Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 23 april 2014 - 17:39:37
-
Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
Sinds dinsdag zijn de fietsers baas in ‘eigen’ straten op het grondgebied van Beveren. [...]
http://www.gva.be/regio-waas/beveren-waas/proefproject-met-eigen-straten-voor-fietsers.aspx
-
"Baas" in eigen straat ? ttt die media toch...
Nope, niets bepaalt dat fietsers daar "baas zijn", ook zij moeten de 30 kmh daar opvolgen en de andere verkeersregels opvolgen.
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F111.png)
F111. Begin van een fietsstraat. De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.
F113 / Einde van een fietsstraat. " "
Niet meer speciaals dus tov bepaalde bebouwde kom regels (waar fietsers langs mekaar mogen rijden, en waar er geen inhaalmogelijkheid is of geldt).
Eens kijken wat de fietsersbond van dat artikel 22novies maakt:
http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat
Fietsstraat: een belangrijke schakel
Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.
In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe. Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang ??? en auto's zijn er dus als het ware te gast. In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar.
Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.
En algemeen Art 40 is er ook nog:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/210-art40
Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers
-
Het immense pictogram is uiteraard ook een inbreuk op de wegcode ...
77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.
-
De des-informatie van overheid, media en (eigen)"belangen"groepen in het verkeerswereldje is dodelijk voor elk verkeersbeleid - en uiteindelijk voor de weggebruikers.
Die kwakkel van de fietsersbond over de fietsstraat hoor je zeer vaak, het is een kwestie van tijd voor er éne doodgereden wordt die denkt dat hij daar voorrang heeft ...
België heeft 11.2 miljoen wegcodes.
-
Nemen zelfs advocaten dat van de "absolute voorrang" klakkeloos over?
http://www.advocatenkantoordepla.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl (http://www.advocatenkantoordepla.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl)
http://www.clvd.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl (http://www.clvd.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl)
http://www.atriusadvocaten.be/topics/item/50-de-fietsstraat (http://www.atriusadvocaten.be/topics/item/50-de-fietsstraat)
Dat slaat toch nergens op?
-
Die nemen klakkeloos polinfo / kluwer over ...
Ik hoop dat ze hun cliënten beter advies geven ...
-
Nemen zelfs advocaten dat van de "absolute voorrang" klakkeloos over?
http://www.advocatenkantoordepla.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl (http://www.advocatenkantoordepla.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl)
http://www.clvd.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl (http://www.clvd.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl)
http://www.atriusadvocaten.be/topics/item/50-de-fietsstraat (http://www.atriusadvocaten.be/topics/item/50-de-fietsstraat)
Dat slaat toch nergens op?
Idd gewoon c/p van mekaar met dezelfde kwakkel.
Maar wel verwijzen naar het Belgisch Staatsblad met dezelfde 2 Artikelen waar natuurlijk nergens van voorrang gesproken wordt.
De fietsersbond heeft het nog altijd op hun site staan, maar dat verwondert wslk niemand hier.
http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat
Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast.
Ben benieuwd op de eerste linksafslaande fietser die door een motorvoertuig -als tegenligger- tegen de grond gekwakt wordt. :P
-
Een heb een paar vraagjes over de fietsstraat ...
De max 30 per uur, is dat niet eerder een plaatsingsvoorwaarde dan een verkeersregel?
Bedoelen ze niet dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat je er niet sneller dan 30 mag, bvb door zone 30 ofzo?
Of bedoelt dat dat het bord een snelheidsbeperking van 30 op legt als die er nog niet was?
Stel: fietsstraat, dubbel richting, rijbaan heeft breedte van juist twee auto's.
Er is een trage fietser aan het fietsen. Auto komt er achter, mag niet inhalen en blijft mee tuffen.
Een snelle fietser komt eraan, maar kan de auto niet inhalen omdat hij niet op de linkse helft van de rijbaan mag komen?
Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?
-
De max 30 per uur, is dat niet eerder een plaatsingsvoorwaarde dan een verkeersregel?
Bedoelen ze niet dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat je er niet sneller dan 30 mag, bvb door zone 30 ofzo?
Of bedoelt dat dat het bord een snelheidsbeperking van 30 op legt als die er nog niet was?
De snelheid wordt opgelegd met een verkeersREGEL :
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/1804-art22novies
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Een snelle fietser komt eraan, maar kan de auto niet inhalen omdat hij niet op de linkse helft van de rijbaan mag komen?
Hoewel dat nérgens uit de wegcode volgt, ook niet voor autobestuurders, wordt algemeen aangenomen dat deze rechtsrijden-regels overtreden mogen worden om in te halen ...
Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?
Ganse breedte ...
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.
