Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op donderdag 24 april 2014 - 15:02:33
-
http://www.autoweek.nl/nieuws/27967/80-minder-verkeersdoden-in-2013
leeftijdverdeling + aard vervoermiddel :
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71936ned&LA=NL
(vanop http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/nieuws/default.htm )
Nederland telt momenteel 16.850.424 inwoners.
570/16,85 = 33,83 / miljoen inwoners
Vlaanderen : 6,40 (18/1/14)
Hier zit men op 20 februari 2014 nog altijd te schatten ..
"Volgens de schattingen van het BIVV zal het Vlaamse Gewest ongeveer 370 doden 30 dagen registreren in 2013"
370/6,4 = 57,8 ...
Belgie: 11.13 miljoen, en "ongeveer" 720
720/11,82 =63,6 !
De ß-factor - naar analogie met De Wever's ∏-factor - is dus 154 extra verkeersdoden voor Vlaanderen alleen al ...
Voor gans België : 320 extra verkeersdoden omdat ze in dit land wonen ....
-
NL : aandeel voetganger + fiets + brom-snorfiets = 325 of 57 % van 570 !
Er vallen daar officieel 2013 quasi evenveel fietsdoden (184) als doden in personenwagens (193).
(in 2012 waren het 200 fietsdoden tov 232 in personenwagens)
Bij doden in personenwagens is de nauwkeurigheid hoger... (bij fietsers is een deel geschat)
Euh Vlaanderen... :-X
-
Nederland telt momenteel 16.850.424 inwoners.
570/16,85 = 33,83 / miljoen inwoners
Vlaanderen : 6,40 (18/1/14)
Hier zit men op 20 februari 2014 nog altijd te schatten ..
"Volgens de schattingen van het BIVV zal het Vlaamse Gewest ongeveer 370 doden 30 dagen registreren in 2013"
370/6,4 = 57,8 ...
Belgie: 11.13 miljoen, en "ongeveer" 720
720/11,82 =63,6 !
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
Denemarken 2013 : 192 verkeersdoden (inwoners: ~ 5,61 miljoen).
192/5,61 = 34,22 verkeersdoden/miljoen of afgerond 34 of ~ Nederland.
# het grote verschil met NL en BE of Vlaanderen is dat :
DK : 1,8 flitspaal per miljoen inw. heeft (totaal 10 flitspalen: 4 bij 50 kmh, 6 bij 80 kmh, incl trajectcontrole : 0 section control end [X])
BE : 181,4 " " " (incl. trajectcontrole : 19 section control end [X])
NL : 71,4 " " " (incl. trajectcontrole : 20 section control end [X])
# bron: http://www.scdb.info/nl/statistik/
# DK heeft geen studies nodig om te weten dat flitspalen_trajectcontroles niet efficiënt zijn...
-
Als je die flitspaal cijfers ziet, en daar de stats inzake verkeersdoden naast legt, zie je dat er eigenlijk geen enkel zinnig verband tussen beide is ...
-
Als je die flitspaal cijfers ziet, en daar de stats inzake verkeersdoden naast legt, zie je dat er eigenlijk geen enkel zinnig verband tussen beide is ...
Waarmee eens te meer bewezen is hoe weinig de overheid om de verkeersveiligheid geeft en wat het nut van flitspalen is: kassa-kassa.
-
Heeft er al iemand in de Belgische media wat gehoord dat er specifieke 17 % minder verkeersdoden bij de personenwagens waren in Nederland.
Kan het zijn dat dit stilzwijgen was omdat dit toevallig gepaard ging met een snelheidsverhoging naar 130 kmh op de snelweg ? ;D
Waarom bazuint de Be- of beter Vlaamse mediia dit niet mee uit ?
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/24/aantal-verkeersdoden-in-nederland-vorig-jaar-afgenomen/
BINNENLAND In 2013 kwamen in Nederland 570 mensen om door verkeersongevallen. Tachtig minder dan in 2012, wat een daling van twaalf procent betekent, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend.
In heel Europa daalde het aantal verkeersdoden met gemiddeld acht procent. Het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders in Nederland daalde van 56 naar 29. Bij bestuurders of passagiers van personenauto’s daalde dit aantal van 232 naar 193. De helft van deze 193 slachtoffers kwam om het leven tijdens een botsing met een ander voertuig.
Is Nederland nu geen voorbeeldland meer ? ;D
sinds 1 sept 2012: (dus 2013 was een volledig "statistisch 130 kmh-jaar")
- groen vaste 130 kmh
- blauw variabel tot 130 kmh
- sommige gele stukken kunnen ook nog eventueel 130 kmh worden of zijn het ondertussen al;
- enkel grijs komt zéér wslk nooit voor 130 kmh in betracht (ballingsgebieden, andere redenen, of niet geoptimaliseerd voor 130 kmh)
(http://www.infopolitie.nl/images/verkeer/130kmh.png)
uit: http://www.infopolitie.nl/verkeer/2449-130-kmh-vanaf-sept-2012-de-nieuwe-norm