Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Inazuma op donderdag 01 mei 2014 - 15:59:31
-
Op die fijne E313 ...
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1871568/2014/05/01/Dashcam-filmt-wilde-wegpiraat-op-E313.dhtml
-
Jongens, toch. Is het dàt allemaal waard ? Neen, toch ?
-
Die heeft veel geluk gehad. De kans is groot dat de auto overkop gaat.
-
Die heeft veel geluk gehad. De kans is groot dat de auto overkop gaat.
Gras schuift te veel - maar als die onderweg iets raakt dat de wielen tegenhoudt, gaat 'm aan het rollen.
Ofwel wou die idioot de snelweg nog af, ofwel dat busje op de splitsing van de afrit tegen de - niet reglementair aangebrachte ... - wegenwerken-bakens van Crevits rijden ....
-
Het is en blijft duidelijk dat sommige mensen gewoon verstandelijk onbekwaam zijn om aan het verkeer deel te nemen, ook al kan men technisch gezien, 'rijden', en kent men de verkeersregels.
-
-
Ofwel remmen ze opeens voor hem
Volgens mij is dat het geval.
snap eigenlijk ook niet dat die zo blijft duwen tegen de Passat.
Nee ?
Als hij dat niet deed ging zijn bus (mee) het decor in.
Hij belandt nu ook in de goot en zo te zien zelfs een beetje in het gras
Als de flikken PITten, duwen ze ook hoor. 8)
-
Spijtig dat het filmpje niet iets langer duurt. Helemaal op het einde, geeft die Passat mij de indruk nog vluchtmisdrijf te willen plegen ook.
-
-
Bij 32-34 seconden was het bijna al van boenk erop, spiegelt die autobestuurder niet ?
(ik kijk ook altijd extra kort over mijn linkerschouder uit gewoonte)
Ongelooflijke voorrangsnegaties van een "domme" autobestuurder, eerst gaat hij (onnodig ? of wil hij in Ham eraf ? ) vlot naar rechts net voor afritbord Ham 800 m? en even verder het blauw bord afrit Ham nog passerend- ? en dan wil hij overal plots dwaas tussenpitsen op risico van zijn eigen en andermans leven op de snelweg.... om die afritstrook Ham dan toch te willen nemen of is het toch een "geflipte haatbelg" ?
-
Als de flikken PITten, duwen ze ook hoor. 8)
Ik heb geen ervaring met anderen van de baan te drukken op die manier 8)
Ikke ook niet :D
Maar waarom remt hij niet direct bij impact op 1m06? Achter hem hangt niks. Pas vanaf 1m09 lijkt het mij dat het busje doorremt.
Dat de flikken blijven duwen is logisch, dat is hun doel
Die willen daarbij ook niet de kant ingaan ;D
De tegenpartij wring wel eens tegen ...
Ik als gewone bestuurder zou hoogstwaarschijnlijk voor impact al geremd hebben en anders al zeker op 1m06 - net met het idee dat de Passat mij blijft verderduwen naar het gras als ik er tegen blijf hangen. Als hij remt, stopt de zijdelingse druk
Je hebt enerzijds de kracht vooruit door de motor in het busje en de zijdelingse wrijving van de banden, geholpen met bijsturen naar links, die de zijdelingse druk naar rechts tegengaan.
Je hebt anderzijds de zijdelingse kracht uitgevoerd door de Passat - en die drukt stevig want de bus wordt nog altijd opzij gezet ook al is die normaal zwaarder.
Zolang het busje gas blijft geven, bepaalt hij waar de resulterende krachtenvector heen gaat.
Als hij remt, verdwijnt de stuwende kracht vooruit / naar links - maar die bepaalt dus net waar het resultaat heen gaat.
Gas lossen terwijl de Passat nog aan het drukken is, betekent dus -minstens tijdelijk - stevig opzij gedrukt worden .
Als hij dan remt, moet het ook ineens genoeg zijn om los te komen van de Passat zodat die hem niet verder meer opzij kan drukken.
-
-
"De politie wou niets doen."
Dat hebben we al vaker gezien, gehoord, gelezen ...
Hebben ze een zuiver geval van verkeersagressie, gaan ze daar wat onnozel doen.
-
"De politie wou niets doen."
Dat hebben we al vaker gezien, gehoord, gelezen ...
Hebben ze een zuiver geval van verkeersagressie, gaan ze daar wat onnozel doen.
Tja als "de politie" bij hun snelwegflitswerk gestoord wordt... :P
http://www.pinni3.be/?p=101
-
"De politie wou niets doen."
Dat hebben we al vaker gezien, gehoord, gelezen ...
