Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op donderdag 20 maart 2014 - 11:58:24
-
Almaar meer ongevallen met vrachtwagens
Het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, is tussen 2011 en vorig jaar aanzienlijk gestegen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx
-
de verhouding vrachtwagens - personenwagens is ook enigszins veranderd, vooral op de snelwegen
neem daarbij ook dat een groot aantal van de vrachtwagenbestuurders gewoon is om te rijden in minder hectische omstandigheden en dat de anderen te druk bezig zijn met hun papierwerk in orde te brengen terwijl ze rijden
-
En nog andere zijn dan weer druk bezig om de achterlijke in hun heilig autotje niet te raken.
-
Almaar meer ongevallen met vrachtwagens
Het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren, is tussen 2011 en vorig jaar aanzienlijk gestegen. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1556245/almaar-meer-ongevallen-met-vrachtwagens.aspx
Het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren [...]
Er waren maar liefst 52 procent meer ongevallen met gewonden of doden (van 759 tot 1.158)
??? Waar halen ze het uit ?
Die cijfers kloppen van geen kanten, het moet zelfs omgekeerd zijn:
letselongevallen en doden met vrachwagenbetrokkenheid (incl. opponenten) waren nog nooit zo laag in Belgie.
Lees hier de tabellen blz 18-19: (het enige wat tot 2013 gaat, ook in de .xls van BIVV heb ik niets gevonden)
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL(1).pdf
Tabel 9 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
3997 4077 4325 4496 4365 4252 4110 4096 3796 3418
Totaal slachtoffers
5694 5791 6196 6313 6192 6001 5690 5744 5295 4889
Doden ter plaatse
81 94 90 94 94 101 74 69 71 75
Gewonden
5613 5697 6106 6219 6098 5900 5616 5675 5224 4814
Tabel 10 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
2630 2810 2770 2726 2662 2338 2395 2320 2234 2102
Totaal slachtoffers
3524 3771 3685 3680 3554 3096 3203 3093 2959 2895
Doden ter plaatse
156 155 132 150 121 110 107 111 106 83
Gewonden
3368 3616 3553 3530 3433 2986 3096 2982 2853 2812
Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
Het is een copie van # Waalse kranten waar het enkel over federale politie gaat die wslk enkel cijfers hebben van snelwegen en gelijkgestelde wegen.
Ik heb nergens een statistiek gevonden waar zulke specifieke ongevalcijfers in te vinden zijn (die 33-56-44 dodelijke ongevallen met vrachtwagens bvb), ook niet voor het Waals Gewest apart.
De officiele statistiek statbel.be (klik be.STAT icoon in link) gaat ook maar tot 2012 in detail en niet tot 2013:
in be.Stat kan men statistieken filteren op aard weggebruiker (vrachtwagen) en aard weg (snelweg) ook daar niet gevonden.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
Daarbij spreekt men in de link van ongevallen met materiële schade bij vrachtwagens (2001-2013), sinds wanneer houdt de federale politie daar de cijfers van bij ?
# http://www.rtl.be/info/belgique/faitsdivers/1077448/les-camions-impliques-dans-beaucoup-plus-d-accidents-deux-fois-plus-de-blesses
Les camions impliqués dans beaucoup plus d'accidents: deux fois plus de blessés
20 Mars 2014 07h36
Entre 2011 et 2013, le nombre d'accidents impliquant des camions a sensiblement augmenté en Belgique. Les accidents avec dégâts matériels ayant fait l'objet d'un procès-verbal de la police fédérale sont passés de 5.929 à 6.913, soit une augmentation de 16,5%.
Ceux avec blessés sont passés de 759 à 1.158, soit une augmentation de 52%, peut-on lire jeudi dans les journaux de SudPresse. Le nombre d'accidents avec tués est quant à lui passé de 33 en 2011 à 56 en 2012, puis est redescendu à 44 en 2013, selon la police fédérale. Entre 2011 et 2013, la hausse est toutefois de 33%.
Wie zoekt die vind, ik heb die rare cijfers alleszins nergens gevonden. Ook niet op de website van de federale politie.
Ook Waals Gewest apart vind je die cijfers niet terug page 42-43, 44 dodelijke ongevallen ´met vrachtwagens´ in 2013 ? ???
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL(1).pdf
Tabel 35 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen
en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
968 932 981 999 981 973 884 933 817 733
Totaal slachtoffers
1473 1383 1461 1512 1509 1431 1287 1363 1180 1083
Doden ter plaatse
27 36 39 48 35 42 27 23 28 24
Gewonden
1446 1347 1422 1464 1474 1389 1260 1340 1152 1059
Tabel 37 Jaarlijkse evolutie van het aantal geregistreerde letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het
aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Letselongevallen
677 744 743 688 675 579 624 580 531 507
Totaal slachtoffers
947 1023 1037 953 902 806 856 802 695 664
Doden ter plaatse
45 52 51 48 37 39 39 36 40 26
Gewonden
902 971 986 905 865 767 817 766 655 638
Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
En betreft vrachtwagenkms in Belgie die waren het hoogst in 2006-2007 ! (Verklaart voor een deel die piek omtrent 2006-2007)
Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
- vrachtwagens en trekkers (b)
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
18,04 18,47 19,14 20,04 18,73 18,05 18,57 18,59 18,75
De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(b) Inbegrepen bestelwagens en speciale voertuigen.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/#.Uy338fl5Pg9
-
??? Waar halen ze het uit ?
