Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: os2lover op dinsdag 24 juni 2014 - 20:05:32
-
M'n baas geeft me de keuze tussen de volgende wagens :
RENAULT MEGANE BERLINE BUSINESS ENERGY dCi
AUDI A3 Sportback 1,6 TDI ultra Attraction
Als ik tussen de opties kijk, lopen ze wat gelijk op.
Persoonlijk gaat m'n voorkeur naar de Audi, maar wat is jullie idee ?
De wagen wordt eigenlijk voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruikt door mij (+/- 200 km per dag), en ook af en toe een uitstapje in het weekend, maar dat beperkt zich tot mezelf en m'n vriendin, zonder al teveel bagage.
-
dat is een no brainer ....
en als je baas zijn kosten nog wat wil reduceren :
A3 TGI ;D
-
dat is een no brainer ....
en als je baas zijn kosten nog wat wil reduceren :
A3 TGI ;D
Of A3 G-tron: ;D
http://www.drivessential.com/gassuhhh-audi-a3-sportback-g-tron/
interessant de veel lichtere hogedruk-kunststoftanks... (2*27) 54 kg lichter als de klassieke.
Het gemiddelde aardgasverbruik bedraagt minder dan 3,5 kg/km. Dat betekent een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km. Bij gebruik van Audi e-gas komt er niet meer CO2 vrij dan er voor de productie ervan benodigd is; er is sprake van een gesloten kringloop. Zelfs als de energie die nodig was voor de bouw van de e-gas-faciliteiten en de bijbehorende windmolens wordt meegerekend, komt de totale CO2-emissie uit op minder dan 30 g/km. De actieradius op aardgas bedraagt circa 400 km en op benzine 900 km. Het totaal komt op 1.300 km.
Voor de opslag van aardgas maakt de G-Tron gebruik van twee tanks die onder de bagageruimte zijn geplaatst. Elk kunnen ze 7 kg aardgas bij een druk van maximaal 200 bar opslaan. Door de toepassing van CRFP (carbon-fiber reinforced polymer, ofwel met carbonfiber versterkte kunststof) en GFRP (met glasvezel versterkte kunststof) is elke tank maar liefst 27 kg lichter dan een conventionele aardgastank.
Een andere technologische highlight is de compacte en lichte elektronische gasdrukregulator. Deze zorgt ervoor dat de druk van het gas dat uit de tanks stroomt in twee stappen wordt verminderd tot 5-9 bar. Daardoor heeft het gas op het moment van inspuiting altijd de optimale druk: laag bij een zuinige rijstijl en hoger als de bestuurder prestaties vraagt. Als de druk in de tanks onder 10 bar komt, schakelt het managementsysteem automatisch over op benzinemodus. Na het tanken en als het zeer koud is, start de Sportback G-Tron altijd op benzine. Daarna wordt zo snel mogelijk overgeschakeld op aardgas. De bestuurder wordt via het bestuurdersinformatiesysteem op de hoogte gebracht van het verbruik op basis van de actuele functioneringsmodus.
rijdt naast aardgas ook met E-gas:
Met zijn e-gas project is Audi de eerste autofabrikant die een complete keten van duurzame energiedragers ontwikkelt. De start ervan is elektriciteit die wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen en de eindproducten zijn waterstof en het synthetische Audi e-gas. De eerste faciliteit ter wereld waar uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit methaan ofwel e-gas wordt gemaakt, is bijna klaar. Deze productiefaciliteit staat in het Duitse Werlte in Niedersachsen.
http://green.autoblog.com/2013/07/08/audi-opens-renewable-energy-e-gas-plant-in-germany/
Meer: http://www.audi.com/be/brand/nl/experience/salon_2014/Audi_A3_Sportback_g-tron.html
-
Ik zou van die Renault afblijven. Een vriend van mij heeft bij een Renault garage gewerkt en die vond die Mégane maar niks.
-
hm kan een Franse wagen wel smaken maar een Megane zou toch ook achter die A3 mogen aanschuiven.
-
Alles hangt af van jouw persoonlijke prioriteiten, Olivier. Een Renault is afgestemd op de wensen van de meeste Fransen, een Audi op de wensen van de meeste Duitsers.
Ik zou geen ogenblik moeten twijfelen: de Audi uiteraard. Daarmee zit je bij de premium merken Audi - BMW - Mercedes, en aan de kop van het peloton met in afnemende volgorde van kwaliteit Audi - VW - Skoda - Seat.
-
-
Ok de keuze is naar de fleetmanager gegaan, de A3 wordt het :D
-
Proficiat en veel aangename en veilige kilometers ermee! ;)