Das Bundesministerium für Inneres gibt bekannt, dass im Jahr 2013 mit 453 Verkehrstoten ein deutlicher Rückgang um 14,7 % zum Vorjahr (2012: 531 Opfer) registriert werden konnte.
En stilstand-BE is al blij met een wslk daling van 6,5 % tov 2012...
Mss heeft Oostenrijk die verrassend sterke daling wel voor een groot deel te danken aan het wat-meer-aangordelen in 2013, zelfs in 2013 waren ze allesbehalve "zeer gordelig", zeker niet in de grootstad Wenen: ???
http://auto.oe24.at/thema/Oesterreicher-nach-wie-vor-Gurtenmuffel/120747447
Österreicher nach wie vor Gurtenmuffel
Rund 40 Prozent der getöteten Pkw-Insassen nicht angeschnallt.
Die Auswertung der Unfallstatistik durch die ÖAMTC-Unfallforschung zeigte auch, dass sich Männer eher zu einer Fahrt ohne Sicherheitsgurt hinreißen lassen als Frauen. "Neun Prozent der zwischen 2007 und 2011 verunfallten Männer waren nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es nur fünf Prozent", analysierte der Experte. Die Beobachtung in Wien bestätigte dieses Bild: Von den männlichen Autofahrern waren rund 24 Prozent nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es knapp 18 Prozent.
Juist bij relatief lage impactsnelheden is de gordel algemeen eerder meer "levensreddend".
Gedragsmeting gordeldracht 2012 van de BIVV: (ook grote verschillen per provincie, en naargalng snelheidsregime)
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/rapport-nationale-gedragsmeting-gordeldracht-2012.pdf
Samenvatting
Hoewel de veiligheidsgordel sinds 1975 verplicht is voor bestuurders en passagiers voorin en
sinds 1991 voor de passagiers achterin, wordt hij nog steeds niet door alle inzittenden op de
Belgische wegen gedragen. Toch is de veiligheidsgordel cruciaal voor de verkeersveiligheid
omdat de ernst van ongevallen er aanzienlijk mee kan worden verminderd.
Het BIVV doet sinds 2003 onderzoek naar het gedrag in verband met de gordeldracht in
België. Het onderzoek werd jaarlijks uitgevoerd tot en met 2010, en opnieuw in 2012. In dit
rapport wordt de gebruikte methodologie beschreven en komen de resultaten van de tussen
2003 en 2012 uitgevoerde nationale gedragsmetingen inzake de gordeldracht aan bod.
De gedragsmeting bestaat uit een rechtstreekse waarneming van de gordeldracht. We
verzamelden de informatie over het gebruik van de gordel door de inzittenden voorin
(bestuurders en passagiers) van personenauto’s. Het gedrag van de passagiers achterin
werd echter niet in aanmerking genomen vanwege de praktische moeilijkheid die deze soort
waarneming voor de onderzoekers met zich meebrengt. De tellingen van 2012 werden
uitgevoerd op 171 locaties verspreid over de drie gewesten, op wegen met verschillende
snelheidsregimes en op verschillende momenten van de week.
Het percentage gordeldragers steeg vanaf 2003 (56,6 %) aanvankelijk zeer snel, met een
toename van meer dan 20 procentpunten in 4 jaar. Vanaf 2007 is een tragere stijging
merkbaar, vooral tussen 2010 en 2012. Het percentage gordeldragers op de Belgische
wegen bedraagt 86,4 % in 2012.
Het geslacht en de plaats in het voertuig (bestuurder of passagier voorin) zijn van invloed op
de gordeldracht, hoewel die invloed niet heel groot is. Mannen en passagiers voorin dragen
over het algemeen minder vaak de gordel dan vrouwen en bestuurders. Van de mannelijke
passagiers voorin draagt 82,4 % de gordel, in tegenstelling tot 89,2 % voor vrouwelijke
bestuurders.
Het al dan niet dragen van de veiligheidsgordel is ook afhankelijk van het snelheidsregime
van de weg waar de waarneming werd gedaan. Wegen waarop niet harder gereden mag
worden dan 30 km/u worden gekenmerkt door een aanzienlijk lager percentage
gordeldragers (77,8 %) dan op de andere wegtypen (tussen 86 en 90 %). Wij schrijven dit
resultaat toe aan de grotere onachtzaamheid van sommige automobilisten tijdens korte ritjes
en aan de onderschatting van het ongevalsrisico en het letselrisico bij een ongeval met lage
snelheid.