Hebben ze een zuiver geval van verkeersagressie, gaan ze daar wat onnozel doen.
Dat ze niks doen met de klacht, is natuurlijk ontoelaatbaar. Maar helaas oh zo typerend voor die gasten.
Povere troost: nu er zoveel media-aandacht is, gaat de federale politie blijkbaar ineens wél nagaan of er een PV opgesteld werd. En zoniet: waarom dat niet gebeurd is. Politie die pas actie wil ondernemen als er wat teveel media-aandacht is .... ook dàt komt me precies halvelings bekend voor ....
Ronduit schrijnend dat slachtoffers in dit apenland zélf met hun bewijzen sociale media, en de pers moeten gebruiken om gehoord te worden.
Maar met 1 ding, hebben ze wél gelijk: NOOIT, JAMAIS, NIEMALS, NEVER, een aanrijdingsformulier ondertekenen waarmee men niet (helemaal) akkoord is.
-
Volgens mij rijdt die vw mooi tegen 120 km per uur en wordt die telkens vastgereden als er een vrachtwagen in de rechtse strook rijdt door bestuurders die hem vastrijden door net iets sneller te rijden dan 120 waardoor de inhaalbeweging te lang duurt. Ofwel zoals in Duitsland onbeperkte snelheid waardoor het inhalen snel wordt afgehandeld ofwel 120 rijden en achter de vw blijven mooi rechts zoals het hoort. Deze situaties zijn spijtig genoeg dagelijkse kost en je krijgt er het schijt van als je mooi 120 rijdt en telkens opnieuw in de remmen moet achter een vrachtwagen omdat je mooi rechts reed.
Ik zou in het geval van het Nederlands busje de vw op voorwaarde dat die 120 rijdt zowieso op voorhand al ruimte geven om mee te spelen en hem ook laten inhalen.
Als die vw geen 120 rijdt moet hij maar rechts blijven tot wanneer zijn snelheid overeenkomt met de bestuurders in de linkse strook of tot wanneer er een vrije ruimte komt.
In de plaats van de VW zou ik gewoon op voorhand afremmen en het klote gedrag van de Nederlandse bestuurder die net iets sneller wil en mij daardoor bewust en zonder inzicht wil vastrijden laten begaan in zijn degoutant egoisme. Het agressief gedrag van de vw rijder is niet goed te praten maar kan gewoon en eenvoudig door inzicht vermeden worden.
Bij voorrang zegt men ook altijd dat de bestuurder die zijn voorrang neemt agressief is maar er kan geen agressiviteit zijn als de voorrang zou worden aangeboden.
De oorzaak van agressiviteit ligt grotendeels bij de bestuurder die de weg niet wil delen met andere weggebruikers die op hun beurt verkeerdelijk reageren op de situatie.
-
Deze situaties zijn spijtig genoeg dagelijkse kost en je krijgt er het schijt van als je mooi 120 rijdt en telkens opnieuw in de remmen moet achter een vrachtwagen omdat je mooi rechts reed.
Inderdaad.
Remedie:
- tijdig (= eigenlijk al wat te vroeg) naar links uitwijken om die snode plannen te dwarsbomen.
- gebruik maken van de tolerantie 120 - 128 km/h.
-
Volgens mij rijdt die vw mooi tegen 120 km per uur en wordt die telkens vastgereden als er een vrachtwagen in de rechtse strook rijdt door bestuurders die hem vastrijden door net iets sneller te rijden dan 120 waardoor de inhaalbeweging te lang duurt.
Die bestelwagen rijdt die VW niet vast achter een vrachtwagen, dat doet die VW-bestuurder zelf. En 120 kmh blijven rijden (is 100-110 kmh dan verboden ? ) is helemaal niet mooi als je wilt dat je snel ingehaald wordt (want waarom gaat die VW daar anders naar rechts ?) Dan kun je namelijk sneller achter die bestelwagen terug naar links invoegen. Is natuurlijk beetje heel dom daar van plaats verwisselen en telkens haasje over willen spelen.
Als bestelwagenbestuurder denk ik namelijk dat die VW de afrit Ham gaat nemen want met het bord Ham-1600 m in zicht rijdt hij namelijk naar rechts- en niet meer terug naar het linkervak wil.
-
Zo denk ik er ook over.
Ik slaag er met de beste wil van de wereld niet in, om die bestuurder van dat busje op een fout te betrappen die het gedrag van die Passat ook maar enigszins kan verantwoorden. En hem zelfs maar gedeeltelijk mee aansprakelijk houden voor het gebeurde ongeval, nog veel minder.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140501_027
(onderste filmpje, met P D'Hondt)
De bestuurder van de Passat riskeert tot vijf jaar rijverbod.