Die cijfers kloppen van geen kanten, het moet zelfs omgekeerd zijn:
letselongevallen en doden met vrachwagenbetrokkenheid (incl. opponenten) waren nog nooit zo laag in Belgie.
Ik was me eerlijk gezegd ook al aan het afvragen of ik er zo ver naast kon zitten, want ik meende stellig recent nog een artikel gelezen te hebben waarin inderdaad gesteld werd dat het aantal vrachtwagen-ongevallen sterk GEDAALD was ...
Nu, in België moet het niemand verwonderen dat de cijfers een rommeltje zijn .
-
??? Waar halen ze het uit ?
Die cijfers kloppen van geen kanten, het moet zelfs omgekeerd zijn:
letselongevallen en doden met vrachwagenbetrokkenheid (incl. opponenten) waren nog nooit zo laag in Belgie.
Ik was me eerlijk gezegd ook al aan het afvragen of ik er zo ver naast kon zitten, want ik meende stellig recent nog een artikel gelezen te hebben waarin inderdaad gesteld werd dat het aantal vrachtwagen-ongevallen sterk GEDAALD was ...
Hier bvb voor Gewest Vlaanderen:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/79614-aantal-ongevallen-met-trucks-daalt
bron statbel.be (of FOD economie)
En in Wallonie is de daling %-teel nog groter.
Balans van het jaar 2013
België
─ Een positieve balans voor alle Gewesten op het vlak van letselongevallen, maar een nationale
daling van het aantal doden ter plaatse die grotendeels te danken is aan het Waals Gewest.
─ Een daling van het totaal aantal doden die te danken is aan de enige (maar belangrijke) daling van
het aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens (-23 doden): de dodenaantallen bij
voetgangers, fietsers en bromfietsers stagneren, terwijl het aantal overleden motorrijders en het
aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens toenemen.
Balans van het jaar 2013
Waals Gewest
...
─ Opvallende daling van het aantal doden ter plaatse bij ongevallen met vrachtwagens (-14 doden), zodat er zelfs een nieuw record (minimum) van 26 doden behaald wordt.
-
telt dit ook mee?
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/malle/auto-rijdt-in-op-geparkeerde-truck.aspx
-
telt dit ook mee?
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/malle/auto-rijdt-in-op-geparkeerde-truck.aspx
Mmmh ik denk van niet. Ik denk dat de vrachtwagen aktief betrokken moet zijn, een geparkeerd voertuig neemt niet deel aan het verkeer.
-
Bedoel maar ; die vrachtwagen stond zeker verkeerd geparkeerd. :-X
-
Bedoel maar ; die vrachtwagen stond zeker verkeerd geparkeerd. :-X
Of het middeneiland stond slecht "geparkeerd"... ;D
raakte de wagen eerst een paal op een verkeerseilandje in het midden van de baan. Vervolgens week het voertuig naar links uit om een kleine honderd meter verderop tot stilstand te komen tegen een vrachtwagen.
Of dankzij die vrachtwagen werden mss een paar andere weggebruikers op de andere rijbaan niet geramd...
(http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2014/03/23/2868639/auto-rijdt-in-op-geparkeerde-truck_5_460x0.jpg)
-
In het bladje Transcom Info zie ik ook een tabel staan, de bron is FOD economie ADSEI, de verwerking is BIVV
jaar - letselongevallen - doden30d. - gewonden - totaal slachtoffers - ernst
2005 2103 108 2702 2810 51
2006 2049 84 2608 2692 41
2007 2028 106 2617 2723 52
2008 1967 83 2551 2634 42
2009 1753 72 2231 2303 41
2010 1777 63 2302 2365 35
2011 1738 73 2239 2312 42
2012 1663 62 2173 2235 37
05-12 -20,9% -42.6% -19.6% -20.5% -27.5%
11-12 -4.3% -15.1% -3.0% -3.4% -11.2%
-
Niet de eerste keer dat de getallen in B niet blijken te kloppen ...
Ik ga het meerendeel van het artikel hier overnemen, want enkel dan is duidelijk dat het niet klopt ...
In de periode 2001-2013 steeg het aantal ongevallen met materiële schade met 16,5 procent, van 5.929 tot 6.913.
Er waren maar liefst 52 procent meer ongevallen met gewonden of doden (van 759 tot 1.158).
Wanneer er alleen naar de dodelijke ongvallen gekeken wordt, gaat het om een stijging van 33 procent, van 33 tot 44.
In 2012 lieten bij 56 ongevallen met vrachtwagens mensen het leven.
Dat klopt dus voor geen meter met bovenstaande tabel.
Zelfs puur het dodencijfer (ter plaatse ??? ) is een dàling - en klopt niet met de tabel.
Het is zoals met de motorongevallen zeker ...
Jubelen in de titels dat het er minder zijn ... maar er vielen wel meer doden bij.