Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Inazuma op donderdag 03 april 2014 - 21:57:42
-
De Nederlanders stelden vast dat er steeds meer misbruik gemaakt werd van de oldtimer-regeling om met oude, vervuilende karren dagdagelijks de weg op te gaan.
Dus gingen ze die weer belasten.
Relletje natuurlijk : https://www.vrijstellingoldtimer.nl
-
Geen enkel respect voor het cultureel erfgoed.
Zo komen er weer wat meer oldtimers op de markt, waardoor de prijzen zakken.
-
2014 - 25 = 1989
Wat is er toen aan "klassiekers" gebouwd ???
MI is de inschatting van de NL overheid correct : dit gaat niet meer om klassiekers, maar gewoon om ouwe auto's - vaak ingevoerd uit D - om de belastingen op auto's te ontwijken.
-
Ik denk bijvoorbeeld aan een BMW 850i. De eerste werden in 1989 gebouwd!
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_8-serie (http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_8-serie)
-
Wat dacht je van een Ferrari Testarossa ?
-
Ik denk bijvoorbeeld aan een BMW 850i. De eerste werden in 1989 gebouwd!
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_8-serie (http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_8-serie)
Onder andere.
Een overzicht uit bild.de: http://www.autobild.de/klassik/artikel/klassiker-der-80er-jahre-3770180.html
En er zijn er zeker nog die niet genoemd zijn:
http://www.ksta.de/klassiker/-golf-ii-audi-100-kadett-autos-aus-80ern-mit-oldtimer-potenzial,16126594,22593882.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/oldtimer-als-wertanlage-diese-oldtimer-werden-wertvoll-3957880.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/sportliche-youngtimer-bis-15000-euro-diese-sportwagen-haben-klassiker-potenzial-3957032.html
-
MI is de inschatting van de NL overheid correct : dit gaat niet meer om klassiekers, maar gewoon om ouwe auto's
Wat is de definitie van een klassieker? En is een klassieker hetzelfde als een oldtimer?
-
Wat is de definitie van een klassieker? En is een klassieker hetzelfde als een oldtimer?
Dat is vrees ik zowat de kern van de zaak ...
Wat is een oldtimer / klassieker, en wat is gewoon een ouwe schrootbak ...
't Gaat vaak gewoon om ouwe auto's waar niks speciaal aan is, die niet bijzonder goed onderhouden zijn, niet opgeknapt zijn of zullen worden door de eigenaar die ze de vernieling in rijdt enkel en alleen omdat er goedkoop mee te rijden valt ...
Natuurlijk zijn het de liefhebbers die van hun gat maken, niet de rednecks.
-
Wat is de definitie van een klassieker? En is een klassieker hetzelfde als een oldtimer?
Dat is vrees ik zowat de kern van de zaak ...
Wat is een oldtimer / klassieker, en wat is gewoon een ouwe schrootbak ...
't Gaat vaak gewoon om ouwe auto's waar niks speciaal aan is, die niet bijzonder goed onderhouden zijn, niet opgeknapt zijn of zullen worden door de eigenaar die ze de vernieling in rijdt enkel en alleen omdat er goedkoop mee te rijden valt ...
Natuurlijk zijn het de liefhebbers die van hun gat maken, niet de rednecks.
In D bestaan er 5 definitieklassen hoe de toestand van een "oude auto" is:
http://de.wikipedia.org/wiki/Oldtimer#Klassifizierung_nach_Zustand
Schrotbakken is vanaf klasse 4 en nog erger klasse 5.
Note 1 (zeer goed), Note 2 (goed).... tot Note 5 (volledig te restaureren)
Note 3 of klasse 3 komt nog vlot door de autokeuring als men nog moet en wil.
Note 4 helemaal niet meer en is enkel met (dure) reparatiekosten door de keuring te krijgen.
Maar rijden doen ze eventueel nog, wslk is dit het "soort oldtimer" waarmee ze in NL boel hebben.
En in de klasse zelf kan men nog nuanceren met + of -.
(mijn toekomstige (juli 2014) "Belgische" oldtimer heeft 2- , - : wegens (relatief) veel kilometers en de logische gebruikssporen.
Belangrijk voor de waarde is dat alle delen nog origineel zijn, voor zeer oude auto´s is dat zeer moeilijk (geen originele wisselstukken).
Zeer oude originele auto´s - en zeldenheid - krijgen dan waardes zoals een kunstwerk met 3 x de waarde van Note 1.