Duh ! Typische VTM-journalistiek. Zich 's wat interessant willen maken en gretig wat sensatie (proberen te) verkopen.
Ten eerste, géén rijverbod, maar een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen. En ten tweede:
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;
2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;
3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen drie jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
-
Ik blijf erbij dat de bestuurder van het busje/bestelwagen grotendeels verantwoordelijk is voor het agressieve gedrag van de vw bestuurder.
In plaats van links te blijven rijden gaat de vw zoals het hoort rechts rijden. De vw bestuurder had inderdaad wat snelheid kunnen terugnemen maar we weten niet wie er allemaal achter dat busje rijdt en of daar mogelijkheid was om in te voegen zeker als je de snelheid laat zakken naar 100 of 110. Voeg dan maar in tussen voertuigen die minstens 120 rijden. Bijkomend reed het busje zelfs bewust de 2 seconden veiligheidsafstand dicht bij het naderen van de vrachtwagen toen hij duidelijk kon inschatten dat de vw er tussen zou moeten komen.
Het agressieve en foute gedag van de vw bestuurder had gewoon zonder probleem voorkomen kunnen worden door de weg samen te delen en te getuigen van inzicht door de bestuurder van het busje. Het zijn zulke egoisten die deze reacties die ik niet goed kan praten uitlokken. Dagelijkse kost op Belgische snelwegen met twee X twee rijstroken. We kennen natuurlijk niet de juiste snelheden waaraan gereden werd en we hebben ook geen beeld van wat er achterop komt.
Maar als het busje sneller wil rijden dan toegelaten gevolgd op minder dan de normale veiligheidsafstand door een andere egoist geen rekening houdend met de bestuurders die zich aan de afspraken houden en maximum 120 rijden en rechts gaan rijden zoals het hoort om deze dan telkens vast te rijden als ze niet boven de 120 willen en mogen.
Om zich niet vast te rijden zou die vw bestuurder sneller moeten rijden dan toegelaten of zakken naar 90. Respect voor mekaar is ver te zoeken.
-
Ik blijf erbij dat de bestuurder van het busje/bestelwagen grotendeels verantwoordelijk is voor het agressieve gedrag van de vw bestuurder.
Dat rechtvaardigt nog op geen enkele manier het gedrag van die Passat.
Verkeersdeelname is nu éénmaal een sociaal gebeuren, en houdt in dat men rekening houdt met andermans eventuele foutjes, of eventueel iets minder hoffelijke manier van rijden. Wie het daarentegen op zo'n manier wil oplossen, is simpelweg psychisch niet geschikt om met een auto te rijden.
In plaats van links te blijven rijden gaat de vw zoals het hoort rechts rijden. De vw bestuurder had inderdaad wat snelheid kunnen terugnemen maar we weten niet wie er allemaal achter dat busje rijdt en of daar mogelijkheid was om in te voegen zeker als je de snelheid laat zakken naar 100 of 110. Voeg dan maar in tussen voertuigen die minstens 120 rijden. Bijkomend reed het busje zelfs bewust de 2 seconden veiligheidsafstand dicht bij het naderen van de vrachtwagen toen hij duidelijk kon inschatten dat de vw er tussen zou moeten komen.
Dat zie je volgens mij wél. Ik denk dat het kleine beeld links boven, van een camera aan de achterzijde van het busje komt. En dan zie je dat er achter dat busje geen kat rijdt.
Het agressieve en foute gedag van de vw bestuurder had gewoon zonder probleem voorkomen kunnen worden door de weg samen te delen en te getuigen van inzicht door de bestuurder van het busje. Het zijn zulke egoisten die deze reacties die ik niet goed kan praten uitlokken. Dagelijkse kost op Belgische snelwegen met twee X twee rijstroken. We kennen natuurlijk niet de juiste snelheden waaraan gereden werd en we hebben ook geen beeld van wat er achterop komt.
Uit het rijgedrag van die Passat, zou ikzelf aanvankelijk ook opgemaakt hebben dat hij naar rechts gegaan is omdat hij voornemens was die afrit te nemen. En dan nog. Die Passat had gewoon ff het gas kunnen lossen, en veilig en correct achter dat busje kunnen invoegen. Maar neen, achter een busje rijden wil die zot niet, en dus gaat hij de bestuurder van dat busje te vuur en te zwaard bestrijden. Met de gekende gevolgen.