Maar de voornaamste variabele die de gordeldracht beïnvloedt is de plaats van waarneming.
Het percentage gordeldragers in Vlaanderen (89,2 % in 2012) is aanmerkelijk hoger dan dat
in Wallonië (82,5 %). Brussel ligt ertussenin (83,9 %). Ook binnen de regio’s bestaan
verschillen. In de provincies Antwerpen (93,9 %) en Limburg (93,0 %) wordt de gordel het
meest gedragen, terwijl de provincies Henegouwen (77,3 %), Luik (79,3 %) en Luxemburg
(80,4 %) achterblijven.
Rekening houdend met het resultaat van de gedragsmetingen door het BIVV, hebben we
reden om aan te nemen dat het percentage gordeldragers achterin duidelijk lager is dan
voorin aangezien in 2009 nauwelijks de helft van de passagiers achterin de gordel zou
hebben gedragen.
Ten slotte blijft het percentage Belgische gordeldragers achter ten aanzien van de andere
Europese landen, meer in het bijzonder bij dat van de aangrenzende landen, waar
percentages van meer dan 90 % geregistreerd zijn.
De resultaten tonen dat er in België nog veel vooruitgang te boeken valt met betrekking tot
de gordeldracht en dat deze problematiek noopt tot maatregelen op het vlak van
bewustmaking en handhaving.
*
gordeldracht Europa, stand 2005-2006 ?, bron Eurostat april 2007 : European Commission - IP/07/584 27/04/2007
link bestaat nog: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-07-584_nl.htm?locale=en#fn1
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
*Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
* uitsluitend chauffeurs
Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)
Land %
Duitsland 89%
Noorwegen 85%
Verenigd Koninkrijk 84%
Finland 78%
Zweden 73%
Frankrijk 70%
Nederland 64%
Denemarken 63%
Luxemburg 60%
Zwitserland 53%
Oostenrijk 52%
Spanje 51%
Ierland 46%
Portugal 45%
Tsjechië 41%
België, hier ergens ?
Hongarije 34%
Estland 30%
Malta 28%
In elk geval is het niet moeilijk - aan de evolutiecijfers te zien - dat België hun (relatief matige) verkeersdodendalingen vooral te danken hebben aan hun stijgingspotentieel gordeldracht, en die is er vandaag nog altijd in vergelijking met "buurlanden".
-
Rund 40 Prozent der getöteten Pkw-Insassen nicht angeschnallt.
Dat zijn pas straffe cijfers !
Stemmen ook overeen met wat ik hier oppik en in het verleden al oppikte aan schattingen van wie mag komen opkuisen - dik 1/3 doden ter plaatse zonder gordel
-
Rund 40 Prozent der getöteten Pkw-Insassen nicht angeschnallt.
Dat zijn pas straffe cijfers !
Stemmen ook overeen met wat ik hier oppik en in het verleden al oppikte aan schattingen van wie mag komen opkuisen - dik 1/3 doden ter plaatse zonder gordel
Idd die > 30 % heb ik zelfs ergens in een link uit Duitsland gelezen, als ik me niet vergis zelfs uit Nordrhein-Westfalen specifiek autobahnpolizei en dus doden op de autobahn. (NR-W is het veiligste Bundesland)
Nog even gezocht op een bevestiging van die dik 1/3:
http://www.nuernberger.de/service-center/ratgeber/auto___zweirad/fahrsicherheit/gurtmuffel_leben_gefaehrlich/index.html
Nach Erkenntnissen des ADAC könnten 800 im vergangenen Jahr tödlich verletzte Autofahrer noch leben, wenn sie einen Gurt getragen hätten. Das Bayerische Innenministerium meldet, dass fast die Hälfte der getöteten Autoinsassen im Freistaat nicht angegurtet war. Andere Quellen gehen von 30 bis 35 Prozent aus.
Dabei sind die deutschen Autofahrer recht gewissenhaft: Eine Untersuchung der Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) gibt die Anschnallquote mit 95 Prozent an, auf Autobahnen sind es sogar 98 Prozent. Probleme bereiten allerdings die Fondpassagiere. Auf den Rücksitzen sichern sich nur 85 Prozent der Mitfahrer, und bei den über 6-jährigen Kindern werden nur 59 Prozent korrekt mit Sitz und Gurt befördert.