Tatsächlich kosten besonders originale Fahrzeuge heute bis zum 3-fachen des Zustandes 1. Dieser Trend lässt sich speziell in Amerika beobachten wo originale Fahrzeuge öffentlich versteigert werden und die Nachfrage hoch ist. Im Zuge der Erstellung der "Charta von Turin", die eine Anleitung für den Umgang und die Bewahrung des technischen Kulturgutes sein soll, werden diese Fahrzeuge als Kunstwerke und unwiederbringliche Zeitzeugen klassifiziert.
-
In D bestaan er 5 definitieklassen hoe de toestand van een "oude auto" is:
http://de.wikipedia.org/wiki/Oldtimer#Klassifizierung_nach_Zustand
En het artikel begint met:
Zur Klassifizierung des optischen und technischen Zustandes von Oldtimern hat sich in der Szene (Besitzer, Handel, Werkstätten, Versicherungen, Fachpresse) das nachfolgende Notensystem etabliert.
Die classificatie heeft niets officieels. Ze is even willekeurig als een aantal andere indelingen van de FIVA.
Onlangs werden op een veiling twee exemplaren met hetzelfde bouwjaar van een Mercedes met vleugeldeuren aangeboden. De wagen met Note 1 haalde 1,4 miljoen $, de wagen met Note 2 haalde 1,8 miljoen $. De koper van deze laatste vond de wagen met Note 1 te aseptisch en de wagen met Note 2 een authentiekere getuige van het verleden.
Schrotbakken is vanaf klasse 4 en nog erger klasse 5.
Met als belangrijk verschil dat, als je een wagen met Note 4 verkoopt, je instaat voor de eigenschappen die je hem toedicht, wijl hij met Note 5 zelfs niet meer compleet hoeft te zijn.
Note 1 (zeer goed), Note 2 (goed).... tot Note 5 (volledig te restaureren)
Ook bij Note 2 tot 4 heb je de keuze tussen een Teilrestaurierung of een Vollrestaurierung.
Wagens met Note 5 worden dikwijls enkel nog geslacht (voor de onderdelen).
Belangrijk voor de waarde is dat alle delen nog origineel zijn, voor zeer oude auto´s is dat zeer moeilijk (geen originele wisselstukken).
Niet origineel, wel origineelgetrouw.
Je mag in een oldtimer een onderhoudsvrije batterij monteren, alhoewel die destijds niet bestond. Maar geen radio met CD/DVD-speler en MP3-aansluiting. (Zie ook de Charta von Turin)
Zeer oude originele auto´s - en zeldenheid - krijgen dan waardes zoals een kunstwerk met 3 x de waarde van Note 1.
Vooral als ze bijna niet gereden hebben en/of een illustere voorbezitter hadden.
-
een ander criterium zou het "voorkomen" van het voertuig kunnen zijn : hoeveel rijden er nog rond van het aantal dat ooit werd ingeschreven ...
oftewel : hoe zeldzaam is dat bakje geworden ?
Uiteraard zijn er ook auto's waar er weinig van gaan verdwijnen uit de inschrijvingsdatabanken
(en net die gaan veel kans hebben om ooit echte klassiekers te worden ...)
Ook een probleempje dus.
Daarvoor moet er dan ook al een regeling zijn voor zeldzame voertuigen .
Niet zo makkelijk dus om dat in een wettekstje te gieten ...
-
Lang zal dat grapje van die Hollanders met hun 40 jaar trouwens niet duren.
Zie http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2013-0297+0+DOC+XML+V0//NL amendement 43: 30 jaar.
-
Je mag in een oldtimer een onderhoudsvrije batterij monteren, alhoewel die destijds niet bestond. Maar geen radio met CD/DVD-speler en MP3-aansluiting. (Zie ook de Charta von Turin)
Idd
Je mag dat wel, maar als je hem verkoopt bouw je best weer de originale radio in (die je zorgvuldig bewaard hebt, en ook niet verslijt (doorgaans radio-cassettenspeler)).
De meeste auto´s hadden toen een Din A1 inbouw-opening, dus dat is maar 5 minuten werk.
Als de koper natuurlijk een passende radio wil met verdoken CD-GPS navigatie - Becker Bj 2004 bvb (die ook al zelden zijn) - bouw je die terug in, als je dan € 1000 meer kunt krijgen (met de originele RC los erbij). ;)
-
Wallonië is vanaf 01-01-2016 ook al aan de beurt met de eerste wijzigingen in het Koninklijk besluit voor O-plaat.
De fortfortaire tax datum verschuift van 25 naar 30 jaar met daarop nog een een eco tax naar gelang de uitstoot klasse. Voor auto's waarvan geen data omtrent uitstoot bekend is en jonger zijn dan 30 jaar, ligt een ecotax rekening van 600,= eurotjes klaar.