Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op maandag 31 maart 2014 - 16:07:43
-
Burger mag bepalen waar politie flitst (oproep)
In de loop van de maand april zullen federale en lokale politie samen een 24 uur durende flitsmarathon houden in heel het land. Opvallend is dat burgers zelf plaatsen kunnen aanduiden waar er volgens hen het best wordt gecontroleerd op overdreven snelheid. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1562309/burger-mag-bepalen-waar-politie-flitst-oproep.aspx
-
Ben ik een 'burger'? Dat is de ham-vraag. ;D
-
-
dit achterlijk land blijft verbazen
-
Ben ik een 'burger'? Dat is de ham-vraag. ;D
Misschien heeft de vraag eerder met vis dan met vlees te maken :-)
-
Misschien kan iedereen de straat van zijn burgemeester opgeven. ;D
-
Kan men ook vragen of men kan flitsen bij bumperkleven? Dagelijkse kost hier. Maar, nuance, vooral op plaatsen waar de lage toegelaten snelheid totaal absurd is.
-
Agenten verklappen datum 'flitsmarathon'
De 'flitsmarathon' van de federale en lokale politie vindt volgende week donderdag, 17 april, plaats. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1568181/agenten-verklappen-datum-flitsmarathon.aspx
-
Hopelijk worden er veel van de "melders" geflitst ...
-
Agenten verklappen datum 'flitsmarathon'
De 'flitsmarathon' van de federale en lokale politie vindt volgende week donderdag, 17 april, plaats. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1568181/agenten-verklappen-datum-flitsmarathon.aspx
whoeha dan ben ik er niet, weekje Suisse. ;D
-
17 april zitten we in Normandië, mijn vrouw en ik. Nieuwen 'bak' 'roderen'. ;)
Laat ze maar flitsen.
-
17 april zitten we in Normandië, mijn vrouw en ik. Nieuwen 'bak' 'roderen'. ;)
Zoals men in het Brussels zegt: "Oep a gemak è pei". :D
-
whoeha dan ben ik er niet, weekje Suisse. ;D
Confoederatio Helvetica (CH) ... Suisse? Of die Schweiz? Of Svizzera? Of Svizra?
-
Niemand ontsnapt op 17 april aan controles
[...] Om op zo veel mogelijk plaatsen te kunnen flitsen, blijft de politie nergens langer dan een uur staan. [...]
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1568647/niemand-ontsnapt-op-17-april-aan-controles.aspx
Go for zero (boete) !
-
Zoals men in het Brussels zegt: "Oep a gemak è pei". :D
Ik heb een snelheidsbegrenzer >:(, maar soms slaapt ze... ;D
-
Ik heb een snelheidsbegrenzer >:(, maar soms slaapt ze... ;D
Ja, dat ken ik.
Twee jaar geleden lag mijn moeder in mijn auto te slapen, tot ik plots even kort het rempedaal moest aantippen. Het mens schoot wakker en schrikte zich een aap. Ze keek naar mijn snelheidsmeter en begon te tieren: "Tweehonderd kilometer per uur!!! Gij zijt zot!!! Ik stap uit!!!"
Ik antwoordde haar doodkalm: "Wacht nog even tot op de volgende parking, want als je nu uitstapt, ga je het nogal moeilijk hebben om recht te blijiven staan."
Juist op dat ogenblik zoefde er een wagen mij voorbij tegen minstens 250 km/h. Ik zei tegen mijn moeder: "Amai, die rijden hier snel! Ik zo niet, maar kijk die daar maar eens!" ;D
-
whoeha dan ben ik er niet, weekje Suisse. ;D
Confoederatio Helvetica (CH) ... Suisse? Of die Schweiz? Of Svizzera? Of Svizra?
die Schweiz, Saas Fee
-
die Schweiz, Saas Fee
Mooi, één van de vele 'Knokke's' in 'Die Schweiz', Kapellekesbaan, naar Saas Grund. Een vallei verder: Zermatt met de Matterhorn. Prachtig.
-
Zowat alle beschikbare camera's gaan ingezet worden ....
.. maar euh ... zijn die allemaal netjes geijkt ?