Zum Gurtmuffel werden Autofahrer vor allem auf extrem kurzen Strecken. Auch die Automarke scheint eine Rolle zu spielen: Bei einer Stichprobe der Polizei saßen die meisten Gurtsünder in einem Ford. Opel- und Peugeot-Fahrer schnallen sich dagegen häufiger an. Nach Meinung des ADAC muss sich jeder Autofahrer immer wieder selbst erziehen, nicht aus Bequemlichkeit auf den Gurt zu verzichten.
Freistaat = Beieren.
800 doden amai... het betreft wel het jaar 2001 (na googlen) toen vielen er nog 6977 verkeersdoden, maar daarvan wel 4023 auto-inzittenden : http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland (http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland)
800 doden, of bijna 20 % van de auto-inzittenden dat jaar, in een land met een van de hoogste gordeldracht-%.
De Be-combinatie zwakke gordeldracht en de vele bomen-palen(verlichting) op kritische plaatsen langs Belgische wegen => 1+1 = dubbel dalingspotentieel, ik zal er niet veel langs liggen als ik zeg dat daar minstens 100 doden per jaar verbetering inzit. Een 50 kmh-impact kan daar al dodelijk zijn, zeker zonder gordel...
"Landen" die iets aan "boomongevallen" doen tellen daar zowat 20 % specifieke verkeersdoden of minder:
vb http://www.n-tv.de/panorama/Viele-sterben-an-Baeumen-article7134221.html van 1/4 naar 1/5 na 16 jaar.
... landen die echt niets# doen eerder 30 % of mss meer, zeker als langs elke (secundaire) weg extra verlichtingspalen staan (ook zonder licht, ook overdag).
# bomen kunnen zelfs "het zicht belemmeren"... 3 doden op 4 jaar aan één enkel kp ergens in Limburg, natuurlijk kunnen (zeer oude) bomen er niets aan doen die zijn wslk geplant tijdens "paard en kar".
# http://www.hbvl.be/limburg/riemst/bomen-primeren-op-mensen.aspx
Twee weken geleden viel in Lafelt de derde verkeersdode in vier jaar tijd. De gemeente wil de bomen die er het zicht belemmeren al twee jaar laten weghalen, maar het Agentschap voor Natuur en Bos verzet zich. Marcel Moors, lid van de dorpsraad, reageert onthutst. ...]
-
Men heeft het hier enkel over verkeersslachtoffers die gedood werden omdat ze geen gordel droegen.
Vergeten we niet de talrijke verkeersslachtoffers die minder zwaar zouden of niet zouden gekwetst geweest zijn als ze een gordel correct gedragen hadden.
-
Men heeft het hier enkel over verkeersslachtoffers die gedood werden omdat ze geen gordel droegen.
Vergeten we niet de talrijke verkeersslachtoffers die minder zwaar zouden of niet zouden gekwetst geweest zijn als ze een gordel correct gedragen hadden.
Een ongeval met lichtgewonden met gordel, wordt er zonder gordel al snel eentje met zwaar gewonden, of doden.
Die zijn er dus zeker ook, probleem is dat ze lastiger 100% zeker vast te stellen zijn.
Da's al meer medische kansberekening.
"geen gordel" + "dood" ... cru gezegd is dat gewoon afturven en klaar, geen discussie mogelijk.
-
Die zijn er dus zeker ook, probleem is dat ze lastiger 100% zeker vast te stellen zijn.
Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond. Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.
Maar ik kan me vergissen, natuurlijk.
-
Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond. Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.
Vaststellen of de gordel gedragen werd is geen probleem - al blijft men dat hier onder "medisch geheim" klasseren ...
Het probleem is het effect van het niet dragen van de gordel op de ernst van de verwondingen inschatten - dat is quasi onmogelijk als je verder wil gaan dan "erger" ...
Tegen 50 frontaal op een boom zonder gordel is zo ongeveer dodelijk.
Met gordel is het een paar dagen stramme spieren ...
-
Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond. Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.
Vaststellen of de gordel gedragen werd is geen probleem - al blijft men dat hier onder "medisch geheim" klasseren ...
Het probleem is het effect van het niet dragen van de gordel op de ernst van de verwondingen inschatten - dat is quasi onmogelijk als je verder wil gaan dan "erger" ...