Maar als het busje sneller wil rijden dan toegelaten gevolgd op minder dan de normale veiligheidsafstand door een andere egoist geen rekening houdend met de bestuurders die zich aan de afspraken houden en maximum 120 rijden en rechts gaan rijden zoals het hoort om deze dan telkens vast te rijden als ze niet boven de 120 willen en mogen.
Huh ? Over welke afspraken heb je het hier ? De "als-ik-naar-links-pink,- moet-iedereen-voor-mij-wijken-en-wie-niet-horen-wil-zal-voelen" - afspraak ?
-
Ik blijf erbij dat de bestuurder van het busje/bestelwagen grotendeels verantwoordelijk is voor het agressieve gedrag van de vw bestuurder.
??? :o
In plaats van links te blijven rijden gaat de vw zoals het hoort rechts rijden.
Zoals het hoort ??
De vw bestuurder had inderdaad wat snelheid kunnen terugnemen maar we weten niet wie er allemaal achter dat busje rijdt en of daar mogelijkheid was om in te voegen zeker als je de snelheid laat zakken naar 100 of 110.
Natuurlijk weten we dat wie er achter dat busje rijdt, NIEMAND. Bekijk de video in het linkerbovenvenster die de snelweg achter het busje filmt. En aangezien de VW bestuurder zijn spiegels mag gebruiken ziet hij ook dat daar ruim plaats is.
Voeg dan maar in tussen voertuigen die minstens 120 rijden.
Poepsimpel, men voegt in achter die VW bus, dat was toch de bedoeling.
Bijkomend reed het busje zelfs bewust de 2 seconden veiligheidsafstand dicht bij het naderen van de vrachtwagen
Nog zotter.
Als het verkeer in jouw rijstrook vertraagt telt die flexibele veiligheidsafstand niet, en al zeker niet tot die vrachtwagen op het andere rijvak.
...toen hij duidelijk kon inschatten dat de vw er tussen zou moeten komen.
Dat busje hoeft dat niet te schatten, daarbij mag die VW niet versnellen als hij ingehaald wordt.
Het agressieve en foute gedag van de vw bestuurder had gewoon zonder probleem voorkomen kunnen worden door de weg samen te delen
Man man wat een onzin die snelweg heeft 2 rijstroken elk de zijne, dus die weg is prima samen gedeeld.
en te getuigen van inzicht door de bestuurder van het busje. Het zijn zulke egoisten die deze reacties die ik niet goed kan praten uitlokken. Dagelijkse kost op Belgische snelwegen met twee X twee rijstroken. We kennen natuurlijk niet de juiste snelheden waaraan gereden werd en we hebben ook geen beeld van wat er achterop komt.
Maar wel oordelen dat die bestelwagen bestuurder grotendeels verantwoordeljk is ????? :o
Ik blijf erbij dat de bestuurder van het busje/bestelwagen grotendeels verantwoordelijk is voor het agressieve gedrag van de vw bestuurder.
Maar als het busje sneller wil rijden dan toegelaten
Dat zijn die VW bestuurder zijn zaken niet, daarbij als die bestelwagen sneller kon rijden verandert er weinig, aangezien hij nog afstand moet houden tot zijn voorligger en blijkbaar vertraagt die linkertrein wat.
gevolgd op minder dan de normale veiligheidsafstand
Blijkbaar ken jij de rijpraktijk niet. Strikte veiligheidsafstand kun je niet permanent blijven aanhouden, die dient om te benutten als het verkeer plots vertraagt op jouw rijstrook, niet op de andere rijstrook !
Om zich niet vast te rijden zou die vw bestuurder sneller moeten rijden dan toegelaten of zakken naar 90. Respect voor mekaar is ver te zoeken.
Die VW bestuurder ging naar de rechterrijstrook. Antwoord me eerst waarom ?
Waarom rij je naar de rechterrijstrook waar één na de andere vrachtwagen aan 90 kmh rijdt ?
Mogelijkheden:
1. om af te rijden bij de volgende afrit (hier Ham op 1600 m)
2. om wat langzamer te rijden (bvb 90-100 kmh ipv 120-128 kmh) om brandstof te sparen of om andere reden (handenvrij telefoneren bvb).
3. omdat je die ambetanterik die redelijk kort op je bumper zit je te laten inhalen, en dan bedoel ik volledig laten inhalen anders heeft het geen nut.
4. omdat het verkeer op de linkerstrook ook niet opschiet en je geen autotreintje met remtikkers voor je wil, op de rechterstrook is het relaxer te rijden.
5. je rijdt soms graag achter vrachtwagens. :D
6. zelf in te vullen.
-
Ik heb niet gekeken naar dat beeld linksboven, er reed inderdaad niemand achter dat busje.