-
En ze gaan in 't najaar NOG een flitsmarathon doen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140712_01176790&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding
-
En ze gaan in 't najaar NOG een flitsmarathon doen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140712_01176790&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding
Ach daarom hebben ze die oude flikken nog nodig ... ;D
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/1942485/2014/6/12/35-000-agenten-moeten-tot-8-jaar-langer-werken-dankzij-rechtszaak-kleine-vakbond.dhtml
Tegen alle statutaire afspraken in zullen naar schatting 35.000 politiemensen niet tussen hun 54ste en 58ste met pensioen kunnen, maar pas op hun 60ste of 62ste.
-
Of dit het idee van "de burger" was, is mar de vraag ...
Regeringsonderhandelaars willen nog wat meer laten flutsen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2006898/2014/08/25/Ieder-jaar-40-miljoen-snelheidscontroles.dhtml
Dat het niet helpt voor de verkeersveiligheid is geen probleem.
Als het maar opbrengt.
Richting 500 miljoen euro dit jaar, 600 à 700 miljoen volgend jaar ???
Betekent uiteraard dat er NOG MINDER aandacht zal zijn voor de echt gevaarlijke inbreuken.
Zoals voorrang niet naleven ...
-
Of dit het idee van "de burger" was, is mar de vraag ...
Regeringsonderhandelaars willen nog wat meer laten flutsen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2006898/2014/08/25/Ieder-jaar-40-miljoen-snelheidscontroles.dhtml
Dat het niet helpt voor de verkeersveiligheid is geen probleem.
Als het maar opbrengt.
Idd, en van die kassa is men quasi zeker. De trukkendoos-camouflage (en nog meer absurde limieten) is zeker nog niet optimaal. :-X
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa
Ondanks recordcijfers aan snelheidscontroles, ondanks langzaamste verkeer (gemiddelde snelheden door filedruk), en ondanks laagste limieten.
Wat alweer een aanwijzing is dat hoe meer men afwijkt van het V85-wegbeeld (om de limieten te bepalen), men de onveiligheid verhoogt;
vb Brits Columbia (Canada), met vergelijkbare lage limieten zoals in Vlaanderen (2+2, gewone wegen):
Speed variance and crash risk
(http://www.sense.bc.ca/img/isku_85th_1.gif)
This graph shows that crash risk is minimized for those drivers travelling 10-15 km/h over the average speed. (Average speeds in BC are almost always over posted speeds.) Contrary to popular belief, there are more crashes at slower speeds than at faster speeds.
Raw speed and crash risk are not directly related, however, there is a U-shaped relationship which shows few fast drivers involved in crashes, and many more slow drivers involved in crashes.1
1. Sources (partial list):
D. Solomon, "Accidents on Main Rural Highways Related to Speed, Driver and Vehicle," Bureau of Public Roads, July 1964.
J. A. Cirillo, "Interstate System Accident Research Study II, Interim Report II," Public Roads, vol. 35, no. 3, August 1968.
David L. Harkey, et. al., "Assessment of Current Speed Zoning Criteria," Transportation Research Record, no. 1281, 1990.
http://www.sense.bc.ca/research.htm
Tiens men heeft blijkbaar -deze zomer- in BC voor 10 à 20 kmh hogere limieten gekozen op hun "snelle" wegen (highways) buiten bbk:
http://news.nationalpost.com/2014/07/03/b-c-speed-limit-bump-to-120-kmh-reflects-growing-consensus-that-faster-is-often-safer/
B.C. speed limit bump to 120 km/h reflects growing consensus that faster is often safer July 3, 2014
details: http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/speed-limits-on-some-b-c-highways-to-hit-120-km-h-1.2694277
Wikipedia: limieten alle deelstaten van Canada: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Canada
m.a.w. ook Canada gaat wslk algemeen hogere limieten krijgen als Vlaanderen/BE.
Wat men "in BE" eveneens wegmoffelt (media) is dat quasi de helft van de verkeersdoden zwakke weggebruikers zijn.
Ook dat er redelijk veel sterke weggebruikers zijn die op bepaalde snelle wegen nooit sneller als de limiet kunnen rijden (omdat ze begrensd zijn).