Tegen 50 frontaal op een boom zonder gordel is zo ongeveer dodelijk.
Met gordel is het een paar dagen stramme spieren ...
7 doden in één auto wat denk je ?
Frontale botsing achteraan op een 85 kmh rijdende vrachtwagen, hoeveel waren er niet aangegordeld ?
http://nieuws.vtm.be/binnenland/82717-7-doden-bij-zwaar-ongeval-op-e314
(http://static3.nieuws.vtm.be/sites/nieuws.vtm.be/files/styles/news_big/public/article/image/2014/03/auto.jpg?itok=pR_SIzs3)
Snelheidsverschil ? Impactsnelheid ? 60-70-80 kmh ? zie YT 64 kmh (schade aan dak is wslk wegen hoge achterbouw-hoek vrachtwagen)
Foto met frontale impact (5-BMW 2010) aan 64 kmh-impact (oranje BMW) en tot 40 kmh-impact afgeremd (vooraan):
(http://www.7-forum.com/news/2010/dekra_crashtest_p90061091-c.jpg)
Der neue BMW 5er im Crash, beide Male mit 64 km/h Anfahrgeschwindigkeit: im Vordergrund ein Fahrzeug, das vor dem Aufprall auf 40 km/h abgebremst wurde, dahinter ein ungebremst aufgefahrenes Exemplar.
http://www.7-forum.com/news/Weltpremiere-Neuer-BMW-5er-besteht-erste-3347.html
Lijkt veel op een 3 BMW: EuroNCap 64 kmh crashtest op een (laag) vast obstakel:
http://www.youtube.com/watch?v=9CR1CIwpUhw
CRASH TEST BMW 3 Series 2012: 5 STAR Euro NCAP
De auto (BMW 3 of 5 ?) - hoogstens voor 5 personen toegelaten - ... en heeft maar 5 gordels, zonder gordel ben je meestal bewusteloos... auto schoot in brand... redding te laat.
Ongegordelde passagiers - minstens 2 - kunnen ook aangegordelde passagiers bewusteloos maken en-of dodelijk kwetsen als ze naar voor katapulteren.
http://www.hbvl.be/limburg/zonhoven/zes-doden-bij-ongeval-op-e314.aspx
Zeven doden bij ongeval op E314
Ze reden in de richting van Nederland toen ze **kort voor de afrit Park Midden Limburg ** plots achterop een rijdende Duitse vrachtwagen knalde. Hun auto werd vervolgens de berm in geslingerd, en vloog daar meteen in lichterlaaie.
** kaarsrechte snelweg: http://goo.gl/maps/R3kbu
Wedden dat er nooit meer iets van het onderzoek naar buiten komt ?
Toestand bestuurder ? (bloedonderzoek). 0
Waren alle gordels aangeklikt ? 0
Blijkbaar waren nog enige personen bij bewustzijn... wslk diegene die aangegordeld waren.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1807515/2014/03/08/Dramatisch-ongeval-E314-eist-7-doden-harde-videobeelden.dhtml
Enkele inzittenden van de personenwagen waren nog bij bewustzijn toen de BMW in brand stond. Voorbijrijdende automobilisten en de Duitse trucker probeerden het vuur met brandblusapparaten te doven, maar alle hulp kwam te laat. Het vuur verspreidde zich razendsnel en de inzittenden geraakten niet uit de wagen.
Een lezer stuurde ons onderstaande videobeelden door van net na het ongeval : zie link.
(http://static0.demorgen.be/static/photo/2014/0/13/9/20140308081557/media_xl_6551694.jpg)
© HLN.be. Screenshot.
-
7 doden in één auto wat denk je ?
Wat ik denk ?
Overleefbaar ongeval , zeker achterin ... passagiersruimte grotendeels intact.
Achterin : amper iemand met gordel aan - anders waren die er uit geraakt.
Voorin : platgedrukt door passagiers zonder gordel achterin, of die de gordel aanhadden of niet maakt dan nog maar weinig uit.
Je kan bekneld geraken bij een crash, als de auto dan in brand vliegt heb je geen kans meer, maar niet alle inzittenden geraken tegelijk bekneld.
Mijn car policy is simpel : gordel aan of je gaat er uit.
-
7 doden in één auto wat denk je ?
Wat ik denk ?