De afspraken waarover ik het heb zijn gewoon de verkeersregels, maximum 120 met tolerantie en rechts rijden buiten bbk als je niet inhaalt of in file rijdt.
Wat de vw doet is zeker onaanvaardbaar, dat heb ik zelf ook reeds verschillende malen geschreven.
Hij had inderdaad gewoon zijn snelheid wat kunnen laten zakken en achter het busje invoegen, dat zou ik althans gedaan hebben in de gegeven situatie.
Ik begrijp niet dat jullie niet zien dat door een beter inzicht van de bestuurder van het busje door zich bijvoorbeeld aan de maximum snelheid te houden, de afspraken na te leven ( waar ik er vanuit ga dat die iets sneller ging dan 120 en de vw terecht niet over zijn 120 wou gaan) er geen probleem geweest zou zijn.
Ik noem dit nog altijd asociaal gedrag, rijden zonder inzicht.
De veiligheidsafstand telt inderdaad niet tov van de andere rijstrook, dat is wel duidelijk, maar die bestuurder heeft toch ook ogen in zijn hoofd en weet dat die vw om een optimale doorstroming te verkrijgen naar links zal moeten komen en toch geeft die blijkbaar nog gas bij net op het ogenblik dat het verkeer vertraagt en die vw van rijstrook zou moeten kunnen veranderen. Waar is dat goed voor?
Waarom is dat busje ook niet rechts gaan rijden tegen 120?
Verwachten jullie dat die vw links moest blijven hangen over heel die afstand?
Wanneer moet men volgens jullie terug naar rechts invoegen op de snelweg, over welke afstand?
Begrijp mij niet verkeerd, wat die vw doet kan NIET, in geen geval, blijkbaar denken jullie dat ik die verdedig maar niets is minder waar.
Ik baseer mij alleen op het feit een bestuurder met een beetje inzicht en sociaal gedrag dat gat waar die vw tussen zou willen komen niet zou dichtrijden.
Maar als die dat gat wel dichtrijdt moet de bestuurder van de andere rijstrook dat spijtig genoeg aanvaarden en niet op deze manier tekeer gaan.
-
Als het verkeer in jouw rijstrook vertraagt telt die flexibele veiligheidsafstand niet
Vertragen verandert niets aan de verplichte en noodzakelijke afstant tot je voorligger. Stel dat je voorligger rustig afremt tot 60 km/h, en jij grijpt dat aan als een drogreden om met veel te weinig afstand op 20 meter achter hem gaan te rijden. Dan bega je een zware fout, want als die voorligger op dat ogenblik een noodstop moet uitvoeren, heb je ruim onvoldoende afstand tot hem.
Tussen 00:34 en 00:37 zien we dat het busje zijn voorligger, in een poging om te vermijden dat de Passat invoegt (= moedwillig hinderen van het verkeer), zeer snel veel te dicht nadert.
Wat uiteraard geenszins verantwoordt dat de Passat desondanks toch probeert in te voegen. Maar de chauffeur van het busje is er duidelijk in geslaagd om bij de bestuurder van de Passat de stoppen te doen doorslaan, en er bestaat ook nog zoiets als strafbare uitlokking.
-
Waarom rij je naar de rechterrijstrook waar één na de andere vrachtwagen aan 90 kmh rijdt ?
Mogelijkheden:
1. om af te rijden bij de volgende afrit (hier Ham op 1600 m)
2. om wat langzamer te rijden (bvb 90-100 kmh ipv 120-128 kmh) om brandstof te sparen of om andere reden (handenvrij telefoneren bvb).
3. omdat je die ambetanterik die redelijk kort op je bumper zit je te laten inhalen, en dan bedoel ik volledig laten inhalen anders heeft het geen nut.
4. omdat het verkeer op de linkerstrook ook niet opschiet en je geen autotreintje met remtikkers voor je wil, op de rechterstrook is het relaxer te rijden.
5. je rijdt soms graag achter vrachtwagens. :D
6. zelf in te vullen.
Punt 6 (moet eigenlijk punt 1 zijn):
AR 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
[...]
-
Wanneer moet men volgens jullie terug naar rechts invoegen op de snelweg, over welke afstand?
Daar bestaat in deze situatie in België geen norm voor.
In Duitsland gaat de rechtspraak ervan uit dat, wanneer je in een dergelijke situatie tussen twee inhaalbewegingen 20 seconden of langer rechts kunt rijden, je dat ook moet doen.