-
Nog eentje erbij in Gent, met de nu al "gebruikelijke" onwettige thermoplastische wegmarkering en de traditionele onzin over "voorrang" in de pers.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140516_007
De zee aan borden die er het gevolg van is :
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140516_01108252
Uiteraard is met een auto achter een fiets moeten tsjaffelen een regelrechte ecologische ramp
-
fietsstraat geen fietsstraat, fietsstraat geen fietsstraat, allemaal op luttele meters van elkaar, duidelijk en veel rechtszekerheid.
Maar vraag me af of ze daar niet beter dat geld in een nieuw asphaltlaagje hadden gestoken.
benieuwd wanneer de eerste fietser onderuit gaat op dat stuk plastiek....
-
Even geduld, er is zand ingesmolten, maar dat wordt er wel uitgereden, nadien blijft de gladde plastiek over
-
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.
de enige regel die hier vervalt is dat je de fietser 1 meter ruimte moet geven
anders mag BEV enkel in straten waar de rijbaan breder is dan 4.5 mtr (auto 2.50, 1 mtr tussen, fiets 1 mtr)
-
De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Ik vond dat dat klonkt als "de opgelegde maximum snelheid mag er niet meer dan 30 km/u zijn". Maar het staat er niet zo :)
Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?
Ganse breedte ...
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.
Maakt het dan niet een verschil uit in welke richting je fietst?
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting
-
Paprieka, da's één van de vele flaters in de wegcode ...
Men heeft BEV ingevoerd, in straten die men nog steeds als eenrichtingsverkeer blijft beschouwen, maar zonder goed en wel stil te staan bij andere bepalingen in de wegcode, zoals verplicht links gaan rijden om links af te slaan in eenrichtingsstraten ...
In de praktijk vergeet men vaak ook de B17 of B1/B5 die bij BEV "in de verkeerde richting" hoort ...
-
Pfff :)
Is er eigenlijk een partij die hier eens iets aan wil doen?
-
Pfff :)
Is er eigenlijk een partij die hier eens iets aan wil doen?
Neen.
Sommige recente en dwaze wijzigingen aan de wegcode zijn bijna unaniem door het parlement gegaan ... o.m. de fietsstraat en fietsers door rood.
Niemand wil het stigma krijgen dat ze niets voor de fietsers willen doen ...
In ruil slikt men langs alle kanten rammelende regelgeving.
Sommige dwaze wijzigingen (ritsen bvb) werden vrij breed ondersteund hoewel de voorstellen op niets trokken.
(voorstel Jef Van den Bergh was even dwaas als wat Wathelet er dan maar van gemaakt heeft, N-VA wou dan het niet-ritsen nog strafbaar maken ...)
Crevits krijgt lof voor pokke-dure fiets-intitiatieven (bruggen van miljoenen euro etc.) terwijl haar administratie intussen de situatie op de weg voor fietsers Onveilig maakt door fietspaden en oversteekplaatsen te verwijderen aan kruispunten, of signalisatie niet in orde is waardoor men geen fietsers van de onverwachte richting verwacht.
Velen hopen met iets dergelijks "nieuw" te kunnen scoren ...
Maar in de realiteit rammelt het aan alle kanten, en vloekt het met de rest van de wegcode.
Artikels verwijderen doet geen kat .... niet electoraal interessant
-
Pfff :)
Is er eigenlijk een partij die hier eens iets aan wil doen?
Wat wel zeker is dat je voor die zaken niet op CDeV of Groen moet stemmen
-
Een fietsstraat is toch gewoon een rijbaan waarbij regels als "met max 2 naast elkaar rijden" blijven gelden he?
-
Een fietsstraat is toch gewoon een rijbaan waarbij regels als "met max 2 naast elkaar rijden" blijven gelden he?
Het enige dat verandert in een fietsstraat is dat
- er max. 30 km/u gereden mag worden
- fietsers niet ingehaald mogen worden door motorvoertuigen
- fietsers de ganse breedte van de rijbaan mogen gebruiken bij eenrichtingsverkeer of de rechter helft van de rijbaan bij tweerichtingsverkeer
Verder verandert er niets aan de bepalingen en verplichtingen - ook niet inzake 43.2 eerste lid ...
Bij een fietsstraat buiten de BBK, moeten de fietsers dus nog steeds achter elkaar gaan rijden als er een voertuig nadert ;D
Let wel dat de kemels in BXL nergens gesteld hebben dat de geldigheid van een fietsstraat eindigt aan een kruispunt !
Dat maakt van de F111 (http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F111.png) eigenlijk een zonaal bord ...
-
Hoe zit dat ook alweer met driewieler-bakfietsen? Tellen die als fiets of waren dat rijwielen en mag je hen bvb wel inhalen?
-
Hoe zit dat ook alweer met driewieler-bakfietsen? Tellen die als fiets of waren dat rijwielen en mag je hen bvb wel inhalen?
Met rijwielen fietst men ook, dus hun bestuurders zijn fietsers, of niet ?
Zelfs een vierwieler met vier of meer trappers én navenant gebruikers.