Overleefbaar ongeval , zeker achterin ... passagiersruimte grotendeels intact.
Achterin : amper iemand met gordel aan - anders waren die er uit geraakt.
Voorin : platgedrukt door passagiers zonder gordel achterin, of die de gordel aanhadden of niet maakt dan nog maar weinig uit.
Je kan bekneld geraken bij een crash, als de auto dan in brand vliegt heb je geen kans meer, maar niet alle inzittenden geraken tegelijk bekneld.
Mijn car policy is simpel : gordel aan of je gaat er uit.
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.
-
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.
Zelfs dan zou ik er volstrekt niet kunnen van uitgaan dat ze alleen maar pech gehad hebben.
-
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
2 voorin, 4 achterin ... en de 7de in de koffer.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1550366/zevende-slachtoffer-e314-stierf-in-kofferbak-van-bmw.aspx
ik verwacht nog een nominatie op http://darwinawards.com ...
-
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
2 voorin, 4 achterin ... en de 7de in de koffer.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1550366/zevende-slachtoffer-e314-stierf-in-kofferbak-van-bmw.aspx
ik verwacht nog een nominatie op http://darwinawards.com ...
Oeps, zelfs de link werkt niet meer.
Deze werkt nog: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
en altijd weer zondebok "snelheid", precies dat de snelweg niet breed genoeg is om normaal in te halen.
Naja, van die wereldvreemde procureur Rubens had ik niets anders verwacht.
-
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.
Zelfs dan zou ik er volstrekt niet kunnen van uitgaan dat ze alleen maar pech gehad hebben.
Ik denk ook niet dat het collectieve zelfmoord was... of zodanig afgeleid in de wagen ?
In de regel is de snelweg daar ook verlicht op die plaats ter hoogte van de afrit Midden-Limburg. Het blijft radeloos gissen, zoals met die bus in Sierre.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Sierre
... tot zeven jongeren tussen 15 en 23 jaar die blijkbaar elke vrijdag op stap gingen...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
wie er reed weten ze (nog) niet.
-
Deze werkt nog: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
en altijd weer zondebok "snelheid", precies dat de snelweg niet breed genoeg is om normaal in te halen.
Naja, van die wereldvreemde procureur Rubens had ik niets anders verwacht.
Vraag is hoe lang dat er nog staat ...
Dat je in D probleemloos , en veilig kan en mag laagvliegen ontsnapt "toevallig" steeds aan de denkwereld van de B verkeerspauzen ...
De zeven jongeren tussen 15 en 23 jaar uit Leopoldsburg en Hechtel-Eksel wilden vrijdagavond stevig gaan stappen. Zoals ze dat elke vrijdagavond deden. Vaak in dezelfde combinatie.
Blijkbaar was dus bij sommige mensen bekend dat ze dit vaker deden ?
Ooit van schuldig verzuim gehoord ???
-
Waarom heeft een treinbestuurder eigenlijk geen veiligheidsgordel, Walter? Om nog op tijd te kunnen weglopen?
Ik denk dat het voor treinbestuurders of -reizigers zinloos is. De kans op een aanrijding is in verhouding heel klein.
Als je als treinbestuurder een ongeval ziet aankomen, moet je gaan lopen. Een aantal bestuurders hebben zo hun leven al gered. (Izegem, bijvoorbeeld)
Vóór de tijd van de elektrificatie had je de schietstoel, maar met de elektrische treinen bleven er te veel in de bovenleiding hangen, en is dat maar afgeschaft... ;D ;D ;D ;D
-
Het ongeval op de E314 hoe dan ook is tragisch. Je hoort wel vaker waarschuwingen over brandende voertuigen. Maar eigenlijk gebeurt het relatief weinig dat er na een ongeval de auto in brand schiet. Zou dat, hier in dit land, kunnen te maken hebben met de vele dieselrijders? Of heb ik het verkeerd als ik denk dat bij een diesel de kans op brand minder groot is dan bij een benzine-wagen. We zitten eigenlijk een beetje weg van de oorspronkelijke draad, maar brand in de wagen zou wel eens één van de weinige zaken kunnen zijn waarbij een gordel dragen het risico verhoogt. (Naast het in 't water rijden, bijvoorbeeld)
-
Of heb ik het verkeerd als ik denk dat bij een diesel de kans op brand minder groot is dan bij een benzine-wagen.