-
Als het verkeer in jouw rijstrook vertraagt telt die flexibele veiligheidsafstand niet
Vertragen verandert niets aan de verplichte en noodzakelijke afstant tot je voorligger. Stel dat je voorligger rustig afremt tot 60 km/h, en jij grijpt dat aan als een drogreden om met veel te weinig afstand op 20 meter achter hem gaan te rijden. Dan bega je een zware fout, want als die voorligger op dat ogenblik een noodstop moet uitvoeren, heb je ruim onvoldoende afstand tot hem.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat je niet constant 2 sec kunt aanhouden tot je voorligger, vertraagt de voorligger door plots enkel zijn gas te lossen, verkleint die afstand zonder dat je onmiddelijk iets kunt doen. Men benut dus een deel van die veiligheidsafstand om niet steeds remtikkertje te spelen en harmonicafiles te veroorzaken.
Tussen 00:34 en 00:37 zien we dat het busje zijn voorligger, in een poging om te vermijden dat de Passat invoegt (= moedwillig hinderen van het verkeer), zeer snel veel te dicht nadert.
Je bedoelt dat die Passat probeert het busje tegen de betonmuur te rijden ? Of dat die Passat dubbel wil bumperkleven op het linkervak op de voorbumper van het busje ? ;D ;)
Bij 21- 22 sec tel ik een ruime verlichtingspaal afstand tot de voorligger, iets later bij 26 sec is het busje ter hoogte van de achterbumper van de Passat. De veiligheidsafstand van het busje is maar weinig verminderd. Het busje wil daar gewoon sneller rijden als de Passat, is ook verplicht als je wil inhalen, de Passat mag niet versnellen, maar moet zich dan laten inhalen.
Daarbij ziet die Passatrijder in de verte die camion op zijn vak, best vertragen -en spiegelen dus- en achter het busje naar links invoegen zoals elke normale mens, want achter het busje is ruimte zat.
Bij sec 30 is het busje quasi op gelijke hoogte van de Passat, zij aan zij, dan vertraagt het verkeer op de linkerstrook (is meestal zo thv een camion) en de Passat gaat nog niet helemaal van het gas maar wil plots naar links waar helemaal geen ruimte meer is (sec 33-35). Bijna komt het tot een botsing gelukkig wijkt het busje naar links uit.
De Passat heeft daar dus niet in te voegen want daar is helemaal geen ruimte, kan zijn dat het busje het gat wat dichter rijdt om die Passat dat echt duidelijk te maken dat hij achter zijn busje kan invoegen, dan hoeft de Passat niet te veel te vertragen. Ook dat bevalt die Passatrijder niet, het is gewoon een idioot.
Waarom wil die Passat daar nu invoegen in die al gevaarlijke veiligheidsafstand van het busje tot de voorligger als hij zich eerst wil laten inhalen door even voordien joviaal naar rechts te gaan ? Wat een geflipte kwast is me dat.
Wat uiteraard geenszins verantwoordt dat de Passat desondanks toch probeert in te voegen. Maar de chauffeur van het busje is er duidelijk in geslaagd om bij de bestuurder van de Passat de stoppen te doen doorslaan, en er bestaat ook nog zoiets als strafbare uitlokking.
Ja, dat bestaat, heeft die bestelwagenchauffeur geen PV gekregen toen hij zijn filmpje aan de politie toonde ? ;D
Al eens gekeken (in het linkerbovenvenster) met welke veiligheidsaftstand de Passat het busje volgt (bijna bumperklevend) en hierbij 2 seconden gedeeltelijk op de pechstrook gaat rijden ? Vanaf 39 sec tot 47 seconden, (44-46 seconden buiten de rijbaan) echt geflipt, en voor wat ? Een bestelwagenhater ofzo ?
Bij 1:00 laat de bestelwagenbestuurder die geflipte bestuurder maar snel passeren waarbij even later de bestelwagen van de rechterstrook geramd wordt (als dank), raar hoe die Passatrijder het agressief "rechtsrijden" opvat, was de linkerstrook plots niet goed genoeg ?, ik zie daar (tijdens het rammen) namelijk een trage witte auto op het rechtervak. Of wou die idioot echt nog die afrit pakken ?
Proficiat echt voorbeeldig ingehaald en terug naar rechts gereden van die Passatbestuurder, wslk krijgt hij daarvoor geen PV. :D
Morgen mag die idioot weer hetzelfde proberen bij elke bestelwagen die hem durft in te halen als hij naar het rechtervak gaat.
Piraten horen op de snelweg. ;D
-
Waarom rij je naar de rechterrijstrook waar één na de andere vrachtwagen aan 90 kmh rijdt ?