Betekent uiteraard dat er NOG MINDER aandacht zal zijn voor de echt gevaarlijke inbreuken.
Zoals voorrang niet naleven ...
... afstand houden ... enz...
-
Michel, jij bent staatsgevaarlijk >:D
-
Michel, jij bent staatsgevaarlijk >:D
;D
Ik ben overigens benieuwd of de nieuwe regering iets aan de snelheidslimieten gaat veranderen (snelweg/autoweg/2+2-middenberm)
naar analogie van ex ?- voorbeeldland Nederland die 130 kmh en 100 kmh (ook autoweg 1+1) hanteren.
Men weet nooit hé, de auto´s worden steeds zuiniger en de staatskas moet op peil blijven, wie weet helpt een 10-30 kmh Vmax verhoging ook wat. Men moet optimist blijven... ;)
Zelfs als men over de Atlantische plas kijkt is het trager-is-veiliger-dogma al een tijdje geleden doorprikt (Vmax tot ~130 kmh (80 mph) in inmiddels 4 US-staten) ik herinner me nog de talrijke doemdenkers met hun 6000-more-deaths-voorspellingen per jaar... (stond in Autogids en menige autotijdschriften), tja en na tien jaar (1995-2005) stelde men statistisch vast dat er **5000 minder doden per jaar waren... per afgelegde kms hé (. Gevolg: menige staat voerde een verdere verhoging van hun Highway limiet in naargelang safety, zelfs een klein plekje 85 mph (137 kmh) is in Texas te zien...
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/US_Speed_Limits_2014.svg/900px-US_Speed_Limits_2014.svg.png)
Wetende dat USA de oliecrisis-55 mph op hun snelwegen hanteerde - #officieel tot 1995- waar amper 5 % zich aan hield... (menige staat veranderde vanaf 1988# die 55 mph-NMSL)
**opiniestukje uit 2006: (best link volledig lezen)
http://www.outsidethebeltway.com/is_driving_faster_safer/
[....]
Ralph Nader claimed that “history will never forgive Congress for this assault on the sanctity of human life.” Judith Stone, president of the Advocates for Highway and Auto Safety, predicted to Katie Couric on NBC’s “Today Show” that there would be “6,400 added highway fatalities a year and millions of more injuries.” Federico Pena, the Clinton Administration’s Secretary of Transportation, declared: “Allowing speed limits to rise above 55 simply means that more Americans will die and be injured on our highways.”
We now have 10 years of evidence proving that the only “assault” was on the sanctity of the truth. The nearby table shows that the death, injury and crash rates have fallen sharply since 1995.
(http://www.outsidethebeltway.com/wordpress/wp-content/uploads/2006/07/driving_table.jpg)
Per mile traveled, there were about 5,000 fewer deaths and almost one million fewer injuries in 2005 than in the mid-1990s. This is all the more remarkable given that a dozen years ago Americans lacked today’s distraction of driving while also talking on their cell phones.
Indeed. Of course, bivariate analysis tends not to be particularly useful. More of us are driving larger vehicles than in 1995, most states require people to wear seatbelts, cars are equipped ith air bags, and so forth.
[...]
nog meer van FHWA : http://www.hwysafety.com/BHSPI_SettingSpeedLimits_CTCDC_060223.htm
Setting Speed Limits: Yesterday, Today and Tomorrow
Presented CTCDC Meeting 02/23/2006
By Chad Dornsife, Director
Best Highway Safety Practices Institute
(http://www.hwysafety.com/BHSPI_SettingSpeedLimits_CTCDC_060223_files/image001.png)(http://www.hwysafety.com/BHSPI_SettingSpeedLimits_CTCDC_060223_files/image003.png)
(http://www.hwysafety.com/BHSPI_SettingSpeedLimits_CTCDC_060223_files/image005.png)(http://www.hwysafety.com/BHSPI_SettingSpeedLimits_CTCDC_060223_files/image009.png)
:-X
-
De vlaamse wegen voldoen aan niets van dat alles ... en in relatieve cijfers "scoren" we bijgevolg een MH17 per jaar meer verkeersdoden.