Neem een soeplepel Diesel en probeer de Diesel te ontsteken: dat lukt niet.
Steek nu een wiek (bijvoorbeeld een stuk breigaren) in de Diesel: de Diesel stijgt in de wiek door capilariteit, en daar kun je de Diesel wél ontsteken. Zodra daardoor de Diesel in de lepel een temperatuur van 50° C bereikt heeft, ontbrandt ook de Diesel in de lepel aan het oppervlak. Weliswaar verloopt de ontbranding van Diesel niet zo snel als die van benzine (een benzinemotor noemde men daarom ook wel eens een "ontploffingsmotor").
maar brand in de wagen zou wel eens één van de weinige zaken kunnen zijn waarbij een gordel dragen het risico verhoogt.
Neen, dat geloof ik niet, Walter. Zonder gordel zijn de slachtoffers dikwijls al bewusteloos door de objecten waar ze tegenaan geknald zijn, zodat ze de gordel niet meer kunnen losmaken en het voertuig verlaten.
Een setje met een mes om de gordel door te snijden (bijvoorbeeld als de wagen op zijn dak ligt en je de gordel niet loskrijgt omdat je er met je volle gewicht in hangt) en een hamertje om een ruit in te slaan kan eventueel nuttig zijn. Zorg er dan wel voor dat dat setje binnen handbereik blijft, wat de wagen ook doet.
-
Neem een soeplepel Diesel en probeer de Diesel te ontsteken: dat lukt niet.
Dat diesel veel minder ontvlambaar is dan benzine dat is duidelijk. Als je 31 jaar (vandaag) getrouwd bent met iemand die in die materie zit weet je dat. Maar de omstandigheden waarbij ongevallen gebeuren is vaak heel extreem.
Bestaan er statistieken over ongevallen die brand veroorzaken bij een voertuig? En welk aandeel heeft daarin benzinewagens en dieselwagens en eventueel auto's op gas. Dat was eerder mijn vraag.
-
Proficiat met de verjaardag
-
Proficiat met de verjaardag
Dank u, het lijkt wel dubbel zo lang :'( :'(,... grapje ;D
-
Op een foto heb ik gezien dat het een tankwagen was (volgens de krant met zand geladen).
In elk geval was er in het midden achteraan zo´n uitstekende grote aflaatklep? en dito versteviging, door de impact moet ergens zo´n deel daarvan - gis ik - het inlaatspruitstuk van de BMW zodanig beschadigd hebben dat er benzinedampen konden ontsnappen (zie foto)... een vonk is dan genoeg. En wslk bij "dieseldampen" ook. Die onstekingstemperaturen bij dampen zullen niet veel uit mekaar liggen.
(http://media.vrtnieuws.net/2014/03/121327853ONL1403088927211_urlThumbnailDir_tmb/0004.jpg)
Motorkap opengereten juist in het midden waar de motor (langsrichting ligt)
Inlaatspruitstuk wslk gescheurd => dampen = brand
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.1903033
op de video sec 14-17 zie je die massieve aflaatklep en beschadigde constructiedelen, ook leidingen.
http://www.hbvl.be/limburg/zonhoven/auto-crasht-onder-truck.aspx
(http://www.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_hbvl/2012/02/19/2161246/auto-crasht-onder-truck-id2618270-620x400.jpg)
onderdoor bij vrachtwagen zonder klep of lage constructie,
motordelen met brandstof of dampen(inlaatspruitstuk of leidingen bij directe injectie) niet genoeg beschadigd -> geen brand
Naja deskundigen zullen wel uitmaken aan de (motordelen)schade hoe de brand ontstaan is.
-
Hoe een autobrand na een ongeval ontstaat is doorgaans toch vrij simpel : brandstofleidingen beschadigd + hete delen (uitlaatcollector of turbo) = slechte combinatie.
Punt is dat autobranden normaal niet ineens in een vuurhaard resulteren.
Als je nog bij bewustzijn bent en niet bekneld zit, geraak je er nog uit.
Voor 't eerste heb je de gordel.
Voor 't tweede beetje geluk nodig vooraan, en achteraan mag dat normaal helemaal geen probleem zijn bij een frontale aanrijding ... als je tenminste niet gesandwiched werd tussen de gordel (indien al gedragen) en 60-80 kg "puntlading" in de koffer.