Mogelijkheden:
1. om af te rijden bij de volgende afrit (hier Ham op 1600 m)
2. om wat langzamer te rijden (bvb 90-100 kmh ipv 120-128 kmh) om brandstof te sparen of om andere reden (handenvrij telefoneren bvb).
3. omdat je die ambetanterik die redelijk kort op je bumper zit je te laten inhalen, en dan bedoel ik volledig laten inhalen anders heeft het geen nut.
4. omdat het verkeer op de linkerstrook ook niet opschiet en je geen autotreintje met remtikkers voor je wil, op de rechterstrook is het relaxer te rijden.
5. je rijdt soms graag achter vrachtwagens. :D
6. zelf in te vullen.
Punt 6 (moet eigenlijk punt 1 zijn):
AR 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
[...]
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Als ik links rij wil ik permanent blijven inhalen, tot ik geen voorligger meer voor me heb dan ga ik naar rechts. ;D
Enkel fatsoenlijke (vlotte) bestuurders die zich rechttijdig kenbaar maken (pinken) en dan op het gepast moment vlot versnellen laat ik graag invoegen -als een camion in zicht komt- dit in mijn veiligheidsafstand op het linkervak, dan ga ik (lichtjes) van het gas en pas mijn afstand opnieuw aan.
-
Ik heb niet gekeken naar dat beeld linksboven, er reed inderdaad niemand achter dat busje.
De afspraken waarover ik het heb zijn gewoon de verkeersregels, maximum 120 met tolerantie en rechts rijden buiten bbk als je niet inhaalt of in file rijdt.
Wat de vw doet is zeker onaanvaardbaar, dat heb ik zelf ook reeds verschillende malen geschreven.
Hij had inderdaad gewoon zijn snelheid wat kunnen laten zakken en achter het busje invoegen, dat zou ik althans gedaan hebben in de gegeven situatie.
Awel dan. Als die VW daar naar rechts gaat (en evtl gaat afrijden) moet hij ook verwachten dat hij ingehaald gaat worden door die bestelwagen, en de inhaalregels ken je. De bestelwagen haalt ook in natuurlijk, maar wat trager als een vlotte auto daarvoor is het ook een (mss geladen) bestelwagen, ook de bestelwagen heeft een veiligheidsafstand te respecteren. Al dat kan men als bestuurder op de snelweg verwachten, en ook die witte camion in de verte is steeds te zien, ook die bestelwagen wil die nog voorbij en dan pas kan hij terug naar rechts.
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
En de rest van je tekst en je vele vragen begrijp ik niet, want dan spreek je je eigen weer tegen in dit specifiek geval.
Halllo voor een vlotte doorstroming gaat men naar rechts als er voldoende ruimte is dat een snellere vlot kan inhalen (ondanks Vmax maar we hebben geen radarogen), de VW doet dat eerst maar hij wil zich plots NIET meer laten inhalen ! Alhoewel er plaats genoeg is ACHTER de bestelwagen.
Waarom is dat busje ook niet rechts gaan rijden tegen 120?
Omdat die VW maar 115 kmh reed ? Ik gis maar.
NOG EENS: omdat in de verte een camion op het rechtervak rijdt, die hij al lang gezien heeft (hogere zitpositie bestelwagen), daarbij gaat die VW naar rechts bij het naderen van een afrit, dus die VW wil wslk vertragen en al zeker niet terug naar links. Bevalt het antwoord je niet ? Denk aub ook eens uit het zicht van die bestelwagenbestuurder.
En moest je het (weer) niet gezien hebben bij 44 sec gaat de bestelwagen na het inhalen naar rechts, maar die VW is te lomp om gewoon op het linkervak te blijven en vlot in te halen (zie ook venster in de video, lijkt wel of hij rechts wil inhalen of zoekt hij de afrit ? zie ook sec 37-47 in het venster), neen hij gaat de onnozelaar uithangen en zelfs 2 sec rechts naast de rijbaan rijden tot hij weer wakker wordt en dan plots weer naar het linkervak gaat en wil inhalen maar telaat natuurlijk het busje is al terug links.
-
Tussen 00:34 en 00:37 zien we dat het busje zijn voorligger, in een poging om te vermijden dat de Passat invoegt (= moedwillig hinderen van het verkeer), zeer snel veel te dicht nadert.
Dat gat is misschien 15-20m ...
10m spatie tussen de strepen, en 2,5m per streep ...
En 't is maar hoe je 't wil bezien :
De bus kan ook wat versnellen om de ander niet vast te zetten achter de vrachtwagen ...