Fietsen is elk rijwiel (*volgens definitie) dat door middel van pedalen of handgrepen wordt voortbewogen (min of meer)... .
Maar nergens staat dat letterlijk, het "werkwoord" "rijwielen, driewielen of vierwielen" bestaat wel niet. ;D
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
2.15.1. "Rijwiel" : *elk voertuig met twee of meer wielen, * dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Handfietsen zijn in de regel driewielers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Handbike
-
Met rijwielen fietst men ook, dus hun bestuurders zijn fietsers, of niet ?
Zelfs een vierwieler met vier of meer trappers én navenant gebruikers.
Fietsen is elk rijwiel (*volgens definitie) dat door middel van pedalen of handgrepen wordt voortbewogen (min of meer)... .
How, how, Michel. De wegcode staat in het KB van 1 december 1975, niet in Wikipedia of één of ander woordenboek.
Een fiets is een rijwiel, maar niet elke rijwiel is een fiets. Wie een rijwiel bestuurt dat geen fiets is, fietst dus niet.
-
Een fiets is een rijwiel, maar niet elke rijwiel is een fiets. Wie een rijwiel bestuurt dat geen fiets is, fietst dus niet.
En wat doet die "rijwielbestuurder" dan ?
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Mag men dan een driewieler inhalen in een fietsstraat, aangezien die -volgens jou- niet fietst ? (en dus geen fietser is)
-
Een fiets is een rijwiel, maar niet elke rijwiel is een fiets. Wie een rijwiel bestuurt dat geen fiets is, fietst dus niet.
En wat doet die "rijwielbestuurder" dan ?
Die bestuurt een rijwiel (net zoals een fietser).
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Mag men dan een driewieler inhalen in een fietsstraat, aangezien die -volgens jou- niet fietst ? (en dus geen fietser is)
AR 22novies legt geen beperking op aangaande de voertuigen die er mogen ingehaald worden, doch wel aangaande de voertuigen die er mogen inhalen, namelijk de motorvoertuigen.
Dat verbod geldt dus niet voor een driewieler (definitie: AR 2.15.1), maar wél voor een driewielige bromfiets (definitie: AR 2.17) en een driewieler met motor (AR 2.19 - een zogenaamde "trike").
-
AR 22novies legt geen beperking op aangaande de voertuigen die er mogen ingehaald worden, doch wel aangaande de voertuigen die er mogen inhalen, namelijk de motorvoertuigen.
Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen.
Zij slaat op motorvoertuigen, motorvoertuigen mogen de fietsers niet inhalen; er is dus geen verbod dat motorvoertuigen daar andere (motor)voertuigen wel mogen inhalen, zelfs driewielers die volgens jouw bewering geen fietsers zijn.
Een fiets is een rijwiel, maar niet elke rijwiel is een fiets. Wie een rijwiel bestuurt dat geen fiets is, fietst dus niet.
Die bestuurt een rijwiel (net zoals een fietser).
Ja, en een fietser bestuurt zijn fiets. ::) Jozef, het gaat over fietsstraten en Art 22novies uitdrukkelijk enkel over fietsers.
Soit laat maar, mij eender. Maar ik zal met de auto toch geen driewieler inhalen in een fietsstraat omdat die niet fietst maar wel zijn rijwiel-driewieler bestuurt. ::)
-
Hoe zit dat ook alweer met driewieler-bakfietsen? Tellen die als fiets of waren dat rijwielen en mag je hen bvb wel inhalen?
Vraag dat best nog eens aan Jozef. ;)
-
How, how, Michel. De wegcode staat in het KB van 1 december 1975, niet in Wikipedia of één of ander woordenboek.
De wegcode definieert nergens wat een fiets is.
Enkel wat een rijwiel is, en ziet een fiets blijkbaar als een speciaal rijwiel.
Dus val je voor "fiets" terug op de bepaling in het woordenboek / algemeen aangenomen bepaling ...
-
How, how, Michel. De wegcode staat in het KB van 1 december 1975, niet in Wikipedia of één of ander woordenboek.
De wegcode definieert nergens wat een fiets is.
Enkel wat een rijwiel is, en ziet een fiets blijkbaar als een speciaal rijwiel.
Dus val je voor "fiets" terug op de bepaling in het woordenboek / algemeen aangenomen bepaling ...
Inderdaad.
Wat evenwel een rijwiel betreft, somt de wegcode er enkele op na het woordje "zoals", wat inhoudt dat er ook nog andere dan de opgesomde rijwielen zouden kunnen bestaan. ;)
-
Wat evenwel een rijwiel betreft, somt de wegcode er enkele op na het woordje "zoals", wat inhoudt dat er ook nog andere dan de opgesomde rijwielen zouden kunnen bestaan. ;)
en dat de fiets een bijzonder rijwiel is, waarvan de bestuurders aan bijzondere regels gehouden zijn, waarvan nergens bepaald is dat ze voor andere bestuurders van rijwielen gelden ...