Wat het effect is van dergelijk gewicht in een autokoffer op de achterbank is me niet echt duidelijk.
Kan best dat de bevestigingspunten of de klemmen bovenaan (indien neerklapbaar) het begeven. Geen idee wat die kunnen hebben, maar het is zeker niet onbeperkt.
-
Waar ik soms aan denk is de klimatisering in de auto bij 7 personen (vochtige koele nacht):
Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?
Was de verluchting en luchtverversing voldoende ?
"Feit" is (volgens kranten) dat de eigenaar van de auto niet zelf reed maar achteraan zat, hij mocht met zijn voorlopig rijbewijs toch niet rijden, daarbij had hij al xx- gedronken.
Deed hij een dutje op de achterbank (verwarming + vochtige uitgeademde lucht met 7 personen)
De 23-jarige zou namelijk gereden hebben, maar die had geen rijbewijs en kende de auto wslk niet ?
Allemaal gissingen.... microslaap of secondenslaap sluit ik ook niet, zelfs met 7 personen in de wagen. Wie was er alert genoeg en vooruitziend op de snelweg ? Kon men boven de kopsteunen kijken ? enz...
-
Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?
En dan blijft je maar verder rijden met hoge snelheid zonder daar iets aan te doen?
-
Het was in elk geval een totaal onbezonnen kliek bij elkaar als je die berichten zo allemaal leest ... en ze hebben er de ultieme prijs voor betaald.
1 van de meisjes was thuis weggeslopen om te gaan feesten ...
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1551351/melanie-zei-dat-ze-ging-slapen-maar-ze-glipte-weg.aspx
-
Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?
En dan blijft je maar verder rijden met hoge snelheid zonder daar iets aan te doen?
Maakt "hoge" dan nog iets uit als je niets ziet ? Ergens snel en veilig stoppen verdorie.
Stel voor de voorruit was beslagen - copassagier vooraan slaapt - je wist voortdurend enkel jouw bestuurder kant wat schoon... je pruts nog wat aan de verwarming en de verluchting ... helpt niets ...
Je rijdt dan al een tijdje op het linkervak, plots besluit je snel naar de pechstrook te rijden .... maar op het rechtervak rijdt daar een vrachtwagen aan 85 kmh... waar je niet op gelet had en ook niet gezien door felbeslagen ruiten rondom ? kan dat ?
Ik gis maar uit "zichtbaarheidservaringen" die ik vroeger zelf gemaakt hebt. In de tijden dat een airco een dure rariteit was, en de extra ontluchting dikwijls bestond door de venster een beetje open te laten zodat de verversing vlotter ging... maar als ik de beelden van de video zie was het een vochtige (zeer licht mistige) winternacht.
video: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.1903033?playlist=7.39637
-
Begeleider vliegt door de ruit bij ~ frontale botsing, zoon als rijleerling lichtgewond.... Rara
http://www.gva.be/regio-mechelen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.aspx (http://www.gva.be/regio-mechelen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.aspx)
08/08/'11 PUTTE (2580) In Beerzel, een deelgemeente van Putte, is maandagmiddag een 45-jarige vrouw om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeval. De vrouw begeleidde haar 17-jarige zoon die leerde rijden, als passagier.
Het ongeval gebeurde maandag om 12.00 uur op de Heistsesteenweg in Beerzel. De zoon van het slachtoffer probeerde een vuilniswagen in te halen, maar hij botste met zijn Citroën Saxo frontaal op een tegenligger.
De vrouw uit Heist-op-den-Berg werd uit de wagen geslingerd en overleed op weg naar het ziekenhuis. De zoon raakte slechts lichtgewond. In de andere wagen zou niemand gewond zijn geraakt.
Eerste les: goede zithouding... spiegels instellen... en vooral gordel aan doen, dat geldt voor iedereen in de wagen...
Uiteraard als men geen aangepaste lesauto heeft... meent men zich niet aan te gordelen anders kan men niet "ingrijpen"... ??? (ik gis, maar zal er niet ver naast liggen)
-
Eerste les: goede zithouding... spiegels instellen... en vooral gordel aan doen, dat geldt voor iedereen in de wagen...
Uiteraard als men geen aangepaste lesauto heeft... meent men zich niet aan te gordelen anders kan men niet "ingrijpen"... ??? (ik gis, maar zal er niet ver naast liggen)
Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ? Ik vind er niet meteen iets van terug, maar ik meen me toch zoiets te herinneren.