-
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Als ik links rij wil ik permanent blijven inhalen, tot ik geen voorligger meer voor me heb dan ga ik naar rechts. ;D
Dat woordje onmiddellijk niet vergeten, hé Michel. Niet nalaten even terug naar rechts te gaan als die volgende in te halen voorligger zich nog 500 meter vóór jou bevindt. ;)
-
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Als ik links rij wil ik permanent blijven inhalen, tot ik geen voorligger meer voor me heb dan ga ik naar rechts. ;D
Dat woordje onmiddellijk niet vergeten, hé Michel. Niet nalaten even terug naar rechts te gaan als die volgende in te halen voorligger zich nog 500 meter vóór jou bevindt. ;)
Bij een voorligger op 500 m ga ik idd onmiddellijk naar rechts, no problem: is quasi automatische piloot bij mij.
-
En 't is maar hoe je 't wil bezien :
De bus kan ook wat versnellen om de ander niet vast te zetten achter de vrachtwagen ...
Net dat bedoel ik ook, maar wat wil je als die VW rijder ook zoiets niet begrijpt.
De Passat heeft daar dus niet in te voegen want daar is helemaal geen ruimte, kan zijn dat het busje het gat wat dichter rijdt om die Passat dat echt duidelijk te maken dat hij achter zijn busje kan invoegen, dan hoeft de Passat niet te veel te vertragen. Ook dat bevalt die Passatrijder niet, het is gewoon een idioot.
-
De flikken weer op hun best :
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1880076/2014/05/08/Stop-met-beelden-criminaliteit-zelf-online-te-plaatsen.dhtml
Uit het artikel:
"Geef zulke beelden aan ons. Wie er zelf mee aan de slag gaat, schendt de privacy. Als mensen zelf beginnen met opsporingen, zitten we op het randje van het maatschappelijk aanvaardbare." Volgens Hellinckx is de politie ook beter geschikt om de filmpjes te onderzoeken, omdat zij meer middelen heeft dan de gewone burger.
1) Eerst het slachtoffer wandelen sturen, als die met z'n beeldmateriaal langskomt om een klacht in te dienen, remember ? (want het parket zou zo 's lastige vragen kunnen stellen - waarom de agenten niet ter plaatse zijn gegaan bijvoorbeeld)
2) Als er wat teveel media-aandacht is, krijgen we het te warm, en gaan we onderzoeken waarom er geen pv opgesteld werd
3) Nu gaan we vragen dat mensen met zulke beelden naar ons komen, ipv naar (sociale) media
Er zijn er al voor minder dan dàt in de psychiatrie beland, zelle.
Als jullie GVD gewoon van begin af aan, jullie job gedaan hadden ... dan wàs het slachtoffer niet naar de media gestapt. Jullie hadden gewoon van meet af aan een PV kunnen opstellen op basis van die klacht. Het parket zal dan wel beslissen of ze overgaan tot vervolgen of niet. En desgevallend zal een rechter wel oordelen of hij het beeldmateriaal aanvaardt als bewijsmateriaal of niet. Maar dat was te simpel, zeker ?
-
"Geef zulke beelden aan ons..."
Ik geeft NIETS aan de politie. Geen foto's of films. En vooral geen gevonden voorwerpen. Ik maak netjes melding van WAT ik heb gevonden maar IK bewaar het zelf. Politie is meermaals gebleken onbetrouwbaar te zijn.
-
-
Niet enkel de politie kan onbetrouwbaar zijn, ook de rechtmatige eigenaar. Mijn broer hebben ze dat ooit geflikt, had een portemonnee zien liggen op het fietspad en had die naar de politie gebracht. Rechtmatige eigenaar beweerde dat er veel geld in zat en dat dat gestolen was door mijn broer. Kan goed zijn dat een ander die portemonnee ook had gezien en het geld mee had, of misschien zat er gewoon geen geld in, zullen we nooit weten. Is nooit iets van gekomen verder, maar leuk is het in ieder geval niet als je eerlijk een portemonnee terug brengt.
Ofwel heeft de dief het geld eruit gepikt, en naderhand de portefeuille met inhoud waar hij niks aan heeft, weggesmeten.
-
In 't buitenland nog eentje. Waarschijnlijk een gevalleke van verzekeringsfraude. Achterligger kan nog stoppen, maar diens achterligger niet meer en 't komt alsnog tot een aanrijding. Pech voor de Peugeot-rijder: de dashcam heeft alles netjes gefilmd.
>>> filmpje
(http://www.vroom.be/nl/blog/video-bestuurder-stopt-op-snelweg?utm_source=vroom&utm_medium=content&utm_campaign=generalnewsletter&utm_content=nl&utm_term=news3)