-
Eerste les: goede zithouding... spiegels instellen... en vooral gordel aan doen, dat geldt voor iedereen in de wagen...
Uiteraard als men geen aangepaste lesauto heeft... meent men zich niet aan te gordelen anders kan men niet "ingrijpen"... ??? (ik gis, maar zal er niet ver naast liggen)
Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ? Ik vind er niet meteen iets van terug, maar ik meen me toch zoiets te herinneren.
Bestaat zoiets nog ?
Bij mijn weten hebben alle auto´s ondertussen in de hoogte verstelbare gordels (wie dat niet heeft is de naam auto niet waard)
Daarenboven is de bestuurderszetel ook in de hoogte verstelbaar (utgezonderd extreme spaarmodellen van goedkope automerken).
Het zou nog al idioot zijn bij een uitzonderderlijk kleine gestalte zo´n simpele optie niet te nemen. € 65 bij Skoda bvb.
Het zou me zeer sterk verwonderen dat die Citroen Saxo ~11-15 jaar oud dat niet heeft.
Desnoods kan men het # narusten: vb oude GOLF II = ~ oldtimer.
http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/onderdelen-volkswagen/golf-2-4-deurs-hoogte-verstelbare-gordels-120449421.html
# http://www.okra.be/page?orl=5918&ssn&lng=1&pge=15902&nws=5755
Voor wie?
Tot voor kort was er geen lijst van aandoeningen die als ‘gewichtig’ beschouwd konden worden. De arts moest zelfs niet eens specificeren waarom iemand geen gordel moest dragen. Zo kregen velen gemakkelijk een vrijstelling, bijvoorbeeld tijdens de laatste maanden van hun zwangerschap, na een operatie of wegens een handicap.
Oud-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe maakte daar in maart 2011 een eind aan. Hij introduceerde een lange lijst met richtlijnen. Voor bijna elke aandoening is er nu een middeltje zodat de gordel tóch om kan. Een kussentje of mousseband na een operatie, een langere gordel voor zwaarlijvigen of een voertuigaanpassing als je een te klein gestalte hebt… Met de verstrenging hoopt de oud-staatssecretaris tientallen levens te redden. Een vrijstelling kan dus enkel nog in (uiterst) zeldzame gevallen worden verleend. Het gaat onder meer om ernstige problemen met ribben, longen en het strottenhoofd.
-
Ik lees in je quote dat die lijst er sinds maart 2011 is. Het ongeval gebeurde in augustus van datzelfde jaar ....
(Had ma haar vrijstelling van voordien ?)
-
Ik lees in je quote dat die lijst er sinds maart 2011 is. Het ongeval gebeurde in augustus van datzelfde jaar ....
(Had ma haar vrijstelling van voordien ?)
Geen idee...
Maar ik begrijp het ergens, de passagierszetel zal niet hoogteverstelbaar geweest zijn, mss daarom ?
In elk geval heeft een Saxo een hoogteverstelbare bestuurderszetel in serie, zelfs het spaarmodel (1.1):
Citroen Saxo siège conducteur réglable hauteur (http://fr.yakaz.com/results.php?cc=FR&from=form&gid=QAhH&lo=1&match=msg&rid=1394654298483&v=txt&what=Citroen%20Saxo%20si%C3%A8ge%20conducteur%20r%C3%A9glable%20hauteur)
-
Na een eerste fase waarin een beginneling nog schrik heeft, komt hij in een fase met verhoogd risico op een ongeval: de schrik is voorbij, maar hij heeft nog onvoldoende inschattingsvermogen ontwikkeld. Als de vrouw vrijgesteld was van de gordeldracht, was het dan wel verstandig om een beginneling te begeleiden, gelet op dit verhoogd risico?
Vele mensen zijn er tegen om een beginneling met een krachtige auto te laten rijden. Daar is wat voor te zeggen: de beginneling is geneigd om er sneller dan veilig te willen mee rijden. Anderzijds had de reserve van een krachtigere motor er misschien kunnen voor zorgen dat het inhalen niet mislukt was.
De jongen zal het in ieder geval niet gemakkelijk hebben om te verwerken dat hij zijn moeder gedood heeft.
-
Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ?
Vrijstelling om een zinloos verkeersslachtoffer te worden ...
Allemaal intrekken, die vrijstellingen.